Alfa 156 2.0 päästöt

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Aksu-
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Marras 2011, 14:39
Car(s): 156 2.0 TS

Alfa 156 2.0 päästöt

Viesti Kirjoittaja Aksu- »

Noniin käytiin autoa näyttämässä konttorilla ja ei mennyt päästöistä läpi.
Pönttö ainakin vuotaa mutta äijä meinasi että jotain muutakin olisi..
Arvot oli tälläisia:
Tyhjäkäynti /// Kierroksilla
CO 0,72 / 0,50 /// 1,68 / 0,30
HC 118 / 100 /// 209 / 100
co2 8,80 /// 13,00
o2 8,40 / 5,00 /// 1,43 / 5,0

Lambda arvo oli kohdillaan mutta vikakoodi P0130 no lambda signal kummittelee.
Olisiko kellään tietäväisemmällä mitään hajua mitä lähtisi vaihtamaan?

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Alfa 156 2.0 päästöt

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Onkos tämä päästöluokan 2 vai 3 moottori? Aika usein päästöongelmat johtuu lambdasta, eteenkin jos siihen on liittynyt vikakoodikin. Kannattaa varmaan vaihtaa se uuteen ALKUPERÄISEEN.

Kattia kannattaa harkita, jos tiedät sen saaneen vakavan iskun lähiaikoina.

Ecun viallisuus voisi olla myös tekijä, mutta se oireilisi myös monimuotoisilla käyntiöngelmilla.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Alfa 156 2.0 päästöt

Viesti Kirjoittaja willez »

Ihan ensiksi pakoputki tiiviiksi , ja ennen vetoa käy revittelemässä moottoritiellä putken kuumaksi. Sen jälkeen voi tehdä lisädiagnoosia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 156 2.0 päästöt

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kohonnut happi (o2) tarkoittaa melkein takuulla vuotavaa putkea.
Ettei sieltä yksinkertaisesti PUUTU Lambda, jos kerta tuo vikakoodi on? Tosin itse muistelen P0130:n olleen vain virheellinen signaali, ei puuttuva signaali... Joka tapauksessa uusi Boschin lambda, ei mitään aftermarkettia - koska muuten vaihdat niitä kahen päivän välein, kirjaimellisesti (se aika, kun saat toimittajalta uuden osan rikkinäisen tai toimimattoman tilalle). Hinta on varmaan jossain n. 100eur tietämillä siinä.

Sitten kun tuo on laitettu, antaa koneelle kunnolla kenkää vaikkapa motarilla. Lämpösellä koneella korkeilla kierroksilla ajoa, notta mahdollinen karsta putkistosta ymv. lähtee matkoihinsa. Kattihan voi olla rikki, mutta itselläni oli '99 2.0TS:ssä yhtä lailla surkeat päästöt (muistaakseni happea oli normaali määrä kuitenkin) ja pelkällä lambdan vaihdolla päästiin heittämällä rajoihin. HC pyöri aluksi jossain 800 pinnassa, eli katalysaattori ei tehnyt mitään - oli siis jo kärsinyt pappa-ajosta ja rikkinäisestä lambdasta, mutta alkoi heräämään kunnon huudatuksella ja sai päästöt läpi. Sitten toimikin hyvin...

1. Paikkaa putki.
2. Vaihda lambda.
3. Anna kenkää (muistutan toki, ettei kannata repiä kylmällä koneella tai huonoilla/vanhoilla öljyillä)...
4. Kokeile päästömittausta, vaikka jossain pajalla tai automekaanikkokoulutusta tarjoavassa oppilaitoksessa, maksaa vaihtelevasti 0-10eur tommonen.

