159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettelyä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Moi!
Ilmiö on toistunut nyt muutamia kertoja. Eli auto käy epätahtiin heti käynnistyksestä pienen hetken. Jalan käyttäminen kevyesti kaasupolkimella korjaa tilanteen ja käynti normalisoituu. hehkut on vaihdettu joku tonni sitten. Mistä tää vois johtua? Onko mahdollista, että liittyy jotenkin vajavaisesti toimineeseen termostaattiin, jonka sain eilen aikaiseksi vaihtaa? Auto on siis käynyt hieman kylmempänä tässä tovin aikaa ja en ole "huomannut" DPF polttoja. Vai onko EGR :ällä osuutta asiaan ollessaan tukkoinen? Olen laittanut tähän asti pelkästään päivän ensikäynnistyksen piikkiin. Yleensä näin onkin ja pienen ajon jälkeen ei uusissa käynnistyksissä ongelmia ilmene. Eilen pistin merkille, että kaverin tallissa, kun punnerettiin termari paikoilleen niin ilmiö toistui parin käynnistyksen jälkeen.Autolla ei tosin tässä välissä ajettu, eli kone ei saavuttanut normi käyntilämpötilaa. Akku on uusi ja höökiä riittää.

Muita huomioita:Termaria vaihdettaessa täytyi tilaa tehdä irrottamalla kaasuläpälle menevä ilmaputki sieltä läpän yläpäästä. Tän laipan välissä oli O-rengas, joka oli aivan liian iso. Ei varmaan kuulu olla näin ja ihmeteltiin, kuinka se ylipäätään oli sinne saatu tungettua. Liekö edellisen omistajan/huollon tekosia?? Putken puoleisessa laipassahan on selvä ura O-renkaalle ja käsittääkseni sen pitäis istua siihen uraan kevyesti venyttämällä, eikä niin että, se on reilun senti liian iso?? Luonnollisesti ei yhtään sopivaa rengasta ollut lauantai-iltana klo 22.30 saatavilla ja kotiin oli päästävä. Irrotin vanhan termostaatin laipasta litteän tiivisteen, joka istui uraan ja ajoi asiansa. Näin pääsi tekemään siirtymän kotiin ja tänään täytyy paikata tuo uudella o-renkaalla. Onko jollain heittää speksit tuohon menevästä koosta vai täytyneekö ostaa vaan paljon erilaisia 8) ? Myös itse kaasuläpän läpän pinta näytti taskulampulla tähyillessä "tervaiselta." Onko näitä tarpeen kuinka usein puhdistella?

Työ tekijäänsä kuitenkin palkitsi sen verran, etää termari on paikoillaan ja jöpöttää nätisti 90 viivan päällä. Muuten tuon vaihto oli penaalista. V***n pikakiinnikkeitä oli vaikea saada asennettaessa paikoilleen. Meni ne kuitenkin, paitsi yhden pahimmassa paikassa olleen , joutu korvaamaan tavallisella ruostumattomalla. En ainakaan itse päässy pihdeillä millään puristaa takaisin paikoilleen, sen verta oli ahdasta. Liekö noihin sitten jokin ihan oma työkalu?? Loppu hyvin kuitenkin, ja vanha Behr väistyi Motukan uuden Behrin tieltä :-D Jäähdytysnesteet tuli samalla vaihdettua laskemalla vanhat pois tyhjennyspropun kautta, joka sekin oli luonnollisesti ihan H''''''in tiukassa ruostesuojauksen mönjien jälkeen :bad-words: . Ihan kaikki ei varmaan ulos määrästä päätellen tullut, joten täytyy olla täyttövalmiudessa ja seurata pinnan tasoa.

Takakontti ei yllättäen auennut sähköisesti tuon operaation jälkeen. Ihmettelin sitä kotiin ajellessa ja uudelleen kokeiltaessa se taas toimi normaalisti. Mikä systeemi tossa on, kun se kuoli akun ollessa pitkään pois paikoiltaan?

