156:n ABS-ongelmat
Valvoja: Moderators
- SaLexi
- Viestit: 550
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
156:n ABS-ongelmat
Päätin aloittaa uuden ketjun ongelmalle, jota olen pohtinut myös täällä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=409228#p409228
ABS ei siis pysy päällä, heittää nopeasti ajoon lähdön jälkeen ABS/ASR/VDC-errorit tauluun. Ongelmat alkoivat, kun alatukivarsi katkesi ajossa.
Eilen ajoin Keltsin pajalle ja asiaa tutkittiin tarkemmin. ABS antaa vikakoodia kuskin puolen etukulman abs-anturiin, joka on jo vaihdettu. Yleismittarilla mitattuna molempien puolien anturit antavat samaa lukemaa (paitsi että mittauspäät toisinpäin kääntämällä toinen anturi antoi toistakin arvoa, toinen ei mitään? Onko tällä merkitystä?)
Akun päällä olevat isot sulakkeet tarkastettiin, eikä niissä ollut korroosiota tms. Myös akun jännite pysyi ajossa koko ajan hyvänä.
Koodit toki poistettiin ja lähdettiin ajelemaan läppäri kiinni autossa. Kaikkien pyörien abs-anturit antavat suurimman osan ajasta samaa nopeusdataa, mutta tuo yksi anturi näyttää käppyrän mukaan hukkaavan datan, graafiin tuli aika-ajoin syviä äkillisiä kuoppia tuon anturin kohdalle. Kun nopeus nousi 50km/h tienoille näytti käyvän niin, että ilmeisesti tuon piikkauksen takia abs katsoo yhden pyörän nopeuden olevan liian kaukana muiden pyörien nopeudesta -> abs vikavalo ja abs pois pelistä. Pikanttina lisänä tuon tapahtuessa se, että myös tietokoneen yhteys abs:n ecuun katkesi, eli sammuttaako tuo koko abs:n?
Mutta mikä tässä nyt voisi olla? ABS-anturin pitäisi olla uusi, eikä sen johdossakaan näkynyt mitään vikaa. ABS:n virransaannissa tai maadoituksessa ongelmia? Mutta kun tuo vika osoittaa niin spesifisti juuri tuohon anturiin? Olisiko se magneettikehä jolta anturi lukee tiedon voinut ottaa niin paljon osumaa, että se aiheuttaisi tuollaisen käytöksen? Ei sitäkään viitsisi ihan testin vuoksi vain vaihdattaa...
Kaikki ajatukset ovat tervetulleita, että saataisiin potilas vihdoin kuntoon
ABS ei siis pysy päällä, heittää nopeasti ajoon lähdön jälkeen ABS/ASR/VDC-errorit tauluun. Ongelmat alkoivat, kun alatukivarsi katkesi ajossa.
Eilen ajoin Keltsin pajalle ja asiaa tutkittiin tarkemmin. ABS antaa vikakoodia kuskin puolen etukulman abs-anturiin, joka on jo vaihdettu. Yleismittarilla mitattuna molempien puolien anturit antavat samaa lukemaa (paitsi että mittauspäät toisinpäin kääntämällä toinen anturi antoi toistakin arvoa, toinen ei mitään? Onko tällä merkitystä?)
Akun päällä olevat isot sulakkeet tarkastettiin, eikä niissä ollut korroosiota tms. Myös akun jännite pysyi ajossa koko ajan hyvänä.
Koodit toki poistettiin ja lähdettiin ajelemaan läppäri kiinni autossa. Kaikkien pyörien abs-anturit antavat suurimman osan ajasta samaa nopeusdataa, mutta tuo yksi anturi näyttää käppyrän mukaan hukkaavan datan, graafiin tuli aika-ajoin syviä äkillisiä kuoppia tuon anturin kohdalle. Kun nopeus nousi 50km/h tienoille näytti käyvän niin, että ilmeisesti tuon piikkauksen takia abs katsoo yhden pyörän nopeuden olevan liian kaukana muiden pyörien nopeudesta -> abs vikavalo ja abs pois pelistä. Pikanttina lisänä tuon tapahtuessa se, että myös tietokoneen yhteys abs:n ecuun katkesi, eli sammuttaako tuo koko abs:n?
