1750i Turbo Benzinan chippaus?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Monza »

Onkos joku chipannut 159 TBi:tä tai Giulietta QV:tä? Miten muuttuu koneen luonne ja mitä tapahtuu kulutukselle? Entä kestääkö kytkin ja laatikko lisäväännön?

Esim. Automilano myisi Novitecin lastua:

Alfa Romeo 159 1.8T (200 hp --> 242 hp)
Alfa Romeo Giulietta 1.8T (235 hp --> 261 hp)

Onko noissa TBi:n ja QV:n peruskoneissa jotain mekaanista eroa, vai tehdäänkö QV:n lisähevoset ja -vääntö elektroniikalla?

Avatar
ORBITA
Viestit: 221
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV -11, Tesla M3P -21

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

Asia joka kiinnostaa itseäkin.

Noviteciltä saa saa myös boxia, mutta mitkä mahtaa olla chipin ja boxin erot käytännössä?
Tehon lisäksi olisi mukava saada kone kiertämään oikeasti punarajalle - onko tässä eroja boxin ja chipin välillä?
Olen ymmärtänyt, että ainakin joillain chipeillä kierroksenrajoitin nousee 6500rpm ja onko tehonlisäys sama normaalissa ja dynamic -tilassa?
Olisi kiva saada n-moodiin lisää vastetta kaasuun.

Koneiden eroista en tiedä, mutta laatikot on ainakin erillaiset Giulietassa ja 159:ssä. Onko niissä kestävyyseroa, niin en tiedä ja varmasti
ne järkevällä käytöllä kestää.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Monza »

Niin siis tuo mihin viittasin on se Novitecin boxi, eli en tiedä tekeekö ne myös chippiä erikseen.

Avatar
ORBITA
Viestit: 221
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV -11, Tesla M3P -21

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

Ok. Katsoin, että automilanon sivuilla puhuttiin chip-tuningista...

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Monza »


Avatar
ORBITA
Viestit: 221
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV -11, Tesla M3P -21

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

Just tuota olen katsellut. esim: alfisti.netistä. Hinnat on hyvin samaa tasoa kaikissa paikoissa.

Tuosta boxista jos jollain on kokemusta, niin saa avautua :lol:
Eniten kiinnostaa tuo kierrosrajoittimen muuttuminen/muuttumattomuus ja n-moden muutokset.

Jos noihin ei tule muutoksia, niin täytyy edetä chip,ohjelmointi,mikälie -systeemillä, kun en terminologiaa tunne.

Avatar
Polforea
Viestit: 11171
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Monza kirjoitti:Alfa Romeo 159 1.8T (200 hp --> 242 hp)
Alfa Romeo Giulietta 1.8T (235 hp --> 261 hp)

Onko noissa TBi:n ja QV:n peruskoneissa jotain mekaanista eroa, vai tehdäänkö QV:n lisähevoset ja -vääntö elektroniikalla?
Erittäin todennäköisesti on mekaanistakin eroa, jos vielä virilastuillakin on noin selkeät erot. Villil veikkaus että ainakin ahdin ja suuttimet eroaa keskenään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Monza »

Polforea kirjoitti:
Monza kirjoitti:Alfa Romeo 159 1.8T (200 hp --> 242 hp)
Alfa Romeo Giulietta 1.8T (235 hp --> 261 hp)

Onko noissa TBi:n ja QV:n peruskoneissa jotain mekaanista eroa, vai tehdäänkö QV:n lisähevoset ja -vääntö elektroniikalla?
Erittäin todennäköisesti on mekaanistakin eroa, jos vielä virilastuillakin on noin selkeät erot. Villil veikkaus että ainakin ahdin ja suuttimet eroaa keskenään.
Lähinnä kävi mielessä, että onko niissä jotain mekaaniseenkin kestävyyteen vaikuttavia eroja, kuten tehokkaampaa öljypumppua, jykevämpää laakeria, mäntien jäähdytystä öljysuihkulla tjsp. Eli ottaako TBi:stä "turvallisesti" samat tehot kuin QV:stä.

Paikalla
Avatar
TeroPee
Viestit: 1512
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Johtosarjan väliin kytkettävä boksi on usein vain yksinkertainen vastus, jolla muutetaan jonkin anturin arvoa. Tämän perusteella moottorin ecu korjaa syöttöä / ennakkoa / ahtopainetta / muita arvoja jotta teho kasvaa. Esimerkki tässä: http://www.autowiki.fi/index.php/EVRY-mod

Hyvin tehty lastu ottaa huomioon muitakin muuttujia ja sillä usein saadaan turvallisesti enemmän tehoa ulos.

