156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Moro,

Elikkäs 230tkm ajettu 2,4jtdm:n öljyt harmaantuu. Jäähdytysnesteen seassa ei ole öljyä. Autosta korjattiin juuri muutamat öljyvuodot (venakopan tiiviste + nokan stefa + jotain pienempiä tiivisteitä öljykanavien ruuveista) sekä vaihdettiin tehtiin jakopään remppa. Öljyt + suodatin juuri vaihdettu, ajettu vain noin 100km. Öljyn väri ei siis ole puhtaan mustaa niin kuin yleensä, vaan sellaista hiukan harmaampaa. Mikähän tuossa on? Kannen tiiviste ei ainakaan ulospäin vuoda, ja ilmeisesti silloin pitäis tuon jäähdytysnesteenkin värjääntyä?

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Täydennetään muuten vielä sen verran että kun koneisto oli auki niin ainakin venttiilikopassa oleva öljy oli normaalin väristä, tuo harmaus näkyy vain tikusta katsottuna.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ainakaan se ei ole normaalia ja harmaus viittaisi nimenomaan veteen.

Ehjä JTD ei juuri öljyään värjää, tai siis omani oli ehjä, ja siinä sai ajaa useamman tuhannen, että öljy alkoi näyttämään edes tummalta. Öljyn mustaaminen ei tietystikään ole merkki huonosta koneesta, eikä tarkoita että öljykään olisi huonoa, joten yksilöeroja tuossa on varmasti, mutta selkeästi harmaa öljy noin vähällä ajolla ei ole normaalia.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

-TMP- kirjoitti:Täydennetään muuten vielä sen verran että kun koneisto oli auki niin ainakin venttiilikopassa oleva öljy oli normaalin väristä, tuo harmaus näkyy vain tikusta katsottuna.
Lapissa oli kovalla pakkasella aina öljykorkissa sentin kerros valkeaa töhnää. Se on ihan normaalia, suurissa lämmönvaihteluissa kondensoituu aina vähän kosteutta venakoppaan. Öljy kyllä oli ihan normi mustaa.

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Niin, itsekin tuota vähän googlettelin ja ne vähät tiedot mitä löysin mainittiin juuri tuo vesi öljyssä. Tuota lämmönvaihtelua nyt ei viime aikoina ole kovin paljon ollut... Mutta tuli mieleeni: Kun tuota öljyvuotoa on tuolla jakopään puolella ollut, niin olisiko sitä kautta öljyn joukkoon voinut mahdollisesti siirtyä ilmankosteutta/vettä? Auto on jonkun aikaa ilmeisesti seisonut, ollut katsastamatta pari kuukautta kunnes nyt sitten otettu pari kk.sitten taas käyttöön ja katsastettu.

Öljyt on juuri vaihdettu, mutta olisiko koneistosta siirtynyt kosteus sitten kulkeutunut öljypohjaan nyt uuden öljyn mukana? Kertokaas nyt tekniikkaa paremmin ymmärtävät vähän, itselläni tämä menee arvailuksi.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos siellä on "vain" kosteutta, niin sitä pitäisi olla melko paljon öljyn harmaaksi saamiseksi. Varovaisesti pahinta revittämistä välttäen voisi ajaa pidempi keikka kone kuumana, jolloin sieltä kosteus vähitellen kaikkoaa, mutta jos on enemmän kosteutta, ei siihen enää pelkkä ajo riitä, vaan pitää vaihtaa öljyt.

Kuinkahan muuten vuotavista suuttimista valuva polttoaine käyttäytyy öljyn kanssa. Silloin tosin auto todennäköisesti hieman pölläyttelisi ainakin käynnistyksen yhteydessä ja öljyn lisääntymisen huomaisi mittatikussakin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Itse ottaisin pienen rahallisen persneton, ehkä turhasta, öljyjen vaihdosta verrattuna riskiin koneen hajoamisesta. Mikäli tekee harmaata uusillakin öljyillä, on jossain oikeaa vikaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Joskus noista on hajonnut niitä jäähdytysnestekiertoisia öljynjäähdyttimiä! On siis öljynsuodattimen ja moottorin välissä olevan mötikkä. Saattaa tulla äkkiä suurikin remontti, mikäli vuotaa.

Sulje tuo pois vesikierrosta ja puhaltele sinne jäävät nesteet pois ja sitten vasta uudet öljyt ja suodatin moottoriin. Jos öljyt ei värjäänny enää sen jälkeen, niin vika löytyi.
"No smoke => no power => no hope"

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Keltsi kirjoitti:Joskus noista on hajonnut niitä jäähdytysnestekiertoisia öljynjäähdyttimiä! On siis öljynsuodattimen ja moottorin välissä olevan mötikkä. Saattaa tulla äkkiä suurikin remontti, mikäli vuotaa.

Sulje tuo pois vesikierrosta ja puhaltele sinne jäävät nesteet pois ja sitten vasta uudet öljyt ja suodatin moottoriin. Jos öljyt ei värjäänny enää sen jälkeen, niin vika löytyi.
Hmm, nyt kun mainitsit tuollaisen niin itseasiassa lämmöt ovat aika alhaiset koneessa, pysyy niiden kahden ensimmäisen viivan välissä, viittaisikohan tuo siihen. Minkähänlainen homma tuollaisen vaihto on? Itse en kyllä tuota hommaa osaa tehdä, tuo diagnosointikin meni vähän yli.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Keltsihän sen sanoi, itse en edes muistanut koko asiaa. Termostaatti sulla ainakin siitä on sökönä, jos ei viisari enempää nouse.

Öljynjäähdyttimen nestevuoto ei, ainakaan minun ymmärrykseni mukaan pitäisi lämpöihin muuten vaikuttaa ja ehkä ihan hyvä, ettei lämmöt enempää nousekaan, koska lämmön noustessa kasvaa myös jäähyjärjestelmän paine, jolloin vuotaisi vettä vielä enemmän sinne mistä paine pääsee karkaamaan. Eli ensimmäisestä reiästä väärässä paikassa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Häh, onko tuossa jäähdytysnestejäähdytteinen suodatin(jalka?)?? Ja jos niin, onkohan tuota samaa systeemiä bensapuolella... Jalka kun omassa hieman vuotelee öljyä ihan, eikä kyllä nesteitä näytä kauheasti katoilevan tms... "tuli vaan mieleen" :D

Avatar
Jiitee
Viestit: 4319
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Alfissimo kirjoitti:Keltsihän sen sanoi, itse en edes muistanut koko asiaa. Termostaatti sulla ainakin siitä on sökönä, jos ei viisari enempää nouse.

Öljynjäähdyttimen nestevuoto ei, ainakaan minun ymmärrykseni mukaan pitäisi lämpöihin muuten vaikuttaa ja ehkä ihan hyvä, ettei lämmöt enempää nousekaan, koska lämmön noustessa kasvaa myös jäähyjärjestelmän paine, jolloin vuotaisi vettä vielä enemmän sinne mistä paine pääsee karkaamaan. Eli ensimmäisestä reiästä väärässä paikassa.
Mulla on normi terve JTD, ja ei siitä ole ikinä juuri noussut lämpömittari kuin siihen vähän päälle 80 -asteen, ilmeisesti 82- 85 -asteessa kesälläkin flekti jo jäähdyttää ja lämpö laskee viivalle. Termostaatti siis ehjä.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Vee kuutosessa on ainakin öljynsuodattimen jalassa sellainen vesikiertoinen lauhdutin/lämmitin. Mulla semmoinen hajos n.neljä vuotta sitten.
Öljyt nousi paisuntasäiliöön. Korjaamo ei löytänyt siitä lauhduttimesta vikaa ja päätyi avaamaan lohkojen kannet. Siinä sitten tulikin kaikenlaista sählinkiä, niin että moottori pois ja kunnon remontti. Auton luovutuksen jälkeen kun ajoin korjaamolta pois, niin öljy taas nousi paisuntasäiliöön.
Viimein suostuivat vaihtamaan hommamani purkuosan, eli sen öljynsuodattimen jalan, jonka läpi kiertää moottorin jäähdytysvesi. Ongelma ratkesi sillä. Sitten alkoikin riita korjauslaskusta. :agrue: Mutta se onkin sitten jo eri juttu. (Olen tapauksesta täällä kertonut silloin kun asia oli ajankohtainen.)
Minkäänlaista ennakko varoitusta ei tuo vaurio lauhduttimessa antanut. Huomasin vaan, että mikäs lammikko on ilmestynyt vasemman etupyörän eteen. Konepellin avaus paljasti öljyn tursuavan paisuntasäiliön korkista. :roll:

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja 90 »

taitaa tuo ns lämmönvaihdin löytyä kaikista bensakoneisista 156.sta GTA.ta lukuunottamatta jossa on sitten oikea lauhdutin kenno keulassa.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

90 kirjoitti:taitaa tuo ns lämmönvaihdin löytyä kaikista bensakoneisista 156.sta GTA.ta lukuunottamatta jossa on sitten oikea lauhdutin kenno keulassa.
Volvo on vieläkin "edistyksellisempi" automaatin ölppä kiertää myös syylärissä.
Mun volvosta putsattiin laatikko sisältä kun nesteet juoksi automaatin öljyn mittatikusta ulos.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja 90 »

no huh huh.. edistyksellisyyttä on monenlaista niin positiivista kuin negatiivistäkin.. :wink:

Avatar
mutt
Viestit: 5444
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jos öljyt näyttää harmaahkoilta vain tikussa, muttei koneen sisällä, niin ajelisin varovasti hetken ja seurailisin tilannetta taajaan. Joskus öljyihin tuleva kosteus (se tulee palamistapahtumasta, palautetaanpa mieleen peruskoulun kemian tunneilta, mikä olikaan hiilivedyn palamisreaktio) kertyy tikun tietämille.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Kiitos vinkeistä! Ongelma poistui nyt itsestään, ajelin n.80km lenkin rauhallisesti ja öljy palautui normaaliin mustaan väriin. Pitää kuitenkin pitää tuota silmällä nyt jos väri alkaa palautua takaisin niin alkaa tutkimuksiin tarkemmin.

AUFA
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Loka 2008, 15:44
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja AUFA »

90 kirjoitti:taitaa tuo ns lämmönvaihdin löytyä kaikista bensakoneisista 156.sta GTA.ta lukuunottamatta jossa on sitten oikea lauhdutin kenno keulassa.
Ainoa lauhdutin autoissa on ilmastointilaitteessa. Öljyt viilennetään jäähdyttimessä. Lauhdutin ja jäähdytin ovat kaksi aivan eri laitetta.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja 90 »

kenno kuin kenno joka tapauksessa, oli siinä sitten sana lauhdutin edessä tai ei.. öljynjäähdytintä kun öljynlauhduttimseksi myös kutsutaan..
no eiköhän se toimintaperiaate ole kaikille selvä, itselle on jäänyt tuo lauhdutin aikanaan pyörimään päähän ja sen takia tulee kirjoiteltua useasti LAUHDUTIN kun jäähdyttimenkennosta puhutaan mutta jos on kerta pakko päästä pätemään niin olkoot stten tarkalleen niinkuin sanot :roll:
Viimeksi muokannut 90, 10 Tammi 2014, 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Tuohon on muuten puututtu monesti jo tällä foorumilla muissa topiceissa. Jännä homma. Kennot lähellä sydäntä? :lol:

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Lauhduttimessa vaihtuu aineen olomuoto (kaasu -> neste).
VMP

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja 90 »

onkohan ihan varmasti näin, toiset sanoo lauhduttimeksi ja toiset jäähdyttimeksi, olisiko tuo jäähdytin sitten se "virallinen" nimitys , joka tapauksessa kun googleen pistää pienet kuvahaut niin löytyy molemmilla aika lailla samat lopputulokset:..

öljynlauhdutin: https://www.google.fi/search?q=%C3%B6lj ... 00&bih=770

öljynjäähdytin: https://www.google.fi/search?q=%C3%B6lj ... 00&bih=770

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

mattijus kirjoitti:Lauhduttimessa vaihtuu aineen olomuoto (kaasu -> neste).
Eikä vaihdu, aina. Esim. Ilmanvaihdon lauhdutin voi olla vesi/glykoli kiertoinen, eikä sitä kutsuta jäähdyttimeksi vaan lauhduttimeksi.

Lisäksi.
http://kauppa.completos.fi/PublishedSer ... roups=9047

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja alamajy »

UupunutRomeo kirjoitti:
mattijus kirjoitti:Lauhduttimessa vaihtuu aineen olomuoto (kaasu -> neste).
Eikä vaihdu, aina. Esim. Ilmanvaihdon lauhdutin voi olla vesi/glykoli kiertoinen, eikä sitä kutsuta jäähdyttimeksi vaan lauhduttimeksi.

Lisäksi.
http://kauppa.completos.fi/PublishedSer ... roups=9047
Mattijus on oikeassa: olomuoto muuttuu. Muuten kyseessä on jäähdytin/jäähdyttäjä/lämmönsiirrin/...

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

alamajy kirjoitti:
UupunutRomeo kirjoitti:
mattijus kirjoitti:Lauhduttimessa vaihtuu aineen olomuoto (kaasu -> neste).
Eikä vaihdu, aina. Esim. Ilmanvaihdon lauhdutin voi olla vesi/glykoli kiertoinen, eikä sitä kutsuta jäähdyttimeksi vaan lauhduttimeksi.

Lisäksi.
http://kauppa.completos.fi/PublishedSer ... roups=9047
Mattijus on oikeassa: olomuoto muuttuu. Muuten kyseessä on jäähdytin/jäähdyttäjä/lämmönsiirrin/...
Selevä, lukitaan sana "lauhtua" vain ilmastoinnin höyrystimen vastakohdaksi. Meillä säätila ei enää lauhdu vaan jäähtyy. Sovittu. :-D

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

UupunutRomeo kirjoitti: Selevä, lukitaan sana "lauhtua" vain ilmastoinnin höyrystimen vastakohdaksi. Meillä säätila ei enää lauhdu vaan jäähtyy. Sovittu. :-D
Kyllä meillä täällä Suomessa lauhtuminen tarkoittaa leppymistä, rauhoittumista, leudontumista noin yleisesti, kuten esmes kun pakkanen lauhtuu tarkoittaa se sään lämpenemistä, joten en ymmärrä miten tuo jähtymiseksi on käännetty? :crazyeyes:

Tekniikassa lauhtuminen tarkoittaa olomuodon muutosta kaasusta nesteeksi, ja on kyllä todella toivottavaa että moottoriöljyt ei käy niin kuumana et alkaisivat höyrystymään :mrgreen: . Se että jos ihmiset puhuu asioista väärillä termeillä et se tee niistä yhtään oikeampia, mutta niitä on ihan turha sen perusteella alkaa vänkäämään. Ihan sama vaikka joillekkin kuorma-autossa oleva nosturi on aina "hiiabbi", on sen merkki mikä tahansa... -.-

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

-HH- kirjoitti:Ihan sama vaikka joillekkin kuorma-autossa oleva nosturi on aina "hiiabbi", on sen merkki mikä tahansa...
Kuten se kuorma-autokin on monen mielestä rekka, vaikka kaikkihan me tiedämme, mikä vain ja oikeasti on rekka.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

-HH- kirjoitti:
UupunutRomeo kirjoitti: Selevä, lukitaan sana "lauhtua" vain ilmastoinnin höyrystimen vastakohdaksi. Meillä säätila ei enää lauhdu vaan jäähtyy. Sovittu. :-D
Kyllä meillä täällä Suomessa lauhtuminen tarkoittaa leppymistä, rauhoittumista, leudontumista noin yleisesti, kuten esmes kun pakkanen lauhtuu tarkoittaa se sään lämpenemistä, joten en ymmärrä miten tuo jähtymiseksi on käännetty? :crazyeyes:

Tekniikassa lauhtuminen tarkoittaa olomuodon muutosta kaasusta nesteeksi, ja on kyllä todella toivottavaa että moottoriöljyt ei käy niin kuumana et alkaisivat höyrystymään :mrgreen: . Se että jos ihmiset puhuu asioista väärillä termeillä et se tee niistä yhtään oikeampia, mutta niitä on ihan turha sen perusteella alkaa vänkäämään. Ihan sama vaikka joillekkin kuorma-autossa oleva nosturi on aina "hiiabbi", on sen merkki mikä tahansa... -.-
Lauhdutin sanan käytölle on ILMASTOINTITEKNIIKASSA hyvin perusteltu käyttötarkoitus, lauhtumista tapahtuu muissakin prosesseissa. Ilmastoinnossa on kuitenkin kahdensuuntaista aineen olomuodon vaihtelua joten sisäyksikön nimenä ei voida käyttää jäähdytintä vaikka neste siellä onkin kylmässä tilassa eri olomuodossaan kuin lauhtuneena siinä toisessa komponentissa. Loppuosa kirjoituksesta on sarkasmia. Hiab on oikealta nimeltään muuten kappaletavaranostin :wink:

Edelleenkin lauhdutin sanaa käytetään tekniikassa myös muissa yhteyksissä kuin ilmastoinnista puhuttaessa.