Mutta mikä tässä nyt voisi olla? ABS-anturin pitäisi olla uusi, eikä sen johdossakaan näkynyt mitään vikaa. ABS:n virransaannissa tai maadoituksessa ongelmia? Mutta kun tuo vika osoittaa niin spesifisti juuri tuohon anturiin? Olisiko se magneettikehä jolta anturi lukee tiedon voinut ottaa niin paljon osumaa, että se aiheuttaisi tuollaisen käytöksen? Ei sitäkään viitsisi ihan testin vuoksi vain vaihdattaa...
Kaikki ajatukset ovat tervetulleita, että saataisiin potilas vihdoin kuntoon
Re: 156:n ABS-ongelmat
Jos anturi on ok, johdotus on ok ja silti vika tulee selvästi samasta nurkasta niin ei se oikein muu voi maalaisjärjellä olla kuin se magneettikehä. Sitä en tiedä kuinka se on voinut ottaa itseensä ku on laakerin sisällä. Ulkoinen hammaskehä olisi ollut helpompi tarkastaa. Voisiko vaikuttaa jos anturin ja magneettikehän välissä on kovasti likaa?
Itse tekisin näin:
1. Puhdistaisin mahdolliset epäpuhtaudet anturin ja magneettikehän välistä
2. Jos ei auttanut niin vaihtaisin laakerin (muistaakseni n. 50e ja jotkut ovat vaihtaneet ilman prässiäkin)
Itse tekisin näin:
1. Puhdistaisin mahdolliset epäpuhtaudet anturin ja magneettikehän välistä
2. Jos ei auttanut niin vaihtaisin laakerin (muistaakseni n. 50e ja jotkut ovat vaihtaneet ilman prässiäkin)
Tein itse - säästin
- hagger16
- Viestit: 3081
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: 156:n ABS-ongelmat
^Kyllä. Tuo on ihan hyvä järjestys. Itse tarkistaisin vielä ihan ensin anturin liittimet. Joskus saanut kuolleeksi luulemani anturin toimimaan ihan vaan liittimiä räpeltämällä..
Jos haluat kokeilla uudella anturillakin, niin tämä taitaisi sopia sinulle:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=26954
Jos haluat kokeilla uudella anturillakin, niin tämä taitaisi sopia sinulle:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=26954
Senza cuore saremmo solo macchine
- SaLexi
- Viestit: 550
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156:n ABS-ongelmat
Ei taida sopia, erilainen tuo liitin kuin omassa. Ja liittimethän toki otettiin irti ja tarkastettiin.hagger16 kirjoitti:^Kyllä. Tuo on ihan hyvä järjestys. Itse tarkistaisin vielä ihan ensin anturin liittimet. Joskus saanut kuolleeksi luulemani anturin toimimaan ihan vaan liittimiä räpeltämällä..
Jos haluat kokeilla uudella anturillakin, niin tämä taitaisi sopia sinulle:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=26954
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156:n ABS-ongelmat
Vilkaisin pikaseen eLearnista niin siellä on liitos ABS boxilla, sen vois tarkastaa.Oleino kirjoitti:Jos anturi on ok, johdotus on ok ja silti vika tulee selvästi samasta nurkasta niin ei se oikein muu voi maalaisjärjellä olla kuin se magneettikehä. Sitä en tiedä kuinka se on voinut ottaa itseensä ku on laakerin sisällä. Ulkoinen hammaskehä olisi ollut helpompi tarkastaa. Voisiko vaikuttaa jos anturin ja magneettikehän välissä on kovasti likaa?
Itse tekisin näin:
1. Puhdistaisin mahdolliset epäpuhtaudet anturin ja magneettikehän välistä
2. Jos ei auttanut niin vaihtaisin laakerin (muistaakseni n. 50e ja jotkut ovat vaihtaneet ilman prässiäkin)
Sit seuraava onkin se anturi/kehä.
Mutta se ihmettytää miksi yhteys katkeaa boxiin, kun tulee vikailmoitus?
- SaLexi
- Viestit: 550
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156:n ABS-ongelmat
No mekin ihmettelimme myös tuota. Tuli mieleen, että voiko vika sammuttaa koko abs:n niin, että yhteyskin katoaa...
- Aquatica
- Viestit: 15031
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156:n ABS-ongelmat
Voi olla, että vikatilassa ecu sammutetaan vaurioriskin pienentämiseksi, tai siksi että kojo järjestelmää ei pysty muutoin sammuttamaan.
- palkus
- Viestit: 5470
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156:n ABS-ongelmat
Niin tyypillinen kehävaurio jotta. Se anturihan on helposti kuin yhtäpuuta siihen ruosteen pienentämään reikään, joten väkivalloin tod. näk vanha otettu puis. Jos sitä vanhaa anturia on siinä paikallansa vaikka poraamalla touhuttu tai jotain vastaavaa , niin helposti kehä paskana.
