147 2.0TS jäähdytysnestevuoto
Valvoja: Moderators
147 2.0TS jäähdytysnestevuoto
Yllätys oli suuri kun huomasin yhtäkkiä Alfan alkaneen laskea nestettä alleen parina yönä. Hämmästyttävintä on että nestettä näyttää tihkuvan miltei jokaisesta letkuliitoksesta, jopa sellaisesta jossa klemmari on varmuudella kiritty niin tiukkaan kuin uskaltaa vetää. Miten tällainen on edes mahdollista? En ole vastaavaa kyllä nähnyt.
Mitään nestevuotoja ei aiemmin ollut. Auto oli tosin aiemmin talvella termarin vaihdossa ja nestettä oli jouduttu lisäämään näin parisen litraa. Kysyin tällöin mitä laittavat tilalle ja "jotain mitä voi lisätä kaikkiin" sanottiin laitettavan. Kuitista katsoen näemmä GM:n (!?) DexCoolia oli lisätty. Olisko tässä syy vuotoon? Jos ei aine jotenkin sovellu tuohon.
Mitähän tässä tekis, vaihtasko kokonaan nesteet kokeeksi toisiin? Mikähän neste tämmöseen Alfaan olis omiaan noin marketti/huoltamotavarasta, kun ei ole mitään Selenioita tässä lähellä saatavilla? Vai veiskö paskan takas korjaamoon vaan, onhan työllä joku vuoden takuu kai? Toisaalta en haluais että ronkkivat tuota yhtään enempää. Ja mitäpä sille on tehtävissä jos klemmarit on jo niin tiukalla kun saa. Voisko tosiaan joku tuollainen ihmeneste aiheuttaa vuodot?
Mitään nestevuotoja ei aiemmin ollut. Auto oli tosin aiemmin talvella termarin vaihdossa ja nestettä oli jouduttu lisäämään näin parisen litraa. Kysyin tällöin mitä laittavat tilalle ja "jotain mitä voi lisätä kaikkiin" sanottiin laitettavan. Kuitista katsoen näemmä GM:n (!?) DexCoolia oli lisätty. Olisko tässä syy vuotoon? Jos ei aine jotenkin sovellu tuohon.
Mitähän tässä tekis, vaihtasko kokonaan nesteet kokeeksi toisiin? Mikähän neste tämmöseen Alfaan olis omiaan noin marketti/huoltamotavarasta, kun ei ole mitään Selenioita tässä lähellä saatavilla? Vai veiskö paskan takas korjaamoon vaan, onhan työllä joku vuoden takuu kai? Toisaalta en haluais että ronkkivat tuota yhtään enempää. Ja mitäpä sille on tehtävissä jos klemmarit on jo niin tiukalla kun saa. Voisko tosiaan joku tuollainen ihmeneste aiheuttaa vuodot?
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: 147 2.0TS jäähdytysnestevuoto
Minkä väristä tavaraa on kipossa ?
Re: 147 2.0TS jäähdytysnestevuoto
Nyt on punertavaa. Ennen termarinvaihtoa oli nesteet oli aikalailla kirkkaan tai kellertävän väriset, merkkiä ja laatua en tiedä eikä ole mihinkään merkitty. Sitten huolto oli lisänny omia liemiään jotka olivat punaista tai oranssia. Sitä GM:n nestettä. Kannattaisi varmaan moiset sekamehut vaihtaa varmaan jo muutenkin?
Ohjekirjassa lukee laaduksi muistaakseni monoetyleeniglykoli, eikös se meinaa sitä että sinne voi heittää vihreätkin tavanomaiset nesteet? Eikös ne ole juuri näitä?
Mulla on noita punasia nesteitä ollu Volkkareissa ja ei niissäkään tahtonu saada järjestelmään tiiviiksi millään, aina jostain vuosi. Voiskohan se tosiaan johtuu noista nesteistä tässäkin? Punaiset tulee vissiin pienimmistäkin raoista ulos.
Ohjekirjassa lukee laaduksi muistaakseni monoetyleeniglykoli, eikös se meinaa sitä että sinne voi heittää vihreätkin tavanomaiset nesteet? Eikös ne ole juuri näitä?
