Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ "Low battery charge" on tosiaan GT:n tapa kertoa että ei lataa. Iso homma siinä laturin vaihdossa on. Voi kai se tuurilla onnistua apparin puolen vetarin irroittamalla mutta kannattanee henkisesti varautua apurungon tiputtamiseen.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Savo »

Korjaamo kertoi, että oikea takajarrusatula ei toimi kunnolla. Onkohan se korjattavissa (ja missä) vai kannattaako hankkia uusi osa (ja mistä)?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Uuden satulan kanssa helpoin ja varmin korjaus.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ei se korjaaja viitsinyt selvittää, mikä siellä ei toimi, monesti liukutapit vain jumissä kun takajarrut vähäisellä käytöllä? Uudet saa muutamalla kympillä jos hiominen ja voitelu ei auta.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Siihen kyllä vaihdettiin jarrupalat ja silloin huomasivat asian. Uskaltaisikohan uskoa että noi toimenpiteet on tehty ja tilais uuden satulan. Täältä ainakin löytyis: https://ricambi.alfisti.net/en/Spare-Pa ... 12538.html

Tarviikohan tuohon tilata muuta lisäksi. Onko muita ehdotuksia hankintapaikasta?

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Turre »

^ Jos ei tartte punainen olla niin vaikkapa PP-marketista tai Sparetosta löytyy satulaa aika paljon halvemmalla.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Savo »

Kävin ajamassa pienen lenkin ja tein reippaita jarrutuksia. Jarrut tuntuivat hyviltä. Rohkaisin mieleni ja vein auton katsastukseen. Ei ne loppujen lopuksi kovin huonossa kunnossa olleet.
Jarrut.jpg
Jarrut.jpg (87.38 KiB) Katsottu 5294 kertaa

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Alfa jatkaa kapinointia.. Pahimmassa teini-iässä taitaa olla. Laturinvaihdon jälkeen laitettiin kynnykset kuntoon ruosteista jonka jälkeen AMG talviunille ja Alfalle vielä aikaa lumien tuloon asti. No Keskiviikkona työkavereiden kanssa lounaalle ja pitkästä aikaa neljä henkilöä autossa. Mutkassa oikealta takaa pamahdus ja rengas tyhjäksi savun ja kuminhajun kanssa. No rauhallisesti viereiselle parkkipaikalle ja selvittämään mistä renkaat ja hinaus. Onneksi hinausvakuutus oli ja auto lähti rengasliikkeeseen. Meinasin tyytyä Matadoreihin mutta ei ollut kovin iso hintaero niin valitsin Continental SportContact 7:t. Vasta taka-akselille ja myöhemmin ehkä etupäähänkin. Kaikki vaikutti siltä että homma hoituu kivan helposti kunnes soittelivat rengasliikkeestä ja kertoivat miksi rengas oli räjähtänyt. :evil: Jousilautanen oli irronnut ja rikkonut renkaan.

Rengasliikkeen vieressä toimiva autokorjaamo selvittelee nyt koska ja mihin hintaan saisi takaiskarin. Nyt pyöräillään hetki ja korjaamo ja rengasliike hoitaa yhdessä auton kuntoon. Eli uusi rengas vaihdetaan hajonneelle puolelle vasta kun uusi iskari on vaihdettu.

Onneksi ei ollut 120kmh vauhtia motarin liittymässä...

Avatar
Macela
Viestit: 2631
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Macela »

^ Mulla meni kans 156:sta tällä viikolla, tuurilla tosin rengas säily ehjänä kun pamahti just työpaikan pihaan kääntäessä.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 483
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

^^ Mulla meni kans 147 mallista muutama vuosi sitten.
Onneks marketin parkkiksen hidastetöyssyssä.
Pari tuntia aiemmin oli menty isookovaa motarilla.

Molempien puolien lautaset takana oli ihan haperoo, oli vaan ajan kysymys, että koska napsahtaa..
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Tänään soittelivat korjaamolta että he ei saa kuin alkuperäisiä iskareita. 1200€ asennettuna molemmat ja toimitus Italiasta voi olla 1-1,5kk.. Tilasin iskarit Alvadilta ja toivottavasti tulee perjantaina niinkuin arvio sanoo..