Toki Mario ja Luigi on voineet suunnitella asiat toisinkin mutta noissa paskoissa saksalaisissa asiat menee tuohon tyyliin.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Itse kun olin QV Giuliettaa ostattelemassa 3 vuotta sitten niin myyjä kertoi että elektronikkaa olisi vain käytetty tehojen lisäykseen, tuskin se välttämättä tiesi mistä puhui vaikka olikin kiinnostunut Alfan myynnistä.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

En ole tutustunut koneiden eroihin, puristukset ainakin samat. vaihteistot eri. 159 - m32, Giulietta c635. Itse en tykkää noista bokseista mitä laitetaan väliin. Vienyt auton motorbit paikkaan ohjelmoitavaksi. Saa dyno paperit myös...

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Monza »

Kevät tulee taas! Onko joku viimevuoden aikana sattunut laittamaan tuota Novitecin boxia TBi:hin tahi QV:hen? Tai jotain muuta vastaavaa?

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Mitä itse olen muunmerkkisissä lukenut noista bokseista, mitkä antureita huijaamalla tms nostavat tehoa:
Väittivät jollain forumilla, kun joku ihmetteli sutimiseneston outouksia boksin asennuksen jälkeen, että tuo anturihuijaus aiheuttaisi väärää tietoa esp:lle ja ajonvakautukselle moottori väännöstä. Tämä sitten, kai aiheutti järjestelmien luulemaan, että pyörä suti, vaikka ei oikeasti sutinut.
Pitivät muutenkin selvästi huonompana, kuin lastuttamista tai autokohtaista dynon kanssa ohjelmointia.
Perusteina juuri, että kunnolla ohjelmoimalla fiksu tekijä pitää huolta, että suojaukset pysyvät kunnossa. Esim ahtopaineen, nakutuksen yms turvarajat.

Henk.kot. kokemusta ei itsellä noista ole.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja JTD »

Monza kirjoitti:Kevät tulee taas! Onko joku viimevuoden aikana sattunut laittamaan tuota Novitecin boxia TBi:hin tahi QV:hen? Tai jotain muuta vastaavaa?
Täällä ollaan oltu tosi tyytyväisiä Novitecin boxiin ensin GT JTD:ssä ja nyt 159 JTDm:ssä.

Noh, ehkä ollaan vähään tyytyväisiä...
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja willez »

Yksi tapaus oli meillä töissä. TDI Berlingo,jossa "tehoboksi". Ykkösen mäntä haljennut keskeltä. Auto lähti paaliin...

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Monza »

willez kirjoitti:Yksi tapaus oli meillä töissä. TDI Berlingo,jossa "tehoboksi". Ykkösen mäntä haljennut keskeltä. Auto lähti paaliin...
Berlingo kuullostaa lähettiautolta, jota kukaan kuljettajista ei omista ja se saa maksimiahtoa 24/7 :-) Oma siviilikäyttö tehoreserville olisi lähinnä satunnainen itsensä viihdytys ja ripeät ohitukset, joten "overboostin" käyttö ei nyt olisi ihan jatkuvaa.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Pogea Racing kehui jollain toisella foorumilla olevansa ainoa ecu:n suojauksen murtanut taho. Muut tekee bokseja mutta he pystyvät tekemään uuden ohjelmoinnin.
Hinnat korkeahkoja..

Avatar
pal
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 17:22
Car(s): Giulietta MA -12. Ex-Alfat 159 TBi TI, 159 JTDm Q4 & 156 JTS Selespeed
Paikkakunta: Espoo

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja pal »

Optimoiautosi.fi - sivustolta löytyy listoilta ohjelmat sekä Breran että Spiderin TBi:lle (ei merkattu kuitenkaan 159 kohdalle). Näille luvattuna olisi 238 hp/390 Nm. Giulietta QV:lle luvattu 265 hp/405 Nm.

Kellään kokemusta näistä tekijöistä?

