kahden hehkun starttaus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
v-max
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Syys 2013, 21:36
Car(s): Alfa Romeo 159

kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja v-max »

Moi,
Olin lukevani tältä foorumilta että jollain oli käynnistysongelma yhden hehkutuksen jälkeen, eli sammui heti kun käynnistyi.
kahdn hehkun jälkeen jää käymään nätisti..
No, mulla sama ongelma nyt, onko vinkkejä :shock:
imusarja putsattu
uusi akku
nyt uusi egr
hehkut kunnosa
lämpöanturi vaihdettu
hehkurelettä ei vaihdettu mutta hehkuttaa kylmällä kauemmin.
lämpimänä kyllä starttaa hyvin ja jää käymään nätisti.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15026
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vähän jää epäselväksi tuo ongelma. Dieseli on dieseli on dieseli. Mutta jos sen pitäisi yhden hehkun jälkeen lähteä, niin sittenhän siinä jotain on.
Commonrailissa tullut vastaan parikin kertaa tilanne, jossa joutunut monta kertaa hehkuttamaan ja silti käyntiinlähtö ollut kiven alla. Korkeapainepumppu/sen ohjauksessa ollut vikaa, eli ei ole paineet piisanneetkaan. 159:ssä kai tuonkin näkee suoraan testerillä, että mitä on railipaine?

Itselläni on raileista kokemusta yhden 207:n 1.6hdin verta, missä jo -22c pakkasella alkoi tehdä tiukkaa kolmen-neljänkin hehkutuksen jälkeen, mutta lähti. Vähän lämpöisemmällä pakkasenpuolella lähti joko täysin iloisesti ilman ihmeitä, tai sitten vasta tokalla hehku-starttikombolla.

v-max
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Syys 2013, 21:36
Car(s): Alfa Romeo 159

Re: kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja v-max »

tosiaan kone on 2.4 jtdm
olin juuri paikallisessa ja erinomaisessa alfa korjaamossa missä mittasivat kaikki parametrit ym
ei vuotoja
suuttimet toimivat kympillä
ei todettu vikoja.
voi olla että korkeapaine pummu ei pelitä ihan satasella vaikeeta sanoa.
ehkä taas näitä ominaisuuksia, eikä toi kahden hehkun starttaus niin paljoa aikaa vie :-D mutta olishan se mukava kuitenkin tietää missä tökkii..

Avatar
Aquatica
Viestit: 15026
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tässä video siitä, miten huonosti tuo pöskötti läksi käyntiin, eikä nyt mitään megakylmää ollut. Siinä tosin epäiltiin hehkujen olevan ehtoopuolella, mutten vaivannut päätäni asialla. Lämppärin kanssa ei niin pienintäkään ongelmaa koskaan...
http://www.youtube.com/watch?v=1BJwSVRABXM

Jos paremmin lähtee pakkasilla kuin tuo, niin ei pitäisi paljoa huolehtia :D

v-max
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Syys 2013, 21:36
Car(s): Alfa Romeo 159

Re: kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja v-max »

kuitti,,,,,
ei sentään nuin huonosti :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei näillä keleillä pitäisi vielä tuplahehkuja tarvita, ainakaan ellet jossain Lapin perukoilla ole. Viime talvena tärähti viispytty käymään yhdellä hehkulla, kun ulkolämpömittari sanoi -27°C, sen kylmemmästä ei vielä ole kokemusta.

-Mittasiko tai vaihtoiko korjaamo hehkut? Entäs niille tulevan sähkön?
-Suuttimet toimivat kympillä, miten testattu?
-Railipaineet tosiaan näkee OBD:stä, millaisissa lukemissa liikutaan (korjaamo lie tsekannut)? Omaa logia pikaisesti vilkaisten startin jälkeen tyhjiksellä luokkaa 43000kPa eli 430bar.
-Samasta logista katteltuna heti startista ilmamassa karvan reilut 18g/s, imusarjan paine 98-99kpa eli ns. nollilla.
-Oletko kokeillut, vaikuttaako Rrrrrrrreisssschipin kiinniolo tilanteeseen suuntaan tai toiseen?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joo, ei kyllä tuplahehkua ole tarvinnut kuin joskus -15 jälkeen.

Kai tankissa on talvikiisseliä? :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

v-max
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Syys 2013, 21:36
Car(s): Alfa Romeo 159

Re: kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja v-max »

En tosiaan tiedä tarkkaan mitä kaikkea korjaamo on mitannut ja miten,
kait se on ollut jossain testerissä kiinni???
hehkuista on vaihdettu yksi, vaikka olin sitä mieltä että kaikki olisi voitu vaihtaa.
pitää käydä uudestaan kyselemässä mittaustapaa, ja samalla mitata noi hehkut.
Tuli taas testattua, eli yksi hehkutus- käynnistyi ja sammui
kaksi hehkutusta- lähti kuin palmun alta ei värinöitä tai epätasaisuuksia käynnissä..
racechip ei ole vaikuttanut asiaan, on kokeiltu jo muutamia kertoja. :(

newport
Viestit: 76
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 18:51
Paikkakunta: helsinki

Re: kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja newport »

onkohan varmistettu ettei olis päivitystä kyseiseen ongelmaan??

v-max
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Syys 2013, 21:36
Car(s): Alfa Romeo 159

Re: kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja v-max »

Ei ole kyllä päivitetty, minun aikana, tiedä vaikka ei olisi koskaan.

pitää selvitellä.

v-max
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Syys 2013, 21:36
Car(s): Alfa Romeo 159

Re: kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja v-max »

Sanokaas nyt viisaammat miten toi hehkujen virta mitataan???

yleismitarilla, siitä ohmit, paljon pitäis ohmeja löytyä ja kuinka pitkään virtojen jälkeen ym. :shock:

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Itse hehkun mittaat vastusmittausasteikolla (eli ne ohmit, joo). Lukemaa en osaa lonkalta antaa enkä jaksa käydä omasta tutkimassa, mutta jos kaikki hehkut ovat samalla tontilla, on se todennäköisesti ihan ok lukema.

Hehkulle tulevan sähkön mittaat jännitemittarilla hehkun liittimestä auton hehkuttaessa. Jos oikein varman päälle vedät, ujutat mittarin kiinni niin, että saat mitattua hehkun jännitteen hehkun itsensä ollessa kiinni, jolloin paljastuu jos johtosarjassa on heikko kontakti aiemmin.

Edit: hehkutulppaa mitatessa vastusasteikolla piuha irti siitä hehkutulpasta eikä todellakaan autossa virtoja päällä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

v-max
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Syys 2013, 21:36
Car(s): Alfa Romeo 159

Re: kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja v-max »

thanks!!! :crazyeyes:

v-max
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Syys 2013, 21:36
Car(s): Alfa Romeo 159

Re: kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja v-max »

Tuli luettua tuolta englannin foorumilta ja sain vinkin että kannattaa startata vasta sitten kun öljyn määrä ilmoitus on hävinnyt*?? No tuli kokeiltua ja ainakin auto jäi käymään eikä rökännyt. jos tämä oli homman nimi niin hyvä niin...

Hehkuista siellä puhtiin, että pitempi malli on parempi. Tedä sitä sitten.

Hehkureleen meinasin kanssa vaihtaa tai kokeilla ainakin.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Olen onnistunut starttaamaan toisen merkkisellä autolla niin nopeasti avaimen paikalleen laittamisen jälkeen, että hommasta aiheutui vikakoodi, joka oli melkein kaiken nähneelle asentajallekin uusi. Starttasin heti hehkun merkkivalon sammuttua, mikä oli siis auton järjestelmien mielestä liian nopeasti. Tästä ja monesta muusta kokemusperäisestä jutusta johtuen suosittelen dieselin starttaamisen kanssa rauhallisia liikkeitä, sillä eihän se mitään vanhan ajan Le Mans -meininkiä kuulukaan olla.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

v-max
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Syys 2013, 21:36
Car(s): Alfa Romeo 159

Re: kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja v-max »

Näin se taitaa mennä :-D

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Itsellä on tapana odotella aina, että kaikki toiminnot on "valmiina" ennen starttia. Mitään ongelmia ei ole ollut.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: kahden hehkun starttaus

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

mlatva kirjoitti:Itsellä on tapana odotella aina, että kaikki toiminnot on "valmiina" ennen starttia. Mitään ongelmia ei ole ollut.
Mulla oli aikoinaan (80-luvulla) pösön diesel. Sen kanssa oppi että noin 15 sek. virtojen jälkeen voi startata.
Muutoin se ei edes lupaillu, vaikka oli nollakeli :shock:

Vastaa Viestiin