156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home...

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Alfa on vuoden 2000 2,0 T.S. Sen etupään renkaat kuluvat toispuolisesti sisäreunastaan. Nelipyöräsäädössä ollaan oltu, mutta siellä ei kuulema asiaa voida auttaa, vaan vika lienee mittaajan mukaan etupään puslissa tms. Autossa on tukivarsia vaihdettu tiuhaan tahtiin - eikö niissä nuo puslat ole? - mutta se ei kulumiseen vaikuta. Voisiko syynä siis olla jousien väsyminen? Kannattaisikohan seurtaavaksi vaihtaa etupään jouset?

Kuten edeltä selviää, en ole tekniikan miehiä enkä ihan oikopäätään keksi, mikä etupyörissä voisi tuon kulumisen aiheuttaa. Olisi kiva saada juuri vaihdetut talvirenkaat kulumaan tasaisemmin...

Kysynpä tässä saman tien toisenkin kysymyksen autoista yleisesti, josko vaikka joku Turun seudulta kotoisin oleva vanhempia autoja harrastava sattuisi lukemaan: Otin vanhan omakotitalon - ei omani - autotalliin neljä ja puoli vuotta sitten säilömäni Citroén XM:n vakuutukseen ja tarkoitus on katsastaa se lähipäivinä. Katsastukseen tämä ei vaikuta, mutta muuten ongelma on kiusallinen: Tuossa tallissa sitikkaan on tarttunut home. Sitä löytyy pohjasta ja myös haistaa sisätiloista. Missä Turun puolessa saa tehokasta autojen hometorjuntaa? Pohjasta se kyllä irtoaa, mutta sisätilan hajuhaitta on suurempi ongelma. Näkyvää hometta siellä ei ole. Eka googlausyritys auton homeen puhdistuspaikoista toi laihan tuloksen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Käsittääkseni oksonointi vie hajut pois, käytännössähän tuo kannattanee saada kuivkais ja sitten tehdä tuo käsittely. Tai teettää. Ei ole nopein mahdollinen keino. Käytännössä tuon voinee tehdä kaikki sellaisetkin firmat, jotka ylipäänsä tekevät hometorjuntaa tai homepoistoa, toki vaatinee tilat ja välineet autoon sopiviksi (siivousalan yritykset, autoliikkeet joilla omat huollot/meikkaukset ymv.)

Mitkäs arvot tullut nelipyöräsuuntauksessa? Siellähän nyt on esim. ala- ja ylätukivarret ja vaikka kallistuksenvakaaja, joissa on puslia. Mutta onko kyseessä nyt camber, caster vai aurauskulmasta, mikä aiheuttaa ongelmia? Tai siis, mikä näistä ei mene kohdilleen? Onpahan tullut kuultua sellaisestakin 156:sta, joka tarvitsi moottoritilaan poikittaistuen (iskaritolpalta toiselle), jotta etupää pysyi vakaana kiltisti. Yksinkertaista pellin väsymää...

Camber on pystysuunnassa (eli esim. sisäkulmat alempana kuin ulkoreunat) olevaa heittoa, mutta jos auraus on harituksen puolelle on taattua sisäreunojen nopea kuluminen. Missä käytetty suuntauksessa, onko useammassakin paikassa? Itselläni on ollut parikin kertaa ongelmia löytää paja, jossa oikeasti tietävät tuon suuntauksen tekemisen edes melkein oikein, vaikka siinä ei yhtään mitään rakettitiedettä olekaan. Laitetaan hattuvakiolla arvot, jotka aiheuttaa haritusta (vetelyä, nopeata sisäpinnan kulumista) tai sitten muuten vaan pissitään aamumuroihin.

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Re: 156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home.

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Camberista on kysymys ja kaarinalaisessa firmassa on käyty. Siellä kone näyttää oikeat arvot ja suurin osa niistä on pielessä. Firman mukaan 156:sta ei voi säätää kuin haritusta ja niinpä se on säädetty koneen antamien arvojen mukaisesti.

MakkiZ
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Elo 2013, 13:14
Car(s): 156 2.0 JTS -02
Paikkakunta: Kaarina

Re: 156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home.

Viesti Kirjoittaja MakkiZ »

Käsittääkseni täällä onnistuu tuo oksoninti: http://www.fonecta.fi/yritykset/Turku/1 ... assahko+Oy
Päätäni en lyö pantiksi, mutta kannattaa ainakin soittaa. Tekevät mm. henkilöautojen ilmastointihuoltoja, webasto asennuksia yms. Tekevät siis myös muita sähkötöitä kuin raskaan kaluston.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home.

Viesti Kirjoittaja Finest »

^^Onko auto kuinka matala, madallushan muuttaa camberia.
Omaa nostin n.3cm, jotta renkaat kuluisivat tasaisemmin.
Myös poikittaisten takatukivarsien puslien vaihto uretaanisiin oikaisi hieman camberia takana.

Ylätuki varteen saattaa olla saatavissa säädettäviä/epäkesko uretaanipuslia ja taakse pituussäädettävät poikkitukivarret.
Eteen suositaan harituksen säätöä nollaan tai lähelle. Vähentää hieman renkaiden kulumista.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home.

Viesti Kirjoittaja palkus »

semmosen lappu tuli varmaan sieltä kulmien säädöistä, vois laittaa niitä arvoja tänne. :) Sitten vielä; mittaa etäisyys pyörän keskeltä kaaren yläreunaan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home.

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Vakiojousilla ei pitäisi kyllä millään olla negatiivinen camberi niin suuri että aiheuttaisi merkittävää renkaiden sisäsyrjän kulumaa. Itselläni 30mm madallusta ja 225/40 18" renkaat, jolloin camber on jokseenkin raju (en kylläkään muista mitä se oli) eikä sisäreunan kuluminen aiheuttanut ongelmia, kyllähän se kuluu enemmän kuin muualta, mutta ihan sakkorajalle sai vetää niin ettei sisäsyrjältä kumi loppunut.

Talvirengas on vielä rungoltaa pehmeepi joten ei ole niin herkkä kulumaan vaikka kulmat oliskin hieman pielessä.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2385
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home.

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Vieläkö mittaustulokset löytyy pyöränkulmista? Heitä ilmoille.
Kimmo

Avatar
kterkkila
Viestit: 2385
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home.

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jos sisäreunat kuluu, niin voi kääntää hieman lisää aurauksen suuntaan, vaikka sitten menisi ulos ohjearvoista pari milliä. Käytännössä tuo kompensoi jossain määrin liiallista negatiivista camberia.
Kimmo

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: 156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home.

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
Tuo varmasti olisi looginen tapa yrittää korjata sisäsyrjien kuluminen.
Tästäkin huolimatta - kun 156seni pyöränkulmiin laitettiin ensi kerran sport-säätö eli keula haritukselle
ja perä auraukselle, loppui sisäreunan kuluminen siihen..
Madallusta ollut/on 45mm-55mm.

166ssani joka on melkoisen matala ja pyöränkulmat vakiot, on sisäsyrjien kuluma huomattava.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
kterkkila
Viestit: 2385
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home.

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

^käännä 166:seen hieman aurausta ;)
Kimmo

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home.

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

XM:ään suosittelen ihan aluksi kunnon kuivausta (ikkuna raolleen ja joku lämmitin pariksi päiväksi puhaltamaan sinne sisälle - auto lämpimässä tallissa) ja sitten kun se on kuivanut - PERUSTEELLINEN imurointi, jos ei lähde imuroimalla - vuokraa pesevä imuri ja vedä sillä sisusta - jonka jälkeen taas kunnollinen kuivaus.
Ihan turha lähteä mitään otsonointeja tekemään niin kauan kuin verhoilu on kostea ja sisältää homeitiöitä.

156:sen kanssa ei ole muuta tehtävissä kuin että välykset pois alustasta ja sitten auraukset kohdalleen.
(eikös etuvetoisessa autossa pidä olla hiukan haritusta, koska sitten ajossa vedättäessä puslat ja muut antaa
vähän periksi ja renkaat kääntyy suoraan).

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home.

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Veneen kanssa touhuillessa tuo home on tullut tutuksi talvisäilytyksen jälkeen. Ei siihen mitään taikatemppuja tarvii. Kuten yllä mainittiin pitää paikat saada kuivaksi ja kaikki irtain mielellään pois. Jos tekstiili pinnoissa on näkyviä homeläikkiä voit poistaa niitä esim. veneen homepesuaineilla. Otsonointi on ihan hyvä keino viimeistellä työ. Ainakin täällä Jyväskylässä on paikkoja, joista saa laitteen pientä korvausta vastaan vuokralle. ilmastointihuolto/kanavien desinfiointi olis myös paikallaan. Helpoiten selviää, kun vie ammattilaiselle. eikä operaatio maltaita maksa.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^ei se taida noin mennä, pyöränkulmilla on muutakin merkitystä kuin vain renkaan tasainen kuluminen. Harittaa ne pyörät ajossakin jos niin säädetty.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^^
Itse myös muistelen, että 156:ssa ei saisi missään nimessä pistää harituksen puolelle, jos haluaa autolla ajaakin? Ei ole tullut kokeiltua kuin kerran (joku tyyppi katsoi lukuja jotenkin väärinpäin ja heitetty auraus vaivaiset 0astetta 45minuuttia haritukselle edestä). Aivan täysin mahdoton laite ajaa. Levottomammalla laitteella en ole koskaan ajanut. Auraus säädettiin nollaan ja hyvä tuli...
Tietty, jos aurauksen puolelle mennään, pitäisi ulkosyrjien kuluminen lisääntyä samalla vähentäen sisäsyrjien syöntiä, mutta jos nyt ollaan edes vähän harituksella se voi olla itsessään syyllinen ihan yksinkin.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2385
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home.

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Nolla on hyvä näissä jos camperit kohdillaan, mutta jos on vähän liikaa negatiivista camberia ja renkaat tuntuu kuluvan sisäreunasta, niin renkaan kulumista voi kompensoida pienellä aurauksella. Tuo ei siis korjaa "vikaa", mutta vähäntää kyseistä ongelmaa. Kun rengas kuluu sisäreunastaan, usein renkaan pinnan paloissa on pieni pykälä ulkoreunan puolella, eli rengas luistaa koko ajan hieman sivusuunnassa, kuten liiallisen harituksen tapauksessa. Jos renkaassa on camberia, niin se on dynaamisessa ajossa hieman kartio. Miettiikääs mitä kartio rengas tekee :)
Kimmo

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Toki vikaa kompensoidaan aurauksella, jos sisäkulmat kuluvat. Mutta jos on jo harituksella, sehän olisi se vika :lol:
Sitten jos ulkoreunat kuluvat ja on jo aurauksella, voipi mennä hankalaksi, vai? Itselleni myös kerran oltiin vahingossa laitettu SportPackin kulmat tukivarsijumpan yhteydessä, pistivät toki takuuseen kohdilleen. Alusta oli erittäin väsähtänyt, joten ulkoa katsoessa auto näytti olevan madallettu ja täten oli tekijä päätellyt olevan SportPack-alusta... :roll:

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156:n eturenkaiden toispuolinen kuluminen, Sitikan home.

Viesti Kirjoittaja palkus »

156 säätöarvoissa on maininta korkeuden mittauksesta myös. Korkeana on camber miedompi, joten haritusta tarvitaan. Matalana vastaavasti auraukseksi 0. Aurauksen puolelle en kauhiasti menisi.

Vastaa Viestiin