Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
mitsa
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 18:13
Car(s): 156 JTS vm. 2004

Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)

Viesti Kirjoittaja mitsa »

Reilu 6 kk sitten vaihdatin vasemmanpuolen ylätukivarren, kun katsastusmies niin vaati (oli kyllä kolinaa ja välystä, jonka itsekin katsastuksessa näin). Kesän mittaan alkoi taas kolina kuopissa ja nyt syksyllä rutina rattia kääntäessa.
Nostin kulman ylös, poistin renkaan ja huomasin, että ylätukivarsi heiluu ihan kädellä 5-10 mm yläpäästään.
Kiristimällä asettuu aloilleen , joten kysymykseni:
Kuinka kireälle se yläpää pitää/saa laittaa? Ihanko hampaat irvessä?
Terveisin,
amatööri

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Siis jos oikein ymmärsin, se heiluu yläpallonivelestä? Ei mutteria voi kiristää määräänsä enempää, muuten menee kierteet. Eli räikällä tai lenkillä sillai tiukalle, ei tarvi mitään jatkovarsia käyttää...

Oisko sulla kenties menny mutteri väärälle kierteelle ja siksi ei kiristy enempää ja nivel jäi löysälle?

Kyllähän jotkut halvat tukivarret voi tuossakin ajassa tosin olla vaihtokunnossa mut ei silti välyksiä pitäisi käsin tuntea. Jos se heiluu sieltä pitkästä pultista niin kiristät kans niin kireälle kuin käsin menee. Ei tarvi hampaat irvessä, mut sillai kunnolla kiinni, ei ne itsekseen irtoa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

mitsa kirjoitti:Kuinka kireälle se yläpää pitää/saa laittaa? Ihanko hampaat irvessä?
Ylätukivarren läpipultti 40-49Nm ja yläpallo 43-47Nm.

Avatar
mitsa
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 18:13
Car(s): 156 JTS vm. 2004

Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)

Viesti Kirjoittaja mitsa »

Taisin hieman epäselvästi esittää asiani, mutta kyse on ylätukivarren läpipultista.
Eipä nyt löydy momenttiavainta, mutta tuo 40-49Nm lienee sillai normaalilla lenkkiavaimella "käsin tiukkaan".

Suuret kiitokset nopeista vastauksistanne :-D

Eipä taas voi paljoa kehua Autoasi liikettä, kun eivät edes pultteja osaa kiristää :silly:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

mitsa kirjoitti:...tuo 40-49Nm lienee sillai normaalilla lenkkiavaimella "käsin tiukkaan".
Kuulostaa about oikealta. Jos tuon jättää löysälle, niin puslien sisäholkit alkavat pyöriä pultin ympärillä, eikä se ole tarkoitus.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Liekö löystymisen syynä käytetty lukkomutteri? Ne kun käsittääkseni tarttis joka vaihdossa uusia jotta pysyvät. Sen vois vaihtaa varmuudeksi..

Avatar
mitsa
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 18:13
Car(s): 156 JTS vm. 2004

Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)

Viesti Kirjoittaja mitsa »

Vaikutti tavalliselta nyloc mutterilta. Voi hyvin olla, että ovat jättäneet uusimatta.
Täytyy kuulostella alkaako kolina uudelleen eli mutteri löystyä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Oliko se oikeasti löysällä? Ei tuo nyt nimittäin mikään erityisen lyhyt käyttöaika ole. Joskus ollut väljiä ylätukivarsia jo uutena :lol:
Nyloccimuttereita ihan turha vaihdella, kyllä ne vanhoilla pysyy kun vaan oikein kiristää.

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)

Viesti Kirjoittaja dilledong »

Eipä toisaalta ole iso menoeräkään ne nylocit...

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^pääsääntöisestä ovat hienokierteisiä, harva semmosia varastoi vaan haetaan tarpeen mukaan erikoisliikkeistä.

Avatar
palkus
Viestit: 5469
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Sen verran pitkä se pultti, että kyllä pysyy jos kiinni on laitettu. Kuin muistelisin, että ei siinä mitään nylokkia edes alunperin ole.

Avatar
mitsa
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 18:13
Car(s): 156 JTS vm. 2004

Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)

Viesti Kirjoittaja mitsa »

Nyt kiristetty tiukalle ja kaikki kolinat hävisivät :-D
Olipa kerrankin edullinen korjaus :lol:

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

mitsa kirjoitti:Nyt kiristetty tiukalle ja kaikki kolinat hävisivät :-D
Olipa kerrankin edullinen korjaus :lol:
Tais olla se tavallinen tarina, jäänyt kiristämättä asentajalta kiireessä.
Ei silti sattuu noita itellekkin, nimimerkillä takapyörästä putos pultti :roll:

Avatar
mitsa
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 18:13
Car(s): 156 JTS vm. 2004

Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)

Viesti Kirjoittaja mitsa »

Varmaankin jäänyt kiristämättä kunnolla.
Kyllä minullakin aikanaan Kuplavolkkarista irtosi takapyörä ihan kokoaan... :oops:

Vastaa Viestiin