Mulla on noita punasia nesteitä ollu Volkkareissa ja ei niissäkään tahtonu saada järjestelmään tiiviiksi millään, aina jostain vuosi. Voiskohan se tosiaan johtuu noista nesteistä tässäkin? Punaiset tulee vissiin pienimmistäkin raoista ulos.
- Aquatica
- Viestit: 15003
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 147 2.0TS jäähdytysnestevuoto
Alulohkoihin suositellaan punaista. Vihreähän kuuleman mukaan poistuu lähivuosina markkinoilta, kun sen hapettumiskesto on heikko vrt. punainen.
Onkohan se nyt sitten G12, mikä on sitä oikeata punaista - etyleeniglykolia kyllä sekin. Propyleeniglykolia ja etyleeniglykolia ei todellakaan kannata sotkea.
Itse vaihtaisin kunnon tehohuuhtelun kautta punaiset sisään. Eli vanhat pois alavesiletkun kautta -> vettä järjestelmä täyteen -> lämmitystä, jotta loputkin lirut lähtee liikkeelle -> tyhjennys -> taas pelkkää vettä sisälle -> sama juttu -> tyhjäksi. Tällöin jo varmaan riittää puhtaus, että on varmasti vain yhtä tavaraa. Jos varman päälle haluaa, niin onhan tuohon olemassa puhdistusaineitakin.
Onkohan se nyt sitten G12, mikä on sitä oikeata punaista - etyleeniglykolia kyllä sekin. Propyleeniglykolia ja etyleeniglykolia ei todellakaan kannata sotkea.
Itse vaihtaisin kunnon tehohuuhtelun kautta punaiset sisään. Eli vanhat pois alavesiletkun kautta -> vettä järjestelmä täyteen -> lämmitystä, jotta loputkin lirut lähtee liikkeelle -> tyhjennys -> taas pelkkää vettä sisälle -> sama juttu -> tyhjäksi. Tällöin jo varmaan riittää puhtaus, että on varmasti vain yhtä tavaraa. Jos varman päälle haluaa, niin onhan tuohon olemassa puhdistusaineitakin.
- palkus
- Viestit: 5464
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 147 2.0TS jäähdytysnestevuoto
Tosta dexcoolista on oikeusjuttu ollu jenkeissä, sen vertta paskaa.
No sitten asiaan. Ne aukiolleet letkunkiristimet on hyvä tarkistaa/jälkikiristää kevyesti. Sitten täyttyy olla myös rajusti löysällä / letku paskana jos oikein laskee alleen. Myös joku yksittäinen suurempi vuoto saattaa uittaa siten, että näyttäisi monivammaselta. Eihän termarin tiiviste vuoda? Vaihda sinne ny kumminkin jotkut punaset monoetyleeniglygolit , jottei toi Gämmän litku hajota koko mottia. Punasta zeroa oli viimeks (ok) , nyt kun vaihdoin syylarin niin laitoin paraflu up. Toi paraflu on parempata ainetta koska 1:1 sekotuksella kesto -40 astetta, noissa muissa tahtoo olla -36 astetta.
No sitten asiaan. Ne aukiolleet letkunkiristimet on hyvä tarkistaa/jälkikiristää kevyesti. Sitten täyttyy olla myös rajusti löysällä / letku paskana jos oikein laskee alleen. Myös joku yksittäinen suurempi vuoto saattaa uittaa siten, että näyttäisi monivammaselta. Eihän termarin tiiviste vuoda? Vaihda sinne ny kumminkin jotkut punaset monoetyleeniglygolit , jottei toi Gämmän litku hajota koko mottia. Punasta zeroa oli viimeks (ok) , nyt kun vaihdoin syylarin niin laitoin paraflu up. Toi paraflu on parempata ainetta koska 1:1 sekotuksella kesto -40 astetta, noissa muissa tahtoo olla -36 astetta.
