156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja zzs »

Kiikarissa olevassa bose-uus-FL-V6:ssa oli muutamia ostoa haittaavia piirteitä:

1) Ajotietokoneen näytön alin rivi (se missä lukee se numeroarvo) oli rikki, ei siis näytä mitään. Onko tuollaisen joku saanut korjattua kuntoon tai vaihdettua uuteen (mistä osa?)?

2) Automaatti-ilmastoinnin oikeanpuoleinen lämpötilansäätörulla toimii huonosti: välillä puristamalla/painamalla kierron aikana saa lämpötilat nousemaan, mutta ei oikein laskemaan (tähän tietty auttaa MONO-kytkin, jolloin saa oikean puolen vastaamaan vasenta...). Saisikohan korjattua pienellä putsaus/purku-operaatiolla?

3) Katin ulkokuoressa on kuulemma halkeama, joka saa aikaan kylmänä kolinaa. Lämmettyään rauhottuu. Myyjä sanoi korjauttavansa katin kuntoon juottamalla halkeaman umpeen, kun niinkin kuulemma sen korjauksen voi tehdä. Vai mitä mieltä olette?
Ääninäyte kylmänä: http://youtu.be/aUa7B9-mEW4 (alla lämmenneenä)

4) Jakohihna menee vaihtoon ennen myyntiä tällä viikolla, koska kiristin kuulemma pitää vähän jo ääntä ja myyjä haluaa varmistaa, ettei pauku (2,5 vuotta vanha hihna, 53 tkm ajettu). Onkos tuossa fiksua vaihtaa myös vesipumppu (kuten JTS:ssä ainakin joka toisella hihnanvaihdolla)? Mitäs muuta?

5) Koneen käyntiääni. Olisiko linkkiä, miltä varmasti kunnossa oleva pikkubusso pitäisi kuulostaa? Moottorin yläkannatinkumi oli vaihtokunnossa, täysin rikki (moottorinpuoleinen kumi).
Lämmenneenä: http://youtu.be/4U9gK9AHSZQ

6) Vasen takalasi ei hievahdakaan. Tuttu piirre toisesta 156:stani, jossa tosin moottori jaksaa hitaasti nostella. Onko korjattavissa "helposti", kustannusarvio?

7) Ilmastoinnin laakeri kuulemma hieman ääntelee, mutta ilmastointi sinänsä pitäisi kyllä toimia. Merkki kalliista viasta?

8.) Madallettu alusta. En tiedä johtuuko tasapainottomista renkaista (225/45ZR17) (oikee takarengas vuotaa hieman, ja oli 0,2 bar alempi paine;), mutta auto siis tuntuu vähän hytkyttävän/ravistavan koko ajan tasaisella tiellä. Jotenkin jäi sellainen fiilis, että se ei olisi johtunut tien epätasaisuuksien aiheuttamasta normaalista tärinästä, vaan jostain muusta. Tuoreita kokemuksia ei sinänsä ole madalletuista alustoista, mutta tuo tuntuma on hieman kummallinen. Ideoita? Muuten alusta on kyllä jämäkkä, ei natise eikä kolise.

9) Jäähdyttimen paisuntasäiliö näyttää hieman tummanpunalaikukkaalta, olisikohan ollut vaahtoakin mukana, ehkä (kuva liitteenä). Luin jo tuon: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=113881 mutta jäi vain epäilyttämään tuon moottorin kunto, jos tuota ruskeutta esiintyy. Öljykalvoa ei näkynyt, eikä se haissut miltään pakokaasulta.

Moottori veti nätisti ja vaihteisto toimi myös hyvin. Tuulilasi oikeesta reunasta keskeltä 15 cm halkeama. Muutamassa kohtaa vähän maalin alla ruostetta. Alustan pintaruosteet kai kannattaisi hoitaa ajoissa pois syöpymästä lisää. Auto tulisi alustavasti n. 2 tkm/v käyttöön kakkosautoksi (busso kiinnostaa omistaa;), mutta voipi olla, että joskus sitä innostuisi työmatkallakin käyttämään (busso-perjantai?)... 8)

Lopuksi jokerikysymys: Lähteekö JTS nyt vaihtoon? :D Vaihdossa saisi suurinpiirtein 4500 euroa (141tkm 2002 2.0 JTS SW Selespeed boselift punaset nahkapenkit, juuri jakohihna vaihdettu, samoin tuulilasi, uudenkarheilla renkailla, ja katsastuksesta juuri läpi... ettei vain ikävä tulisi;))
Liitteet
Konehuone.jpg
Konehuone.jpg (356.2 KiB) Katsottu 4165 kertaa
Viimeksi muokannut zzs, 08 Marras 2013, 18:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Fiksejä 156 2.5 V6 -pikkuvikoihin? (lasinnostin, näyttö,

Viesti Kirjoittaja jmi »

2) Itsellä samantyylistä ongelmaa välillä nostaa lämmöt oikealle puolelle täysille jne., olen pitänyt mono-nappia päällä. Ongelma on "photodetectorissa" eli tunnistimessa joka seuraa rullan liikkeitä, siellä on todennäköisesti kylmä juotos.
4) Vaihda vesipumppu metallisiipiseen jos ei tietoa koska vaihdettu, työtä puoli tuntia lisää. Kiristin, ohjurit ja laturin hihna vaihtoon myös.
7) Selvittäisin tätä asiaa tarkemmin ennen ostoa, ei taida kompressori/vaihto olla helppoa tai halpaa.
9) Omassa ilmenee samaa ruskeaa "limaa" vaikka nesteetkin vaihdettu. Osittain palstalla väitetty ominaisuudeksi.

Lisähuomio, tarkista pohja/helmat, ei ole tämän auton alusta ikuinen ellei ole suojattu.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Fiksejä 156 2.5 V6 -pikkuvikoihin? (lasinnostin, näyttö,

Viesti Kirjoittaja Finest »

7) itse työn on helppo: apulaitehihna pois -> kylmäaine putket (aineita ei saa päästään luontoon "tahallaan", käytön aikainen häviäminen ok :roll: ) ja johdotukset irti -> pari pulttia pois -> kompressori pois.
Käytetyt kompurat 50-100€ -> uudet 300€?->

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Fiksejä 156 2.5 V6 -pikkuvikoihin? (lasinnostin, näyttö,

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

5) Käyntiäänessä ei mielestäni ole mitään normaalista poikkeavaa.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Fiksejä 156 2.5 V6 -pikkuvikoihin? (lasinnostin, näyttö,

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

1) Näyttöjä saa uusia noin 100 eurolla (löysin googlettelemalla). Vaihto ei pitäisi olla helpoimpien löytämieni ohjeiden mukaan kovinkaan kummoinen.
Omia kokemuksia tästä ei tosin ole, koska ehdin myymään kohteen pois..

4) Kannattanee vaihtaa vesipumppu, hihna, kiristin, rullat ja tulpat, kun ne siinä hollilla on.

6) Tyyppivika. Moottori on kuollut todennäköisesti. Käytettynä saa edullisesti, eikä työn pitäisi olla paha.

8) Kova alusta. Veikkaisin, että tuo rengastus vaikuttaa eniten. Eihän se mikään nautinto normaalissa ajossa ole. Kokeile vielä löytää uuttaa ja tasaista pinnoitetta, niin todennäköisesti huomaat eron. Seuraava vaihtoehto on, että renkaat ovat kierot/epätasapainossa.
jmi kirjoitti:Lopuksi jokerikysymys: Lähteekö JTS nyt vaihtoon? :D Vaihdossa saisi suurinpiirtein 4500 euroa (141tkm 2002 2.0 JTS SW Selespeed boselift punaset nahkapenkit, juuri jakohihna vaihdettu, samoin tuulilasi, uudenkarheilla renkailla, ja katsastuksesta juuri läpi... ettei vain ikävä tulisi;))
V6 on hieno ja janoinen moottori. Tosin auto ei tunnu olevan enää missään huippukunnossa ja se saattaa alkaa häiritsemään. Mieti vielä tarkkaan, etenkin mikäli nykyinen autosi on hyvässä käyttökunnossa ja miellyttävä. Punaisia nahkoja kaipaisin ainakin itse.. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Fiksejä 156 2.5 V6 -pikkuvikoihin? (lasinnostin, näyttö,

Viesti Kirjoittaja zzs »

Kiitti vastauksista!

Taitanee nyt käydä sitten niin, että jää auto vaihtamatta varmuuden vuoksi, ellei sitten mahdollinen "vuorokauden" koeajo toista tuntemusta vielä herätä.

Omaa silmää tuo tietty miellyttää, varsinkin jos vertaa omaan 15"-talvivanteilla...:)
Liitteet
Alfat.jpg
Alfat.jpg (292.35 KiB) Katsottu 3930 kertaa

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Fiksejä 156 2.5 V6 -pikkuvikoihin? (lasinnostin, näyttö,

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ei ne vanteet autoa tee. Nätin näköinen, mutta onko vaan niin, että omistajaa on kiinnostanut enemmän ulkokuoren koristaminen, kuin itse auton pito hyvässä kunnossa.

Eihän tuossa loppupeleissä mitään ihan mahdottomia vikoja ole, mutta voi olla että niitä ilmenee lisää ajan kuluessa.

Miltä se pohja näyttää, onko massattu lähiaikoina ja peitetty ruosteita?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Fiksejä 156 2.5 V6 -pikkuvikoihin? (lasinnostin, näyttö,

Viesti Kirjoittaja quppe »

Eikös tuo ollut jollain foorumilaisella vähän aikaa ja purki seuraavana päivänä kaupat? En nyt muista sen tarkemmin, mutta saman näköinen tapaus ainakin oli :) ei oo kauaa..