Pohdintoja otetaan kiitollisena vastaan.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Eikös näihin löyty cold start päivitys

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Puhut liittimestä tarkoittaen klemmaria? Alfassa käytetään paljon Click-R-tyyppistä klemmarikiinnitystä. Pihdit, jotka on suunniteltu Click-R:lle (tai clic-R:lle, riippuen valmistajasta) toimii sekä Click:lle, että R-versiolle. Ahtaassa kolossa noita ei oikein saa mitenkään päin paikalleen... Ja pihdit löytää vaikkapa Kingin tarjonnasta, eli Fixus/AD pystyy pihdit toimittamaan hintaan parikymppiä.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja Jame »

mlatva kirjoitti:Moi!
Takakontti ei yllättäen auennut sähköisesti tuon operaation jälkeen. Ihmettelin sitä kotiin ajellessa ja uudelleen kokeiltaessa se taas toimi normaalisti. Mikä systeemi tossa on, kun se kuoli akun ollessa pitkään pois paikoiltaan?
Tein saman havainnon kun oli akku ollut irti. Käyttöohjekirjasta löytyi sitten kohta jossa puhutaan keskuslukituksen resetoinnista jos akku ollut irti:
TÄRKEÄÄ Jos akku on ollut irrotettuna tai suojaava sulake on palanut, ovi- lukitus/lukituksen avausmekanismi on sovitettava uudelleen. Menettele seuraavasti:
❒ lukitse ovet;
❒ paina kauko-ohjaimen nappia [KIINNI] tai
nappia [KESKUSLUKITUS] keskikonsolissa;
❒ paina kauko-ohjaimen nappia [AUKI] tai
nappia [KESKUSLUKITUS] keskikonsolissa.
Tuon toimenpiteen jälkeen rupesi takaluukku toimimaan normaalisti.
Il nero era bellissimo

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Kiitos infosta.

Joo klemmareilla tarkoitin juuri noita liittimiä.

Takaluukkuu tosiaan toimi yritys/etehdysmenetelmällä. Hyvä tietää jatkossa.

Kohta koittamaan taas starttia ja matka-ajoa mummolaan. Saa nähdä yskiikö tuo taas..

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Aamun eka startti ja...yllätys yllätys tasaisesti käyntiin laakista. Ajo äidin luo ja Uusi o-rengas patenttitiivisteen tilalle. Heitin sellaisen osimoilleen sopivan tuntusen. Nyt putki asettui liikoja pakottamatta. Kaipa tuosta joku herja ilmenis, jos tuo jostain vuotais. Auto toimi ja kävi hyvin ilman ongelmia. parin tunnin seisahdus ja taas pientä pykimistä, joka poistui kevyellä pedaalin painnalluksella??

Ulkomaan foorumit ilmoittaa hyvinkin samankaltaisista oireista ja juuri EGR on asetettu usein syylliseksi. Täytyy ottaa tuo tutkittavaksi, jos ei ilmiö korjaannu. Muutenkin vois reikälevyn asentaa tonne egr:n väliin.

Tänään käynnistyi myös massiivinen DPF poltto piiiitkästä aikaa. En itseasiassa muista milloin viimeks olis tuon tehnyt, varsinkin kun termari ei antanut lämpöjen nousta kun 80 hujakoille. Toivotaan, että tollakin "puhdistuksella" vois olla, jotain tekemistä ton "kylmä"startin tasaamiseksi.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

MAP-anturi kannattanee putsata ihan ensimmäiseksi, sillä se on paljon helpompi putsattava. Kiinnikin varmaan vain yhdellä ruuvilla.
Asiasta löytynee enemmän haulla: 156 jtd käyttöautona
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös 159:ssä EGR kuitenkin ole hyvinkin hollilla, pari pulttia auki ja about siinähän se.... MAP varmaan vielä helpompi.
Ja 159:n ja 156:n 20v koneet on sitten aika erilaisia, eli toisen ohjeet ei oikein päde toiseen. Ulkoisesti rankasti erinäköiset koneet :o

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Eiköhän se anturi ja EGR ole varsin samannäköisiä sylinterimääristä riippumatta?
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Samannäköinen, kyllä.
Enkä tiedä miten nihkeä paikka on 156:n 2.4JTDm:n EGR, mutta 159:ssä se ei oikeasti ole pahassa paikassa. Suojamuovi pois, olikos nyt peräti kolme pulttia ja se on käytännössä kädessä.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Kolme tai kuusi, melkein sama.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, MAP löytyy imusarjasta ja on kiinni yhdellä torx-kantaisella ruuvilla. EGR ei ihan kolmella ruuvilla irtoa, mutta ei sekään ihmeellinen rasti ole irti ottaa, tähän löytyy vinkkiä Smacketin projektiketjusta.