- SaLexi
- Viestit: 550
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156:n ABS-ongelmat
Onnistuuko sen laakerisetin vaihtaminen ihan "kotikonstein", eli kaverin pajalla, vai tarvitseeko siihen prässiä tms?
- Aquatica
- Viestit: 15031
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156:n ABS-ongelmat
Prässi helpottaa elämää ehdottoman ankaran paljon.
Jos ei muuten niin koko olkavarsi irti ja pajalle, ei ihan kauhean montaa euroa velota tuosta. Purkaminen ilman prässiä onnistuu, ei nyt helposti mutta riittävän tehtävsäti. Kasaaminen on se, missä sitä ongelmaa tulee.
Napa pitää saada laippaan kiinni ja laippa olkavarteen kiinni. Laippa on helppo kiinnittää olkavarteen niin kauan, kunnes ääliömäisratkaisulla oleva kiinnitys tulee vastaan - napa paikallaan kun et käytännössä a) laita pultteja laipasta olkavarteen b) kiristä niitä. Ovat nimittäin pitkät, ei kiristysreikää ja tämän kaiken kukkuraksi vielä kuusiokolokantaisia. Jos olisivat vaikkapa hylsykannalla, niin välistä (2cm) mahtuisi jopa kiristämään laipan laakereineen päivineen olkavarteen... Siksi näin itse yritin tehdä. Valitettavasti ne hylsykannan pultit oli väärällä kierteellä!
Jos ei muuten niin koko olkavarsi irti ja pajalle, ei ihan kauhean montaa euroa velota tuosta. Purkaminen ilman prässiä onnistuu, ei nyt helposti mutta riittävän tehtävsäti. Kasaaminen on se, missä sitä ongelmaa tulee.
Napa pitää saada laippaan kiinni ja laippa olkavarteen kiinni. Laippa on helppo kiinnittää olkavarteen niin kauan, kunnes ääliömäisratkaisulla oleva kiinnitys tulee vastaan - napa paikallaan kun et käytännössä a) laita pultteja laipasta olkavarteen b) kiristä niitä. Ovat nimittäin pitkät, ei kiristysreikää ja tämän kaiken kukkuraksi vielä kuusiokolokantaisia. Jos olisivat vaikkapa hylsykannalla, niin välistä (2cm) mahtuisi jopa kiristämään laipan laakereineen päivineen olkavarteen... Siksi näin itse yritin tehdä. Valitettavasti ne hylsykannan pultit oli väärällä kierteellä!
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156:n ABS-ongelmat
Minä vaihdoin kesällä etupyörän laakerit, yhtä purkamista ja kasaamista se kyllä on.Aquatica kirjoitti:Prässi helpottaa elämää ehdottoman ankaran paljon.
Jos ei muuten niin koko olkavarsi irti ja pajalle, ei ihan kauhean montaa euroa velota tuosta. Purkaminen ilman prässiä onnistuu, ei nyt helposti mutta riittävän tehtävsäti. Kasaaminen on se, missä sitä ongelmaa tulee.
Napa pitää saada laippaan kiinni ja laippa olkavarteen kiinni. Laippa on helppo kiinnittää olkavarteen niin kauan, kunnes ääliömäisratkaisulla oleva kiinnitys tulee vastaan - napa paikallaan kun et käytännössä a) laita pultteja laipasta olkavarteen b) kiristä niitä. Ovat nimittäin pitkät, ei kiristysreikää ja tämän kaiken kukkuraksi vielä kuusiokolokantaisia. Jos olisivat vaikkapa hylsykannalla, niin välistä (2cm) mahtuisi jopa kiristämään laipan laakereineen päivineen olkavarteen... Siksi näin itse yritin tehdä. Valitettavasti ne hylsykannan pultit oli väärällä kierteellä!
Kasatessa laitoin ensin sen laakerin rungon pultit ihan kiinni asti olkavarteenja painoin prässillä varoen sen navan siihen melkein pohjaan asti. Loput menee sitten napamutterilla.
ABS anturiin ei kannata koskea, sillä se imee aika lujaan itsesä kiinni.
Navan pakastaminen kesällä ainakin auttoi huomattavasti paikalleen laittoa.