Gusse
Viestit: 898
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiksejä 156 2.5 V6 -pikkuvikoihin? (lasinnostin, näyttö,

Viesti Kirjoittaja Gusse »

quppe kirjoitti:Eikös tuo ollut jollain foorumilaisella vähän aikaa ja purki seuraavana päivänä kaupat? En nyt muista sen tarkemmin, mutta saman näköinen tapaus ainakin oli :) ei oo kauaa..
Sama on ja löytyy tuolta nettiautosta bonagttu ketjusta.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Fiksejä 156 2.5 V6 -pikkuvikoihin? (lasinnostin, näyttö,

Viesti Kirjoittaja zzs »

^^ Jep, myyjäkin siitä mainitsi. Oli kuulemma jo pari Alfaa tallissa, mutta jostain syystä perui kaupat...

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Fiksejä 156 2.5 V6 -pikkuvikoihin? (lasinnostin, näyttö,

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

zzs kirjoitti:^^ Jep, myyjäkin siitä mainitsi. Oli kuulemma jo pari Alfaa tallissa, mutta jostain syystä perui kaupat...
Jäitä hattuun ja tarkkaa harkintaa...

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Fiksejä 156 2.5 V6 -pikkuvikoihin? (lasinnostin, näyttö,

Viesti Kirjoittaja quppe »

^^ "Jostain" syystä.. :mrgreen:

Samaa mieltä Jiiteen kanssa..

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Fiksejä 156 2.5 V6 -pikkuvikoihin? (lasinnostin, näyttö,

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^^^Laitoin sulle viestiä....

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Fiksejä 156 2.5 V6 -pikkuvikoihin? (lasinnostin, näyttö,

Viesti Kirjoittaja zzs »

3) "Katin kolinat" oli poistunu jakohihnan yms. vaihdolla. Mikäs siellä olisi voinut kolista kylmänä? Jako pielessä? Menoa tuntui löytyvän kyllä. Jokin löysällä ja kylmänä äänteli? Merkillistä...

Käyn tänään hakemassa koeajoon yön yli, kun myyjä soitteli juuri perään huollosta saatuaan, niin pystyy sitten saamaan tuntuman siitäkin kunnolla eikä jää vain ensikosketuksen karuuteen... ;)

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Fiksejä 156 2.5 V6 -pikkuvikoihin? (lasinnostin, näyttö,

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mulla naputti 3.2-kone kylmänä todella paljon. Syyllinen oli löysä jakohihna... Korjaantui siis hihnan vaihdolla. Ääni oli enemmänkin naputusta kuin kolinaa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Fiksejä 156 2.5 V6 -pikkuvikoihin? (lasinnostin, näyttö,

Viesti Kirjoittaja zzs »

Kertokaas, onko sisustan vaihto (2002 boseliftistä punaiset nahat --> 2005 tummat Alfatex tms. ancantarat) päikkäin sellanen homma, että a) onnistuu noihin suluissa oleviin päikkäin b) ei aiheuta mitään sähköteknisiä ongelmia c) oletusarvoisesti onnistuu 100 % varmuudella (lähinnä mietin, että onko jotkin osat niin "hyvin" asennettu, että eivät enää toimi irrottamisen jälkeen).

Samallahan vaihtuu kätevästi lasinnostimen moottori ja ääntelevät saranat... :)

EDIT: Sisusta vaikuttaakin kivemmalta (musta alcantara) kuin noi punaset nahkat, joten jääköön sisustamisajatukset sikseen.
Viimeksi muokannut zzs, 08 Marras 2013, 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja zzs »

Taisi olla virhe ottaa V6 koeajoon viikonlopuksi... Huh, kun on hlijainen ja tasainen tyhjäkäynti! (vrt. JTS:n ominaisvärähtelyyn, aargh...)
Ehdin jo ihastua... :oops: Voipi olla että tasainen ja hlijainen käyntiääni johtuu siitäkin, että moottorin ylätukikumi on "poissa", ei tue juuri ollenkaan...
Ajettu 170tkm, kyllähän tuolla vielä ajelisi...

