Alfa Gtv -99 lämmönsäätö-ongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Alfa Gtv -99 lämmönsäätö-ongelma

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Elikäs sellaista ongelmaa pitelee että lämpimän/kylmän ilman säätöluukku on jumiutunut kiinni.
Moottori joka sitä liikuttaa on sökö, tai luukku jumissa. Muutoin ilmastointikokonaisuus tuntee pelaavan ihan ok. Vinkkejä otetaan vastaan miten kannattaa toimia. Kyseessä on hyvin pitkälti sama automaatti-ilmastointi kun samanikäisissä 156:ssä. Kiitos.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Alfa Gtv -99 lämmönsäätö-ongelma

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

kylmän / lämpimän säätöluukku ?? siis eikös nyt kylmäälämmintä säädetä hanalla ja luukuilla ilman virtausta eri paikkoihin. Vai tarkoitatko sitä sisäkierron luukkua joka ohjaa ilman saannin joko ulkoa tai sitten suljettuna sisältä, eli sisäkierto päällä.

Jos tuota sisäkierron luukkua tarkoitat, niin sen ohjaus moottorin vaihto vaatii kojelaudan irrottamisen, eli myös keskikonsoli, pekit ym ym irti. Se on niin ahtaassa paikassa että sitä ei saa muutoin irroitettua. Jos sisäkiertoluukku renaa, niin helpoin tapa on jättää se auki asentoon ja jättää silleen. Sisäkierrolla kun mielestäni ei paljon tee mitään.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Gtv -99 lämmönsäätö-ongelma

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Rintapellin läpi eli ohjaamon puolelle menee sekä palaa kuuma vesi, mutta lämmintä ilmaa ei tule sisään yhtään. Puhallusjärjestelmä toimii käsittääkseni muuten hyvin. Vikakoodi on rikkinäisestä kylmän/kuuman säätömoottorista. Siksi olen ajatellut että joko tuo moottori on rikki, sen johdotus on huono, itse luukku on mekaanisesti jumissa, ja on kai mahdollista että itse puhallinjärjestelmän ohjaus on viallinen. Tästä syystä olen ajatellut että vesikennon edessä on luukku jota säätämällä ilman lämpöä ohjataan, ja että luukku on nyt kiinni.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Gtv -99 lämmönsäätö-ongelma

Viesti Kirjoittaja palkus »

^eikös tuossa ollut jo se mahdollinen vikalista :) Moottorin vikakoodia kun pystyy tuuppaamaan, niin se voi jopa olla se (jopa todennäköistä). Eihän näissä tosiaankaan enään mitään kraanoja ole, onneksi. :-D

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Gtv -99 lämmönsäätö-ongelma

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

No hyvä että satuin olemaan oikeassa tuon läpän suhteen.
Tuossahan on vikalistaa ja tämän postauksen idea tosiaan oli kysyä neuvoa viisaammilta jotka tietää miten tätä ongelmaa on paras lähteä korjaamaan. Kuten komponenttien sijaintia ja hyviä purkuvinkkejä. Vaikkakaan koko puhallusjärjestelmän purku ei kylläkään hirveästi nappaile.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Gtv -99 lämmönsäätö-ongelma

Viesti Kirjoittaja palkus »

pääsisköhän apparin jalkatilan kautta pienellä purulla näkemään sen moottorin ja jopa käsiksi.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Alfa Gtv -99 lämmönsäätö-ongelma

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Onko pakko tunnustaa jos oli väärässä lämmön säädön kanssa ? :oops:

Mutta lämmönsäädön läpän moottorin pystyy vaihtamaan kun poistaa ensin hanskalokeron. Sen jälkeen pääsee suoraan käsiksi moottoriin.... eli ei iso homma ! (manuaalin mukaan)
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11229
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Alfa Gtv -99 lämmönsäätö-ongelma

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onko sattumalta radiota irroteltu viime aikoina? Ainakin 156:ssa taitaa radion orkkispaikka olla sen verran lyhyt että pidemmällä mankalla tai reilummalla johtohässäkällä lämppärin kotelo painuu kasaan ja jumittaa läpän.
- Epäkelpokeräilijä -

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Gtv -99 lämmönsäätö-ongelma

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Kiitosta kommenteista. Katselin tuolta apparinpuolen jalkatilasta ja aika toivottomalta näytti ilman koko roskan purkua.
Löysin yhden johdon joka oli mennyt 'oikkariin' hanskalokeron alaraudan kanssa. Kyseessä oli musta piuha joten ehkei tuo vaikuttanut mihinkään mutta se on nyt suojattu. Punainen piuhakin olisi samassa paikassa varmaan aikanaan mennyt oikkariin kun kuori oli jo kärsinyt.
Tuo hanskalokeron purku on mukavan kuuloinen homma, täytyy selvittää tilanne sen suhteen.
Rasvis, otan mankan aikalailla päivittäin irti johdon irroitusta varten kun muuten mankkaan jää taustavalot päälle enkä ole jaksanut perehtyä syyhyn, ja piuhoja siellä on ihan kiitettävästi :P En tosin koskaan paina mankkaa pohjaan asti, ja siellä pohjalla on vasterauta joka ei ainakaan nojaa suoraan lämppäriin. Mutta tuokin on kivan kuuloinen seikka johon perehtyä joten kiitos.
Löysin muuten eilen lämppärin alta vm.-02 Siemens handsfree boksin johon on siis joskus ollut kytkettynä luuri, mikrofoni ja antenni. Ja tuo aparaatti oli myös yhdistetty äänentoistoon. Purin kaiken pois.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Gtv -99 lämmönsäätö-ongelma

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Noniin. Vastikään 'kerkesin' tähän ongelmaan tarttua.
Ensin tuli purettua puhallinmoottori ja esivastus koska ne on näemmä hyvinkin asentaja-ystävällisiä, jolloin pääsi vähän käsiksi lämmittimen kennoon ja mielessä välähti että so what.
Sitten nappasin Maunun ohjeen mukaan hanskalokeron irti, mikä onkin kohtalaisen jännä viritys kun ylhäällä on viisi pikkuista pulttia jotka sitä pitelee joista kaksi vähän piilossa.
Siinäpä sitten tosiaan oli kaksi säädinyksikköä joista totesin toisen olevan lämmönsäätöön.
Purin sitten kannen pois tuosta säätimestä ja hurjan välityksen, viiden kaksoisrataan perässä on made in China moottori.
No otin yhden rattaan ihan vetämällä pois ja totesin että ilman voimaa luukku on kiinni, ja käsin kääntämällä saa luukkua auki.
Jätin luukun puoliväliin ja löin rattaan takaisin jolloin nyt pitäisi olla kabiinissa ok lämpötila kunnes olen etsinyt jostain käsiini uuden tuollaisen moottorin. Ja jos se ei auta niin vaihdan tuon säätö-yksikön. Kyllä, tarkastin silmämääräisesti johdot ja liittimet.
Kiitokset siis Maunulle.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Gtv -99 lämmönsäätö-ongelma

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tuo sähkömoottori jota epäilin vialliseksi toimii ainakin suoraan virtaa antamalla.
Eli kysymys kuuluisi että meneekö näistä vm.98-01 automaatti ilmastoinneista yleensä tuo lämmönsäätö-yksikkö vai ilmastoinnin ohjausjärjestelmä hajalle?
Kiitos.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Vastaa Viestiin