Olisikohan tuo Novitecin setti ollut hintansa arvoinen?
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... :7407.html

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Savo »

Miten pysyy tarkastamaan jousilautasen kunnon?

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Jousilautanen saattaa näyttää alapuolelta aivan terveeltä, mutta kun purkaa jousen irti, niin jousen ja lautasen välissä olevan muovisuojan alta saattaa paljastua pahoin syöpynyt lautanen. Näin kävi omassa GTA:ssa. Tarkastin aina renkaanvaihdon yhteydessä jousilautasten kunnon, aina näytti hyvältä, kunnes eräänä päivänä toinen antoi perikksi. Molemmat kyllä näyttivät alapuolelta ihan terveiltä, mutta olivat ihan mätiä. Uudet iskarit ja jouset löytyivät paljon parjatusta Autodoc:sta, iskarit TRW, jouset Eibach. Samassa rytäkässä laitoin myös uretaanit tukivarsiin.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Myös ihan nostamalla kulma ylös, rengas pois ja piikillä koputtelu. Yhden pahasti mädän, mutta vielä kasassa pysyvän jousilautasen löysin ruuvimeisselillä. Se näytti ihan hyvältä, mutta tökkäämällä oli pehmeetä. En montaa tökkäsyä tehnyt kun vetäydyin turvallisen etäisyyden päähän :lol:

Ja yhdestä omasta viisysistä se petti niin, että alkoi murtumaan toisesta päästään ja jousi meni kieroksi, mutta ei kokonaan irronnut kuitenkaan. Olivat korjaamolla joutuneet "hieman" säätämään, että sai purettua paketin ilman et räjähti käsille, kun puristin ei meinannut tarttua kieroon jouseen millään.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Auto odottaakin siellä jo että huomenna töiden jälkeen pääsen noutamaan. Puhelimessa ei tietenkään huonot uutiset koskaan lopu ja varoitteli että vanne taisi ottaa tuossa rytäkässä vähän nokkiinsa ja on hieman soikea. :oops: Pystyy ajamaan mutta tuntuu..

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Käyt Kometissa oikaisuttamassa, niin on taas hyvä.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 483
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Savo kirjoitti:
01 Loka 2023, 19:02
Miten pysyy tarkastamaan jousilautasen kunnon?
JustJoo.jpg
JustJoo.jpg (56.02 KiB) Katsottu 4299 kertaa
Ton kunto oli ainakin helppo tsekata.
Jotenkin mielestäni älytön rakenne, ku kuravesi jää muhiin tonne kuppiin,
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja jmi »

Siellä on vesireiät, jotka pitäisi saada pidettyä auki.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 483
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Juu, hyvin on pysyneet auki :-D
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Tiistaina tuon Alfan sai takaisin. Nyt on uudet iskarit ja koiranluutkin menivät prkl vaihtamaan uusiin. Ja SportContact 7:t vaikuttaa siltä että kyllä ne eteenkin voi laittaa.

Tuo vannekeissi taitaa olla sellanen että on tosiaan ollut varmaan aiemminkin jo soikea. Nyt kun huomattiin tasapainotuksessa niin nyt sen huomaa vasta itsekkin. Mutta vain pienemmässä vauhdissa tuntuu pieni nypytys tai "keikutus". Normaaleissa korkeammissa nopeuksissa tasapainotus hoitaa homman. Mutta kyllä tuo talven aikana täytyy suoristaa. Paitsi jos jollain sattuu olemaan vajaa sarja suoria ylimääräisenä. :roll:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mandeprkl kirjoitti:
04 Loka 2023, 21:47
Nyt on uudet iskarit ja koiranluutkin menivät prkl vaihtamaan uusiin
Takaiskareiden irrotusta ei kannata aloittaa, ellei ole uusia koiranluita käden ulottuvilla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