Prässätessä napaa kiinni pitää olla vastin justiinsa sopiva laakerin reikään, muutoin se hajottaa sen ABS anturin.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156:n ABS-ongelmat
Kun se kuoppa tuli siihen käppyrään, niin tapahtuko mitään autossa tai tiessä, esim. samaan aikaan tuli vaihteen vaihto tai tiessä oli kuoppaa tms.
Mun nenään tuo haisee johtovialta ABS;n johtosarjassa. jossain joku tiukka kulma mikä on ajan saatossa nakertannut johdon poikki tao venyttännyt sitä. päälle päin ei välttämättä näy mitään, mutta kuoren sisällä on johdot poikki tai hapettunneet
Mun nenään tuo haisee johtovialta ABS;n johtosarjassa. jossain joku tiukka kulma mikä on ajan saatossa nakertannut johdon poikki tao venyttännyt sitä. päälle päin ei välttämättä näy mitään, mutta kuoren sisällä on johdot poikki tai hapettunneet
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Aquatica
- Viestit: 15031
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156:n ABS-ongelmat
Umh. Muistanko ihan väärin... Jotenkin on mielikuva, että ABS:n johto on kiinteä anturin päässä? Joten hyvin mahdollista, mutta jos anturi on vaihtunut niin sittenhän sekään ei voi olla syyllinen.
Todella epämääräinen toiminta voi helposti kyllä johtua liasta kehän nurkilla, roskasta tai kehävauriosta. Toisinaan noi magneetit jotenkin hajoavat (en oikein ymmärrä, mitenkä ne niin voi tehdä, kun käsitykseni mukaan ne ovat suoraan laakerin kuulassa?) ja voivat "elää" - tosin kuulassa kun ovat, luulisi myös laakerin pitävän ääntä ja muuta jännää.
Todella epämääräinen toiminta voi helposti kyllä johtua liasta kehän nurkilla, roskasta tai kehävauriosta. Toisinaan noi magneetit jotenkin hajoavat (en oikein ymmärrä, mitenkä ne niin voi tehdä, kun käsitykseni mukaan ne ovat suoraan laakerin kuulassa?) ja voivat "elää" - tosin kuulassa kun ovat, luulisi myös laakerin pitävän ääntä ja muuta jännää.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156:n ABS-ongelmat
puhun siis johtosarjasta, joka kulkee anturin liittimen ja Hydrauliyksikön välillä, en siitä, mikä on kiinni siinä anturissa
näin selvennyksesksi
näin selvennyksesksi
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- palkus
- Viestit: 5470
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156:n ABS-ongelmat
En lyö päätäni pantiksi enkä muutakaan, mutta kyllä se magneettikehä siellä paskana on. Kehävika tekee juur sen , että viimeistään taajamanopeuden loputtua tulee vikailmo/abs pois päältä. Juur oli tossa vääränmerkkinen missä oli 1 hammas lentänyt kuikkaan (kivi tai joku käyny) niin 30-40km/h pääsi ja sitten vikavalo. Tämä oli vain viimeisin /tuoreessa muistissa.
- SaLexi
- Viestit: 550
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156:n ABS-ongelmat
Tämäkin suljettiin pois, ajeltiin pitkään pienellä nopeudella, aina ajoittain nostaen nopeutta asteittain ylöspäin. Ja aina saman nopeuden tietämillä tuo virhe aktivoitui. Sitä piikitystä näkyi tuon anturin kohdalla myös pienemmillä nopeuksilla ajaessa, mutta ilmeisesti vasta tietyssä nopeudessa ero muihin nähden kasvoi niin suureksi, että virheilmoitus oli tosiasia.DaViega kirjoitti:Kun se kuoppa tuli siihen käppyrään, niin tapahtuko mitään autossa tai tiessä, esim. samaan aikaan tuli vaihteen vaihto tai tiessä oli kuoppaa tms.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156:n ABS-ongelmat
Samaa minäkin epäilen, vauhdin kasvaessa vian aiheuttama poikkeama kertautuu ja aiheuttaa vikatilan.stoichiometric kirjoitti:En lyö päätäni pantiksi enkä muutakaan, mutta kyllä se magneettikehä siellä paskana on. Kehävika tekee juur sen , että viimeistään taajamanopeuden loputtua tulee vikailmo/abs pois päältä. Juur oli tossa vääränmerkkinen missä oli 1 hammas lentänyt kuikkaan (kivi tai joku käyny) niin 30-40km/h pääsi ja sitten vikavalo. Tämä oli vain viimeisin /tuoreessa muistissa.