Uusia kyssäreitä/asioita:
a) Onko termari vaihtokunnossa: näyttää 82 astetta koko ajan (eli 90-viivan ja vasemmanpuolisen viivan alle puolessa välissä)?
b) Takarengas vuotaa. 5-puolaisen vanteen puolan kohdalla näkyy painauma, josta ilmeisesti tuo ilma vuotaa. Onko tuollainen korjattavissa, ja mistä korjauspaikasta olisi hyviä kokemuksia, nin voisin kysyä asiasta? Ei ravista eikä tunnu, ainoastaan vuotaa ja näkyy lähempää.
c) "Melkein vakionopeudensäädin". Melkein siksi, että tuntuu, että tasaisella on havaittavissa bussikuskimaista poljentaa: ihan kuin nopeus nousisi ja laskisi kokoajan +-1 km/h. Ootteko huomanneet vastaavaa, vai mistäköhän tuo voisi johtua?
d) Vesipumppu ja jakopää vaihdettu. Osat 485e, työt 310e. Aika kalliita osat??? (Hihna 60e, kiristin 160e, ohjain 130e, vesipumppu 100e).
e) Oikea etupää suhahtaa hieman pehmeässä kuopassa sisään- ja ulosjoustossa (ei kolahtavassa tärähdyksessä). Iskarit vuotaa, tai jotain muuta?
f) Kuskin sisäkahva ei palaudu. Onko siinä jotain hajalla vaiko laitettavaksi kuntoon vain avaamalla ja "korjaamalla" tilanne? Mikä osa voisi olla rikki ja hinta?
g) Moottorin pohjapanssari puuttuu. (Sheriff-teräspanssari, 2 mm pulverimaalattu teräs, kiinnitystarvikkeet, 170e Fixuksesta, vink vink :wink: )
h) Takajarrut vaihtokunnossa, ei mene katsastuksesta kyllä noin läpi. Edessä aika tuoreet levyt. (EDIT)
i) Niin ja kytkintä ei käsittääkseni ole vielä vaihdettu... 170 tkm, voiko edes olla mahdollista (EDIT)
Viimeksi muokannut zzs, 09 Marras 2013, 16:11. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Käänny kantapäillä, tuohan kuulostaa entisöinti projektilta ennemmin kuin 'pikkuvikaiselta' :silly:

En minäkään tietenkään muiden mielipiteitä autokaupilla kuunnellut, mutta pyrin kuitenkin löytämään hyväkuntoisen josta sitten alkoi korjailla päälle tulevia vikoja...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Moottorin ylätuki ei montaa kymppiä maksa, mikäli kiinnikkeet vain on jäljellä.

a) Jos se ei tipahda normaaliajossa heti, kun lähtee liikkeelle, se on OK. Tärkeintä on vakaus mittarin näyttämässä. Jos lämmöt nousee sinne liki 90-viivaa nopeahkosti ja heti liikkeellelähdettäessä valuu selvästi ja havaittavasti alaspäin, johonkin "70"-viivalle (oikeasti taitaa olla 80-viiva btw.), on termari todennäköisesti vaihtokunnossa. Alkuperäistä + lämpötilananturi samalla esim. www.heikka.fi , Facetin tarviketta en voi suositella tessun kokemuksien perusteella...
b) Eli vanteessa on puola painautunut, vai puolan kohdalla osuttu kanttareeseen? Ei ole lyöntipainoa, joka aiheuttaisi vuotoa?
c) Kannattaa kokeilla käyttää foorumin hakua, mielestäni jollakulla on ollut sama ongelma, mutten kirveelläkään muista yksityiskohtia
d) 112eur vesipumppu, lisäksi hihnasarja kiristimineen 314,70€ Mister-auto.fi:n hinnoilla 140kW malliin (monesti yksi halvimmista mahdollisista paikoista, en etsinyt tuon enempää helpon hakemisen takia). Tuo näyttää suhteellisen normaalilta osahinnalta, mutta miten ihmeessä työveloitus on noin pieni? Olen kuullut, että k.o operaatio on mallia "koko päivä tai enemmänkin", ellei ole asiansa osaava ja ennenkin kutoskoneiden jakopäitä tehnyt kaveri. Normaalilta siis näyttää siinä mielessä. Apulaitehihnalle ei kuitenkaan tehty mitään?
e) Sihahdus voi hyvin olla iskari, pitäisi kyllä näkyä jo iskaritestissä (ravistin), jos on paljon heittoa.
g) Vinkkinä pohjapanssarista, että mm. shop.alfisti.net auttanee, sieltä saanee mm. alumiinista, joka on kestävä ja silti selvästi kevyempi mitä tuo teräsversio.
f) Sisäkahvan rakennetta en muista, mutta mielestäni siellä pitäisi olla palautusjousi. Voi olla koko kahvan uusiminen edessä, mikäli kiinnikkeet(kin) hajalla? Varmasti saanee järkihintaan purkuosana?

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tulee väkisin mieleen, että jos moottorissa pitäisi olla ylätuki ja se puuttuu, niin missä kunnossa onkaan muut voimalinjan kiinnitykset, jotka ovat tuon puuttumisen ajan ottaneet vastaan nekin voimat mitkä tuolle puuttuvalle tuelle kuuluisi.

Vanteita korjaa ainakin Amrif Järvenpäässä, L-Weld Lappeenrannassa sekä Sunila Tampereella.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja zzs »

DaViega kirjoitti:Käänny kantapäillä, tuohan kuulostaa entisöinti projektilta ennemmin kuin 'pikkuvikaiselta' :silly:

En minäkään tietenkään muiden mielipiteitä autokaupilla kuunnellut, mutta pyrin kuitenkin löytämään hyväkuntoisen josta sitten alkoi korjailla päälle tulevia vikoja...
Tuo on kyllä ihan varma neuvo - jos alla olisi kaikinpuolin parempikuntoinen auto. Nyt on hinta 6900 ja omasta saisi välirahaa vielä 4500 luokkaa, niin laittaa miettimään.

Kieltämättä tuo on kyllä entisöintiprojekti...:( Mielelläni jättäisinkin sen kauppaan, mikäli huippukuntoisia SW 156:ia tuolla vuosimallilla olisi tarjolla joka puolella. Saati sitten huippukuntoinen SW GTA. Selellä.

^ Kiitti, täytyy kysäistä Järvenpäästä. Totta, onhan sitten muut tuet kovemmalla tai jopa vaihtokunnossa nekin. Toisaalta yläosa vaimentaa käsittääkseni momentista aiheutuvia vääntelyitä(?), niin onhan siinä sitä ominaisuutta, tosin vasta vähän isomman liikkeen jälkeen...
Viimeksi muokannut zzs, 08 Marras 2013, 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja zzs »

^^^^
a) Nousee tasaisesti toisen viivan yli ja pysyy siellä.
b) Vanteesta kuva alla. Oli muuten juuri se rengas sakkorengas-rajalla. Muut 3 mm. Taitaa olla jysäyttänyt muitakin paikkoja pahemminkin. Kumma tosin, ettei tunnu ajossa.
c) Ok
d) Apulaitehihnakin vaihdettu (34e). Työn teki Autostek Vantaalla (liike osti työn liikkeeltä, ehkä siksi tuonhintainen?)
e) 30.11.2013 alkaa katsastus. Ihan pakko odottaa ainakin sinne...
f) Ok
g) Alumiininen panssari hintaan 140e+rahti (50-70e?) kuulostaa kalliilta, kun vielä miettii, miten paljon helpommin alumiini vaihtaa muotoaan kivestä (ja repeää sitten lopullisesti rumaksi). Vai onko tuo kestävää mallia?
Liitteet
Vannepainauma.jpg
Vannepainauma.jpg (260.91 KiB) Katsottu 3386 kertaa
Viimeksi muokannut zzs, 08 Marras 2013, 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

zzs kirjoitti:Totta, onhan sitten muut tuet kovemmalla tai jopa vaihtokunnossa nekin. Toisaalta yläosa vaimentaa käsittääkseni momentista aiheutuvia vääntelyitä(?), niin onhan siinä sitä ominaisuutta, tosin vasta vähän isomman liikkeen jälkeen...
Harrastajatoverien syvä rintaääni on ysitonnisen vastaavasta momenttituesta kertonut, että jos se on vaihtokunnossa, kuolee moottorin alatuet hyvin nopeasti ja toisinpäin, siitä mulle tuli tuo mieleen että vastaava efekti voisi olla Alfassakin. Joka tapauksessa muut joutuvat ottamaan puuttuvalle tuelle tarkoitetut voimat vastaan eikä auto muutenkaan ole uusi, joten niiden tarkistaminen on vähintään järkevää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Nuo alumiiniset kestävät ihan oikeasti. Teräksinen tosiaan painaa 13kiloa (noin) ja se vetää jo ennestään raskasta keulaa rankasti tonttiin, vaikka vaikea kuvitella noin "pienen" määrän vaikuttavan.
Muoviset ovat onnettomia rimpuloita, mutta alumiinisen voi vetää vähän isompaankin kiveen. Epezillä on kokemuksia siitä, mitä voi käydä, jos ei ole pohjapanssaria lainkaan :lol:
Itselläni exässä oli muovinen rispaantunut romu, mutta taisi sekin kerran tai kaksi öljypohjan pelastaa siitäkin huolimatta, että roikkui senttikaupalla...

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja zzs »

^^ Kuulostaa kalliilta.

^ Joo, selvä. Oon tuosta V6:n keulan painavuudesta jo lukenutkin monta moitetta tällä sivulla.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

b) Komet Juvanmalmilla -aina on tehnyt hyvää työtä.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja zzs »

Vaimo kävi kaupassa koeajoautolla: "Ihana moottori, hyrrää kuin kissa ja vetää nätisti. Vois melkein sen takia jo ostaa tuon auton." :lol:

Ja onhan tuo totta. Jotenkin mahtavaa, kun tyhjäkäynniltä asti löytyy vetoa aina 4/5. vaihteelle asti. Vajaata kolmeakymppiä nelonen silmässä eikä mutise vastaan yhtään. Kutosella "voi" ajaa viittäkymppiä tasasella ilman, että kyykkää. Kääntöpuolena tietty se, että ei sitten tunnu kunnolla lähtevän alle 3-4000 rpm:n, joten rohkeesti vaan kakkosta viidestäkympistä sisään, jos menoa haluaa.

Täytyy kuitenkin malttaa, kumpikin. Tuntuma on entisestään vahvistunut, että tuo ei ole se alfa, joka tähän taloon seuraavaksi tulee. Projektiainesta nääs, kuten täällä jo osattiin neuvoa;) niin paljon pikkuvikoja verrattuna omaan päällisin puolin aika hyvin toimivaan varttikutoseen. (Tähän väliin se pääongelma: Piip Piip, JTS:n lambdahäikät sen kuin pysyvät sitkeänä messissä, huoh.)

Nyt jostain se Sele farkku GTA ja vähän äkkiä :-D

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Itse olin todella yllättynyt, miten hyvin pikkubusso kävi isoilla vaihteilla pienillä kierroksilla. Ei sieltä vetoa löytynyt pahemmin, mutta ei mitään tärinää ja protestointeja, vaikka kutosella mentiin tosiaan alta viittäkymppiäkin. Yleensä olen tottunut siihen, että veekoneet osaavat kyllä kertoa mielipiteensä, jos liian alhaalta vedättää.

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja jmi »

Kyllähän tuossa ekassa kuvassa ainakin ylätuki on paikallaan?!!

Pitääkö se "ilmastoinnin" laakeri vielä ääntä jakohihnan vaihdon jälkeen vai oliko sittenkin jakopäässä jokin joka ääntä aiheutti?
Ei ole ainakaan lukkopaloja hihnan vaihdossa käytetty, sen verran edullinen hinta.

Odota, että katsastavat auton, sitten saat varmuuden myös etupään mahdollisista ongelmista?

Takajarruista ei kannata murehtia, 100€:lla saa uudet palat ja levyt taakse, jos osaat/viitsit itse vaihtaa.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ ylätuki on paikoillaan, mutta se kumi on moottorin puolelta tukea täysin rikki, tuen läpi menevä napa heiluu moottoria edestakaisin heilutettaessa n. sentin verran yhteensä siinä tuen sisällä. Tukee siis vasta sitten, kun löysät on poistunu.

En tiedä, onko ilmastoinnin laakerin ääni muuttunut, kun en osannut erottaa sitä ennen hihnanvaihtoakaan... Mutta nyt ei enää kolise kylmänä. Laitan pätkän näytettä tänään tähän jatkoksi.

Joo, katsastus on ihan pakollinen, mutta kyllä tämä auto jää ostamatta...:/

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^Kyllähän siitä auton saa, mutta täysin kuntoon laittaminen maksaa aika paljon :(

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Niimpä. Vaikuttaa tosiaan projektilta, kuten tuo minun huokealla hankintahinnalla ostamani 156 JTS, johon sitten muutamia tonneja entisöintiin, jolloin olisikin varmasti jo siihen hintaan löytynyt parempikuntoinen yksilö (oma on siis vieläkin vaiheessa, kun lamdbavikokoodia pukkaa, vaikka anturitkin on vaihdettu. Vika ilmeisesti piuhoissa tai liittimissä, mutta kun ei ole sähkömiehenvikaa, niin kynnys korjata auto on todella korkealla...)

Tässä sama. Pieni väliraha (2500), mutta toinen mokona menisi tuon kuntoonlaittamiseen. Sillä rahalla alkaisi jo saada (oletettavasti) parempikuntoisia ja hehkeänpunaisia GTA-sedaneita...;) Ja... samalla tuo hinnannousu tarkoittaa sitä, että autonvaihto ei taidakaan olla ajankohtainen. Jos tuo oma seleni jostain syystä hajoaa täysin, niin sitten taitaa olla se oikea aika autonvaihdolle. Tähän mennessä kuitenkin on mennyt kohtalaisesti, joten eiköhän pari vuotta lisää tekisi vain hyvää :-D

Tässä vielä lupaamani ilmastoinnin laakerin kitinä. Tuo kitinä tosiaan ilmaantuu vain ja ainoastaan silloin, kun ilmastoinnin kompura kytkeytyy päälle. Siispä varmaankin selvä tapaus. Ja olihan ne kompuratkin aika kalliita (600e, ebay), jos hajoisi. Tuota kytkeytymistä en saanut tuohon "hätään" taltioitua, koska oli vähän muita "hätiä" vetämässä (umpilisäke leikattiin +6 h tuosta hetkestä... :O Täytyy tänään käydä hakemassa se sairaalan pihasta ja heittää takaisin kauppaan;)
http://youtu.be/dyHPTTjqPsI

Mutta eiköhän tämä tapaus ole selvä. Ostakaa tuo auto pois, jos 10 000 euron hinta miellyttää. Siihen hintaan veikkasin pikkuviat saatavan korjattua ja renkaat uusittua. Niin, ja jos lievä tupakantuoksu ei haittaa. Se tästä myyntipuheesta, onnea tulevalle omistajalle! Kone on kyllä mahtava, siitä ei pääse mihinkään! :D

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja zzs »

Täytyy vielä palata tälle langalle...

Lähdin omalla GT:llä (1.9 JTD) pihasta:
- Istuin tuntui olevan korkealla (johtunee perus-156:sta vajaa 6 cm vakiona matalammasta GT:n katosta?),
- nahkaistuin kova ja kuppimainen (ihan hyvä asia tottumisen jälkeen),
- mittaristo "sittenkin" tylymmän tylsä (ei niitä kolmea pikkumittaria keskellä, tosin kätevä "luottokorttilaatikko" radion yllä)
- alusta pintakova,
- rengasmelua tuplaten.

Huoh. Tätäkö tämä olikin?
No, ei se siihen lopu.

Moottori:
- JTD tuntuu hyydähtävän joka kadunkulmaan. Pitää tarkasti olla oikea vaihde silmässä, ettei protestoi kolkolla jurinalla. (V6:ssa riitti kun käytti 1-2 vaihdetta liikkeellelähtöön, sen jälkeen vaihdevalinta oli "vapaa" :D)
- Viimeksi yhtä 2.5:sta kokeillessa sen tarjoama vääntö ei tuntunut missään. Ajattelin, että diesel on tehnyt lobotomian mun V6:sta halajaville aivoille. No, aikasemmassa autossa tais olla jotain vialla. Nyt nimittäin tuntuu tuohon penkitettyyn 330 Nm:n 1.9 JTD:hen (spekseissä 150 hv, 305 Nm, dyno 149 / 330) verrattuna, että tuossa kulkineessa oli vääntöä lähemmäs 400 Nm (speksien mukaan 192 hv / 218 Nm !). Miten voikin tuo bensakone tarjota niin paljon enemmän menoa? (Joo, arvaan: ne on ne kierrokset: siihen mihin kierrokset päättyy rajoittimelle JTD:ssä, alkaa vasta meno tuolla V6:lla, nimittäin kunnolla vasta 5000 rpm:ssä. Hyvähän siellä on kierrättää, kun huipputehoja löytyy kuitenkin nelikymmentä enemmän...)
- Edes JTD:n huippuvääntö (dynon mukaan 2300-2600 rpm) ei juuri herätä mielenkiintoa. Siis ei vaan tunnu missään.
- Arkiajossa JTD:ssä tuntuu olevan vaihteen valinta todella tarkkaa. Milloin viisari osoittaa yli 2000 rpm:n, jolloin kokee suunnatonta tarvetta iskeä isompaa sisään, tai milloin kierrokset on sitten alle 1250 rpm, jolloin tuntuu, ettei kaasua voi lisätä kuin korkeintaan pinnallisesti, ettei tule vastalauseita. Tosi tarkkaa, että pää ja kone pysyvät tyytyväisinä. V6:ssa taas katsoo kierrosmittaria, jossa 2000 rpm on pienemmän mittarierottelun ja laajemman kierrosskaalan takia hyvin alhaalla... "Ai, 2000..., vaihde on kolmonen, no, hyvin menee tälläkin... Mutta voisihan sitä laittaa sisään ehkä isompaakin nelosta tai vitosta tai ehkä 2:sta, kun sekis 'toimii'." Moottori ei vaadi mitään. Se toimii uskomattomalla kierrosalueella täysin hiljaisesti ja huomaamatta (uskallan väittää, että jotain 1000-3000 rpm:ää kun ajaa, niin ei paljon tunne vaihtamistarvetta mihinkään suuntaan). Liikkeellelähtö 2.:lla onnistui siinä kuin ykkösellä, JTD:llä ei tulisi kuuloonkaan.

Ovatko yllä kuvatut vain aistiharhaa vai onko todellakin niin, että tuo V6 156 on vain kaikin puolin parempi kuin JTD? :mrgreen:
Viimeksi muokannut zzs, 12 Marras 2013, 16:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja zzs »

Jospa vielä pasteisin tähän (ehkä vähän kertoa, mutta uuttakin) toisaalle kirjoittamani tekstin, jos vaikka kanssa-alfistit saisivat hieman hyvää mieltä kaupan päälle:

"Uskokaa tai älkää: V6:lla riittää, kun nostaa nopeuden 40 km/h:hon kaupunkinopeuksiin, niin voi lykätä sisään minkä vaihteen tahansa, vaikka sen suurimman, kutosen. Kierrokset jäävät silloin noin 1000:iin, mutta kaasua painettaessa ei ole häivähdystäkään jurinasta. Moottori tottelee ja kiihtyy.

Vaan JTD:llä 1000 ei toimi, yleensä ei edes 1250 rpm:stä viitsi kiihdyttää juurikaan, 1500 rpm:ää pidän mukavana lukemana tasaisella etenemisellä.

Kokeilinpa perhe kyydissä vielä 6. vaihdetta V6:ssa ja kaasu pois jalalta. Kierrokset oli 500 rpm:ssä ja auto lipui eteenpäin kaasua painamatta (lämmin kone). Ei mitään ääniä tukahtumisesta, nopeutta 20 km/h. Silloin kaasua painettaessa esiintyi tuota jurnuttamista. Tyhjäkäyntihän asettui tuonne 700 rpm:n tuntumaan, eikä auton juuri kuullut olevan päällä.

Nopeuden ollessa siis 50 km/h, voi iskeä sisään käytännössä niin isoa kuin huvittaa ilman sitä tunnetta, että ei viitsi kiihdyttää tällä rauhallisesti. JTD:ssä on täysin toisin (ja muissa neloskoneissa).

Ja sitten se ohitus. 60 km/h vaihtumassa 80 km/h:ksi. Sijoittuminen lähelle edellä 50 km/h:ta ajavaa autoa. Vaihde kutoselta kakkoselle, kierrokset lähelle 5000 rpm. Merkin ohitus. Kaasu pohjaan. Räjähtävä liikkeellelähtö täysin viipeettä. Vilkku, kaistanvaihto ja kaistanvaihto takaisin, kierrokset 7000:ssa, nopeus 85 km/h, vaihde kutoselle. Hymynkare väkisin pois huulilta. Vilkaisu taustapeiliin ja ohitettava auto näkyy pienenä kuvana peilissä. Toinen auto lähtee ohittamaan ohittamaani autoa.

Sitten sama JTD:llä. Vaihde vitoselta (6-lovinen loota myös), kakkoselle. Hetkinen, kierrokset 2500 rpm:ssä (suurin vääntöalue 2200-2600 rpm). Rajoitin 4700 rpm:ssä, veto hyytyy 4300 jälkeen. Pitäisikö sittenkin valita kolmonen, jolloin voisi hyödyntää vääntöaluuen maksimit heti 2000 rpm:stä eteenpäin. Tosin isompi vaihde, laiskempi kiihdytys. Otan sen kakkosen, kun vääntöä on kuitenkin se 300 Nm:ää tuossa 3000:ssakin. Merkin ohitus. Kaasu pohjaan. Mitään ei tapahtu. Kuin kuminauha lähtisi venymään, jokin voima saa aikaan koko ajan kasvavan vedontunteen lisääntymisen. Asianmukainen vilkutus, kaistanvaihto, vilkaisu peiliin, lähtikö jo se bensakutonen ohittamaan mua. Vaihteenvaihto. Kas, lähtihän se edelläajavakin näköjään kiihdyttämään. Onneksi kolmonen vetää 80:iin. Kierrokset tappiin, vaihde kutoselle, kaistanvaihto. Huh, onnistui. Jaahas, tais se bensakutonen ohittaa mut juuri, kun mikään muu ei selitä tuota ärjähdystä vieressä ja taustapeilissäkin näkyy selvästi vain tuo ohittamani auto.

Että voikin olla eriluonteiset moottorit.

Nm. Veekutosta mä metsästän, tahdon saada SUUREN"

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

zzs kirjoitti: (V6:ssa riitti kun käytti 1-2 vaihdetta liikkeellelähtöön, sen jälkeen vaihdevalinta oli "vapaa" :D)
Eilen lähdin ajatuksissani kolmosella risteyksestä tuolla Q4:lla, ei se kakistele yhtään vastaan... kierroksia ei tarvi kuin se normaali n.1500 :)
zzs kirjoitti: Ovatko yllä kuvatut vain aistiharhaa vai onko todellakin niin, että tuo V6 156 on vain kaikin puolin parempi kuin JTD? :mrgreen:
Noo, kyllä JTD tankatessa aina palkitsee :roll: Muuten kyllä ääni V6:lle :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11229
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

En tiedä tekeekö muisti tepposet mutta minusta tuo JTD:n kuvailtu käytös ei tunnu yhtään tutulta. Liikkeellelähtö on vähän tarkkaa peliä jollei EGR:n toimintaa ole jotenkin manipuloitu mutta sen jälkeen ei kyllä pitäisi olla erityisen tarkkaa mikä pykälä on sisällä. Jostain 1200-1300:sta pitäisi vetää nätisti. Sen alta ei, mutta ei kyllä taida vetää moni muukaan moottori.

Ettei olisi EGR jumissa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ EGR oli kuin vauvan pylly: se on varmaan vaihdettu jossain välissä. Siis kyllä se kiihtyy, mutta ei tee mieli tuolla alle 1250 rpm:n painaa kaasua, kun tuntuu, että siitä on enemmän haittaa ku hyötyä. Vääntökäyrähän ei ole VAG-dieselmäinen, vaan alhaalta hyvin mieto:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=387265#p387265

Onkohan tuossa itse asiassa jotain vikaa, kun ohjekirjan mukaan muistaakseni vääntö pitäisi olla maksimissa 2000 rpm:ssä?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11229
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 156 2.5 V6 -05:n ostoa miettimässä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Juu, siksi minäkin tuosta pidän kun se nimenomaan ei ole VAG-mainen vaan lähempänä bensakoneen käppyrää niin ala- kuin yläpäässäkin. VAGin pumpparista jäi mielikuva että kahden ja kolmen tonnin välillä on kulkua, muualla ei mitään. Kamala laitos.

Oma perstuntumakin väitti että JTDm:n vääntö on parhaimmillaan siinä kahden tonnin kieppeillä. Ohituksiin ei ole kauheasti tarvetta pykältää.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin