Kysymyksiä alfa 147

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ROB
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Touko 2019, 18:23

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja ROB »

KYB iskareista itsellä hyviä kokemuksia, ainakin hinta-laatusuhde niissä kohdillaan.
Kaikenlisäks taitaa olla Jaappanilainen yritys, niin laadukkaita ovat.

Tehdään toki ympäri maailman, mutta Japanilaisella firmalla laaduntarkkailu huippuluokkaa, niin ei kovin helposti pääse sutta läpi.

Jora
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 11:37
Car(s): Alfa 159 sportwagon 1750 TBi TI -10

Ex Alfa Giulietta 1.4 multiair -11
Ex Alfa 159 2.4 JTDm -06
Ex Alfa 156 1.8 TS -03
Ex Alfa 147 2.0 TS -02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Jora »

Kuskin puolen valojen korkeudensäädön moottori pitää ääntä eikä suostu korkeutta säätämään. Onko joku kyseistä osaa vaihtanut, millainen projekti olisi edessä?

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Pele »

Jora kirjoitti:Kuskin puolen valojen korkeudensäädön moottori pitää ääntä eikä suostu korkeutta säätämään. Onko joku kyseistä osaa vaihtanut, millainen projekti olisi edessä?
Minkä ikäinen auto? Eli uudemman vai vanhan malliset umpiot?
Muistaakseni kauan sitten vaihdoin meidän ex. 147:n toisen säätömoottorin umpio paikassaan siitä luukun kautta.
Kyseessä oli vanhemman mallisilla valoilla varustettu (-04).

Jora
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 11:37
Car(s): Alfa 159 sportwagon 1750 TBi TI -10

Ex Alfa Giulietta 1.4 multiair -11
Ex Alfa 159 2.4 JTDm -06
Ex Alfa 156 1.8 TS -03
Ex Alfa 147 2.0 TS -02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Jora »

Pele kirjoitti:
Jora kirjoitti:Kuskin puolen valojen korkeudensäädön moottori pitää ääntä eikä suostu korkeutta säätämään. Onko joku kyseistä osaa vaihtanut, millainen projekti olisi edessä?
Minkä ikäinen auto? Eli uudemman vai vanhan malliset umpiot?
Muistaakseni kauan sitten vaihdoin meidän ex. 147:n toisen säätömoottorin umpio paikassaan siitä luukun kautta.
Kyseessä oli vanhemman mallisilla valoilla varustettu (-04).
Vanhempaa mallia kyseessä (-04). Pitänee kokeilla jos saisi paikoillaan vaihdettua.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja legza »

Saa vaihdettua paikallaan. Tilasin muistaakseni Sparetolta uuden osan, hinta tais olla ~20€ luokkaa. Alustava korkeudensäätö piti tehdä luonnollisesti, kun tarvikkeessa ei ollu ihan millileen samanpituinen varsi. Mulla se oli hapettunut rikki.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

ROB kirjoitti:KYB iskareista itsellä hyviä kokemuksia, ainakin hinta-laatusuhde niissä kohdillaan.
Kaikenlisäks taitaa olla Jaappanilainen yritys, niin laadukkaita ovat.

Tehdään toki ympäri maailman, mutta Japanilaisella firmalla laaduntarkkailu huippuluokkaa, niin ei kovin helposti pääse sutta läpi.
KYB merkkiset tilasin, kuten myös pölysuojat ja jousijalan tukilaakerit.
Oli muuten made in Japan!
Kiitos vinkistä.

Asennettu on, vasemmalta katkes pultista kanta alhaalta purkaessa, teetti pikkusen työtä, mutta saatiin pois kuitenkin ja uus pultti tilalle.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Giovinazzi kirjoitti:Noi Tycon releet tai ainakin toinen niistä pitää outoa särinää ku ravistelee, voiko can väylä huomata relevian, jos nyt puhutaan pelkästään pelkästä NO-koskettimesta?
Mun mielestä ei, ellei vika ole sitten kelassa.

Pitää selvitellä pinnijärjestystä ja mittailla, että toimiiko noi molemmat releet samalla tapaa.

Noita releitä näytti olevan ebay pullollaan ja töihinkin noita saa varmaan tilattua, ku Tycon komponentteja jokku tiimit käyttää.
Kuva
Eipä auttanut uudet releet, samanlailla pätkien nousee takalasit ylös mistä napista vaan.
Taitaa olla boksissa joku muu häikkä.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Hyperspede
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Touko 2017, 20:11

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Hyperspede »

Onko 06-07 vuoden 147 mitään eroja?

Olisi tulossa vaihtomoottori 07 vuoden vehkeestä 06 vuoden autoon.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Dodiin, alkoi sitten ilmastoinnin kompura pitämään ääntä. Eikös se ole tuossa edestä katsottuna vasemma alhaalla hihnan pyöritettävänä? Osaako kukaan sanoa onko tuo tee-se-itse ja säästin homma vaihtaa tuo kompura vai edellyttääkö erikoisosamista? Meinaan siinähän on nuo ilmastoinnin putket ja mitä lie kiinni. Sinänsä taitaa olla kaikki aine karannut, kun kylmää ei ole viime suven jälkeen tuupannut. Tuo tuntuisi tuo kompura pitävän sellaista jurinaa, että joku laakeri siellä lienee pas... tai sitten koko kompressori sökönä. Jurina on jatkuvaa, oli ilmastointi kytketty päälle tai pois. Ehjä vaihto-osakin kiinnostaa. Uudella on hintaa varmaan auton arvon verran. Tuo on siis 1.9 JTDm vuosimallia 2004.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
Turre
Viestit: 330
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Turre »

^ Kompressori voi kai alkaa ääntämään jo ihan vaan siksi että on aineet vähissä?

Itse laitteen irrottaminen ja takaisin ruuvaaminen ei kovin kummoinen homma kai olisi, mutta kun niiden aineiden käpistely on luvanvaraista niin korjaamokeikka on joka tapauksessa.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Turre kirjoitti:^ Kompressori voi kai alkaa ääntämään jo ihan vaan siksi että on aineet vähissä?

Itse laitteen irrottaminen ja takaisin ruuvaaminen ei kovin kummoinen homma kai olisi, mutta kun niiden aineiden käpistely on luvanvaraista niin korjaamokeikka on joka tapauksessa.

Niin minä vähän oletinkin...

Pientä ääntä olen tottunut kuulemaan kompurasta järjestelmän tyhjentyessä. Niin Volvossa, Opelissa kuin Alfassakin on tuollainen selvä äänensävyn muutos ollut havaittavissa. Tämä on kuitenkin melkoista kohinaa mitä tämä laitos pitää. Täytynee joka tapauksessa viedä vekotin ilmastointihuoltoon ja katsoaa saadaanko sinne aineita sisään ja vaikuttaako mitenkään.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Osaisko kukaan veikata, että mikäköhän aiheuttaa n. 1500rpm kierroksilla ulinaa konehuoneessa.

Aika tarkalleen tossa kierrosluvulla kuuluu semmonen jännä ulina jostain, tyhjäkäynnillä ei kuulu ja jotenkin tuon 1500rpm jälkeen myös ulina katoaa.

45tkm sitten vaihdettu moniurahihna ja mitä huoltokuiteista selvittelin, niin koskaan ei oo moniurahihnan kiristäjiä vaihdeltu, autolla ajettu kohta 225tkm.

Oiskohan ne nuo kiristäjät, vai voiko laturi tai kompura aiheuttaa myös?

Ei häiritse, kunhan ei ääni kovene ja kai tolla puolisen vuotta ajelee, jos jakopään kanssa vaihtelis myös moniurahihnan kilkkeitä.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Pele »

Giovinazzi kirjoitti:Osaisko kukaan veikata, että mikäköhän aiheuttaa n. 1500rpm kierroksilla ulinaa konehuoneessa.

Aika tarkalleen tossa kierrosluvulla kuuluu semmonen jännä ulina jostain, tyhjäkäynnillä ei kuulu ja jotenkin tuon 1500rpm jälkeen myös ulina katoaa.

45tkm sitten vaihdettu moniurahihna ja mitä huoltokuiteista selvittelin, niin koskaan ei oo moniurahihnan kiristäjiä vaihdeltu, autolla ajettu kohta 225tkm.

Oiskohan ne nuo kiristäjät, vai voiko laturi tai kompura aiheuttaa myös?

Ei häiritse, kunhan ei ääni kovene ja kai tolla puolisen vuotta ajelee, jos jakopään kanssa vaihtelis myös moniurahihnan kilkkeitä.