Rasa
Viestit: 72
Liittynyt: 06 Syys 2012, 23:14
Car(s): 159 SW 1750 TBi
Ex. 147 2.0 T.S.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Rasa »

Monza kirjoitti:Onkos joku chipannut 159 TBi:tä tai Giulietta QV:tä? Miten muuttuu koneen luonne ja mitä tapahtuu kulutukselle? Entä kestääkö kytkin ja laatikko lisäväännön?

Esim. Automilano myisi Novitecin lastua:

Alfa Romeo 159 1.8T (200 hp --> 242 hp)
Alfa Romeo Giulietta 1.8T (235 hp --> 261 hp)

Onko noissa TBi:n ja QV:n peruskoneissa jotain mekaanista eroa, vai tehdäänkö QV:n lisähevoset ja -vääntö elektroniikalla?
Ensi viikolla menossa auto vuosihuoltoon Viikkiin ja kyselin samalla noista Novitecin bokseista. Sanoivat että muutamiin TBI-koneisiin viisyseihin ovat laittaneet ja on kuulemma toiminut ok. Päätin kuitenkin itse passata toistaiseksi, hintaa kuitenkin jonkin verran ja takaraivossa koko ajan miettii, että mitenköhän paikat kestäisivät meikän ajotavalla (varsinkin M32-laatikko, joka speksiensä puolesta juuri ja juuri on riittävä sille väännölle, mikä koneesta löytyy vakionakin).

Voi olla että mieli vielä muuttuu kun saa kesärenkaat alle :twisted:

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Monza »

Kas kun ei ole osunut yhtään novitec tbi:tä foorumille. Tätä 159 versiota Suomessa nyt ei kymmeniä autoja kuitenkaan liene ja kaikki leasing yksilötkin ovat jo vapautuneet harrastajille.

Kerrohan kokemuksia jos päätät investoida :-D Ihan mukava käyttökonehan tämä on, mutta viimeinen veto puuttuu.

Rasa
Viestit: 72
Liittynyt: 06 Syys 2012, 23:14
Car(s): 159 SW 1750 TBi
Ex. 147 2.0 T.S.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Rasa »

Monza kirjoitti: Ihan mukava käyttökonehan tämä on, mutta viimeinen veto puuttuu.
Joo, varsinkin ykkös- ja kakkosvaihteilla tuntuu vähän ponnettomalta, siitä eteenpäin kyllä riittää arkipäivän tarpeisiin. Kumma kun ei edellisen 150 hv tessun kanssa ollut vastaavia fiiliksiä, johtuukohan siitä että vaparissa voimantuotto oli jotenkin selkeän lineaarista verrattuna tähän turboon. Ja kasvaahan se nälkä syödessä :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15025
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tai siitä, että viisysi painaa aika monta kiloa enempi, kuin viiskutonen - saatika neliseiska? :D
Aika monta kiloa = taitaa olla useampi sata. Se tuntuu todellakin.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mun 159 rekisteriotteessa oleva omamassa on 1505kg. Muistaakseni 156 2.5V6 oli 1390kg ja GTA 1480kg.

Viisysissähän on joku muutos kun nämä ns.fl-mallit ovat hieman kevyempiä kuin 2006-2008 - mallit. Tiedä sitten mistä on laihdutettu.

Tokihan toi chippaus kiinnostaisi, mutta just kuten edellä todettiin toi vaihteisto on jo ihmeen kovilla vakiomoottorinkin kanssa. Toki paljon omalla ajotavalla säästää, ei aina tarvi vedättää isolla vaihteella pienillä kierroksilla.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Aquatica kirjoitti:^
Tai siitä, että viisysi painaa aika monta kiloa enempi, kuin viiskutonen - saatika neliseiska? :D
Aika monta kiloa = taitaa olla useampi sata. Se tuntuu todellakin.
Paljonko 147 on 156:sta kevyempi, jos tekniikka on sama?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Takakontin verran?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Autowiki:
Kevyin 147 1200kg
kevyin 156 1230kg.

^Eli takakontti painaa 30kg.

Avatar
Polforea
Viestit: 11171
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Rasa kirjoitti:Joo, varsinkin ykkös- ja kakkosvaihteilla tuntuu vähän ponnettomalta, siitä eteenpäin kyllä riittää arkipäivän tarpeisiin.
Sen syvällisemmin TBi:n softaa tuntematta, on ainakin eräällä toisella merkillä monessa autossa rajoitettu vääntöä ykkös- ja kakkosvaihteella helpomman hallitavuuden ja vaihdelaatikon pidemmän elämän nimissä. Ainakin teknisesti on siis mahdollista, että se auto on ponnettomampi parilla ekalla pykälällä, turbokoneessa homma on jopa verrattain yksinkertaista toteuttaa ahtopaineita (ja sitämyöten ilmamassaa) rajoittamalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Finest kirjoitti:Autowiki:
Kevyin 147 1200kg
kevyin 156 1230kg.

^Eli takakontti painaa 30kg.
:-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15025
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Miten minä muistin 147n olevan 100kg kevyempi :eggface:
No, niinpä vaan väärin muistin. Vararenkaan verran eroa kuitenkin!

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Monza »

Polforea kirjoitti:
Rasa kirjoitti:Joo, varsinkin ykkös- ja kakkosvaihteilla tuntuu vähän ponnettomalta, siitä eteenpäin kyllä riittää arkipäivän tarpeisiin.
Sen syvällisemmin TBi:n softaa tuntematta, on ainakin eräällä toisella merkillä monessa autossa rajoitettu vääntöä ykkös- ja kakkosvaihteella helpomman hallitavuuden ja vaihdelaatikon pidemmän elämän nimissä. Ainakin teknisesti on siis mahdollista, että se auto on ponnettomampi parilla ekalla pykälällä, turbokoneessa homma on jopa verrattain yksinkertaista toteuttaa ahtopaineita (ja sitämyöten ilmamassaa) rajoittamalla.
Tämän mielestäni näkee myös ahtomittarista, ykkösellä ja kakkosella voi saada max 1 bar ahtoa, muttei juuri enempää. Isommilla vaihteilla sitten 1.2-1.4 bar, jolloin vetoakin on jo ihan mukavasti.

Luonteeltaahan tämä kone ei ole mikään sporttisuuden huipentuma, vaan tasainen vääntäjä. Pieni lisäpotku ylärekisteriin tekisi hyvää.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Antijape »

pal kirjoitti:Optimoiautosi.fi - sivustolta löytyy listoilta ohjelmat sekä Breran että Spiderin TBi:lle (ei merkattu kuitenkaan 159 kohdalle). Näille luvattuna olisi 238 hp/390 Nm. Giulietta QV:lle luvattu 265 hp/405 Nm.

Kellään kokemusta näistä tekijöistä?
Optimoiautosi kävi tuon oman tekemässä, eikä sinänsä pahaa sanottavaa. Vaikutus vaparissa tietty pieni, mutta se oli tiedossa eikä optimoijaan liity. Tulivat kotio paikalle, ensin yritettiin suoraan piuhalla, mutta ei onnistunut. Ecu irti ja auki, softat imaistiin koneelle ja lähetettiin optimointiin. Meni pari tuntia ja softa tuli takas -> siirto eculle ja homma valmis.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Monza »

Antijape kirjoitti:
pal kirjoitti:Optimoiautosi.fi - sivustolta löytyy listoilta ohjelmat sekä Breran että Spiderin TBi:lle (ei merkattu kuitenkaan 159 kohdalle). Näille luvattuna olisi 238 hp/390 Nm. Giulietta QV:lle luvattu 265 hp/405 Nm.

