Jäähdytysjärjestelmän ilmaus & palanut lokilämmitin-156 JTS

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
mitsa
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 18:13
Car(s): 156 JTS vm. 2004

Jäähdytysjärjestelmän ilmaus & palanut lokilämmitin-156 JTS

Viesti Kirjoittaja mitsa »

Moottorinlämmitin DEFA 411701 sanoi sopimuksen irti. Avattuani sen huomasin, että se oli polttanut itsensä. Ilmeisesti nesteen puutteeseen.

[attachment=1]KUVA-1 - SMALL.jpg[/attachment]

Asensin uuden ja nyt mietityttää, miten saan jäähdytysjärjestelmän täysin ilmattua? Pelkään, että muuten uusikin lämmitin palaa heti kättelyssä.
En löytänyt mistään ilmausruuvia.
Onkohan lämmittimen yläpuolella oleva letku liian lyhyt? Alkuperäinen asennus on tehty Autoasi liikkeessä.
Onko kellään kokemusta tällaisesta haasteesta moottorinlämmittimen kanssa?

[attachment=0]KUVA-2 - SMALL.jpg[/attachment]
Liitteet
Wanha lämmitin
Wanha lämmitin
KUVA-1 - SMALL.jpg (83.5 KiB) Katsottu 2782 kertaa
UUSI lämmitin
UUSI lämmitin
KUVA-2 - SMALL.jpg (117.07 KiB) Katsottu 2782 kertaa

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus & palanut lokilämmitin-156

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Muistelisin että tuota ei tarvinnut mitenkään ihmeellisesti ilmata... Aikanaan kun vaihdoin nesteet 156:n niin lueskelin että se ilmaa itsensä sinne paisuntasäiliöön, kuhan vaan lisäilee nestettä sitä mukaan kun taso tippuu.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus & palanut lokilämmitin-156

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

156:n syylarissa on ilmausruuvi. Paisari täyteen ja jätä korkki auki, puristele ylä/alavesiletkuja minkä kykenet. Pidä ylärajassa. Sitten kone käyntiin ja rutistele letkuja... Näin itse ilmannut. Jos on lämmin talli, voit EHKÄ uskaltaa avata syylarin ilmausruuvin: auton keulan suunnalta kun katselet, se on se musta pieni muoviruuvi syylarin sivussa, sojottaa kohti konetta aika ylhäällä. Eli edestä katsottuna pitäisi olla siis vasemman käden nurkilla, ehkä 5cm syylarin yläreunasta... Tämä sillä olettamuksella, että JTS:ssä on samanlainen syylari kuin TS:ssä.

Itse ilmasin TS:n:

Kone käyntiin ja paisarin korkki auki -> rutistele ylä/alavesiletkuja, toki puhallin kuumalla ja täydellä teholla (jotta lämmittimen kenno saanee tavaraa). Tätä jatkaa niin kauan, kun ilmakuplat lakkaavat tulemasta. Sitten oli hetkittäin korkki kiinni (jotta järjestelmään tulee painetta) ja koko ajan rutistelin ylä/alavesiletkuja, jossain vaiheessa avasin vielä korkin varovasti ja oikein humahti ~litra nestettä paisarista kiertoon. Uskoisin olevan ilmaantunut :D

Avatar
Maunu
Viestit: 3479
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus & palanut lokilämmitin-156

Viesti Kirjoittaja Maunu »

En tiennytkään että Defa tekee JTS:ään bloki lämmitintä. Omissa JTS:sissä on aina ollut Defan letkulämppäri.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
mitsa
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 18:13
Car(s): 156 JTS vm. 2004

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus & palanut lokilämmitin-156

Viesti Kirjoittaja mitsa »

No joo... Letkulämppärihän se tosiiaan on...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus & palanut lokilämmitin-156

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Minun mielestä JTS:ssä ei ollut ilmasruuvia. ilmailee itsekseen...

Parhaiten onnistuu, kun täyttää tyhjentyneen järjestelmän, antaa auton käydä paikallaan, kääntää puhalluksen lämpimälle ja tuulilasille sitten käyttää auton lämpimäksi samalla lisäten jäähdytysnestettä. kun moottori on käyntilämmin ja sisälle tulee kuumaa ilmaa, niin se on aika hyvin ilmattu siinä kohtaa, tuskin on isoja ilmakuplia jäljellä. siihen päälle vielä koeajo ja sen jälkeen tsekkaus, että jäähdytysnesteen tason on kohdillaan.

tuon jälkeen vasta kokeilee sitä lohkolämmitintä.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus & palanut lokilämmitin-156

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mikäli eroa ei paljoa ole TS:ään, niin voipi olla yli litran vajaus vielä tuossa vaiheessa. Syylarin yläkulmassa oli ilmaa ja se oikein yllätti. Tuntee ylä/alavesiletkusta korkki kiinni ollessaan, onko ilmaa vai ei. Jos tuntuu letkua puristeltaessa siltä, että siellä olisi hiekkaa tmv. mujua -> ilmaa. Jos taas selvästi vastustaa ja paisarissa tapahtuu -> ei ilmaa. Näin nyrkkisääntönä.

Avatar
mitsa
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 18:13
Car(s): 156 JTS vm. 2004

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus & palanut lokilämmitin-156

Viesti Kirjoittaja mitsa »

Nyt on letkuja puristeltu moottorin ollessa kylmä ja kuuma. Aluksi syyläristä kuului outo ääni yläletkua puristaessa (ilmaa?), mutta kun ajoin moottorin muutaman kerran kuumaksi ja jatkoin puristelua, niin ääni hävisi. Aquatican neuvo paisuntasäiliön korkin pitämisestä välillä auki ja välillä kiinni selvästi auttoi (nestettä meni säiliöstä kiertoon). Avasin myös ilmausruuvin, mutta sieltä tuli vain nestettä.
Kun nyt puristan syylärin yläletkusta ja jopa pienestä letkusta nestelämmittimen yläpäässä, niin paisuntasäiliössä nestepinta liikkuu heti. Lämmintä ilmaa tulee hienosti ohjaamoon ja nestepinta paisuntasäiliössä pysyy suhteellisen vakaana (hieman eilen vielä vajui).

Em. merkeistä tulkitsin, että ilmaa ei ole ainakaan paljoa, joten kytkin lämmityksen aamuksi. Lämppäri pysyi ehjänä ainakin ensimmäisen aamun :lol:
Toivottavasti lämmitin kestää ainakin 6 vuotta kuten edellinen.

Suuret kiitokset hyvistä neuvoista Aquatica, DaViega ja Pasi.
Hieman ovat huolto/korjaustaidot ruostuneet, kun ei ole tullut paljoa tehtyä pariin vuosikymmeneen.
Hienoa kun täältä palstalta saa neuvoja ja uskon vahvistusta, että itsekin voi tehdä :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus & palanut lokilämmitin-156

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oleppas hyvä. Ei itsekään aiemmin tullut juuri mitään tehtyä, mutta nyt sopivasti koulutus menossa niin piäsee vähän opettelemaan samalla.

Täältä kyllä apua saa hyvin jos jonkinmoisiin ongelmiin, mikä on kyllä hienoa!

Avatar
mitsa
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 18:13
Car(s): 156 JTS vm. 2004

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus & palanut lokilämmitin-156

Viesti Kirjoittaja mitsa »

Jep, samaa mieltä.
Asiantuntevaa apua saa todella hyvin ja nopeasti !

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus & palanut lokilämmitin-156

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joo, lasku tulee perässä :)

;)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Vastaa Viestiin