TeroV. kirjoitti:
26 Heinä 2023, 09:56
GT JTD:n moottorin korjaus ei näytä onnistuvan meikäläisen taidoilla, joten pitää varmaan vaihtaa koko mylly.
Unohdin raportoida, että GT:n savutusongelma ratkesi lopulta moottoria vaihtamatta; aiemman kannen omistajan koneistamolla teettämästä ja 300 € kustantaneesta kannen tarkastusremontista huolimatta syynä savutukseen oli venttiilien vuoto. Vein kannen toiselle koneistamolle ja uuden tarkastuksen tuloksena oli, että yhdessä venttiilissä oli selvää kieroutta ja kaikki venttiilit vuotivat, seetit oli koneistettu järjestelmällisesti vinoon.

Nyt on menossa helmojen korjausoperaatio. Ehkä keväällä saan laitteen sellaiseen iskuun, että katsastusta voisi yrittää.

henkkar
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Maalis 2020, 21:49

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja henkkar »

Olosuhteita (-19 astetta) uhmaten lähdin käyttämään 3.2 GT:tä uudenvuoden ajelulla. Pääsin pihasta parikymmentä metriä ykkösvaihteella ja yritin vaihtaa kakkoselle. Vaihde ei tuntunut menevän sisään, joten ajattelin käyttää uudestaan ykkösen kautta. Taas tuntui nihkeältä, kuului pieni rusahdus, ja vaihdekeppi muuttui hervottomaksi ykkös-kakkosvaihteen suunnassa. Vaihde jäi ilmeisesti kakkoselle. Nyt keppi tosiaan liikkuu 1-2 vaihteiden suuntaan täysin vapaasti ilman vastusta ja sivuttain ei lainkaan. Pikaisen googleuksen perusteella näyttää, että vaihdekepin alaosan muoviosia näistä voisi hajoilla, mutta oireileeko se näin? Nyt tuolla pakkasessa en viitsi mitään edes yrittää vilkaista, ettei muoviklipsejä hajoile.

Kuulostaako ilmiö kenellekään tutulta ja onko hyviä vinkkejä? Lisäksi otetaan vastaan ehdotuksia mihin kannattaisi viedä korjattavaksi, vai voisiko olettaa minkä tahansa pajan hoitavan asian.. Sijainti on Kouvola, mutta saahan tuon tarvittaessa siirrettyä toisellekin paikkakunnalle.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei suoraa muistijälkeä, että onkohan 3.2:ssa vaihteiston päässä vaijerissa sama muovinen pikaliitin, kuin nelipyttysissä. Vaikuttaa siltä, että ollut liikaa vastusta ja olisi päässyt laatikon päässä vaijeri irti nivelestä. En ole tuollaiseen törmännyt itse, mutta periaatteessa mahdollista. Jos vaihde on nyt kakkosella, niin sivusiirto ei tietenkään toimi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

V6 Spiderissa ainakin painettavat pallonivelet johtojen päässä.

Kuva

Kun aikanaan asensin short shifterin niin sen väitettiin olevan yhteensopiva käytännössä kaikkien C530 ja C630 laatikoiden kanssa eli GT V6 (ja 1.9 JTDm) pitäisi olla samanlaisella järjestelyllä.

Kuva

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Jonka saa kyllä nopeassa vaihdossa pullahtamaan irti.

henkkar
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Maalis 2020, 21:49

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja henkkar »

Suuret kiitokset kommenteista ja varsin informatiivisista kuvista! Torstaina kun auto pääsee tarkempiin tutkimuksiin, niin nähdään oliko tästä kyse. Täytyy sitten raportoida, mikä oli lopputulos.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

FinPat kirjoitti:
02 Tammi 2024, 08:50
V6 Spiderissa ainakin painettavat pallonivelet johtojen päässä.

Kuva

Kun aikanaan asensin short shifterin niin sen väitettiin olevan yhteensopiva käytännössä kaikkien C530 ja C630 laatikoiden kanssa eli GT V6 (ja 1.9 JTDm) pitäisi olla samanlaisella järjestelyllä.