Edit:
Carloksen ohjeet MAP-putsaukseen: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=26219
Smacketin kertomus EGR:n puhdistuksesta: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=409399#p409399
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Mappi tulikin tossa loppusyksystä putsattua. Täytyy kurkistaa uudelleen.
EGR täytyy ottaa hetimiten käsittelyyn. Edellinen omistaja oli tuon öljynvaihdon yhteydessä puhdistellut. Multa toi nyt jäi syksyllä väliin.

Tänään muuten tuli akun kuva näyttöön samoihin aikoihin, kun DPF:aloitti pöhinän. Akun varaustila normaali ja laturi toimii.

Kulutus pieneni tietokoneen mukaan mukavasti, kun termari on kunnossa ja kone käy riittävän lämpösenä.

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja TTi »

Ja EGR:n putsaamisen jälkeen uudelleenohjelmoitavaksi. Tuskin se reikälevy siellä kesää tekee...
TTi

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja mlatva »

JIHAA, Mappi putsattu (ei ollu järjettömän likainen mutta paskaa kyllä irtos), ja auto hyrrää startin ensikäynnistä kakomatta.

Vielä EGR:n puhdistus mutta se odottaa muutaman päivän. Tilasin varuulta toisen EGR:n ja reikälevyn tiivisteineen.

Kyllä tää tästä.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Pitkään pysy startin hyrskyttely poissa. Viime aikoina omasta parkkihallista ensistartti ja kone käy heti tasaiseen. Muutamia pikkupätkiä ja startit toiminu hyvin. Auto oli yön yli lämpimässä tallissa +13 ja käynnissä taas pientä kevyttä pykimistä, johon autto hienoinen tyhjäkäynnin nosto kaasupolkimella. Kaveri osti kuukausi takaperin tismalleen saman kulkineen ja hänellä täysin samat oireet. Myös auton jättö ylämäkeen aiheuttaa startin jälkeistä kakomista ja taas koneen ollessa lämmin??

Mulla on oireet pienentynyt taannoisesta ja tutina tuntuu lähinnä persedynossa. Kaveri sanoo auton hörskyttävän oikein huolella. Olen ajellut aina ABC:n tupaöljyllä. Nyt vaihdoin ST1 asemaan tankillisen verran. Oireet mulla pieneni tai lähes hävisi. Tosin saattaa olla vaan mun hyvää mielikuvitusta :-D

Mutta joo.., lämmin kone ja käynnistyksen jälkeen hytkyy samoin mäkeen jätettäessä.....?

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja TTi »

mlatva kirjoitti:Olen ajellut aina ABC:n tupaöljyllä. Nyt vaihdoin ST1 asemaan tankillisen verran. Oireet mulla pieneni tai lähes hävisi. Tosin saattaa olla vaan mun hyvää mielikuvitusta :-D
ABC:n ja ST1:n polttonesteet tulee samalta toimijalta, NEOT:lta, jonka Ass-ryhmä ja ST1 yhdessä omistavat. Hankkivat eri lähteistä maailmalta, mistä halvimmalla saavat, joten ei välttämättä eri asemilla aina samaa tavaraa. Oletko kokeillut Nesteen löpöä?
TTi

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja mlatva »

TTi kirjoitti:
mlatva kirjoitti:Olen ajellut aina ABC:n tupaöljyllä. Nyt vaihdoin ST1 asemaan tankillisen verran. Oireet mulla pieneni tai lähes hävisi. Tosin saattaa olla vaan mun hyvää mielikuvitusta :-D
ABC:n ja ST1:n polttonesteet tulee samalta toimijalta, NEOT:lta, jonka Ass-ryhmä ja ST1 yhdessä omistavat. Hankkivat eri lähteistä maailmalta, mistä halvimmalla saavat, joten ei välttämättä eri asemilla aina samaa tavaraa. Oletko kokeillut Nesteen löpöä?[/quote

En ole vielä. Täytyy turauttaa seuraava tankki nesteellä, joskaan en usko, että ongelmaan vaikuttaa.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja mlatva »

En tosin vielä ole EGR:ää avannu/vaihtanu reikälevylliseen. Tietty joku veikkaili DPF:än ongelmia. Mikään valo ei vilku ja auto toimii kuitenkin täysin. Mielenkiintoista olis vaan tietää , miks just lämpösenä/keula ylämäkeen aiheuttaa ensitahtien pykimistä??

