MultiAirin lastuttaminen ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Olen selaillut ernäistä tietoa MA:n lastuista, mutta jotenkin hämärän peittoon jää kyllä moottorityyppi 1.4MA 135 ja vaihteistoyhdistelmä TcT. Oikein millään sivustolla ei mainita ko yhdistelmästä tai edes tuosta MA:sta kunnolla mitään, TB on mainittu joka paikassa.

Hakusessa olisi kunnollinen Boxi joka poistettavissa ja myytävissä/siirrettävissä seuraavaan jne. Varsinainen lastutus mielellään DocPower tyylisellä boxilla jolla ohjelman voi itse OBD portista ladata vakioksi tai viriksi, mikäli lastu siis.

Onko MA jokin erikoistapaus ja nimenomaan 99kw (MiTo) ?

Tällä sivulla on kolme MA mallia, kahden 135hv kohdalla ihmeellinen väännön ero 230 ja 206....mistä tiedän kumpi minulla on?
http://www.chip-tuning.fi/brand/car/Alfa%20Romeo/
Tälläkin sivustolla sekoillaan MPi:n kohdalla....

SixPack
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Touko 2012, 14:00
Car(s): GTV -95

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja SixPack »

http://www.jpro.fi/tuotteet.html?id=77/

En tiedä onko tästä hyötyä?

insinörtti
Viestit: 2634
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

UupunutRomeo kirjoitti:Tällä sivulla on kolme MA mallia, kahden 135hv kohdalla ihmeellinen väännön ero 230 ja 206....mistä tiedän kumpi minulla on?
Eipä ainakaan esitteiden mukaan pitäisi Suomessa olla myynnissä kuin 206 Nm speksillä olevaa mallia. Ehkä jossain muualla on tarjolla myös 230 tai sitten tässä on vain painovihrepaholainen ollut työssään.

206/230 Nm ovat nimittäin kovin tutun kuuloisia. Kyseessä on 150/155 hv T-Jettien (TBi) vääntölukemat normaalitilassa/"yliahdolla" (Sport/Dynamic-tilassa).

150 hv T-Jetin kanssa speksit menivät näin
206 Nm koko 2250-5000 rpm väli
230 Nm @3000 rpm (maksimivääntö Dynamic-tilassa)

Käytönnössa noista T-Jeteistä mitattiin jotain 160 hv ja 240-250 Nm tyylistä jo vakiona.

170 hv MA:lla speksi on puolestaan 250 Nm @ 2500-4000 rpm Dynamic tilassa ja 230 Nm @2250-5000 rpm N(ysväys) -tilassa. [TM 2012/13 koeajon käppyrät]. TM:n penkityksessä teho jäi luvattua pienemmäksi, mutta vääntöä irtosi pelkästään Normal -tilassa tehdyssä penkityksessä hitusen luvattua enemmän. Kaikkiaan näyttäisi ainakin tämän 1 kpl otoksen perusteella olevan 170 hv MA ja 150 hv T-Jet suoritusarvot miltei identtiset, speksien eroista huolimatta, mutta MA:lla sekä huippuvääntö että teho saadaan noin 500 rpm matalammilla kierroksilla.

120 hv T-Jetillä speksi oli puolestaan 206 Nm @ 1750 rpm. Pienemmällä turbolla saadaan siis vääntöalue alkamaan aiemmin, mutta huipputeho jää pienemmäksi - alkaa vissiin turbo ahdistamaan hengitystä. Tälle koneelle en ole onnistunut löytämään virallisia speksejä siitä, miten vääntöä löytyy tuon 1750 rpm yläpuolelle. 150 hv koneen perusteella voisi odottaa, että vääntö pysyy tässä lukemassa (tähän rajoitettuna) aina jonnekin 4000-4500 rpm kierroksiin saakka, jolloin pieni turbo alkaa ahdistamaan hengitystä. Ftcf:n puolelta saattaisi löytyä jopa dynokäppyrä - muistelen tässäkin olleen se "vika", että todellisuudessa vääntöä irtosi parikymmentä Nm luvattua enemmän (muttei koko 1750-4000 väliä ts. se käppyrä ei oikeasti ole täysin tasalakinen).

Valmistajan esite lupaa 135 hv MA:lle 190 Nm @ 4250 rpm (Normal) ja 206 Nm @ 1750 rpm (Dynamic). 4250 rpm on kyllä ihan tolkuton lukema = painovihre tai sitten tuohon on jostain syystä laitetty 190 Nm vääntöalueen yläraja.

Eli Dynamic tilan "yliahdolla" vääntö olisi sama kuin 120 hv T-Jetin normaalitilassa. :shock: Voisin kuvitella, että 135 vs. 170 hv MA:n ero on aikalailla sama kuin 120 vs. 150 T-Jetillä eli pienempi turbo + pientä eroa venttiilien nostossa/ajoituksessa. Jolloin siitä luulisi lähtevän jotain 230...250 Nm @ 2000 rpm tyylistä ellei tehoa/vääntöä ole markkinointiteknisistä syistä keksitty rajoittaa. Laatikon kestosta ei pitäisi olla kiinni - lootahan lienee ihan sama kuin Giuliettan 170 hv MA:n parina ja sitähän käytetään myös 2 l dieselien kanssa!

Pitäisi siis olla "maailman helpoin lastutus", kun vääntöä saisi lisää jo ihan pelkästään löysäämällä ahtopaineen rajoitusta - ilman että tarvii edes mennä normaaleista spekseistä yli.

Edit: tarkempia vääntölukemia lisäilty.
Viimeksi muokannut insinörtti, 28 Joulu 2013, 17:50. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Itse laitoin äsken kyselyä motorbitille ohjelmoinnista+teho mittaus. Taitaa paja vain olla kiinni tammikuu 2.pvään saakka. Kyseisestä pajasta hyviä kokemuksia, ex bravo lastutettiin siellä 8)

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

http://www.alfaromeo.fi/cufsfiles/esitt ... o_2012.pdf

Tällä sivustolla 135MA:lle annettu väännöksi 230nm (Alfa TcT ?)...näitten kanssa on ihan sekaisin. :lol:
Tuli pistettyä DocPowerille emailia, löytyy tallista boxi josko siihen saisi uuden ohjelman Alfaan.

insinörtti
Viestit: 2634
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

UupunutRomeo kirjoitti:Tälläkin sivustolla sekoillaan MPi:n kohdalla....
Nonni, olisikohan tämä mysteeri nyt ratkaistu?

1) Kuukkeli + MPi tuottaa osumia ihan eri merkkeihin (mm. Skoda ja Hyundai)...

2) Giuliettaan näyttää olevan tarjolla (ei Suomessa) myös 104/105 hv ja 206 Nm speksattu 1,4 l bensaturbo, jolle luvataan lastulla samat +45 hv ja +70 Nm.

3) MiToonkin on tarjolla 105 hv 1,4 l pata -> speksit on kopsattu Giuliettan kohdalta, mutta on jäänyt huomaamatta se pieni ero - tämä moottori onkin vapari 130 Nm väännöllä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

^ Se on siinä juurikin.

Sainpa äsken selville että 135MA TcT mallissa on todellakin 230nm (Dynamic) ja 190nm normal. Näköjään TcT kestää enemmän kuin normi manuaali vääntöä.

Aikamoinen sekoitus nämä MA koneiden eri tehoversiot (120,135,155,170), mistähän löytyisi faktaa moottoreiden ahtimien jne eroavaisuuksista...vai onko muuta eroa kuin ohjelmat ?

Lisäksi hämää tuo TB merkinnän käyttö, välillä MA on myös TB ja välillä ei.
Viimeksi muokannut UupunutRomeo, 28 Joulu 2013, 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

insinörtti
Viestit: 2634
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

UupunutRomeo kirjoitti:Tällä sivustolla 135MA:lle annettu väännöksi 230nm (Alfa TcT ?)...näitten kanssa on ihan sekaisin. :lol:
Ai mitennii? Minä löydän tuolta 230 Nm lukeman ainoastaan sarakkeesta "1.4 T-Jet 135 hv bensiini TCT"...

...tosin tuota vääntöä lukuunottamatta speksit viittaavat enempi MA-moottoriin = virhe otsikossa?

Jep, tajusin just itsekin, että tuo mystinen 206 Nm taitaa tulla 5-lovisen manuaalilaatikon kestosta. TCT pitäisi kestää 350 Nm, joten ei tarvi yhtä pahasti jarrutella.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

insinörtti kirjoitti:
UupunutRomeo kirjoitti:Tällä sivustolla 135MA:lle annettu väännöksi 230nm (Alfa TcT ?)...näitten kanssa on ihan sekaisin. :lol:
Ai mitennii? Minä löydän tuolta 230 Nm lukeman ainoastaan sarakkeesta "1.4 T-Jet 135 hv bensiini TCT"...
Eikös siellä ole ihan selvästi "1.4 Multiair 135hv Alfa TcT" ?

Mitään T-jettiä edes ole mainittu....?
Näköjään katsoit Quiliettan kohdalta.

insinörtti
Viestit: 2634
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ :shock:

Kyllä minulla on linkittämäsi 2012 MiTon esite auki ja viimeisen sivun taulukossa seisoo T-Jet 135 hv. Tuleekohan minulle jostain proxystä sitten vanhentunut versio vai mikä ihme tässä on? http://www.alfaromeo.fi -sivustolta sentään löytyy oikeat speksit (manuaali 206 ja TCT 230 Nm, molemmat 135 hv MultiAir) nyt kun tiesi, mitä etsiä.

120/150 hv T-Jet moottoreissa tietämäni erot ovat tosiaan pienempi ahdin ja erilainen nokka-akseli 120 hv versiossa. Plus joissain versioissa taisi olla 5-pykälainen vaihteisto, mistä tämä 206 Nm rajoitus juontaa juurensa. 150 hv & 230 Nm yhdistelmällä vaihteistona oli aina 6-pykälainen M32, minkä pitäsi kestää >300 Nm.

En mene vannomaan, etteikö jäähdyttimien yms. mitoituksessakin olisi eroja, mutta nämä eivät liene meidän ilmastossamme kovin oleellisia. Sellainenkin tieto on päähän jäänyt, että ahtamattomissa moottoreissa olisi valettu ja T-Jeteissä taottu kampiakseli.

150 hv moottorista oli vielä erikseen 206 Nm speksattu Dynamic ja 230 Nm speksattu Sport versio, mutta näiden rauta on käsittääkseni 1:1 ja tuo ero tulee ainoastaan siitä, että Dynamicissa ahtopaine oli rajattu max. 1 bar ja Sportissa maksimi on noin 1,4 bar. Siis pelkällä softalla tehty ero.

Eli vaikuttaa siltä kuin 120 hv moottori kestäisi ihan yhtä hyvin saman 1,4 bar ahtopaineen, joten siitä voisi repiä jopa lähes 300 Nm vääntöä, kuten "isoveljestäänkin" ellei sitten tule pienemmän ahtimen rajat vastaan. Toki reunaehtoja voi tulla myös vaihteiston puolelta. Noissa Bravoissakin rupesi kytkimet luistamaan 300 Nm väännöillä (laatikkona M32, jonka olisi pitänyt kyllä kestää tämä & enemmänkin...?).

MultiAirien rakenteesta minulla on heikommin tietoa, mutta oletan 135 olevan aika pitkälti 120 hv T-Jet uudella sylinterikannella ja 170 hv on vastaavasti 150/155 T-Jetin sukua. Ainakin TM mittausten perusteella 170 hv koneen vääntö lerpahtaa alle 200 Nm jo 2000 rpm tienoilla, minkä perusteella turbo ei olisi sama kuin 135 hv koneessa.

Nämä 206 vs. 230 Nm tai Giuliettan 104 vs. 120 hv T-Jet lienevät ihan softalla tehtyä "kuristamista", mitä on tarvittu laatikon keston tai jossain maissa käytössä olevan, moottorin tehoon perustuvan, verotuksen vuoksi. Eikö Audillakin ole 120 hv versio 1,8 l moottorista, joka on softaa lukuun ottamatta ihan sama kuin 150 hv versio?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

^ Olet oikeassa....viimeisellä sivulla tosiaan. Mutta siinäkin sekoillaan, omani on MA ja tuossa on mainittu T-jet +TcT mutta alempana speksessä lukee "vaihteiston" kohdalla manuaali ?

Itse luen sivua Kolme...... :-D
Jossa vääntö oikealla mallimerkinnällä 230nm.

Sekaisin on esitteetkin, jos omistajatkin. :lol:

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): Ford Fiesta ST -21
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Squadran sivuilla on myöskin jotain Miton teho-/vääntökäppyröitä.

http://www.squadra-tuning.nl/autos/cate ... to/74.html


Novitec taitaa tarjota samaa boxia lähes kaikkiin 1,4:siin.

http://de.novitec.nl/webshop/en/alfa-ro ... prodID=127

insinörtti
Viestit: 2634
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^hyvä löytö!

Aika erilainen on normaalitilan vääntökäppyrä kuin kuvittelin. Moottoria kuristetaan aika pahasti alakierroksillakin. No, on ainakin varmistettu riittävä viripotentiaali, kun alle 2500 rpm väännön saa lastulla melkein tuplattua.
:drinking:

Se puolestaan ei yllättänyt, ettei dynamicilla ihan toteudu luvattu vääntö @1750 rpm. 230 Nm minun aasiani...

170 hv pata on puolestaan jo sen verran hyvin viritetty tehtaan toimesta, ettei siitä enää paljoa enempää irtoa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): Ford Fiesta ST -21
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Jep. Esim. Giuliettan 120hp:n kohdalla huomaa hyvin että siinä on reilummin viripotentiaalia kuin 170hp:ssa.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Vääntökäyrähän on kuin dieselissä :shock: . Tuonne 4000-6500rpm kohdalle tuo kaipaisi nm:ä lisää rutkasti, lerpahtaa aivan kuin diesel 4500rpm kohdalla. Tukee muuten omaakin tuntemusta melko hyvin, kesällä radalla vaihdoin max.5000rpm isommalle kun kulku tuntui siihen puutuvan täysin.

Taidan päätyä Automilanosta hakemaan Novitec Powerjet2 boxin, ulkomailta tilattuna 499€ ja Automilanosta 549€ ilmeisesti asennettuna.
http://www.automilano.fi/tarjoukset.html#novitec

insinörtti
Viestit: 2634
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ varmaan jotain tekemistä sen kanssa, että se dieselienkin paljon puhuttu vääntö tehdään ahtimella

Sun pitää ottaa turbo poijes. Vaparina MA näyttää olevan ehta kierroskone - max vääntö @4000 rpm ja teho @6500 rpm. :mrgreen:

Nykyään turboilla ei haeta maksimitehoa, vaan vääntöä alakierroksille, joten puhaltimet ovat pienikokoisia, jopa "alimitoitettuja", jotta ne ottavat kunnolla jenkaa jo pienillä kierroksilla ja vääntöhuippu saadaan 2000 rpm tienoille. Isommalla puhaltimella, joka jaksaisi ruokkia konetta vielä 6500 kierroksillakin, saisi roimasti enemmän tehoa, mutta alta 3000 se ei toisaalta pystyisi paljoa apuja tarjoilemaan, menneiden vuosikymmenien turbojen tyyliin. Toki rahamiehet ratkaisevat ongelman kahdella ahtimella...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): Ford Fiesta ST -21
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Kyselin kesällä Auto Milanosta Novitecin boxia Giuliettaan. Homma jäi sen takia siihen, kun alkoi nuo mahdolliset takuukysymykset huolestuttamaan. Toki boxinhan voi aina poistaa eikä mitään jälkiä sen käytöstä jää, joten siinä mielessä mikään ei kyllä estäisi hankkimasta sitä alle 3v. vanhaankaan autoon.

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): Ford Fiesta ST -21
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Fordille näyttää löytyvän myös tehtaan hyväksymä "viripaja". Alfalle ei ilmeisesti vastaavaa ole tarjolla?


http://www.nettiauto.com/ford/focus/5473325

http://www.mountune.com/index.php/servi ... 6-ecoboost

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja Stilo »

http://www.me100t.com/me100t/?page_id=361
Itseäni ehkä kiinnostaisi eniten Magneti Marellin "Elaborazioni 1919" boxit. Magneti Marelli kun on FGA konsernin omistuksessa ja mm. ainakin MultiAirien moottoriohjausboxit on kyseisen valmistajan alunperinkin, joten voisi kuvitella olevan ainakin jossain määrin turvallinen vaihtoehto. Tosin brittifoorumeilla epäilivät, että TMC:n boxit on samalta valmistajalta ilman Magneti Marellin kauko-ohjattavaa tehosäätöä ja jonkinverran halvempaan hintaan.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

Avatar
ORBITA
Viestit: 221
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV -11, Tesla M3P -21

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

^ Oliko heittää mitään paikkaa mistä noita MM-boxeja vois kysellä?

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja Stilo »

En oo sen enempää etsinyt, mutta ainakin Briteistä löytyy:
http://www.tmcmotorsport.com/Alfa_Romeo_Engine.aspx
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Olisin tänään hakenut Novitec boxin Espoon "Milanosta"....lappu ovessa "lomalla, viikki p.09-...". Jäi sitten saamatta, pitää ensiviikolla pyörähtää kun tuli jo matkoille lähdettyä. Olishan se tietty kivaa näin interwebin aikakaudella jos päivittäisivät nettisivuilleen näistä lomista... :roll:

DocPowerilta emailia, heillä ei ohjelmaa saatavilla.
Viimeksi muokannut UupunutRomeo, 30 Joulu 2013, 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Tuli vastaus motorbitiltä. Ohjelmointi + tehonmittaus 680€. Tehoa 195hp, koneena 170hp

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Tomlau kirjoitti:Tuli vastaus motorbitiltä. Ohjelmointi + tehonmittaus 680€. Tehoa 195hp, koneena 170hp
Montakos meitä löytyisi jos kyselisimme yhteistilaushintaa, saisimmeko halvemmalla. Samalla kepappikokous vai mikä se oli siellä Tuusulan suunnilla ?

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: MultiAirin lastuttaminen ?

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Itse ainakin vien sinne kunhan kelit lämpenee = kesärenkaat alle. Ennen sitä laitan paremmin virtaavan ilman suodattimen, putkistoa ja mahd välijäähyä. Tehdastakuuta kun löytyy vielä pari kk

Vastaa Viestiin