Kuva
Pallo se on joo kaikissa, kuvassa vanhempien versio. 147/GT nelipyttyisissä on hieman erilainen muovipäinen ns. pikaliitin ja jos samanlainen on myös 3.2:ssa, niin hyvinkin oireiden mukaisesti voinut hypätä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Busso GT:n vaihdelaatikon vaihto yms. remontti alkaisi olla loppusuoralla FiLaRolla, mutta vielä viimeisiä pieniä vaivoja koitetaan ratkoa. Jäähdytysnestevuodon takia uusittiin jo pari letkua, mutta nyt nestettä oli vielä moottorin lämpimäksi käymisen jälkeen viikonlopun aikana valunut pieni lammikko. Liitteen kuvan osa 9 on nyt ilmeisesti syypää. Tuo putkihan tulee etummaiseen sylinterikanteen kiinni. FiLaRo ei kuulemma ole sellaisia ennen vaihtanut eikä heille ollut oikein selvää miten tuo sinne kannen puolelle tiivistyy. Mahtaisiko jollain täällä olla tuon rakenteesta jotain tietoa? Epäilivät myös, että tuo voisi vielä itsekseenkin tiivistyä, kun auto pääsee vähän säännöllisempään käyttöön, mutta mieluummin toki korjattaisiin tuokin pois vielä.
Liitteet
WhatsApp Image 2024-01-05 at 12.35.49.jpeg
WhatsApp Image 2024-01-05 at 12.35.49.jpeg (38.87 KiB) Katsottu 2574 kertaa

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Onko noiden kannen tumppien O-renkaat vaihdettu? Omassa ne olivat kuin lasia...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Kaikki muut on nyt vaihdettu sekä vesipumpun että termostaatin puolelle. Tosiaan koekäytön jälkeen oli viikonlopun aikana vuotanut pienen lätäkön ja tänään paikallistivat vuodon tuonne. Tuo putki nyt joka tapauksessa tilattiin, katsotaan sitten miten sen asennuksen kanssa käy.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Putki nro.9 menee kansien välissä vesipumpun kanteen ja tiivistyy molemmista päistään O-renkailla.
E: tai sitten kuva hämää ja sitä väliputkea ei edes ole kuvassa
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Ei tuo se kansien välissä menevä väliputki kyllä ole. Eperin mukaankin väliputkella ja tuolla putkennatsalla (9) on eri osanumero ja ne näkyvät myös eri kuvissa. Ja tosiaan siihen väliputkeen on molempiin päihin jo vaihdettu O-renkaat. Harmi, ettei Eperistä löydy tuosta sen tarkempaa kuvaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Smiik kirjoitti:
07 Tammi 2024, 21:59
Ei tuo se kansien välissä menevä väliputki kyllä ole. Eperin mukaankin väliputkella ja tuolla putkennatsalla (9) on eri osanumero ja ne näkyvät myös eri kuvissa. Ja tosiaan siihen väliputkeen on molempiin päihin jo vaihdettu O-renkaat. Harmi, ettei Eperistä löydy tuosta sen tarkempaa kuvaa.
Kansien väliputken lisäksi molemmista kansista tulee putkiyhteet termarikoteloon. Koteloon ne tiivistyy tupla o-renkailla. Kannessa ne saattaisi olla kierteillä ja välissä liima. Tuossa huono kuva aiheesta:
viewtopic.php?p=552247#p552247
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Aika hyvinhän nuo tumpit tuossa kuvassa näkyy, ei tosin tietenkään selviä se miten ne sinne kanteen sitten tosiaan kiinnittyvät. Jos on kierre + liima, irrottaminen voi olla aika mielenkiintoista, kun ei tuossa mitään avainväliäkään näy olevan, mistä saisi kiinni. Tosin, tuossa Eperin kuvassakaan ei kyllä näy kierrettä, eli voi olla jokin kartiovirityskin ehkä.

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Miten GT:n oven saa irrotettua? Pikaisella tutkimisella ei näyttäisi olevan mahdollista ruuvailla saranoista tappeja 156:n tapaan irti.

henkkar
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Maalis 2020, 21:49

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja henkkar »

henkkar kirjoitti:
02 Tammi 2024, 18:31
Suuret kiitokset kommenteista ja varsin informatiivisista kuvista! Torstaina kun auto pääsee tarkempiin tutkimuksiin, niin nähdään oliko tästä kyse. Täytyy sitten raportoida, mikä oli lopputulos.
Niinhän siinä oli käynyt, että vaihteensiirtovaijeri oli napsahtanut poikki, ei pelkästään irronnut. Uuden vaijerin löytyminen ei näytäkään ihan helpolta, Alkuperäisosaa ei ole virallisia kanavia pitkin enää saatavissa Deltan/Hedinin kautta. Kyseessähän on V6-malli, jolloin osakoodi on 71735967. 2.0:n vastaava osa on 71735927.

Tuota pikkukoneisen vaijeria näyttää saavan melkein mistä tahansa, mutta Busson vastaavaa ei sitten mistään. Onkohan noissa oikeasti mitään eroa? Olisiko hyviä ehdotuksia, mistä saisi uuden vaijerin ja auton ajoon?


(edit: päivitetty osan saatavuustieto)

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

EB Spares teetti aikanaan jonkun "kaikkiin 6-lovisiin" sopivan kaapelisetin. Ihan järkihintainen kun vertaa esim. V6 Spiderin OEM naruihin jotka maksaisivat luokkaa 500€+.

https://www.ebspares.co.uk/part/T/EB5/EB8097.cfm

Keskustelufoorumeilla pyörivien huhujen mukaan myös GT 1.9 dieselin OEM kaapelin saisi laitettua V6 GT:hen vaikka piuhat ovatkin ehkä 20cm lyhyemmät mutta luonnollisestikaan en itse pysty näitä huhuja vahvistamaan.

henkkar
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Maalis 2020, 21:49

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja henkkar »

FinPat kirjoitti:
12 Tammi 2024, 10:43
EB Spares teetti aikanaan jonkun "kaikkiin 6-lovisiin" sopivan kaapelisetin. Ihan järkihintainen kun vertaa esim. V6 Spiderin OEM naruihin jotka maksaisivat luokkaa 500€+.

https://www.ebspares.co.uk/part/T/EB5/EB8097.cfm

Keskustelufoorumeilla pyörivien huhujen mukaan myös GT 1.9 dieselin OEM kaapelin saisi laitettua V6 GT:hen vaikka piuhat ovatkin ehkä 20cm lyhyemmät mutta luonnollisestikaan en itse pysty näitä huhuja vahvistamaan.
Kiitän! Tämä tilattu, ainakin viestittely kyseisen firman kanssa oli nopeaa.

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

ELearnin opiskelun ja tarkemman saranan tutkimisen jälkeen selvisi, että kyllä GT:n saranat ovat aivan samankaltaiset kuin 156:ssa. Hämäsi vain, kun edellinen seppä oli jättänyt saranoiden lukitusruuvit kokonaan asentamatta - ovi oli siis vain painovoimalla kiinni saranoissa.
TeroV. kirjoitti:
11 Tammi 2024, 22:50
Miten GT:n oven saa irrotettua? Pikaisella tutkimisella ei näyttäisi olevan mahdollista ruuvailla saranoista tappeja 156:n tapaan irti.

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

GT JTD:n öljynjäähdytin on aika happamassa kunnossa ja edellisen omistajan aikana oli jo tehty "ohitusleikkaus", eli öljy kiertää vain lenkin letkussa, jäähdytin ei ole käytössä. Uudet alkuperäiset letkut ja jäähdytin ovat käsittämättömän kalliita ja koska öljy tuntuu kiertävän jo varsin kylmälläkin koneella mainitussa letkulenkissä, myös termostaatissa taitaa olla sanomista.