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Poltto jääny kesken, jatkuvasti? + Egr tukossa.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Carlos kirjoitti:Poltto jääny kesken, jatkuvasti? + Egr tukossa.
Osimoilleen tämmöistä olen uumoillut.., tosin olen pyrkinyt ajelemaan poltot loppuun niiden ollessa meneillään. Ehkä tuo vaillinaisesti toimiva termari aiheutti polttojen väliinjäännin ja sitä kautta egr tukossa.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Nostellaas vanhaa ketjua, koska omat oireet ovat tismalleen samat. Tulikohan tähän jokin lopputulema?

Olen puhdistanut omasta autosta MAP-anturin ja EGR-venttiilin, mutta ei vaikutusta asiaan. Kun auton on ajanut kunnolla lämpimäksi ei käynnistys vaiheessa ongelmia.

Ensitahtien kummallisuudet alkoi talvella ensin epäsäännöllisesti ja nyt joka kylmästartilla. Reipas kaasunkäyttö poistaa kyllä tokimisen, mutta tuntuisi että kokoajan enemmän vaatii kierrätystä että käynti tasaantuu. Auto haisee pumppuvikaiselta vanhalta traktorilta käynnistyksen jälkeen, lämmettyään toimii kuin kuuluukin.

DPF? Sieltäkö se vika löytyisi, autolla ajetaan 120km työmatkaa ja nyt kilometrejä karvan vajaa 160 tkm. Delphin tietokoneohjelmalla en saanut polttoaikoja näkyviin, mutta sanoisin että parinsadan kilometrin välein polttelee.

Onko ajatuksia mitä katsoisi? Hiukkassuodattimen tyhjennys ja ohjelmointi kovasti mielessä pyörii, mutta olisiko autossa jotain muuta perustavanlaatuista vikaa?

-Rami

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Jos nyt halvimmasta päästä lähtee vikaa arpomaan niin mitenkäs hehkujen kunto?
Puolikuntoiset hehkut ainakin aiheuttaa savutusta ja epätasaista käyntiä kylmänä. Eikä edes anna vikailmoitusta ennen kuin on kynttilät kunnolla pimeänä.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Niin unohtuikin mainita että yleismittarilla olen hehkut katsonut ja alle yhden ohmin luokkaa näyttivät kaikki tulpat, alle vuoden vanhat ovat.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja mlatva »

DPF oli tuossa EX:ssä finaalissa. Samoin imusarja tukossa. Ohjelmoinnilla, imusarjan läppien tulppaamisella ja isolla tiskauksella tuosta selvittin.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Eli Karalalle pukkaa töitä... Jokohan ne katsastus miehet on kiinnostuneita tehdyistä/tekemättömistä poltoista :|

Furi
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Helmi 2016, 09:24
Car(s): Giulia 2.2jtdm Veloce Q4, 406 Coupe 3.0 V6, 207 RC
Paikkakunta: Alahärmä

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja Furi »

Täs kans viikko sitten omasta 2.4sesta tyhjäsin hiukkassuodattimen ja tuttu teki sinne softan jossa poistettii FAP ja EGR (itsellä siis vehkeet softaamiseen myös mutta annoin "ammattilaisen" hoitaa vaikeen osion). Softan kans on vielä rukaamista (voimaa on kyllä vaikkei sitä edes ole paljon sieltä vielä, tarkotuksena saada toi kulutus johonkin inhimillisiin lukemiin) ja nyt se on tarkotus hioa mahdollisimman hyväksi täs lähikuukausien aikana.. tällähetkellä näyttäs keskikulutusta 6,4l/100km, pääasiassa matka-ajoa.
Tankilla ei oo vielä kerenny käydä mittaamassa kulutusta mutta autoon tulee n.130km jokapäivä joten eiköhän se sieltä kans selviä..

Toivottavasti ei konttuurin sedät toistaseksi ala niitä hiukkaspäästöjä mittailemaan :lol:

Avatar
Raikkoo
Viestit: 278
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: 159 2,4 JTDm käy nuhaisesti ensitahdit + muuta ihmettely

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Olen ajatellut niin että, alkaisivat OBD-pistokkeen kautta lueskelemaan koska auto on viimeksi poltellut.

Toivottavasti nyt ei kuitenkaan mitenkään.

Vastaa Viestiin