159 2.4 ja laturin vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

Lieneekö kaikissa 159:ssä lämmitysvastukset ilmakanavassa? Onkohan Ebay laturit pienempiä teholtaan kuin suomi-autoissa alkuperäisenä? 900 W vastus vie n. 60 A virtaa.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

arv kirjoitti:Lieneekö kaikissa 159:ssä lämmitysvastukset ilmakanavassa?
Tätä mietin itsekin. Ainakin tuo 2.2JTS rupeaa puhkumaan lämmintä ilmaa erittäin nopeasti pakkasaamuinakin.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 27#p373927

Tuolla mun tarinaa, oisko 15:s viesti tolla sivulla, myös laturi irroitettiin. Tarvittaessa pultin kannan poikkasulla ja uudella pultilla päässee vähemmällä. Laturi mahtuu ulos lukkopeltiä irroittamatta, ot-pumppu toki pois edestä. Eli mulla laturin vaihto on nyt piis of torttu. Jos tosta mun sepustuksesta ei ota tolkkua, ni voip kysellä. Vastailen sit muistinvaraisesti. Elearnia en edes vilkaissut laturin osalta...

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Niin on kivaa!

Auto ajeltu Lohjalta Helsinkiin.

Puolet matkassa edessä ajoi volvisti jolla oli vaikeeta pitää tasasta vauhtia (ylämäkeen 60 ja alamäkeen 90 (80 alueella)) ja laatikko vänkkäs vaihteita edestakas.

Varotukset pärähti ruutuun juuri kun kurvattiin Kehä 1:lle espoossa.

Siitä sit Kehä 1 pihlajanmäkeen, jossa saatiin pikkutiellä eteen hondamies, joka meni koko matkan 40 alueella ~15-20kmh

Siellä on sellattis iso mäki, jossa oli vähän tuskaa päästä ylös kun toi hondamiehen apina jarrutti melkein kokonaan vauhdin pois mäen alussa (ilman mitään syytä) ja meikäläisellä se pakotettu kolmonen sisässä.... Pienemmällä koneella olis voinu tulla itku.

Sit alko ajotietokoneen ja mittariston valot himmetä ja lopulta koko ajotietokone alko räpsimään päälle/pois, kunnes todella pitkän ja nopeasti vilahtavan virheilmoituksen seurauksena auto sammui 1,2km päähän määränpäästä.

Onneksi oli 155 akku mukana, jolla sitten mentiin mukavasti loppumatka, mutta joutu vaihtaa bussipysäkillä.

Eli ilman laturia pöhistiin yhteensä 74km, josta noin 64 meni ilman virheilmotuksia yms.


Ei varmaan toi mooottorinohjaus oikeen ymmärtäny mitä tapahtuu, kun moottorin vikavalo pärähti ruutuun sammumisen seurauksena.



Akku olis varmaan riittäny ongelmitta perille jos oltais kurvailtu moottoritietä, mutta ei viitsinyt ottaa riskiä että hyytyy motarille. Epäilen myös että jos nämä rakkaat volvo ja hondakuskit jos olivat osanneet ajaa normaalisti, niin olisi myös riittänyt. Ainahan ei voi voittaa.



No, mutta auto on nyt paljon lähempänä ja luotettavissa käsissä. Vitutuksen taso vähän laantui. Vois juhlistaa muutamalla miestävahvemmalla :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mihkäs meni, Milano? Toivottavasti saadaan asiallisesti kuntoon ilman lisämurheita!

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Hyvä Pasi, että pääsit perille kohtuu vaivattomasti. Ei muuta ku onnea finaaliin.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Pultti oli "väärinpäin" .... eli joutu kikkailee enemmän.... koko lysti 1100€ mukaanlukien öljynvaihto.

