159 ja koodi P0105 (MAP)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

159 ja koodi P0105 (MAP)

Viesti Kirjoittaja Antijape »

59 alkanut heittämään tuota P0105 koodia jatkuvasti. Interweb kertoo että kyseessä olisi imusarjan paineaneturi (MAP). Anturi tuli puhdistettua jo aiemmin, joten siinä vika ei ole. Esimerkiksi täällä neuvotaan tutkimaan anturin volttimäärää eri tilanteissa. Helpointa tuo tietty olisi softalla, mutta itse en MES:stä lukemaa löytänyt. Otin anturin piuhan irti ja yritin mittailla siitä, mutta voiko tuota ylipäätään noin tehdä? Lukema oli reilut 5v eikä muuttunut mihinkään vaikka kaasupedaalia paineli. En silti tiedä pitäisikö edes muuttua, vai pitääkö auton olla käynnissä (nyt oli vaan virrat)? Yksi vaihtoehto on irroittaa anturi, antaa piuhan olla kiinni ja puhaltamalla/imemällä muutella painetta, mutta mistä tuota volttimäärää sitten pitäisi yrittää lukea? Ebay tarjoaa tarvikeosia ja alkup. näköisiä melkoisella hinta-erolla. Onko kenelläkään kokemusta noista tarvike-MAPeista?

En tiedä liittyykö tähän mutta tuolla P0105 koodilla on aina kaverina P1141, joka MES:in mukaan liittyy johonkin lambdan etukäteislämmitykseen? Vikahetkellä tallennettua dataa katsomalla (esim. lämpötila) vaikuttaisi ettei viat ainakaan samalla hetkellä tule.
Liitteet
map1.jpg
map1.jpg (130.14 KiB) Katsottu 1747 kertaa
map2.jpg
map2.jpg (144.33 KiB) Katsottu 1747 kertaa
virhe.jpg
virhe.jpg (65.69 KiB) Katsottu 1747 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11171
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 ja koodi P0105 (MAP)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Antijape kirjoitti:Otin anturin piuhan irti ja yritin mittailla siitä, mutta voiko tuota ylipäätään noin tehdä? Lukema oli reilut 5v eikä muuttunut mihinkään vaikka kaasupedaalia paineli. En silti tiedä pitäisikö edes muuttua, vai pitääkö auton olla käynnissä (nyt oli vaan virrat)?
Eihän se anturille syötettävä jännite mihinkään oikein voikaan muuttua, kun anturin piuha on irti. Eikä sen anturin antama arvokaan muutu jos ei kone käy, kun ei imusarja paine vaihtele kun ei virtausta ole.

Rohkeasti vain etsimään MESistä livedatan näyttöä ja/tai logitusta ja sieltä Intake Manifold Absolute Pressure (jos MES kertoo OBD:n pidejä, niin Mode 0, pid 0B: http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs#Mode_01). Koneen sammuksissa pitäisi olla lähellä 1000mbar luokkaa, kaasu ylhäällä reilusti alle (ehkä joku 200-300mbar?) ja lappu lattiassa lähentyä tuota 1000 mbaria.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: 159 ja koodi P0105 (MAP)

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Polforea kirjoitti:Eihän se anturille syötettävä jännite mihinkään oikein voikaan muuttua, kun anturin piuha on irti. Eikä sen anturin antama arvokaan muutu jos ei kone käy, kun ei imusarja paine vaihtele kun ei virtausta ole.
Tätä samaa maalaisjärkikin sanoi, mutta joskus sitä ei tule kuunneltua. :roll:
Polforea kirjoitti: Rohkeasti vain etsimään MESistä livedatan näyttöä ja/tai logitusta ja sieltä Intake Manifold Absolute Pressure (jos MES kertoo OBD:n pidejä, niin Mode 0, pid 0B: http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs#Mode_01). Koneen sammuksissa pitäisi olla lähellä 1000mbar luokkaa, kaasu ylhäällä reilusti alle (ehkä joku 200-300mbar?) ja lappu lattiassa lähentyä tuota 1000 mbaria.
Kävin tuota livedata listaa useampaan kertaan läpi enkä tuollaista Intake Manifold Absolute Pressure -kohtaa sieltä löytänyt... Voiko olla kyse siitä että käytössä perus Vag-com kaapeli? Uusi ELM-327 on tilattu, muttei vielä ole suvainnut saapua. Noh, pitää joka tapauksessa vielä tutkia lisää ja jos ei löydy niin sitten odotellaan ELM:iä.

Paljon kiitoksia joka tapauksessa! Tästä oli jo paljon apua.

Avatar
Polforea
Viestit: 11171
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 ja koodi P0105 (MAP)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Antijape kirjoitti:Kävin tuota livedata listaa useampaan kertaan läpi enkä tuollaista Intake Manifold Absolute Pressure -kohtaa sieltä löytänyt... Voiko olla kyse siitä että käytössä perus Vag-com kaapeli? Uusi ELM-327 on tilattu, muttei vielä ole suvainnut saapua. Noh, pitää joka tapauksessa vielä tutkia lisää ja jos ei löydy niin sitten odotellaan ELM:iä.
MES ei ole mulle niin tuttu, mutta jos se ei tuota näytä, niin joku muu softa taatusti näyttää. Eli ei muuta kuin etsimään omalle alustalle (varmaan Winkkarille, jos kerran MES on kehissä) vaihtoehtoista obd-diagnostiikkasoftaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 ja koodi P0105 (MAP)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Antijape kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta noista tarvike-MAPeista?
Mulla antoi MAPille muutaman kerran vikakoodin (signal high?), jonka jälkeen putsasin sen kylläkin MAF anturi puhdistusaineella, liekö noissa aineissa mitään eroa?
Tämän jälkeen mentiin muutama päivä tai viikko kunnes anturi heitti toimimasta kokonaan.
Kävelin motonettiin ja sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa tuon kanssa.

Nyt vaan näyttää että ei ole koko anturia enää valikoimassa. Jokin tarvike merkki se oli kuitenkin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: 159 ja koodi P0105 (MAP)

Viesti Kirjoittaja Antijape »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
Antijape kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta noista tarvike-MAPeista?
Mulla antoi MAPille muutaman kerran vikakoodin (signal high?), jonka jälkeen putsasin sen kylläkin MAF anturi puhdistusaineella, liekö noissa aineissa mitään eroa?
Tämän jälkeen mentiin muutama päivä tai viikko kunnes anturi heitti toimimasta kokonaan.
Kävelin motonettiin ja sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa tuon kanssa.

Nyt vaan näyttää että ei ole koko anturia enää valikoimassa. Jokin tarvike merkki se oli kuitenkin.
Tuliko sulla jotain erityisiä oireita tuon anturin antautumisesta vai vaan vikakoodia?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 ja koodi P0105 (MAP)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Moottorin vikavalo syttyi mcsf go to dealer vai mitä näissä lukee ja obd lukijalla jokin P-koodi map anturi, signal high.
Sitten kun anturi valmistui kokonaan auto meni nilkutusmoodiin ja pudotti tehot.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Vastaa Viestiin