Moniurahihna vaan pois ja kuulostelemaan. Jos ei lakannut niin sitten tulee jakopäästä,sen rullista tai vesipumpusta.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Moniurahihnan ohjurirulla on vahva ehdokas. Itsellä meni vonkuvan äänen säestämänä kahteen kertaan 60tkm matkalla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Jep, kiitoksia vinkistä.
Pistän ohjainrullan ja myös kiristysrullan hankintalistalle, niin vaihtuu odottelevien jakopään osien + moniurahihnan kanssa sitten samalla.

Osaako kukaan sanoa, että mikä toi hihnankiristin juttu tuol Autodocissa on ku lukee joittenkin valmistajien tiedoissa, että 12/2002 asti?

Eikös riitä, että noi kaks ekaa mainitsemaani rullaa vaihtelis?Kuva
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

ihu
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Kesä 2019, 22:21
Car(s): Mito, ex-147

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja ihu »

Tulipa ostettua kesäautoksi tuommoinen vaiva, eli 147 2.0 TS vuodelta 2001 ja vielä Selespeed-mysteeriolla. Mukana tuli lähes vuoden ikäinen käsivarren mittainen katsastusvikalista, jota olen tässä käynyt läpi. Yksi asia mitä siinä listassa ei ollut on airbag-valo, mutta nyt sekin palaa eikä siihen boksiin saa yhteyttä MESsillä. Minulla on ELM-kaapeli ja volkkarin K-piuha, sekä kolme eriväristä adapterijohtoa joista punaisella pitäisi päästä airbagiin. Kaikkeen muuhun väylässä pääsen kyllä, myös ABS-boksiin omalla adapterillaan, vaikka se valittaakin että latency too high. Mutta airbag ei vastaa mihinkään.

Siispä pari kyssäriä:
- Airbagin kuuluisi varmaankin näkyä Can Infossa, jossa siis on listaus kaikista auton purkeista? (not present)
- Apukuskin tyynyn poiskytkentävalo vilkkuu muutaman sekunnin kun laittaa virrat päälle, voiko tästä päätellä mitään?
- Matkamittarin lukema ei vilku, eli väylässä muuten ei liene häikkää? Tekisiköhän proxi alignment mitään tässä tapauksessa?
- Löytyykö mistään kytkentä/johdotuskaavioita? Sulake F50 on kunnossa

Vikalista noin muuten alkaa huolestuttavasti lyhentyä ja täten katsastus lähestyä, enkä ole ihan hirveästi löytänyt uusiakaan vikoja. Jos ei tuohon turvatyynyyn tule selvyyttä niin täytyy sitten tehdä ns. jekku että saa leimattua, mutta täytyisihän se kuntoonkin saada.

Jos Hämeenlinnan seudulla on jollakulla samantyylinen kulkine ja haluaisi siitä luettavan vikakoodeja, niin voin hoitaa sen vastikkeena vain se että pääsen testaamaan kaapelini varmasti toimivaan autoon.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja seppo »

Airbag-järjestelmä ei ole kytketty CAN-väylään, joten sen viat pitää tarkastaa suoraan "ALLIED MY 97 AIRBAG" järjestelmästä.

Apukuskin airbagin keltainen valo palaa merkiksi että se on kytketty pois päältä (testatessa järjestelmää pitää tyyny olla kytketty päälle).

Jos km-lukema ei vilku, on hidas väylä OK.

Korjaamokirjan (CD) saa vaikka meikäläiseltä.

ihu
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Kesä 2019, 22:21
Car(s): Mito, ex-147

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja ihu »

seppo kirjoitti:Apukuskin airbagin keltainen valo palaa merkiksi että se on kytketty pois päältä (testatessa järjestelmää pitää tyyny olla kytketty päälle).

Korjaamokirjan (CD) saa vaikka meikäläiseltä.
Niin, apukuskin turvatyyny nimenomaan on kytketty päälle, se valo siis tosiaankin vilkkuu hetken ja sammuu sitten. Punainen jää palamaan.

Olen tässä vähän googlaillut ja pohdiskellut ja tullut siihen lopputulemaan että tuo minun kaapelini ei ehkä olekaan KKL-kaapeli. Siispä tilaukseen, onpa tuossa autossa vielä muutakin tekemistä jäljellä.

Korjaamokirja kiinnostaisi kyllä.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja seppo »

Vika taitaa olla tässä kyseisessä kytkimessä. Sopivalla testerillä se on kuitenkin tarkastettava, koska tässä mallissa vikavalon kuittaus on tehtävä aina, vaikka itse vika olisikin jo poistunut.

ihu
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Kesä 2019, 22:21
Car(s): Mito, ex-147

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja ihu »

Terzius kirjoitti:Tuo tuntuisi tuo kompura pitävän sellaista jurinaa, että joku laakeri siellä lienee pas... tai sitten koko kompressori sökönä. Jurina on jatkuvaa, oli ilmastointi kytketty päälle tai pois.
Jos se ääntää myös kun kompura on pois päältä, niin silloinhan vika voisi olla siinä hihnapyörän laakerissa eikä varsinaisesti itse kompurassa. Hihnapyörähän pääsee pyörimään tyhjää silloin kun kompuran magneettikytkin ei ole päällä. Sen laakerin vaihto voisi olla halvempaa, mutta 'helppous' voi olla vähän suhteellista.

ihu
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Kesä 2019, 22:21
Car(s): Mito, ex-147

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja ihu »

ihu kirjoitti:T
- Airbagin kuuluisi varmaankin näkyä Can Infossa, jossa siis on listaus kaikista auton purkeista? (not present)
- Apukuskin tyynyn poiskytkentävalo vilkkuu muutaman sekunnin kun laittaa virrat päälle, voiko tästä päätellä mitään?
Itse itselleni vastaten, nyt kun sain oikeanlaisen KKL-kaapelin: airbag tosiaan ei näy CAN Infossa, ja tämä on normaalia. Vikakoodi oli 'driver squib' ja intermittent, eli varmaankin satunnaisia katkoksia joko kuskin bagin liittimessä tai sitten spiraalissa. Koodin sai kuitenkin poistettua ja valo sammui, joten perehdyn tähän lisää sitten jos tämä ilmenee uudestaan.
Se apukuskin valo vilkkuu edelleen pari sekuntia, ehkäpä sekin on normaalia koska vikakoodeja ei tule.

Vikojen määrän kuuluu tietysti olla vakio, joten jo viime viikolla ensimmäisellä koeajolla tuli heti ABS/VDC-vika. Tietokone kertoi, että kuskin etupyörästä ei tule nopeussignaalia. No luulin tietenkin paskoneeni sen anturin itse kun touhusin sen etunavan parissa aiemmin, joten tilasin uuden tarvikkeen. Tarkistin myös sen laakerissa olevan magneettikehän, se sai kyllä pari osumaa kun irrottelin alkuperäistä anturia mutta näytti kohtuuehjältä. No, uusi anturi saapui tänään ja innoissani pistin sen paikalleen, mutta eipä tule edelleenkään nopeustietoa. Kokeilin kytkeä anturit ristiin jolloin vika siirtyi toiselle puolelle, eli ABS-purkki on varmaankin kunnossa. Eihän tuohon enää jää jäljelle vikakohdiksi kuin se magneettikehä, voiko sekin mennä rikki?

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Tiige »

ihu kirjoitti:
ihu kirjoitti:T
- Airbagin kuuluisi varmaankin näkyä Can Infossa, jossa siis on listaus kaikista auton purkeista? (not present)
- Apukuskin tyynyn poiskytkentävalo vilkkuu muutaman sekunnin kun laittaa virrat päälle, voiko tästä päätellä mitään?
Itse itselleni vastaten, nyt kun sain oikeanlaisen KKL-kaapelin: airbag tosiaan ei näy CAN Infossa, ja tämä on normaalia. Vikakoodi oli 'driver squib' ja intermittent, eli varmaankin satunnaisia katkoksia joko kuskin bagin liittimessä tai sitten spiraalissa. Koodin sai kuitenkin poistettua ja valo sammui, joten perehdyn tähän lisää sitten jos tämä ilmenee uudestaan.
Se apukuskin valo vilkkuu edelleen pari sekuntia, ehkäpä sekin on normaalia koska vikakoodeja ei tule.