Se laakeri kumminkin maksaa sen 100-150€ , siis sellainen luotettava laakeri niin kandee ensin tarkaistaa poies johto ja yms viat.
- Aquatica
- Viestit: 15031
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156:n ABS-ongelmat
Heikalta 110eur taisi olla hinta. Ja ovat sentään laadukkaita (kunhan tulee oikeat pultit mukana )koltiainen kirjoitti:Samaa minäkin epäilen, vauhdin kasvaessa vian aiheuttama poikkeama kertautuu ja aiheuttaa vikatilan.stoichiometric kirjoitti:En lyö päätäni pantiksi enkä muutakaan, mutta kyllä se magneettikehä siellä paskana on. Kehävika tekee juur sen , että viimeistään taajamanopeuden loputtua tulee vikailmo/abs pois päältä. Juur oli tossa vääränmerkkinen missä oli 1 hammas lentänyt kuikkaan (kivi tai joku käyny) niin 30-40km/h pääsi ja sitten vikavalo. Tämä oli vain viimeisin /tuoreessa muistissa.
Se laakeri kumminkin maksaa sen 100-150€ , siis sellainen luotettava laakeri niin kandee ensin tarkaistaa poies johto ja yms viat.
- palkus
- Viestit: 5470
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156:n ABS-ongelmat
palloista auki ja olkavarsi napoineen työpöydälle. Se magneettikehän mahdollinen mekaaninen vaurio näkyy, ilman laakerin purkua, sitten sieltä vetarin puolelta. Anturi voi irrota siittä nyt, kun uusi on, tai sitten siitä konehuoneen liittimestä irti.
Re: 156:n ABS-ongelmat
Passatti teki mulle samaa (vr6). Siihen liittyi vielä hieman normaalia suurempi vetely kiihdyttäessä, molemmat laakerit vaihtamalla alkoi toimia.
..ammattina autoslalom..
- SaLexi
- Viestit: 550
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156:n ABS-ongelmat
Hyviä uutisia, auto toimii taas paremmin kuin aikoihin
Kaveri vaihtoi pajallaan tuon laakerin, eikä ollut enää paljon jossittelua asiasta, kun se saatiin auki. ABS-anturin vaihtanut korjaamo oli ilmeisesti porannut vanhan anturin palasiksi ja samalla sitten lipsahtanut magneettikehästäkin pala pois. Jälki on sen verran selvä, ettei tuossa ole mitään muuta vaihtoehtoa. Nyt vaan mietin, että käynkö laakerin kanssa korjaamolla hieman keskustelemassa jonkinlaisesta kompensaatiosta...
Mutta taas kerran kävi niin, että kun 156:n alustasta auki jotain ottaa, niin uutta osaahan sinne joutuu laittamaan. Eli laakerin lisäksi alle heitettiin myös uusi ylätukivarsi ja raidetangon pää. Loppuipa taas alustan kolistelukin ainakin hetkeksi aikaa ja auto tuntuu taas hiton hyvältä ajaa. Nautitaan nyt taas pari tuhatta kilometriä ennen seuraavia ongelmia
Kaveri vaihtoi pajallaan tuon laakerin, eikä ollut enää paljon jossittelua asiasta, kun se saatiin auki. ABS-anturin vaihtanut korjaamo oli ilmeisesti porannut vanhan anturin palasiksi ja samalla sitten lipsahtanut magneettikehästäkin pala pois. Jälki on sen verran selvä, ettei tuossa ole mitään muuta vaihtoehtoa. Nyt vaan mietin, että käynkö laakerin kanssa korjaamolla hieman keskustelemassa jonkinlaisesta kompensaatiosta...
Mutta taas kerran kävi niin, että kun 156:n alustasta auki jotain ottaa, niin uutta osaahan sinne joutuu laittamaan. Eli laakerin lisäksi alle heitettiin myös uusi ylätukivarsi ja raidetangon pää. Loppuipa taas alustan kolistelukin ainakin hetkeksi aikaa ja auto tuntuu taas hiton hyvältä ajaa. Nautitaan nyt taas pari tuhatta kilometriä ennen seuraavia ongelmia
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156:n ABS-ongelmat
Itsellä heitteli ABS-valoa tauluun, kun ylätukivarren vaihdon yhteydessä irti käytetty anturin johto oli vedetty vähän hassusti niin, että hipoi vanteen sisäreunaa. Äkkiä hankautui tietenkin eriste puhki ja valo syttyi aina kun johdin hipaisi vannetta.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo