pohja ruosteessa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
samking
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Heinä 2013, 08:37
Car(s): 159 2.2

pohja ruosteessa

Viesti Kirjoittaja samking »

Elikkäs mulla on tommonen 159 ja katsastuksessa huomasin alatukivarren tai mikä nyt onkaan pohjan joku iso tuki on päässyt ruostumaan aika pahasti. No kyselin eräästä liikkeestä ongelmasta ja siellä sanoivat ettei kannata alustamassata sitä (ruostuttaisi nopeammin) vaan pitäisi öljytä pohja. Kyselin tästä menetelmästä muualta ja siellä sanottiin että Se on hyvin väliaikainen ratkaisu. Tässä nyt ihmettelen sitten mitä tekis, ja jotain pitäs tehdä tai parin vuoden päästä viimeistään ruostuu puhki. Olisko kellään neuvoja?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: pohja ruosteessa

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Sama vika rahikaisella... Luigit ovat maalanneet sen naurettavalla 40 mikronin paksuisella kerroksella joka hilseili kivasti pois.... Hioin puhtaaksi, vetäsin maalia pintaan ja ruostemönjät päälle.... Ei kait siinä oikein muutakaan voi.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: pohja ruosteessa

Viesti Kirjoittaja Rema »

samking kirjoitti:Elikkäs mulla on tommonen 159 ja katsastuksessa huomasin alatukivarren tai mikä nyt onkaan pohjan joku iso tuki on päässyt ruostumaan aika pahasti. No kyselin eräästä liikkeestä ongelmasta ja siellä sanoivat ettei kannata alustamassata sitä (ruostuttaisi nopeammin) vaan pitäisi öljytä pohja. Kyselin tästä menetelmästä muualta ja siellä sanottiin että Se on hyvin väliaikainen ratkaisu. Tässä nyt ihmettelen sitten mitä tekis, ja jotain pitäs tehdä tai parin vuoden päästä viimeistään ruostuu puhki. Olisko kellään neuvoja?
Käy kysymässä ammattilaisilta esim. Uusi autosuojaamo Kotka, Kotkassa. Hoitivat minun 159 :n ruostuneet etupalkit kuntoon, hinta 150 €. Pohja ja kotelot olivat kunnossa, suojattu 2 vuotta käyttöönotosta. Etupalkisto oli päällystetty muovilla ja oli päästänyt kosteutta väliin ja ruostunut, vaikka oli suojattu 2 vuotta käyttöönotosta.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: pohja ruosteessa

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Muovipinnoite on pahinta mitä pellin päälle voi laittaa, takuuvarma ruostuminen. Talon kattopellit on aivan eri juttu.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: pohja ruosteessa

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Mulle laitettiin 159:siin -07 täydellinen ruostesuojaus finikor puodissa. Omasta mielestä hurjan näkönen verrattuna saabbeihin ja volvoihin, joilla oon ajellu. 40 vuotta autoja suojannut ammattilainen ei kovin pahana pitänyt mutta suositteli suojausta. Makso, mutta aion autoa jonkin aikaa pitää. Toivottavasti seuraava omistaja arvostaa tuota myyntihetkellä :-D

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: pohja ruosteessa

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Sinkkimaalipurkki odottaa hyllyssä inspiraatiota täälläkin.
Vaikuttaa aika työläälle hommalle ton maalaus ja suojaus. Ainakin jos yrittää oikein kunnolla tehdä. Tosin onhan toi palkisto niin paksua rautaa, että taitaa ruoste olla enemmänkin kauneusvirhe kuin oikea ongelma. Kai se kuitenkin ois hyvä maalata joskus.
Alkuperäinen maali muistuttaa kyllä ennemmin jotain varastointia varten laitettua väliaikaista suojausta kuin mitään oikeaa maalausta.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: pohja ruosteessa

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

En laittaisi sinkkispräytä tuohon etupalkistoon, tyhjää parempi mutta tämä on omien kokemusten pohjalta paras:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602123/R ... erox-250ml

Ei tarvi olla edes hirmu tarkka ruosteenpoiston kanssa kunhan kaikki irtoavat rappaa pois ja vähän näyttää laikkaharjaa tai hiekkapaperia. Eihän tuosta etupalkistosta kaikkia nurkkia kunnolla pääsekaan putsaamaan paikallaan. Sitten sutii Noveroxia pintaan ja antaa kuivaa. Sitten painaa kotelonsuojaa putkien sisälle ja Dinitrolin alustamassaa päälle niin ei voi paremmin alustahommia hoitaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: pohja ruosteessa

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Tommosta tököttiä sattuu olemaan autotallissa:
http://www.nor-maali.fi/fi/tuotteet/tuo ... c_87_(1:1)

Samaa tullut käytettyä moneen paikkaan ja ainakin aikaisempien kokemusten mukaan pysyy hyvin kiinni ja ruoste pysyy poissa vaikka saakin vähän hiekkaa ja suolaa päällensä. Se hyvä puoli tuossa on kanssa ettei ole niin kauhean tarkka minkä päälle maalaa.
Koteloiden sisään meinasin kyllä laitella just noita Dinitrolin ohuempia aineita.

Vielä kun jostain löytyis intoa alkaa puuhastlemaan :-D

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: pohja ruosteessa

Viesti Kirjoittaja Antijape »

JiiTeeÄssä kirjoitti:En laittaisi sinkkispräytä tuohon etupalkistoon, tyhjää parempi mutta tämä on omien kokemusten pohjalta paras:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602123/R ... erox-250ml

Ei tarvi olla edes hirmu tarkka ruosteenpoiston kanssa kunhan kaikki irtoavat rappaa pois ja vähän näyttää laikkaharjaa tai hiekkapaperia. Eihän tuosta etupalkistosta kaikkia nurkkia kunnolla pääsekaan putsaamaan paikallaan. Sitten sutii Noveroxia pintaan ja antaa kuivaa. Sitten painaa kotelonsuojaa putkien sisälle ja Dinitrolin alustamassaa päälle niin ei voi paremmin alustahommia hoitaa.
Tätä mukaillen tuli omaa suojattua. Kuvia yms täältä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=26757

legza
Viestit: 896
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: pohja ruosteessa

Viesti Kirjoittaja legza »

JiiTeeÄssä kirjoitti:... Sitten sutii Noveroxia pintaan ja antaa kuivaa. Sitten painaa kotelonsuojaa putkien sisälle ja Dinitrolin alustamassaa päälle niin ei voi paremmin alustahommia hoitaa.
Omien kokemuksien mukaan Noverox päästää kosteuden läpi tai sitten 2 kertaa pensselillä ja hyvä kuivatus ei riitä kyseisellä aineella, edes pintaan mikä ei saa mekaanista kulutusta. mielummin 2-komponentti maalia ja toiselle puolella öljyä? eli varmaan juuri kotelosuojaa. mutta äkkiseltään sanoisin että ruosteensyöjien päälle ei kannata laittaa pelkkää massaa, se taitaa päästää kosteuden läpi. Tosin vaikka kesäautoissa menee varmaan erittäin hyvin.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: pohja ruosteessa

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

legza kirjoitti:
JiiTeeÄssä kirjoitti:... Sitten sutii Noveroxia pintaan ja antaa kuivaa. Sitten painaa kotelonsuojaa putkien sisälle ja Dinitrolin alustamassaa päälle niin ei voi paremmin alustahommia hoitaa.
Omien kokemuksien mukaan Noverox päästää kosteuden läpi tai sitten 2 kertaa pensselillä ja hyvä kuivatus ei riitä kyseisellä aineella, edes pintaan mikä ei saa mekaanista kulutusta. mielummin 2-komponentti maalia ja toiselle puolella öljyä? eli varmaan juuri kotelosuojaa. mutta äkkiseltään sanoisin että ruosteensyöjien päälle ei kannata laittaa pelkkää massaa, se taitaa päästää kosteuden läpi. Tosin vaikka kesäautoissa menee varmaan erittäin hyvin.
Samat kokemukset mullakin noveroxista, se pitää maalata päälle.
Se putoaa pois muutaman kuukauden päästä ilman kunnon pintakäsittelyä.
Hyvä aine kylläkin ruosteen muuntamiseen.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: pohja ruosteessa

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jaa eipä ole Noverox itsellä pois tippunut, nyt kolmanteen autoon sitä käyttänyt. Ainakin paremmin on toiminut kuin sinkkispray + päällemaalaus tai halpahallin pohjamaalit. Tosin sen verran korjausta aikaisempaan "ei paremmasta väliä" -kommenttiin että automaaliliike möi taannoin happomaalia alimmaiseksi että varmasti pysyy pohjat. On vaan sellaista 2-komponentti myrkkyä ettei mielellään sen kanssa läträä. Noveroxinkin kanssa pitää suolat poistaa vedellä ja ei varmaan haitaa rasvanpoisto ainetta käyttää myös.
Täytyy kyllä myöntää että edellisiin autoihin on Noveroxin päälle maalattu kunnon maaleilla, eipä ole tullut mieleen että massa päästäisi kosteuden läpi :(
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: pohja ruosteessa

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Aika vähissä ovat hyvät 1-k maalit... :roll: Ja toinen juttu on se että pitäisi myös miettiä miten päällemaalattava maali pysyy sen valitun pohjan päällä, esmes kaikki epoksit ei tykkää kaikkien happareiden päällä pysyä.

Kili-kolista ja maalista ei saisi edes puhua samana päivänä joten niihin ei kannata pahemmin vertailla. Massa jättää tosiaan huokosen pinnan, ja tuosta Noveroxista ei kokemusta kuin jotain 25 vuoden takaa kun sitä tuli yhteen kamppeeseen laitettua. Muistaakseni kyllä siinä ihen toimi mutta yleensä kun tulee poistettua se ruoste oikeesti sieltä alta eikä vedettyä maalia vaan paskan päälle.

Vastaa Viestiin