Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja Grandy »

Ajattelin että olisiko tässä aihetta uuteen topiciin kun aika vähän on keskustelua näistä uudemmista autoista, lähinnä tekninen puoli ja itselläni ei ole tietoa senkään vertaa noista vanhemmista saati sitten omasta Mitostani! Tilasin Ebaysta kaapelisetin modatulla kaapelilla ja pääsen katsomaan onko xenoneille mitään vikakoodia sekä tutustun tätä kautta autoni sisälmyksiin! Huomasin samanlaisen testipistokkeen konehuoneen puolella kuskin kohdalla rintapellissä kuin on ohjaamossa ja ensimmäinen kysymys olisi että monessako paikassa näitä pistokkeita mahdollisesti on ja onko konehuoneen pistoke mitä varten? Mistä löydän jonkin ladattavan varaosakuvaston ym. muuta teknistä tietoa..vikakoodit, varaosat ym? Onko niin että tälläistä tietoa ei ole ladattavissa vai enkö osaa vaan etsiä! Kiitos etukäteen :mrgreen:

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Tuntuu että varsinkin G olemassaoloa kukaan ei edes tunnusta. Parhaiten MA infoa on löytynyt katsomalla Abarth ja varsinkin Dart mallien juttuja. Ei silläkään tavalla paljoa.

Koskaan en ole käyttänyt pc softan tai kaapelin päässä, mutta käsitesteri lukee moottori koodeja (ma listakin löytyi jostain) ja joskus torque ja Alfaobd sai muistaakseni aika paljon dataa näkyviin. Nyt ei ole taas niitäkään itsellä toiminnassa.

Aihe kiinnostaisi kyllä vaikka auton aika alkaa pian olla täysi.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja Grandy »

Voisin luulla että ylläpitäjissä olisi ns.guruja jotka tietää paljon asioita tai ainakin selvittävät jos eivät heti jotain tiedä ja jakaisivat linkkejä ym. joista tarvittavan tiedon saisi. Vikakoodeista esim. sekä monesta muusta asiasta olen kysymyksiä laittanut en ole kuitenkaan hirveästi viisastunut ja vaikka Giulietta sekä Mito ovat melko uusia malleja ei se ole varmaankaan syy miksi sitä tietoa ei saisi. Minut saa vaikka bannata jos tämä palaute oli väärin mutta aina uuden automerkin kohdalla olen liittynyt merkkikerhoon siksi että voisin itse pärjätä mahdollisimman pitkälle autoni kanssa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oletan, että uudesta Eperistä (Fiat Eper) löytyy myös G ja kumppanit. Mistä löytää julkisen Eperin, on toinen asia. Fiat Polskan sivuilta (ihan siis vaan googlettelette fiat eper, hankitte puolankielen taitoa tai sellaisella selaimella, joka kykenee kääntämään sivun lennosta (esim. Chrome) ja käytätte sitä. Tai samaa googlea käyttäen etsitte muita mahdollisia keinoja saada eper. Alustanumeron perusteella sieltä löytynee osia ja on kuvia ja kaikkea vänkää. Muutenhan molemmat noista autoista on sen verran tuoreita, ettei niiden kanssa ole vielä niin paljoa puljattu - tekninen tieto ja taito on vielä vähissä, kun ei ole niin paljoa joutunut säätämään, opettelemaan tai tekemään (näin oletan) - eihän jotain voi osata, jos ei sitä tee?

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja Grandy »

Kiitos paljon..täytyy käydä tutustumassa!

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja Grandy »

Ensimmäiset räpellykset tehty MES:in avulla ja apuja kaipaisin? Moottorin osalta vikakoodi tai lähinnä tekstinä>Uniair elctrovalve actuation mode--late opening! Vikakoodi myös löytyy mutta en tiedä liittyykö tähän> P1320 ..sitten kävi pieni työtapaturma ja laitoin päälle toiminnon ja MES näyttää seuraavaa> Uniair actuator dispersion correction status--in progress enkä saa sitä päältä pois ja jos ymmärsin niin vika täytyy saada pois ennen kuin tämän voi keskeyttää(execute) viisaammat kertokoon ja asiallisia vastauksia kiitos!

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja Grandy »

Grandy kirjoitti:Ensimmäiset räpellykset tehty MES:in avulla ja apuja kaipaisin? Moottorin osalta vikakoodi tai lähinnä tekstinä>Uniair elctrovalve actuation mode--late opening! Vikakoodi myös löytyy mutta en tiedä liittyykö tähän> P1320 ..sitten kävi pieni työtapaturma ja laitoin päälle toiminnon ja MES näyttää seuraavaa> Uniair actuator dispersion correction status--in progress enkä saa sitä päältä pois ja jos ymmärsin niin vika täytyy saada pois ennen kuin tämän voi keskeyttää(execute) viisaammat kertokoon ja asiallisia vastauksia kiitos!
Niin vielä että moottorin vikavalo vilkkuu koko ajan sekä star/stop unavailable eikä tottele katkaisijaa!

Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

Grandy kirjoitti:
Grandy kirjoitti:Ensimmäiset räpellykset tehty MES:in avulla ja apuja kaipaisin? Moottorin osalta vikakoodi tai lähinnä tekstinä>Uniair elctrovalve actuation mode--late opening! Vikakoodi myös löytyy mutta en tiedä liittyykö tähän> P1320 ..sitten kävi pieni työtapaturma ja laitoin päälle toiminnon ja MES näyttää seuraavaa> Uniair actuator dispersion correction status--in progress enkä saa sitä päältä pois ja jos ymmärsin niin vika täytyy saada pois ennen kuin tämän voi keskeyttää(execute) viisaammat kertokoon ja asiallisia vastauksia kiitos!
Niin vielä että moottorin vikavalo vilkkuu koko ajan sekä star/stop unavailable eikä tottele katkaisijaa!
Yritän auttaa, jos vastat pari kysymystä:

Vilkkuiko moottorin vikavalo jo ennen kuin käytit MES?

Ymmärsin hyvin, että olet itse laittanut päällä "Uniair actuator dispersion correction" toiminta?
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja Grandy »

Vikavalo ei vilkkunut aiemmin ja auto oli ihan toimiva..itse laitoin sen opetuksen päälle ;)! Ilmoitti ainoastaan että..Uniair elctrovalve actuation mode>late opening! Tuo liittyy myös multiair-yksikön toimintaan ja mietin että öljyjen vaihto voisi olla paikallaan ettei tuollaisia ilmoituksia tulisi..tämä oli vain arvaus niin kuin kaikki tähän mennessä :mrgreen:
ps.Sen verran vielä että tuo P1320 eli multiair-vikakoodi tuli tämän sähläyksen myötä ja alun perin koodi oli jokin U..mutta asiat eteni liian nopeasti enkä sitä ylös ottanut mutta sen perässä oli tuo >Uniair elctrovalve actuation mode>late opening
Ymmärsin että tuo opetus kestää noin 15min. ja voi olla että mihinkään ei saa koskea, kaasuun jne ja kone käyntilämpöinenen...voi olla että olen ollut hieman malttamaton eikä ohjelma ole mennyt loppuun kertaakaan ja valo vilkkuu edelleen..MES ilmoittaa aina vaan että >in progress

Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

Grandy kirjoitti:Vikavalo ei vilkkunut aiemmin ja auto oli ihan toimiva..itse laitoin sen opetuksen päälle ;)! Ilmoitti ainoastaan että..Uniair elctrovalve actuation mode>late opening! Tuo liittyy myös multiair-yksikön toimintaan ja mietin että öljyjen vaihto voisi olla paikallaan ettei tuollaisia ilmoituksia tulisi..tämä oli vain arvaus niin kuin kaikki tähän mennessä :mrgreen:
Ok.
Ongelma on että "Uniair actuator dispersion correction" ei näytä toimivan MES:lla.
Yhdellä kaverilla oli sama ongelma, laitoi itse opetuksen päälle, heti moottorin vikavalo syttyi ja ei voinut poista MES:lla, eikä akun navat irroittaminen auttanut. Hän joutui maksamaan merkkiliikkeelle vilkkuvalon poisto...
MES:in palstalla (englanniksi) on aiheestä ollut puhe, ja mielestäni kannattaa aina kysyä jos jotain on epävarma :roll:

Jos auto toimii hyvin, yksittäisellä tallennetulla vikakoodilla ei ole iso merkitys. Voit poista koodi, ja tarkistaa jos tulee uudelleen.

Multiair moottorin öljyjen vaihto suosittelen joka 15000 km tai 1 v.
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja Grandy »

Kiitos paljon..täytyy selvitellä! Auto toimii kuitenkin ihan ok ja vikaa ei pysty poistamaan MES:llä vaikka yritänkin! tuo öljynvaihto olisi pitänyt tehdä jo aiemmin mutta näin nyt :)

insinörtti
Viestit: 2642
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Grandy kirjoitti:Uniair elctrovalve actuation mode--late opening!
Tämähän ei enää tässä vaiheessa auta, mutta tuo ei välttämättä ole vika lainkaan, vaan pelkkää infoa. Late (Valve) Opening on yksi imuventtiilien neljästä toimintamoodista.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja Grandy »

No kyllä kaikki tiedon jyvänen on tervetullutta:)

newport
Viestit: 76
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 18:51
Paikkakunta: helsinki

Re: Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja newport »

sulla taitaa olla uniair yksikkö viallinen...ilmenee vikakoodina ja käy huonosti kylmänä tai koko ajan.

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja Grandy »

No ei se ole viallinen vaan toimii kuin junan vessa ja käy ja kukkuu ihan normaalisti mutta itse aiheutin tuon vikakoodin P1320 ja nyt Multiair-yksikön opetus päällä koska vahingossa "vaihdoin" yksikön MES:in kautta joka ohjasi laittamaan opetuksen päälle...oppirahoja tässä maksellaan näköjään ja kaikesta voi oppia!

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja Grandy »

ItALFA kirjoitti:
Grandy kirjoitti:Vikavalo ei vilkkunut aiemmin ja auto oli ihan toimiva..itse laitoin sen opetuksen päälle ;)! Ilmoitti ainoastaan että..Uniair elctrovalve actuation mode>late opening! Tuo liittyy myös multiair-yksikön toimintaan ja mietin että öljyjen vaihto voisi olla paikallaan ettei tuollaisia ilmoituksia tulisi..tämä oli vain arvaus niin kuin kaikki tähän mennessä :mrgreen:
Ok.
Ongelma on että "Uniair actuator dispersion correction" ei näytä toimivan MES:lla.
Yhdellä kaverilla oli sama ongelma, laitoi itse opetuksen päälle, heti moottorin vikavalo syttyi ja ei voinut poista MES:lla, eikä akun navat irroittaminen auttanut. Hän joutui maksamaan merkkiliikkeelle vilkkuvalon poisto...
MES:in palstalla (englanniksi) on aiheestä ollut puhe, ja mielestäni kannattaa aina kysyä jos jotain on epävarma :roll:

Jos auto toimii hyvin, yksittäisellä tallennetulla vikakoodilla ei ole iso merkitys. Voit poista koodi, ja tarkistaa jos tulee uudelleen.

Multiair moottorin öljyjen vaihto suosittelen joka 15000 km tai 1 v.
Oliko sulla tarkkaa linkkiä tuolle kirjoitukselle? Ihan mielenkiinnosta käy lukemassa! Yritin sitä etsiä mutta en löytänyt!

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja Grandy »

Nyt on tutustuttu MESiin ja AlfaOBD:n salaisuuksiin! Käyttö sujuu jo ja viat joita olin itse aiheuttanut sain pyyhittyä pois. "Uniair actuator dispersion correction" oli päällä koko ajan ja moottorivikavalo vilkkui jatkuvasti! "vaihdoin" uniair-yksikön uudelleen ja sen jälkeen sopeutuksen myös..kierrokset nousee hetkellisesti testin ajan ja MES ilmoittaa että homma selvä! Xenon-ongelma myös selvitetty ja vaikka oireet oli erikoisia niin kysessä oli hapettumat molempien anturien liittimissä! Yritin disabloida myös s&s toimintoa joka on valikossa nykyään ja siinä kävi vain niin että auto ei enään käynnistynyt joten otin toiminnon takaisin..jos jollain on asiasta tietoa enemmän että saako toiminnon pois normaalisti että auto vielä toimii niin kertokoon :wink:

jkf
Viestit: 96
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Re: Testikaapelit ja MESin käyttö Mito/Giulietta

Viesti Kirjoittaja jkf »


Vastaa Viestiin