Jos jotain postiivistä tästä pitää sanoa, niin ei tosiaan ollutkaan turbo joka piti kierrosten mukaan muuttuvaa vinkuvaa ääntä :)

Lähti mielestäni kylmiltään paremmin käyntiin kuin aikaisemmin tämän syksyn aikana... olisiko ollut vajausta latauksessa jo silloin.... ja tuntui käyvän tasaisemmin ja kaiken lisäksi matka-ajon kulutus tippui 8 -> 7.1 .... tuo nousu tapahtui hiljalleen loppukesän/alkusyksyn aikana ja sitä tulikin ihmeteltyä.... laturi kuormittanut enemmän viallisena?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hyvinkin mahdollista, että hajoamassa ollut laturi kuormittaa enemmän kuin pitäisi ja siten nostaa kulutusta.
Onko pultti nyt "oikein" päin...?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Aquatica kirjoitti:Onko pultti nyt "oikein" päin...?
En huomannut kysyä, mutta voisin kuvitella :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Käynnin tasoittuminen selittyisi sillä jos vanhassa laturissa oli vapaakytkin jumissa.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

Liitytäänpäs kerhoon. Maanantaina töihin lähtiessäni latausmerkki ilmestyi näyttöön. Takaisin kotiin ja aina luotettavalla Vanilla matkaan. Pari iltaa tässä nyt purkanut autoa ja eilen sain laturin käsiini. (Juu, ja pultti oli "väärinpäin" :evil: )
Diodithan sieltä olivat antautuneet, ei tarvinnut edes mitata:
KuvaKuva

Liukurenkaat olivat yllättävän hyvässä kunnossa, autolla ajettu hiukan yli 200 tkm.
Kuva

Jos jotakuta kiinnostaa
-auto on 159 2.4 JTDm 2006
-laturin alkuperäinen varaosanumero 50500728
-laturi on 150A Denso 104210-5020, internetin mukaan pitäisi olla 104210-2780
Justiinkaan noilla numeroilla ei löytynyt ebaysta suoraan hiilipidintä eikä diodisiltaa enkä uskalla veikata jännitteensäätimen pistokkeen sopivuuttakaan.
Jonkinlaisen luettelonkin löysin jos joku haluaa kunnostaa omaansa: http://metroautoinc.com/Download/Denso% ... atalog.pdf
Laturi on niin kovan työn takana vaihtaa ja osatkin maksaisivat jonkin verran (vapaakytkinkin lienee alkuperäinen), että päätin tilata kokonaisen: http://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo-Br ... OC:US:3160

Laitetaanpa vielä motivaatiokuva laturin vaihtoa harkitseville.

Kuva

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ ughhh.... kovvoo hommoo, sano

Eihän 156:seen nelimukiseen JTD:hen ole noin kova homma... eihän :wink:
135 puntaa näemmä linkkisi hinta meikän Alfaan sopivaan laturiin, ei paha.

Ei vielä tarpeen, mutta 250 tkm:a lähestyy ja oletan, että laturi on alkuperäinen.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Arv, poikkasikkos pultin?
Jos et, niin miten muljautit?

Ite en irrottanu puskuria saati lukkopeltiä... Onhan toi kyllä teknisemmän näköistä 8)

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Shuttle kirjoitti:
arv kirjoitti:Lieneekö kaikissa 159:ssä lämmitysvastukset ilmakanavassa?
Tätä mietin itsekin. Ainakin tuo 2.2JTS rupeaa puhkumaan lämmintä ilmaa erittäin nopeasti pakkasaamuinakin.

Onko kukaan jäljittänyt tuota lämpövastuksia ohjaavaa relettä?
Sen voisi aina kesäksi napata pois niin loppuisi se startin jälkeinen vikinä hihnasta ja säästäisi se laturiakin jonniin verran.
Turhaan ne vastukset siellä kesäaamuisin hehkuu.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

jalittam kirjoitti:Arv, poikkasikkos pultin?
Jos et, niin miten muljautit?