Onko kukaan kokeillut asentaa yleismallista termostaatillista öljynjäähdytinsettiä 1.9 JTD:een? Ebayssa näitä näyttää olevan varsin kohtuulliseen hintaan tarjolla, esim: https://www.ebay.com/itm/284786362097 . Öljynsuodattimen kierre taitaa saksalaisissa olla erilainen, mutta kaipa adaptereita on saatavilla muillakin kierteillä.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Onko se koko jäähdytin oikeasti puhki vai olisiko vain liitosten tiivistys käynyt hermoille?

Podin samaa tuskaa Thesiksen kanssa. Mikään muu tiiviste siellä ei pidä eikä kestä kuin Viton, ja liitoksia saa hetken temuta auki. Kerran tehtynä oikeilla tiivisteillä on pitänyt.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Kennon tiiveydestä en tiedä. Voisi se pitääkin, ei se ulkoisesti pahalta näytä. Jos orggiskennon ottaisi käyttöön, viisaampaa olisi varmaan hitsauttaa siihen jotkut muut liittimet, koska toinen lähtö on pahasti hapettunut. Kenno on ollut tulppaamatta paikallaan todennäköisesti useita vuosia ja imuroinut epäpuhtauksia sisäänsä. Perusteellinen huuhtelu sille pitäisi ainakin tehdä. Tuntuisi järkevämmältä ostaa koko setti uutta tavaraa, varsinkin kun toista letkua nyt ei ole ollenkaan eikä tuo olemassaolevakaan tehtaan jäljiltä ole liittimissä olevista juotoksista päätellen.

henkkar
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Maalis 2020, 21:49

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja henkkar »

henkkar kirjoitti:
12 Tammi 2024, 21:29
FinPat kirjoitti:
12 Tammi 2024, 10:43
EB Spares teetti aikanaan jonkun "kaikkiin 6-lovisiin" sopivan kaapelisetin. Ihan järkihintainen kun vertaa esim. V6 Spiderin OEM naruihin jotka maksaisivat luokkaa 500€+.

https://www.ebspares.co.uk/part/T/EB5/EB8097.cfm

Keskustelufoorumeilla pyörivien huhujen mukaan myös GT 1.9 dieselin OEM kaapelin saisi laitettua V6 GT:hen vaikka piuhat ovatkin ehkä 20cm lyhyemmät mutta luonnollisestikaan en itse pysty näitä huhuja vahvistamaan.
Kiitän! Tämä tilattu, ainakin viestittely kyseisen firman kanssa oli nopeaa.
Raportoidaan nyt lopputulos: EB Sparesin vaijeri toimii V6 GT:ssä käyttäjänäkökulmasta täydellisesti. Hintaa vaijerille tuli posteineen, tulleineen yms. noin 350 €. Huoltoliikkeen mukaan varsinainen vaijerin vaihtaminen oli helppo työ, ja sitten kasattiin auto siihen ympärille. Työtunteja laskulla oli 6, mutta mukana oli moottorin ja laatikon öljynvaihtoa ja muuta perushuoltoa. Yksi heikko kohta siis löytynyt ja korjattu, saa nähdä milloin löytyy seuraava. =)

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Smiik kirjoitti:
08 Tammi 2024, 21:42
Aika hyvinhän nuo tumpit tuossa kuvassa näkyy, ei tosin tietenkään selviä se miten ne sinne kanteen sitten tosiaan kiinnittyvät. Jos on kierre + liima, irrottaminen voi olla aika mielenkiintoista, kun ei tuossa mitään avainväliäkään näy olevan, mistä saisi kiinni. Tosin, tuossa Eperin kuvassakaan ei kyllä näy kierrettä, eli voi olla jokin kartiovirityskin ehkä.
Tumppiputki vaihdettu ja vuodot vihdoin korjailtu. Tumppi tosiaan tiivistyi Filaron mukaan kanteen ihan kahdella O-renkaalla ja lähti vähän vääntelemällä pois. Ensi viikolla saa hakea kai auton pois pajalta vihdoin.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Savo »