Vikojen määrän kuuluu tietysti olla vakio, joten jo viime viikolla ensimmäisellä koeajolla tuli heti ABS/VDC-vika. Tietokone kertoi, että kuskin etupyörästä ei tule nopeussignaalia. No luulin tietenkin paskoneeni sen anturin itse kun touhusin sen etunavan parissa aiemmin, joten tilasin uuden tarvikkeen. Tarkistin myös sen laakerissa olevan magneettikehän, se sai kyllä pari osumaa kun irrottelin alkuperäistä anturia mutta näytti kohtuuehjältä. No, uusi anturi saapui tänään ja innoissani pistin sen paikalleen, mutta eipä tule edelleenkään nopeustietoa. Kokeilin kytkeä anturit ristiin jolloin vika siirtyi toiselle puolelle, eli ABS-purkki on varmaankin kunnossa. Eihän tuohon enää jää jäljelle vikakohdiksi kuin se magneettikehä, voiko sekin mennä rikki?
Se apukuskin keltainen bägin valo kuuluu vilkkua kännistyksessä muistuttaen että bägi on päällä. Kyllä ne magneettikehät hajoaa. Joskus ihan itsestäänkin. Saati sitten murjomalla. Se on sitten vaihdettava koko pyöränlaakeri.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja seppo »

Joskus lika aiheuttaa ongelmia, painepesurilla kunnon huuhtelu on joskus auttanut.

ihu
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Kesä 2019, 22:21
Car(s): Mito, ex-147

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja ihu »

Uskottava kai se on että magneetitkin hajoaa. Pistin anturin ja kehän välyksen niin tiukalle että se jo vähän hankasi, nopeustietoa alkoi kyllä tulla mutta jarrupoljin vähän päristelee. Saapa nähdä mitä inssi siitä sanoo.

Jotain positiivista sentään, ensimmäistä kertaa ajoin tuolla autolla niin ettei mikään varoitusvalo palanut :-D

Jarruu
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Kesä 2016, 09:56
Car(s): Ex 156 , 147 2.0ts -05 . Nyt v1600 147 ja IVECO DAILY 2.8 crd -02 ka.
Paikkakunta: Jurva

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Jarruu »

Itselläni V1600 luokan auto ja siinä ogelmana ajonesto joka päällä , jo toinen auto jossa samaa vikaa. Onko täälä kukaan poistanut ajonestoa , olisi tarve saada pois toiminnasta. :shock: :shock:

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Terzius »

ihu kirjoitti: Jos se ääntää myös kun kompura on pois päältä, niin silloinhan vika voisi olla siinä hihnapyörän laakerissa eikä varsinaisesti itse kompurassa. Hihnapyörähän pääsee pyörimään tyhjää silloin kun kompuran magneettikytkin ei ole päällä. Sen laakerin vaihto voisi olla halvempaa, mutta 'helppous' voi olla vähän suhteellista.
Näinhän tuo oli. Sain pusattua apuhihnan paikaltaan ja totesin kompuran hihnapyörässä kohtuullista klappia. Reippaasti auton alle ja aikani askarreltua sain tuon kytkimen pois, mukana tulikin jo osa laakerin kuulista ja laakerin pölysuoja mutkalla ulos. Nyt pitäisi vielä jollain ulosvetimellä saada nypättyä hihnapyörä pois ja uusi laakerin hajonneen tilalle. Onneksi on kesälomaa vielä jäljellä... Vielä jos joku osaisi kertoa tuon laakerin koon tai varaosanumeron niin helpottuisi elämä piirun verran. Niin paljon paskana tuo vanha, ette usko siitä tolkun numeroita löytyvän.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Jarruu
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Kesä 2016, 09:56
Car(s): Ex 156 , 147 2.0ts -05 . Nyt v1600 147 ja IVECO DAILY 2.8 crd -02 ka.
Paikkakunta: Jurva

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Jarruu »