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

On mennyt jo hyvin vahvasti OT mutta jatketaan kaikesta huolimatta - mutta nyt mä en ymmärrä mitä oikeen ajat takaa koska se vähä mitä noista lämpöpumpuista ja kylmäkoneista ymmärrän niin siinähän aineen olomuoto just muutetaan nesteestä kaasuksi ja päinvastoin eli siellä on käytössä lauhdutin ja höyrystin. Höyrystimessä neste muutetaan kaasuksi ja lauhduttimessa päinvastoin. Jäähdyttimessä aineen olomuotoa ei muuteta, sehän tässä oli se pointti.
Hiab on oikealta nimeltään muuten kappaletavaranostin
Hyvä! Ehkä sä joskus vielä opit lauhduttimen, höyrystimen ja jäähdyttimenkin erot :wink:

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

-HH- kirjoitti:On mennyt jo hyvin vahvasti OT mutta jatketaan kaikesta huolimatta - mutta nyt mä en ymmärrä mitä oikeen ajat takaa koska se vähä mitä noista lämpöpumpuista ja kylmäkoneista ymmärrän niin siinähän aineen olomuoto just muutetaan nesteestä kaasuksi ja päinvastoin eli siellä on käytössä lauhdutin ja höyrystin. Höyrystimessä neste muutetaan kaasuksi ja lauhduttimessa päinvastoin. Jäähdyttimessä aineen olomuotoa ei muuteta, sehän tässä oli se pointti.
Hiab on oikealta nimeltään muuten kappaletavaranostin
Hyvä! Ehkä sä joskus vielä opit lauhduttimen, höyrystimen ja jäähdyttimenkin erot :wink:
http://synonyymi.net/index.php?page=126 ... in=Lauhtua

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

^ Kappas. Jos tuo synonyymisanasto pitää paikkansa, niin lauhdutin on aivain oikein. Tähän mennessä olen ollut sitä mieltä että lauhditin on väärä, mutta hyvin käytetty ilmaisu, mutta kaikkea sitä oppii.
Kimmo

AUFA
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Loka 2008, 15:44
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja AUFA »

kterkkila kirjoitti:^ Kappas. Jos tuo synonyymisanasto pitää paikkansa, niin lauhdutin on aivain oikein. Tähän mennessä olen ollut sitä mieltä että lauhditin on väärä, mutta hyvin käytetty ilmaisu, mutta kaikkea sitä oppii.
Ei ole oikein. Emme voi muodostaa verbin eri synonyymeistä samaa asiaa tarkoittavia teknisten laitteiden käsitteitä. Jos näin olisi, niin jäähdyttää voisi sanoa vaikkapa hillitsijäksi tai rauhoittajaksi.

Miksi emme käyttäisi laitteista niiden teknisesti oikeita ja oikeiksi määriteltyjä nimiä ?

Jäähdytin vaan ei ihan oikeasti ole lauhdutin.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Minun mielestä jopa "hiiappi" on ihan oikein, itse tosin kutsun fassiksi koska sellainen minulla on.
Ei tuo öljynlauhdutin autotekniikassakaan ole kyllä yhtään väärin, etuliite määrää mihin tekniikkaan tuo liitetään.
Ilman etuliitettä lauhdutin liittyy aina ilmastoinnin kylmäprosessiin.

Toivottavasti näistä kommentoijista jotka eivät tiedä öljynlauhdutin sanaa moni ei olisi autovaraosaliikkeen tiskillä töissä....

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 156 2,4 jtdm öljy harmaahkoa?

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Jatkampa tähän ketjuun kun tuohon öljynlauhdutin/jäähdytin dilemmaan pääsitte niin syvälle:

Elikkäs öljynjäähdytin näyttää vuotavan nyt öljyä suht reippaalla tahdilla, matkan jälkeen pysähdyt ja palaat tunnin päästä niin muutama pisara tullut. Tarkoitan nyt siis tuota osaa joka on apparin puolen renkaan etupuolella, jäähdyttimen näköinen kapistus. Englanniksi osan nimi näytti olevan Engine oil cooling radiator elearnin mukaan.

Kuinkahan tuon korjaaminen, pitääkö vaihtaa koko osa uuteen vai voiko tuollaisen pelastaa vielä jollain öljyvuodon esto aineella tms? Kun tuota osaa ei ainakaan nettihaulla tahtonut löytyä mistään, Ebayssa oli yksi ainut käytettynä mutta mitään muuta ei löytynyt. Entä kannattaako operaation yhteydessä vaihtaa jotain muutakin joka todennäköisesti alkaa vuotaa seuraavaksi?

Kylläpäs nyt kaikenlaista löytyy.

Vastaa Viestiin