Ite en irrottanu puskuria saati lukkopeltiä... Onhan toi kyllä teknisemmän näköistä 8)
Puukkosahalla nirhasin pultin poikki.
Kun kerran umpiot olivat irti, tuli korjattua rikkinäiset ruuvinpaikat toisesta umpiosta. Lieneekö saanut kipeätä jossain vaiheessa?

Kuva

Samalla vaivalla pieni kiillotus laseihin ja uudet ruostumattomat kiinnitysruuvit.

]Kuva

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

savijo-r kirjoitti:
Shuttle kirjoitti:
arv kirjoitti:Lieneekö kaikissa 159:ssä lämmitysvastukset ilmakanavassa?
Tätä mietin itsekin. Ainakin tuo 2.2JTS rupeaa puhkumaan lämmintä ilmaa erittäin nopeasti pakkasaamuinakin.
Onko kukaan jäljittänyt tuota lämpövastuksia ohjaavaa relettä?
Sen voisi aina kesäksi napata pois niin loppuisi se startin jälkeinen vikinä hihnasta ja säästäisi se laturiakin jonniin verran.
Turhaan ne vastukset siellä kesäaamuisin hehkuu.
Näyttäisivät olevan J036 ja J037, mutta sijaitsevat kojetaulun sisällä. Sulakkeiden F74 ja F76 irrottaminenkin toimisi.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/555 ... HEATER.pdf

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

^Erittäin hyvä tietopaketti.

Kiitos!

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Antijape »

arv kirjoitti:Samalla vaivalla pieni kiillotus laseihin ja uudet ruostumattomat kiinnitysruuvit.
Millä/miten tarkemmin kiillotit lasit?

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

Antijape kirjoitti:
arv kirjoitti:Samalla vaivalla pieni kiillotus laseihin ja uudet ruostumattomat kiinnitysruuvit.
Millä/miten tarkemmin kiillotit lasit?
Myllytyskoneella ja AutoGlym Paint Renovator:lla.

Kuva

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Lisäyksenä kauhistelijoille; Arvin tekniikalla ei tartte käydä kulmiensäädössä, moottoria/apurunkoa laskiessa joutunee, kun haluaa pultin ehyenä pois.

Mullakin alkanut toi saha hieman viheltelemään, jo ennen tuota kimppakoodausta. Urpo vai laturi. Kulutuskaan ei ole ainakaan laskenut, ehkäpä noussut koodauksien jälkeen. Vihellyksen erottanee helpoimmin nelosella kiihdytysen jälkeen nostamalla kaasun. Ahtopainemittarikin tullut levottomammaksi, vuotanevatko swirliläppien akselit... No ne lähtevät mäelle lähiaikoina. Samalla meinasin vaihtaa laturin remmin - menis se uus laturikin siinä sivussa paikalleen.

Kuis pitkä/kallis toimitusaika tossa lontoon laturissa Arvilla oli?

Mittarissa reilu 170kkm...

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

jalittam kirjoitti:Kuis pitkä/kallis toimitusaika tossa lontoon laturissa Arvilla oli?.
Tiistaina tilasin ja torstaina tuli shipped-ilmoitus. Lähetyskulut 25 €. Ilmoitan sitten kun saapuu. Paikallisessa tarvikeliikkeessä laturi (merkistä ei tietoa) 385 €.

kabanossi
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
Paikkakunta: Liminka

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja kabanossi »

Jiitee kirjoitti:^ ughhh.... kovvoo hommoo, sano

Eihän 156:seen nelimukiseen JTD:hen ole noin kova homma... eihän :wink:
135 puntaa näemmä linkkisi hinta meikän Alfaan sopivaan laturiin, ei paha.

Ei vielä tarpeen, mutta 250 tkm:a lähestyy ja oletan, että laturi on alkuperäinen.

JT
Meillä meni tuosta 1.9 jtd, stä laturi 200tkm kohdilla. Vaihto ei onnistu kun alakautta, ja ei ole mikään heittämällä homma, aikaa siihen menee useampi tunti, mulla ei tullut vaihto kustannuksia ku 100e, jonka maksoin eläkkeellä olevalle asentajalle, nosturi paikka oli ilmainen ku oli appiukon veljen korjaamo, no piti ny kumminki kahvipöytään pullaa viedä. Aikaa tuohon operaatioon saa laskee 5-7h, jos ei osaa purkaa tarpeeksi heti.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Saas nähä, Sparetolta päivällä tullu ilmotus paketin lähettämisestä - aamulla pistin tilauksen. Denso DAN936 siis tuloillaan, tuohan maksaa alta 160€ kotia kannettuna. Imusarjan tulppasettikin piti lähteä tänään. Kuhan noi ehtis edes ens viikon lopulle, kun se on lomautusvapaata.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Laturi tuli puoliltapäivin. Jos alkas hajottamaan...

OT:
Kävin työkkärissä mukamas ilmoittautumassa työnhakijaksi - ei onnistunu. Sanovatte et mee nettiin ja muista vastata oikealla tavalla joka kysymykseen, ettei tule penaltia. Ihme touhua. Olin ainoa näkösällä ollut "asiakas"...

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

jalittam kirjoitti:Laturi tuli puoliltapäivin. Jos alkas hajottamaan...
Tulipas nopeesti, täällä ei oo vielä näkynyt.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Niin teki. Asennoiduin ennen tilausta luvattuun kuukauden toimitusaikaan - ei näemmä pitänyt paikkaansa, onneksi, kai.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Heps! Näin muistiaikaan; jos/kun sitä pitkää pulttia laitatte "oikeinpäin", ts. mutteri jakopään puolelle, niin tarkastakaa pituus, ettei pultin pää mee apulaiteremmin kiristäjän eteen haittaamaan kiristystä. Muistaakseni lyhensin liki sentillä orkkispulttia, silä kun ei ole kuin 5-6mm tilaa mutterin ja kiristäjän rungon välissä. Välttynee siten turhalta työltä... Eli jenkaa 2-3 millä kannattanee jättää näkösälle. Tai kurlingtermein - tekee määriksen.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mennee toi ent uus vespumppukin vaihtoon. Akselistaan kussu, räkiny rungolle punaista. Laturikin jo irti. Ei meinannu kone kallistua jot olis saanu koneen kannatin palan motista irti - tanan amatööri. Ot-pumppu irti kannakkeestaan ja laturi muljahti irti. Laturihan vaihtuu tässä huollossa bonuksena, muiden ohessa.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Joks Arvilla mopo läjässä? Tul vaan mieleen, jos sulla on nesteitä karannu tai muutenkin, ni tarkasta se etupuolen vesitukki (missä ilmausnippa) ja sen liitos kanteen. Kiinnitys apulaitetelineen takana, kahdella 10mm avainvälillä.
DPF/viripäivillä kattelin ku porukoilla vajaat nestesäiliöt, kuten itelläki oli ennen ko. kikkareen uudelleen tiivistystä. Siel o peltitiiviste, ite lisäsin loktiteä.
Eka irrotuskerralla mä löysin ton telineen takaa yhden pultinjämän - pakosarjan jakopäänpuoleisin katkennu pultti oli varissu sinne. Tätä en uusinut, ei ainakaan vielä ole pakosarjan/kannen ympäristö tummunut. Täs viimesimmässä ite tiputin yhen pultin samaan rakoon purkaessa...

Nii, ja muovinen ilmausnippakin on kätsy kairata pois kun jakotukki on irti, ei mee muovinpalat veskiertoon.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

Nope, ei ole vielä laturia näkynyt. Kiitti vinkistä, mutta nesteet on pysyneet sisällä, sen muovisen ilmausnipan korvasin jo aikaisemmin köykämiinistä tekemälläni.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ihme touhua laturis kanssa.
Mullakin nesteet vajos alle min merkin ja jäi siihen. Jokusen kerran täytin säiliön ja ain sama peli - no löytys se vuoto. Toi on vaan semmoses paikkaa, et ei sitä viitti tahaltes korjata.

Joutessani asensin uuden laturin, huomista imusarjan pajotusta odotellessa.
Uus laturinremmi meni kohtuu helposti paikalles, kun harjottelin ekaks uudella lievästi vaurioituneella, mikä men viduks alkukesästä (vanhahan muljahtaa liki itestään paikalleen). No, ekaks remmi kylmäkompuran pyörälle oikeaan paikkaan ja sit laturin vapaakytkintä vastapäivään pyörittämällä (vapaakytkintyökalulla) sormin remmiä ohjaamalla. Kun remmi paikallas, ni sit laturin yläpultti pailalleen, papukaijoilla laturi oikeaan paikkaan puristaen.

Varulta ostin kaks remmiä, jos taas ois menny vihturalleen. Ei menny, joten jollekin vaik hätyrinä löytyy multa uus remmi (Continental) laturiin.

Laittas vielä ton vespumpun paikalleen. Ja toivottavasti huomenna loppukone läjään, noi miljoona pikkupulttia/nippeliä, mitä piti purkaa imusarjan tieltä. Ni ja se jakoremmi, mikä on se pienin murhe...

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

Laturi tuli tänään ja asennettu. Uusi Denso oli paketissa kuten pitikin.
Olipa hankala laittaa se venyvä hihna. Kompressori ei juurikaan kääntynyt ylimmän pultin ympäri kun putket olivat kiinni. Menihän se sinne kuitenkin kohtuullisella ähellyksellä.
120 mm pultti piti tosiaan lyhentää n. 5 mm että apulaitehihnan kiristin mahtuu kääntymään. Mutteriksi laitoin lukittuvan mallin. 110 mm pultti riittäisi jos luottaa tavalliseen mutteriin. Alkuperäinen pulttihan on hienommalla kierteellä kuin tavan rautakauppapultti.

Avatar
munkkirinkeli
Viestit: 49
Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja munkkirinkeli »

Pasi kirjoitti: Nyt sitten tuli mieleen, kun meidän auto on pitänyt sellaisa vinkuvaa/viheltävää kierrosten mukaan muuttuvaa ääntä kuukauden päivät, jotka ajattelin johtuvan Turbosta, niin olisiko kyseessä sittenkin laturi?
Pasi kirjoitti: Jos jotain positiivistä tästä pitää sanoa, niin ei tosiaan ollutkaan turbo joka piti kierrosten mukaan muuttuvaa vinkuvaa ääntä :)
Varmistan vielä, ei ole ilmeisesti tuo vinkuva ääni ilmaantunut enää myöhemminkään laturinvaihdon jälkeen?
Mulla (2.4jtdm) pitää välillä samanlaista, melko hiljaista mutta selkeästi erotettavissa olevaa korkeataajuuksista vinkunaa/ininää kierrosten mukaan. Onko kellään muulla ollut kokemusta samanlaisesta oireesta..?

Tänään aamulla sitten oli akku aivan kuollut, ei ollut mitenkään muuten oireillut aikaisemmin. Toisesta autosta virtaa ja käyntiin. Kyllä laturi ainakin jonkin verran vielä lataa, ei hyytynyt n. 30min käynnissäoloaikana (tyhjäkäyntiä + n.13km ajoa). Nyt on akku latauksessa työpäivän loppuun...

Varmaan pitää alkaa arpomaan, että mistäs laturin hankkisi. Toisaalta nyt kyllä ollut lyhyttä ajoa ja viikonloppuna tuli auton kanssa väsäillessä pidettyä jonkin verran virtoja päällä/kuunneltua musiikkia. Autolla ajettu 200tkm ja en löytänyt huoltokirjasta merkintää laturin vaihdosta, ei siinä kai ainakaan mitään häviä jos tuon hankkisi jo valmiiksi...

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Harvinaisempia tuollaiset lataa mutta vähän -tilanteet, kyllä se yleensä on kerrasta selvä ja sitten syttyy latauksen merkkivalo.
Jos olet käyttänyt virtoja päällä useamman kerran niin joka kerta on hehkutettu, virtaa kuluu jo pelkästään siihen.
Vinkunoita kierrosten mukaan voi tulla: laturi, ohjaustehostin, ilmastoinnin kompuran laakeri, jakopään rullat, apulaite kiristin... kannattaa varmaan säästää rahat vielä jos ei kerta latausvalo pala
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
munkkirinkeli
Viestit: 49
Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
Paikkakunta: Seinäjoki

159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja munkkirinkeli »

EDIT vanhaan viestiin: Vinkuna mun autossa liittyi poppivehkeisiin, ei kuulu kun ottaa soittimesta virrat pois. Ei häiritse, kuuluu sen verran hiljaisena ja yleensä kun on soittimessa virrat päällä niin musiikkikin soi :)
Tuo akun tyhjeneminen johtui omasta mokasta soittimen asennuksessa, vahvistimen heräte tuli otettua väärästä paikasta ja virta oli koko ajan siis päällä :oops:

Nyt on laturi kuitenkin menossa vaihtoon samalla kun joutuu rispaantuneen hihnankin vaihdattamaan...

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Itsellä välähti patterinkuva mittaristoon. Akku on vaihdettu n kuukausi sittent, niin tämä urakka taisi tulla vastaan.
27x xxx KM mittarissa. Volttimittarilla tsekkasin niin valot ja muut apulaitteet sammuksissa lataa n. 12.6v ja kun ajovalot on päällä, tiputaan jo lähemmäs tasan 12.

Alkuperäisen denson laturin ajattelin tilata UK ebäystä, koska näyttäisivät olevan aika hinnan kiroissa suomessa... 400e on liikaa laturista :D

Lähteekö laturi yläkautta irti, jos tehostimen pumpun irroittaa? Muuten aika iso jumppa näyttäisi tulevan parkkipaikkamekaanikolle..

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Mulle kun vaihtoivat viime kesänä liikkeessä niin käsittääkseni ottivat yläkautta, moottoria voi joutua keinuttamaan irrottamalla sen tuen tehostimen säiliön alla, sama mikä irrotetaan jakopää huollossa.
Nyt kun on muutaman kerran vaihtanut sen venyvän laturin hihnan niin ei tunnu enää niin kammottavalle hommalle.
Laturin vaihtohan on vaan osa hommaa kun irtonaisella laturilla ei pysty hihnaa kiristämään vaan ilmastoinnin kompuraa kääntämällä. Siltikin uusi hihna on tuskaa saada päälle, siihen tein viimeksi rengasraudasta sellaisen työkalun että siinä on hihnan paksuinen hahlo kärjessä, sillä saa pukattua hihnaa sivuttain samalla kun pyörittää ja kiskoo sitä rullille.
Kannattaa myös suosiolla tehdä tilaa, puskuri, ahtoputki alhaalta ja imuputki tietty päältä niin mahtuu tekemään.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

Gommi kirjoitti:Lähteekö laturi yläkautta irti, jos tehostimen pumpun irroittaa? Muuten aika iso jumppa näyttäisi tulevan parkkipaikkamekaanikolle..
Ei lähde, eikä tukikaan ole kovin helposti irrotettavissa. Tukea ei tarvitse jakopään hihnanvaihdon yhteydessäkään irrottaa.

KuvaIMG_3441

Edit: se tukihan on melko iso kappale:

KuvaGenerator

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Kertooko Arv sitten mitä kautta laturi vaihdetaan? Alapuolellahan on ilmastoinnin kompura eikä minulle järjestelmää tarvinnut tyhjätä. Enkä muuten tuosta laturin tuesta puhunut jos viittaat tekstiini.
Mutta joo iso homma on parkkipaikalla tehdä enkä ole itsekkään laturia vaihtanut vaikka itse sen nyt vaihtaisinkin jos uudestaan menisi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

Purkasin etupään siten, että sain jäähdyttimiä kangotettua eteenpäin. Tuosta runkopalkin ja jäähdyttimen välistä se sitten sujahti eteenpäin.
Jos ilmastointikompuran saisi irti, luultavasti laturin saisi alakautta pois.
Paljon joutuu purkamaan, on kuitenkin parkkipaikallakin tehtävissä jos haluaa; itse en tekisi. Tallissakaan ei ole liian helppoa.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Ei suatans..

Paljonkohan korjaamolle viennissä köyhtyisi, jos vie omat osat mukana? (Ehdotuksia korjaamoista / korjaajista PK-seudulla otetaan vastaan..)

karikunn
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 16:57
Car(s): 159 2.4 JTDm

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja karikunn »

arv kirjoitti:
Gommi kirjoitti:Lähteekö laturi yläkautta irti, jos tehostimen pumpun irroittaa? Muuten aika iso jumppa näyttäisi tulevan parkkipaikkamekaanikolle..
Ei lähde, eikä tukikaan ole kovin helposti irrotettavissa. Tukea ei tarvitse jakopään hihnanvaihdon yhteydessäkään irrottaa.

KuvaIMG_3441

Edit: se tukihan on melko iso kappale:

KuvaGenerator
Tosta se lähtee kun ottaa ahtoputken irti ja nostaa konetta jakopään puolelta ylös niin paljon kuin vain nousee. Laturi mahtuu sitten kääntymään ja menemään taakse ja sen saa nostettua yläkautta pois. Puskuriakaan ei tarvitse purkaa.

Lisätään vielä tähän, että tuo laturisysteemi on niin kusipäisesti suunniteltu, että jos työkalut ja tilat löytyy, on moottorin irrotus ja asennus nopeampi vaihtoehto, kuin turata laturia ja hihnaa paikallaan. Varsinkin jo on eka kerta.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ymmärtääkseni L. Ljunqvist tjsp pkseutulla hoitanut laturinvaihdot moneen 159iin murheitta?
Taisi täällä ketjussakin olla mainittu... Tai sitten jossain toisessa 159 laturiketjussa

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Pihi mies on pihi mies. Tallista on vedetty fransmanni vesisateeseen seisomaan projektin ajaksi. Osat pitäisi tulla perjantaina ja lauantai (ehkä myös sunnuntai) on pyhitetty peltilehmälle.

Siltä varalta, että laturin pultti on väärinpäin ja se pitää katkaista on parempi hakea uusi valmiiksi.

Nämä on siis ilmeisesti mallia pultti ja mutteri, osaisiko sanoa kuinka pitkä ja paksu uuden pultin pitäisi olla?

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

Gommi kirjoitti:Siltä varalta, että laturin pultti on väärinpäin ja se pitää katkaista on parempi hakea uusi valmiiksi.

Nämä on siis ilmeisesti mallia pultti ja mutteri, osaisiko sanoa kuinka pitkä ja paksu uuden pultin pitäisi olla?
Tuossa muutama viesti ylempänä kirjoitin: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=461519#p461519
120 mm pultti piti tosiaan lyhentää n. 5 mm että apulaitehihnan kiristin mahtuu kääntymään. Mutteriksi laitoin lukittuvan mallin. 110 mm pultti riittäisi jos luottaa tavalliseen mutteriin.
Alkuperäinen pulttihan on hienommalla kierteellä kuin tavan rautakauppapultti.


Alkuperäinen pultti on 10x1,25x110

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Kappas kehveli, niinhän sitä kirjoitit ja muistan lukeneenikin tuon. Reikä päässä, ei voi mitään!

Kiitos kuitenkin tästä tiedosta, pitää hakea pultti niin ei tarvitse tallilta (hevon nevadassa) lähteä etsimään rautakauppaa taksilla.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mää joutusin lyhkästämään sitä orkkispulttiakin.

^ Millos jakoremmi vaihdettu?
Nimittäin jos laturin neppailee yläkautta, niin jakoremmi menis siin samoilla lihaksilla vasemmalla kädellä. Yläkaut toimiessa mosa on paremmassa kuin remminvaihtoasennossa. Ei käytännössä lisää remppa-aikaa juur mitään.

Mä oon irrottanu laturin jo kaks kertaa, yläkautta, katkomatta pulttia.
Jokusen tarinan täälläkin kertonu.
Ei se loppupeleis paha rasti ole. Laturin remmin asennusta kannattanee harjoitella vanhalla ekaks. Ja se vapaakytkimen tähtiavain on kätsy remmin asennuksessa.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Remmi on vaihdettu n. 70tkm sitten. Mietiskelin tuota hihnan vaihtoa, mutta ei ollut sopivasti saatavilla rullia jne.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Noniin, eilen kävin äheltämässä laturin kimpussa.

Laturi vaihtui nätisti yläkautta. Hihna ei.
- Rengas irti
- Suojamuovien, ilmaputkien ja yms sälän irroitus.
- Moniurahihnan löystö ja irroitus
- Moniurahihnan kiristäjän irroitus.
- Etummaisen moottorikannakkeen irroitus, samoin myös koneen alta.
- Tunkilla konetta ylös ja alas vähän tilanteen mukaan
- Tehostimen pumpun irroitus, jätetty putkiin kiinni koneen päälle.
- Laturin hihnan ja (vanha hihna lähti ruuvarilla vänkäämällä n. 2 minuutissa) pulttien irroitus, ylempi pultti lähti nätisti, alempi vaati jos jonkin näköistä jatkovarsi viritystä, että pääsi alakautta kiinni mutteriin. Pultti oli n.s. väärin päin mutta lähti pois katkomatta.
- Syylarin ylemmän letkun irroitus.
- Kone tunkattuna mahd. ylös laturin sai pyöriteltyä yläkautta pois ja uuden takaisin. Pultti laitettiin paikalleen n.s. oikeinpäin.

MUTTA sitten on se infernaalinen joustohihna. Tuntikausia väänsin ja väkersin mokoman kimpussa eikä se suostu menemään paikalleen, ei sitten mitenkään.

Koska apulaitehihna on irti, rullia ei pääse pyörittelemään. Onko tähän jotain hyvää työkalua tai kikkaa, millä saisi menemään? Tuo laturin vapaakytkimen irroitustyökalu varmaan jeesaa jonkun verran. Oletettavasti hihna paikalleen alhaalta ensin ja yläkautta väännetään jotenkin paikalleen.

Tässä kävin lueskelemassa, että oikeaoppinen tapa olisi ilmeisesti ilmastoinnin kompuran pulttien löysäs ja jotenkin tunkilla äheltää paikalleen, eikö ole muita tapoja?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 ja laturin vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tekniikkalaji parhaimmillaan. Sun pitää löysätä ilmastoinnin kompura kaksi oikeanpuoleista pulttia kokonaan pois ja ylhäällä hihnapyörän viereinen pultti löysälle. Sitten kompura kääntyy sen pultin ympäri hieman. Uusi hihna ei vieläkään mene heittämällä mutta on jotain toivoa. Niinkuin kirjoitin edellä, rengasrauta, johon tehty hihnan paksuinen hahlo kärkeen on hyvä usuttaa hihnaa rullille ja pyörittää samalla.
Sitten kun hihna menee perille niin kompuran perästä nostetaan tunkilla ja pyöritellään välillä rullia ettei hihna veny pelkästään vapaana olevista kohdista.
Pultit kiinni -> tehty.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Vastaa Viestiin