Re: 147 2.0TS jäähdytysnestevuoto
Tosiaan etyleeniglykolipohjaisia nesteitä voi näköjään olla sekä vihreitä että punaisia. Erot on ilmeisesti lisäaineistuksissa. Tuohon paras voisi olla juuri punainen etyleeniglykolineste, "orgaanisiin yhdisteisiin perustuvalla korroosionsuojauslisäineistuksella", kuten jotakuinkin ohjekirjassa laaduksi mainitaan. Eli esim. Zero Long-Life. Ilmeisesti GM:n DexCoolin koostumus on jokseenkin sama, joten nesteestä nuo vuodot ei taida sitten johtua. Vaikka punainen sinänsä tulee helpommin pienistäkin väleistä pihalle.
Kummallisinta on ettei vuotoa taas viime yön aikana seisoessa ole ollut oikeastaan mitään. Ja kuumana kaikki paikat on tiiviit, vuodot tapahtuu ainoastaan kylmästä koneesta esim. yön yli seisoessa. Klemmarit hikoaa. Ylävesiletkun sovitus saisi olla termarinkoteloon myös tiukempi, liekö tarviketermarin kotelossa ohuempi putkilo. Väljää letkua ei tahdo saada pelkällä klemmarilla kiristäen pitäväksi millään. Mutta sekin piti aiemmin. Luulisi ettei letku olisi pitänyt ensinkään.
Tarkistamatta on vielä myös etteivät ole vaan kirineet termarikotelon muovista piippua halki. Sittenhän se ei pidä millään. Pitää samaten tarkistella vielä klemmareita, ei tarvii paljon olla vinossa tai huonosti niin vuotaa.
Taitaa nesteet varmuudeksi vaihtua vaikkei sitä paljon tuolla seassa olekaan. Ja termarin tiiviste ei vuoda. Näyttävät vain sen tiivistäneen jollain tiivistemassalla, kai se kestää.
Kummallisinta on ettei vuotoa taas viime yön aikana seisoessa ole ollut oikeastaan mitään. Ja kuumana kaikki paikat on tiiviit, vuodot tapahtuu ainoastaan kylmästä koneesta esim. yön yli seisoessa. Klemmarit hikoaa. Ylävesiletkun sovitus saisi olla termarinkoteloon myös tiukempi, liekö tarviketermarin kotelossa ohuempi putkilo. Väljää letkua ei tahdo saada pelkällä klemmarilla kiristäen pitäväksi millään. Mutta sekin piti aiemmin. Luulisi ettei letku olisi pitänyt ensinkään.
Tarkistamatta on vielä myös etteivät ole vaan kirineet termarikotelon muovista piippua halki. Sittenhän se ei pidä millään. Pitää samaten tarkistella vielä klemmareita, ei tarvii paljon olla vinossa tai huonosti niin vuotaa.
Joo tämmönenkin tuli huomattuaTosta dexcoolista on oikeusjuttu ollu jenkeissä, sen vertta paskaa.
Taitaa nesteet varmuudeksi vaihtua vaikkei sitä paljon tuolla seassa olekaan. Ja termarin tiiviste ei vuoda. Näyttävät vain sen tiivistäneen jollain tiivistemassalla, kai se kestää.
Viimeksi muokannut Tuomon, 08 Maalis 2014, 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- palkus
- Viestit: 5464
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 147 2.0TS jäähdytysnestevuoto
^joo, se termarin putki kannattaa tarkistaa. Niitä "klemmareita" ei tosiaankaan parane ylikiristää. Tarviketermari on vähän ja sitä toleranssia voi tosiaan olla.
Noin yleisesti, nykyjään tuntuu oleva vaikea löytää kunnon klemmareita, semmonen yleinen letkun hiertäjä on aikast persiistä.
Vai massalla "varmistettu" Eli termarin mukana ei ole tullut tiivistettä. Oikein alfapajalla tykkäävät kovasti, kun "pääsevät" fixsaamaan tiivistemassa-korjaamoiden jälkiä.
Noin yleisesti, nykyjään tuntuu oleva vaikea löytää kunnon klemmareita, semmonen yleinen letkun hiertäjä on aikast persiistä.
Vai massalla "varmistettu" Eli termarin mukana ei ole tullut tiivistettä. Oikein alfapajalla tykkäävät kovasti, kun "pääsevät" fixsaamaan tiivistemassa-korjaamoiden jälkiä.