EDIT:
Ja kun katselin tarkemmin, tuo jäännöshappimäärä voi jopa olla rikkinäisen lambdan aiheuttama, ettei välttämättä edes vuoda putki... Kaivan omat tulokset rikkinäisellä lambdalla, jos vaan jostain ne löydän. Lisäksi on hyvä tietää, onko kyseessä Euro2 (-2001) vaiko Euro3 (2001->), jotta tällaista diagnoosia voidaan tehdä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfa 156 2.0 päästöt

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Voipi olla vain katti vielä kylmänä. Tuolle omalle kävin päästölaput hakemassa ja piti oikeasti polkea konetta/kattia kuumaksi vielä mittatikussakin kiinni ollessaan, vaikka olin 20minuutin lenkin ajanut oikeasti kuormittaen ja kiihdyttäen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Alfa 156 2.0 päästöt

Viesti Kirjoittaja willez »

Usein juuri johtuu tuosta ajamattomuudesta, ihmiset ajaa kylmällä koneella pintakaasulla luullen että polttoainetta säästyy ja sit tullaan korjaamolle itkemään kun taas pätkii ja yskii VAIKKA ON AJETTU MUMMOTYYLILLÄ !

Annetaan kakskymppisen jätkän ajaa autolla puol tuntia niin kaikki toimii taas ja mädäntynyt kanamuna haisee !

Hyvin,hyvin harvoin kuulee että normaali henkilöauto on hajonnut koska oli revitty liikaa,juurikin toisinpäin...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 156 2.0 päästöt

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Tuokin on mahdollisuus. Omasta projektiketjustal öysin, että HC ymv. oli todella korkeat, mutta tokalla mittaussyklillä inssin kenkiessä 5000rpm vakaasti pitkän aikaa saatiin just ja just ajoissa menemään kohdilleen - sitten heilahtikin suorilta nappiin. Kattihan sijaitsee Euro2:ssa about. vaihdekepin alla, ellei jopa taaempana -> ei lämpene läheskään niin helposti ja nopeasti.
Joka tapauksessa, lambdavika voi aiheuttaa tasan tuollaisia lukemia, vaikka toi jäännöshappi hieman hämääkin... Lisäksi P0130 = lambdavika, joten se vaihtoon ja kokeilua uudestaan.

^
On revittelyä, on "revittelyä" ja on rilluttelua (amisrevittelyä). Viimeisin noista rikkoo auton kuin auton. Kylmä kone, vanhat öljyt tai liian vähän öljyä ja samantien rajotinta vasten, ennen kuin on alkanut voitelukaan kunnolla. Ja "kytkinpommit" ymv. pelleilyt rikkoo satavarmasti.
Mutta sitten punarajalle kiihdytykset kiihdytystilanteissa lämpöisellä koneella tekee vaan hyvää. Kyllä sen huomaa, että 500km viikossa mummotyyliä vetää koneen jotenkin oudon tukkoisen oloiseksi, mutta samaa ei tapahdu samoissa olosuhteissa aina silloin tällöin kunnolla kengittäessä.

Aksu-
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Marras 2011, 14:39
Car(s): 156 2.0 TS

Re: Alfa 156 2.0 päästöt

Viesti Kirjoittaja Aksu- »

Joo siis moottori on kyllä ollut lämmin, konttorille ~20km matkaa. Lambda on kyllä paikallaan mutta ei ole vaikutusta käyntiin ottaako sen lambda johdon irti? Lambda on alkuperäisosa. Parivuotta sitten lambdassa oli vika ja auto nypytti tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla mutta nyt ei mitään vaikutusta onko se johto kiinni vai irti eli jossain muualla vika? Auton vm -97 eli tuo euro 2 siis. Ja auto ihan aktiivisessa käytössä joka päivä töihin raskaalla kaasujalalla niin eipä se tukossakaan ole

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 156 2.0 päästöt

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No jos lambdan kiinniololla ei ole vaikutusta, mielestäni se nimenomaa tarkoittaa sen olevan rikki. Jos se toimisi, sen irrottamisesta pitäisi aiheutua jos vaikka ja mitä.

Vastaa Viestiin