Kellään kokemusta näistä tekijöistä?
Optimoiautosi kävi tuon oman tekemässä, eikä sinänsä pahaa sanottavaa. Vaikutus vaparissa tietty pieni, mutta se oli tiedossa eikä optimoijaan liity. Tulivat kotio paikalle, ensin yritettiin suoraan piuhalla, mutta ei onnistunut. Ecu irti ja auki, softat imaistiin koneelle ja lähetettiin optimointiin. Meni pari tuntia ja softa tuli takas -> siirto eculle ja homma valmis.
Siis ei kai nuo sentään ala per auto sitä softaa optimoimaan? Tarkoittaako tuo softan lähettäminen "optimointiin" sitä, että niillä on valmiiksi rakennettu softa per moottorimalli, johon tarvitsee sitten auton alkuperäisestä softasta siirtää jotain identifiointitietoja tjsp ja tämä paketti tulee takaisin?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Oon miettiny että mistä tuo parin tunnin kesto tulee..... Olisko että saavat tarkasteen täsmäämään jollain bruteforce meiningillä?!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Polforea
Viestit: 11171
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Todennäköisesti riippuu softaajasta, mutta ainakin yksi tapa on verrata aiemmin vastaan tulleisiin binääreihin ja jos on entuudestaan tuttu, voidaan käyttää samaa virisoftaa ja jos juuri tuo softaversio on "uusi", muokataan sitten siitä, jotta muut osuudet kuin muokattavat kartat pysyvät varmasti oikeanlaisina.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Polforea kirjoitti:Todennäköisesti riippuu softaajasta, mutta ainakin yksi tapa on verrata aiemmin vastaan tulleisiin binääreihin ja jos on entuudestaan tuttu, voidaan käyttää samaa virisoftaa ja jos juuri tuo softaversio on "uusi", muokataan sitten siitä, jotta muut osuudet kuin muokattavat kartat pysyvät varmasti oikeanlaisina.
Muistan että itsekin tuota lähtettämistä ihmettelin ja asiasta myös kysyin, mutta en nyt sitten enää vastausta tarkalleen muista. Muistan kuitenkin että liittyi osittain ei niin tuttuun moottoriin sekä siihen että halusivat varmistaa ettei vahingossakaan mene vanha tai muuten "epäkelpo" softa sisään. Eli muokkaamalla vanhaa saatiin varmempi lopputulos kuin ajamalla kokonaan uusi. Lisäksi omana toiveena oli että keskitytään erityisesti alaväännön parantamiseen eikä esim. heppojen hakemiseen. Muistan myös että softa lähetettiin Norjaan optimoitavaksi..

Avatar
Hillhouse
Viestit: 367
Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:43
Car(s): 147 GTA Q2, -03
Fiat 128 3P tbo, -78
MB ML300 (W164), -11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Hillhouse »

m.sa kirjoitti:Mun 159 rekisteriotteessa oleva omamassa on 1505kg. Muistaakseni 156 2.5V6 oli 1390kg ja GTA 1480kg.
147 GTA 1380kg tai 1385kg - ihan sama. Kuskeissakin on 30-40kg eroja :wink: Ei se oo niin kilon päälle... :)

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Savo »

Onkos uutta tietoa/kokemusta tästä asiasta? Onko kellään chipattua autoa, jota sais kokeilla?

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja Savo »

https://www.ecuhelsinki.fi/mallivalikoima

https://www.celtictuning.fi/services/pe ... ng/stage-1

http://www.novitec-sportiva.com/en/260- ... -TBi?c=155

https://www.racechip.com/shop/alfa-rome ... 320nm.html

Joku kai noista. Tuntuisi hyvältä pystyä ajamaan myös vakiona. Ainakin Novitec ja Racechip mahdollistaa sen jos oikein ymmärrän.

Mikähän se olisi?

Paikalla
Avatar
TeroPee
Viestit: 1512
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Juttele vielä Petrinkin kanssa. http://erikoismoottori.fi

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja molsky »

Onko täällä kellään minkälaisia kokemuksia Giulietta QV TCT:n osalta stage 1 tason virityksestä?

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 1750i Turbo Benzinan chippaus?

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

molsky kirjoitti:
26 Syys 2023, 21:22
Onko täällä kellään minkälaisia kokemuksia Giulietta QV TCT:n osalta stage 1 tason virityksestä?
Ainakin tähän selostukseen kannattaa tutustua:

https://squadra-tuning.nl/chiptuning/al ... ta/qv-tct/

Kyseinen pulju on softavirittänyt noin 10.000 Alfa-sukuista autoa ja tuo tieto mitä jakavat kunkin moottori- ja vaihteistoversion ominaisuuksista sekä rajoituksista on varsin hyödyllistä. Useimmat viripajat puhuvat mainosnumeroilla, jotka joko eivät pidä paikkaansa tai ovat liian rohkeasti säädetyt. Giuliettassa vielä TCT-vaihteisto asettaa oman haasteensa, koska moottorinohjaustoimintoja on "piilotettu" myös vaihteiston ohjausyksikön hoteille. On tullut vastaan myös tapauksia, joissa satunnaisen firman asiakas on maksanut softasta täyden hinnan, mutta auto on käytännössä ollut isoilla vaihteilla aina vakiotehoinen, koska softaa ei ole osattu tehdä Alfan kaikkia erityisvaatimuksia huomioiden. Itse en uskaltaisi hommata softaa tuohon autoon ihan mistä tahansa. Briteissä on liian rohkeilla kartoilla palanut myös kansipahveja.

Vastaa Viestiin