Terzius kirjoitti:
ihu kirjoitti: Jos se ääntää myös kun kompura on pois päältä, niin silloinhan vika voisi olla siinä hihnapyörän laakerissa eikä varsinaisesti itse kompurassa. Hihnapyörähän pääsee pyörimään tyhjää silloin kun kompuran magneettikytkin ei ole päällä. Sen laakerin vaihto voisi olla halvempaa, mutta 'helppous' voi olla vähän suhteellista.
Näinhän tuo oli. Sain pusattua apuhihnan paikaltaan ja totesin kompuran hihnapyörässä kohtuullista klappia. Reippaasti auton alle ja aikani askarreltua sain tuon kytkimen pois, mukana tulikin jo osa laakerin kuulista ja laakerin pölysuoja mutkalla ulos. Nyt pitäisi vielä jollain ulosvetimellä saada nypättyä hihnapyörä pois ja uusi laakerin hajonneen tilalle. Onneksi on kesälomaa vielä jäljellä... Vielä jos joku osaisi kertoa tuon laakerin koon tai varaosanumeron niin helpottuisi elämä piirun verran. Niin paljon paskana tuo vanha, ette usko siitä tolkun numeroita löytyvän.
Taitaa olla monta mahdollista kokoa , ja ei vissiin edes myydä varaosana numerolla kuin koko kompura. Siis kaikki mitä merkintöjä löytyy ylös ja koko siitä laakerista mittaamalla saattaa löytyä isoimmista laakerikeskuksista. Sillä löysin ainakin yhteen rikki menneeseen .

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Terzius kirjoitti:Näinhän tuo oli. Sain pusattua apuhihnan paikaltaan ja totesin kompuran hihnapyörässä kohtuullista klappia. Reippaasti auton alle ja aikani askarreltua sain tuon kytkimen pois, mukana tulikin jo osa laakerin kuulista ja laakerin pölysuoja mutkalla ulos. Nyt pitäisi vielä jollain ulosvetimellä saada nypättyä hihnapyörä pois ja uusi laakerin hajonneen tilalle. Onneksi on kesälomaa vielä jäljellä... Vielä jos joku osaisi kertoa tuon laakerin koon tai varaosanumeron niin helpottuisi elämä piirun verran. Niin paljon paskana tuo vanha, ette usko siitä tolkun numeroita löytyvän.
Do diin, nimimerkiltä Jagge kävin ostelemassa korvaavan kompuran ja taiteilin sen kiinni. Vanha oli niitannut ihan kokonaan jumiin eikä akseli pyörinyt ollenkaan. En lähtenyt edes tutkimaan, lähteköön kierrätykseen. Ja kyllä uskalsin irrottaa kompuran ja siitä letkut, kun järjestelmän venttiilejä painellessa totesin järjestelmän olevan täysin paineeton eli kaikesta päätellen tyhjä kylmäaineesta. Nyt pyörii hihnapyörä nätisti. Kytkin ei tietty ota kiinni, kun painekatkaisin ei suvaitse tyhjää kompuraa pyörittää. Tästähän tulee vielä soiva peli!
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Radio kuului todella huonosti. Missä on -07 vuotisessa antennivahvistin? Vai onko ollenkaan. Antennijalka ja johto kattoverhoilun alla näkyvällä osin ok.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tökkäses vaikka rautalankaa antennin tilalle, jos on piiska. Nimimerkillä 5cm pidempi tarvikeantenni vs originaali ja kuuluvuus 900% parempi. Auto toki 159, mutta eipä tuo tekniikka kauheasti ole muuttunut...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Perkele, voiskos olla noin yksinkertainen. Aina sitä jotain isompaa olettaa joutuvansa tekemään. Kuuluvuus on tosiaan hyvin samanlainen, kuin olisi unohtunut antenni irti tiskikoneen jäljiltä. Nyt ei juuri vaikutusta onko ruuvattuna kiinni vai irti.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Alfissimo kirjoitti:Perkele, voiskos olla noin yksinkertainen. Aina sitä jotain isompaa olettaa joutuvansa tekemään. Kuuluvuus on tosiaan hyvin samanlainen, kuin olisi unohtunut antenni irti tiskikoneen jäljiltä. Nyt ei juuri vaikutusta onko ruuvattuna kiinni vai irti.
Kovissa oloissa autoantenni ja ennen kaikkea sen liitokset vanhenevat ja suorituskyky putoaa. Voipi olla sovitus jo radio päässä jotain muuta kuin 50Ω, maadoitus (autoantennit yleensä monopoleja jotka vaativat maatason) voi olla mitä sattuu, antennielementti voi olla poikki lasikuidun sisällä ja niin edelleen.

"Antennivahvistin" on vastaanottavassa laitteessa mielestäni hieman harhaanjohtava termi koska laitoshan ei vahvista mitenkään antennin toimintaa vaan ainoastaan kompensoi syöttölinjan häviöitä. Ja yleensä vielä toimii laajakaistaisena häiriöimurina siinä samalla.

Laita uusi antenni ja tarkista kiinnitys ja maadoitus. Sillä uskoisin kuvatun kaltaisen ongelman ratkeavan.

Ja OT:nä tosiaan paperiliitinkin toimii auttavasti. Tai jos hifistelee niin 66cm - 81cm väliin voi viritellä henkareista neljännesaaltoantenneja 88-108MHz taajuudelle. YLE:n valtakunnalliset lähetykset tulevat yleensä vaakapolarisoituna ja paikallisradiot pystyssä joten henkarin voi laittaa 45 asteen kulmaan tai tehdä Z-kuvion jotta saa molemmat kiinni nätisti.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Antennijalan kiinnitys ja maa on tarkistettu. Eipä ole ennen osunut omalle kohdalle, että pitää uusi piiska ruuvata. Testataan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Uudella piiskalla ei vaikutusta, joten syvemmälle. Ongelma paikallistettu antennin liittimeen ja keskikarva on vainaa. Siis liitin vaihtoon ja jos se ei auta, on johto poikki jostain matkalla. Taas on vika johdossa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

...ja jossain katto-radio matkallahan se vika kuitenkin on. Kuinkas muutenkaan :evil: :fist:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja seppo »

Eikös antennivahvistin ole oikeassa C-pilarissa, se varmaan kannattaa tarkastaa?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

No perskuta, sinne siis seuraava hyökkäys, jos siellä sellainen oikeasti on.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja seppo »

Väärä hälytys, vahvistin on antennin jalassa 147 malleissa, virta pitäisi tulla toiseen johtoon radiolta, ja varsinaisessa antennijohdossa on kaksi liitosta, toinen kattoverhoilun alla takana ja toinen sulakerasian vieressä edessä!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jalan kimppuun hyökkäsin ekana, mutta siellä ei mitään ihmeellistä. Oikeaan reunaan lähtee antennijohto ja yksi väliliitin siellä on. Pitää siis penkoa, jos sulakerasian kulmilta löytyisi toinen liitin ja sieltä löytyisi vihjettä vaivaan..
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
DragonForce
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja DragonForce »

Vaimokkeen 147 ei kuulemma puhalla lämmintä sisälle ollenkaan. Kylmää puhaltaa kyllä kaikilla nopeuksilla, mutta ei lämmintä. Letkut oli lämpimät koneen puolella ajon jälkeen. Mistä kannattas eka lähteä tutkimaan? :drinking:

Edit: Sainkin toimimaan lämppärin. Kävin itse tutkimassa autoa tarkemmin, niin huomasin että oli valoja palanut säätimistä. Uudet tuikut vaihdettu ja rupes toimimaan. En muistanu heti että oli myös joskus aikaisemminki ollut sama vika. :lol:
"Having no way as way, having no limitation as limitation"

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja legza »

Mitäs muuta eroa on automaatti ilmastoinnilla varustetussa autossa verrattuna käsikäyttöiseen ilmastointi vehkeeseen kun paneeli? Läpät ja muut toimii sähköllä molemmissa, taitaa aurinkoanturikin olla paikallaan? Sitä vaan ajattelin, että mikähän työ olisi retrofitata automaatti ilmastointi? Sisälämpötila-anturia en muistanu ettiä, täytyy huomenna katsoa.

eräässä autossa, ei alfa kylläkään, riitti tosiaan pelkkä säätöpaneelin vaihto, joissakin taas olisi niin iso homma ettei mitään järkeä...

Alfaowneria vähän selailin, niin siellä vaikutti vastaukset siltä, että olisi johtosarjoista lähtien eri maata... Mutta kysytään nyt täällä, jos joku olisi vaikka asiaa ihan omakohtasesti kokeillut.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Takalasin pyyhkimestä tullut laiska.
Pyyhkäisee vasta tyyliin minuutin päästä komennosta.

Jos avittaa, niin olis kyllä hetikin pyyhkäisemässä, mutta se ei vaan jaksa kunnolla.
Eli johtosarja vialta ei vaikuta, koska yritystä kuitenkin heti on.

Ja kun pyyhkäisee, niin ei kovin reippaalta suoritukselta näytä.

Onks pyyhimoottori finaalissa, vai onks vinkkejä?
Yhtään en oo ees perehtynyt vielä tuohon, koska ei hirveemmin haittaa, koska takana...
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Giovinazzi kirjoitti:Takalasin pyyhkimestä tullut laiska.
Pyyhkäisee vasta tyyliin minuutin päästä komennosta.

Jos avittaa, niin olis kyllä hetikin pyyhkäisemässä, mutta se ei vaan jaksa kunnolla.
Eli johtosarja vialta ei vaikuta, koska yritystä kuitenkin heti on.

Ja kun pyyhkäisee, niin ei kovin reippaalta suoritukselta näytä.

Onks pyyhimoottori finaalissa, vai onks vinkkejä?
Yhtään en oo ees perehtynyt vielä tuohon, koska ei hirveemmin haittaa, koska takana...
Jos sama konstruktio kuin SW 156:ssa , niin pari vinkkiä (oireet kyllä ihan samat). Kohta kokonaan jumi varsinkaan jos ei käytä kovin usein. Pyyhkimen läpimenoakseli jumiutumassa putkeensa ja sen avaaminen ja hionta/voitelu ainoa keino tai sitten kokonaan uusi mekanismi.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Jep, luultavasti sama rakenne.
Kävin ens hätään ruiskimassa WD40 ainetta akselin juureen kumitiivisteen alle ja samalla pidin päällä pyyhkijää, ei vaikuttanut enää niin laiskalta, pitää joskus purkaa sisäpuolelta, kuhan jää aikaa.

Onneks toi nyt on vaan takana.
Yhdestä autosta(ei alfa) meni aikoinaan jumiin etupyyhkimien mekanismi, niin se hirtti kiinni totaalisesti, eikä auttanut ku hommata purkamolta uus.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

H7 ajovalopolttimo tuli tiensä päähän oikealta.
Edellinen omistaja/korjaamo tehnyt kivan patentin.
Polttimoa paikallaan pitävä rautalanka hukattu ja se korvattu korkkilattian palasella jota mouvinen suoja painaa ja pitää polttimon paikoillaan.

Mistäköhän saa uuden rautalanka härpäkkeen, onks sille varaosanumeroa?
Ja onks oikealla ja vasemmalla samanmoiset?

Vasemmalta kurkkasin piruuttaan, että mikäs tilanne siellä, niin sinne tungettu taiteltu pahvinpala, millä H7 paikoillaan, rautalanka tallessa, yritin sitä laittaa paikoilleen, ei heti onnistunut, ku joku urpo olikin kääntänyt sen väärinpäin ja sen takia laitettu pahvinpala, no käänsin sen oikeinpäin ja sain polttimon pysyyn oikeaoppisesti.

Kuittien mukaan aika moni polttimon vaihto tehty huoltojen yhteydessä, eli ei kovin vahvaa suorittamista :)
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ei saa erikseen ainakaan alkuperäisenä. Tuskin siellä huollossa on ollut korkkilattiaa saatavilla... :)

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

No perkule, pitää jostain purkamolta metsästää.

Pahvinpalaa ainakin on saatavilla, mutta toi korkkilattian palanen oli kaiken huippu :)
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Lankyra
Viestit: 25
Liittynyt: 30 Loka 2019, 17:46
Car(s): 147 1.6 ts -04

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Lankyra »

Yhden polttimonvaihdon olen vasta 147kaan tehnyt mutta minusta tuo rautalankahärpäke näytti ihan joltain perus Fiat-osalta. Missähän noita nyt on ollut Brava/Bravo/Punto(?). Ehkä stilo ja pandakin? Itse katselisin noilta suuntaa varaosaa.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Onks vaihdelootaan tarvetta vaihtaa koskaan öljyjä, jos kaikki pelaa?

Perus manuaali 147lla kelattu kohta 230tkm ja alkuperäisillä vielä mennään.

Aattelin vaan ku paikallisessa korjaamossa olis kampanja, missä vaihtuisi suht. edukkaasti, mutta onko lopulta mitään hyötyä?
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kyllä noilla km kannattaa vaihtaa, aikanaan kun öljyt eivät olleet "ikuisia" niin vaihtovälit oli 60-100 tkm. Koska laatikkoon muodostuu aina kosteutta, osista hioutuu metallia, sekä fiatin laatikoista yleensä tihkuu öljyäkin, niin vaihto on aina perusteltua! Ny kuitenkin puhutaan vain alle 2 litran öljymäärästä!

Vastaa Viestiin