TeroV. kirjoitti:
31 Maalis 2023, 23:44
Mistä Salixin valmistamia peltejä voi ostaa? Firman sivuilla ei verkkokauppaa näkynyt. Ebayssä on kyllä puolalaista helmapeltiä tarjolla (https://www.ebay.com/itm/204154194892), mutta tuossa en Salixin nimeä tai mainintaa galvanoinnista huomannut. Brittilästä näyttää löytyvän galvanoitua peltiä (https://www.ebay.com/itm/373993059303), mutta paksuudesta ei ole mainintaa. Suosituksia hankintakanavaksi otetaan mielellään vastaan.

EDIT: Tällainen puolalainen korinosien verkkokauppa tuli vastaan: https://easyparts.online/ . Onko kenelläkään tästä kokemuksia?
Onkos tästä Easypartista nyt kellään kokemuksia ja noista GT:n helmoista erityisesti.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Savo »

TeroV. kirjoitti:
31 Maalis 2023, 23:44
Mistä Salixin valmistamia peltejä voi ostaa? Firman sivuilla ei verkkokauppaa näkynyt. Ebayssä on kyllä puolalaista helmapeltiä tarjolla (https://www.ebay.com/itm/204154194892), mutta tuossa en Salixin nimeä tai mainintaa galvanoinnista huomannut. Brittilästä näyttää löytyvän galvanoitua peltiä (https://www.ebay.com/itm/373993059303), mutta paksuudesta ei ole mainintaa. Suosituksia hankintakanavaksi otetaan mielellään vastaan.

EDIT: Tällainen puolalainen korinosien verkkokauppa tuli vastaan: https://easyparts.online/ . Onko kenelläkään tästä kokemuksia?
Onkos tästä Easypartista nyt kellään kokemuksia ja noista GT:n helmoista erityisesti.

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Ei ole Easypartsista kokemusta, ostin helmapellin lopulta Alvadilta. Pellin tarroissa luki "Polcar", joten kyseessä on tämä osa: https://catalog.polcar.com/product/body ... d=17991407 .

Profiilin muoto oli hyvin tarkkaan alkuperäisen helman kaltainen. Sovittelua tarvittiin varsin vähän, kun sitä paikalleen hitsailin.

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Navillinen alkuperäissoitin (Magneti Marelli) oli ilman virtaa liian kauan ja nyt pyytää master codea. Tämän mallin soittimestahan ei näköjään pysty sarjanumeron perusteella koodia luomaan, vaan ilmeisesti pitäisi jotain muuta keinoa käyttää. Onko foorumilaisilla kokemusta kyseisestä operaatiosta?

Samalla voisi myös kiinnostaa, että millaisia soittimia on kyseisen navivehkeen tilalle laitettu. Suosituksia ja kokemuksia otetaan vastaan. :mrgreen: Autossa on jo alkuperäisen CD-vaihtajan piuhan tilalle kytketty BT-adapteri, jolla voi soitella puheluita ja musiikkia, mutta aika kökösti se käytännössä toimii. Handsfree ominaisuus ja tietysti musiikin striimailu puhelimesta olisivat tarvittavat ominaisuudet, muut mahdolliset sovellukset yms. toissijaisia eli välttämättä mitään Android-vehjettä en edes tarvitsisi.

Lasso
Viestit: 39
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: Tyhmiä kysymyksiä GT:stä

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Smiik kirjoitti:
20 Helmi 2024, 21:45
Navillinen alkuperäissoitin (Magneti Marelli) oli ilman virtaa liian kauan ja nyt pyytää master codea. Tämän mallin soittimestahan ei näköjään pysty sarjanumeron perusteella koodia luomaan, vaan ilmeisesti pitäisi jotain muuta keinoa käyttää. Onko foorumilaisilla kokemusta kyseisestä operaatiosta?
Joskus ainakin sai valtuutetusta huollosta kyseltyä koodia. Riittää jos on esim. kuva radion takana olevasta sarjanumero tarrasta.

Vastaa Viestiin