159 ilmasointiongelmaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

159 ilmasointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Elikkäs siis ei tänä keväänä ole puhallellut kylmää tuo ilmastointimme.

Syksyllä toimi OK.

Tietty ensiksi vein ilmastoinninhuoltoon jossa väännettiin uudet aineet sisälle yms yms.

Ei auttanut. Sanoivat että kompressori ei lähde päälle.


No nyt sit tarkastelin tuossa sulakkeet, kaik ok. MES naksuttelee ilmastoinnin relettä nätisti, eli sekin varmaan ok.

Mitäs muilla sanoo ilmastoinnin mBar lukema MultiEcuScannilla?

Veikkaan vahvasti että liittyy alkutalven laturinvaihto-operaatioon jotenkin!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 ilmasointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Taitaa ollakkin ensimmäinen jolla näin on käynynnä.

Noh. Onneksi se kompura onaika helpossa paikassa. Ensviikolla/loppuna tutkitaan.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: 159 ilmasointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

On mulla noin käynynnä, mutta erimerkkisessä autossa. Siinä oli painekytkin vioittunut eikä antanut lupaa kompressorin käynnistykseen kun luuli ettei siell' järjestelmässä ole painetta / ainetta.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 ilmasointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Finest »

-naksuuko rele vai magneettiventtiili?
jos se on rele, niin antaisin suoraan kompressorille 12v. Siinä on luultavasti 1 liitin kyljessä.
Autossa ei tarvitse olla virtoja päällä.
Voihan sitä näin kokeilla tuleeko kylmää auton olessa käynnissä. Flektien on syytä silloin toimia, ettei paine nouse liikaa.

-paineanturi kunnossa?

edit: äölkjhgf ehti ensi.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 ilmasointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jees, tytyypä tuo paineanturi tsekata.

Kompurassa on joo yks liitin. Sen vois testata. vaikka auton ollessa käynnissä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 ilmasointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Vode »

Mä oon ollu siinä uskossa että uusissa autoissa kun tuo ilmastointi on can-väylässä niin sen vikatilanteissa pitäis tulla vikakoodi myös ilmastoinnin vioista (jos mahdollista). Ex Stilossa samat oireet ja juurikin tuo paineanturin liittimet oli hapettuneet. Mitä se MES sitten näyttää paineiksi?

ps. 500s postaus jee. Nykysellään tulee kyllä aika harvaan kirjoteltua.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 ilmasointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ei ole CAN väylää siellä kompuran kyljessä. Ihan mennään +12v ohjauksella.

FUNCTIONAL DESCRIPTION
The relay T5 for the engine compartment junction unit B1 controls the compressor engagement circuit

The supply for the relay via the line for specific fuse F19 of the engine compartment junction unit B1.

The power supply for the coil for relay T5 arrives from the main injection relay T9 and from the ignition-controlled line protected by fuse F18, both located in the engine compartment junction unit B1

See E5050 DIESEL ENGINES ELECTRONIC MANAGEMENT

The climate control system control unit M70 sends the enablement signal for the engagement of the compressor to the engine management control unit M10, pin 54 of connector A.

On the basis of its internal control logic, the control unit M10 sends the command - from pin 29 of connector A - to engage the compressor which energizes the relay T5 so that the air conditioning compressor engagement solenoid L20 is operated at a voltage of 12 V.

If the linear sensor for the fans K120 signal to the control unit M10 - pin 13 of connector A - that the pressure value is too high or too low, then the control unit M10 excludes the engagement of the compressor.

The linear sensor K120 receives a power supply and reference earth from the engine management control unit M10, pin 12 and 22 of connector A.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 ilmasointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Vika löytyi... ja oli niinkin paha ja mystinen sähkövika, kuin liitin irti.

Johan alko hönkimään kylmää!


Mites muuten, tarviiko ilmihuollossa olla se kompura päällä (ainakin käyttivät auto käynnissä huollon aikana)? Eli menikö tuo ilmihuolto nyt sit käsille kun kompura ei toiminut?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 ilmasointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja arv »

Työkaveri aina sanoo: siellä vikaa, mistä viimeksi korjattu. Jotain mutteroidessaan saattaa just liitin lähteä/jäädä irti korjattavan paikan vierestä.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 ilmasointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joo, on muuten jännä... sieltä oli rikottu yksi johtojen pidike sekä moottorin suoja/koriste-levyn yksi kannake.... Kannakkeen puuttuminen on aiheuttanut sen että suoja on maannut osittain mm. ilmastoinnin putkien päällä ja olikin jo hinkannut pintaa aika mukavasti ohuemmaksi. Kukas tuonkin olisi korvannut jos olisi puhki mennyt?

Korvasin rikkoutuneen kannakkeen pulttivirityksellä joka nosti muovin pois putkien päältä makaamasta.

Näiden asioiden takia en käytä autoa kuin aivan pakollisissa (=ei ole työkaluja/tiloja itsellä) huolloissa. Vihaksi pistää.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 ilmasointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Vode »

Maunu kirjoitti:Ei ole CAN väylää siellä kompuran kyljessä. Ihan mennään +12v ohjauksella.
No joo en tarkoittanut kyllä ihan sitä kompuraa mutta asioita joista vikakoodia tulee ainakin muilla merkeillä (järjestelmän paine, flektien nopeudet & ohjaus, ilmastoinnin säätöpaneeli, sisälämpötila-anturit & mahdollinen "auringonpaiste-anturi" kojelaudassa).

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 159 ilmasointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Vode kirjoitti:
Maunu kirjoitti:Ei ole CAN väylää siellä kompuran kyljessä. Ihan mennään +12v ohjauksella.
No joo en tarkoittanut kyllä ihan sitä kompuraa mutta asioita joista vikakoodia tulee ainakin muilla merkeillä (järjestelmän paine, flektien nopeudet & ohjaus, ilmastoinnin säätöpaneeli, sisälämpötila-anturit & mahdollinen "auringonpaiste-anturi" kojelaudassa).
Juu näin on, se ilmastoinnin ecu huomaa jos ei tule kylmää kun pyydetään.
Samoin kuin moottorin ecu huomaa missatun sytytyksen, kun lambada arvo heittää jokun pytyn sytytyksen jälkeen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 ilmasointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tai ecu huomaa sytkähörön esim nakutusanturin datasta, kampiakselin kiihtyvyydestä tai vaikka ja mistä. Ymmärtääkseni ilmastoinnin ecu osaa kertoa, onko syynä kompuran tottelemattomuus tai yli/alipaine järjestelmässä. Tai sitten reaaliaikaisesta datasta voi ihminen huomata jonkin lämpöarvon olevan epätosi.
Ps koltiainen, lambda on erittäin hidas ja epätarkka havaitsemaan sytytyskatkoja, mutta esim.mainittu nakutusanturi ei. Kyllä se voi havaita pitkäaikaiset ongelmat, mutta viiveellä.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 ilmasointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Huomaa ehkä, mutta miten siitä kerrotaan? Kylmää ei tule ja sanoisin, että järjestelmä voisi olla jostain tukossa. Tietäisi vaan mistä kohdasta.
Viime vuonna ilmeisesti jokin ylipaineventtiili heitti osan aineista pihalle, mutta varsinaista vuotoa ei ole.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 ilmasointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joo, no mie en tiedä, mutta virheitä toi johdon irti oleminen ei aiheuttanut!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Vastaa Viestiin