159 tyyppiviat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Jiitee
Viestit: 4314
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Heip


159 on jo mallina siinä iässä, että tyyppiviat alkavat olla tiedossa. Hyvän käyttöauton iässä alkavat
olla alkupään autot.
Tässä listan alkua:

- ohjauslaitteet ( raidetanko ja ohjausvaihde)
-akselistoissa ja ohjauslaitteissa ongelmia
-etujarrujen teho ei paras mahdollinen
-raidetangonpäät ja ohjausnivelet ovat kovalla rasituksella leveiden renkaiden ja urheilullisen ajotavan vuoksi
-hiukkassuodattimen vikoja dieseleissä
-vuotavat ovitiivisteet
-kori kolisee ja sisustuksen verhoukset nitisevät ja natisevat, koska verhousten ruuvikiinnitykset puutteelliset http://autot.oikotie.fi/tyyppivika/alfa ... 5236850758" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
-JTD 1,9 mJet GM 6-lovisen laatikon laakerit lyhytikäiset ( 60 - 100 tkm)


Onkos muita tiedossa ? Sähkölaitteet pitäisi olla parempi kuin 156:ssa, samoin ruostumisherkkyys huonompi kuin 156:ssa.

JT
Viimeksi muokannut Jiitee, 22 Loka 2013, 07:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

himik
Viestit: 61
Liittynyt: 14 Loka 2003, 14:37
Car(s): 159 2.2, Fiat Stilo 1.4 2D
Paikkakunta: tre

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja himik »

2.2 koneessa; venyvä nokkaketju. Vettä tulee kabiiniin vähän joka välistä.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Sirkkelöivä ilmastointilaite.
Etupyörien laakerit.

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Katkeilevia takajousia on kanssa moitittu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Jame »

jäähdytysjärjestelmän muovinen ilmausproppu; pieni juttu, mutta voi tulla kalliiksi

niin ja tietysti vielä ohjauskulmat ja eturenkaiden sisäreunan kuluminen
Il nero era bellissimo

Avatar
Maunu
Viestit: 3483
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Jarrut kitisee.
Diesel koneiden EGR jumittaa.
Logot eivät kestä aurinkoa.
Takaovien/helman maalit kärsivät kiveniskuista helposti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Rema »

Etupalkisto muovitettu ja ruostuu. Palkit putsattava ja käsiteltävä niin, etteivät enää ruostu. Haluan kommentteja miten pitäisi menetellä ?

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Janne »

Aika kattavasti on jo kaikki murheet listattu.
Ohjaustehostajan pumppu on kovilla leveiden renkaiden vuoksi ja metelöi. Tämä siis jo ensiasennus gummien (235) kanssa.
Etujalkatilan verhoilua on uudemmissa ja kevyemmissä malleissa niukasti. Verhoilut poksahtelee irti sieltä sun täältä saumoista.

Meille vaihdettiin myös joku lambdan johto n.500km kohdalla, koska se lyhyydestä johtuen aiheutti kontaktivikaa ja vikavalo syttyi jokaisella ajokerralla. Pidemmän johdon jälkeen ei ole vaivannut.

edit. niin ja se 6v manuaalilaatikko voi olla aika ronkeli käsiteltävä. Paranee ilmeisesti ajan myötä? Toiminta kuitenkin oman kokemuksen mukaan lähes täydellistä n.+10 asteen lämmöissä:)
Alfa Romeo 155 V6 1992

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja lrela »

Lisäksi:
- JTS -koneet: Moottoriöljyn lämpö- ja määräanturi(t) alkavat sekoilemaan ja lopulta pimenevät täysin
- 2.2 moottori pökrää startissa ja joskus herjailee omiaan (korjauksena ainakin pa-puolen cleaneri ja softapäivitys)
- Pyyhkijät ja tuulilasi ei jotenkin vaan mätsää

Neljän vuoden 2.2 (2006) ja 3.2 (2007) JTS SW kokemuksella voin vahvistaa esitetyistä ainakin nämä:
- vuotavat ovitiivisteet
- Sirkkelöivä ilmastointilaite.
- Etupyörien laakerit.
- Katkeilevia takajousia on kanssa moitittu. *
- Jarrut kitisee. *
- Logot eivät kestä aurinkoa. *
- Verhoilut poksahtelee irti sieltä sun täältä saumoista. *

*) Vahva vahvistus eli ollut molemmissa yksilöissäni

EDIT: pistin vuosimallit
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

jmi
Viestit: 1482
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jmi »

Toi logo on hauska, missä muussa merkissä sen saa vaihtaa viiden vuoden välein?
Tehdas tietää varmasti asian, mutta mitään tuotekehitystä ei tapahdu. :-D

Itse joskus tutkin kolme vuotta vanhaa 159:ä ja siinä pohja oli jo melkoisesti ruosteessa eli sillä saralla on taidettu mennä huonompaan suuntaan kuin 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jmi kirjoitti:Toi logo on hauska, missä muussa merkissä sen saa vaihtaa viiden vuoden välein?
Saabissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Täs on ollut se159 naku harkinnassa mutta taidan vetäytyä vanhempaan mielipiteeseen ja palata haluamaan aivan loppupään 166 jtd:ä ?
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

On tuo 159 silti melko varma peli. Se että siinä on tyyppivikoja, ei tarkoita ettäkö ne tulisi kaikki samaan aikaan. Nuo vaan tulee jossain vaiheessa auton elinkaarta todennäköisesti esille.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ En itsekkään välttämättä ostaisi kun tätä ketjua katsoo :) Mutta totuus ei ole niin paha.. Mutta melko paljon kyllä tutun kuuluisia ominaisuuksia tässä on.

Ehkä enemmän ominaisuus, mutta pisusäiliö tyhjenee ennen kuin nopeasti.. hyvä että ehtii viikseen edes tarttua, kun on jo kusimerkki taulussa :drinking:

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Käsijarruvaijerit hankaa suojakumin puhki loppuvaiheilta ja alkaa sen jälkeen jumittamaan. --> Jarrut laahaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

quppe kirjoitti:Ehkä enemmän ominaisuus, mutta pisusäiliö tyhjenee ennen kuin nopeasti.. hyvä että ehtii viikseen edes tarttua, kun on jo kusimerkki taulussa :drinking:
Jossei sul o ksenoneit ni pistä parkit päälle ku peset lasia, pimeässä tietysti kannattanee pitää valot päällä. Tosin, eipä tuo neste niin kallista ole, ettenkö olis aina raakana käyttäny, parkit päällä kyllä ruuttaillut.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Jame »

^ Mulla on lamppujen pesurin sulake otettu pois. Eipä niistä lamppujen suihkuttelusta kumminkaan ihmeemmin hyötyä ole.
Il nero era bellissimo

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Tässä olisi ainesta vaikka erotella moottorityypeittäin nämä viat ja sitten pistää ne, jotka koskee kaikkia. Tosin ei minullakaan nyt ole ollut muuta kuin ketju ja takajouset. Muutenhan etutuenta ja laakerit on kaikki ok ja pelittää hyvin alkuperäisenä vieläkin. Muutenkin tulee mieleen koko etutuennasta ja sen heikkouksista kun tuntunee olevan heikkoa vähän joka automerkillä nykyään - kääntääkö ihmiset pyöriä paikallaan? Sehän rasittaa koko sitä konstruktiota ihan älyttömän paljon... itse en ikinä paikalla pyöriä käännä eikä ole missään omistamassani autoissa mitään eteen jouduttu vaihtamaan. Fiatit ja tää Alfakin pelittelee loistavasti.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jiitee kirjoitti: - ohjauslaitteet ( raidetanko ja ohjausvaihde)
-akselistoissa ja ohjauslaitteissa ongelmia
-raidetangonpäät ja ohjausnivelet ovat kovalla rasituksella leveiden renkaiden ja urheilullisen ajotavan vuoksi
Sama asia sanottuna kolmeen kertaan, eli raidetangon sisäpäitä menee (usein ollut vettä hammastangon suojakumin sisässä!?) Ja takertelevia hammastankoja ollut alkupään autoissa.
-hiukkassuodattimen vikoja dieseleissä
Onko? Ei ainakaan minulle ole tullut tietoon, toki dieselautoissa menee hiukkassuodattimia, sehän on kuluva osa. Mutta että tyyppiviaksi asti, tuskin.
-JTD 1,9 mJet GM 6-lovisen laatikon laakerit lyhytikäiset ( 60 - 100 tkm)
Tämä ymmärtääkseni kaikkien manuaaliaskien ongelma, saatan toki olla väärässäkin.

Lisätään listaan dieseleitten löysät ruiskusuuttimien liittimet.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ne laakerit ovat käsittääkseni lyhytikäiset niissä loodissa joiden välykset on tehtaalla shimmattu väärin. Jos remontin kerran joutuu tekemään ja tekee sen kunnolla niin ei taida tulla toista kertaa kohdalle.

FAQuihin siirrettyyn ketjuun ei voi enää kommentoida joten pidetään tämä täällä vielä siihen asti että "kaikki" sanottava on sanottu.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Juu, minä siitä yhdestä askista raportoin jossa oli juurikin shimmattu välykset väärin, muista tapauksista en tiedä onko syynä ollut sama. Pahaa pelkään että syy on ollut sama, mutta sitä ei ole sen tarkemmin tutkittu vaan laitettu uudet laakerit ja menoks.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja lrela »

Mites ne risat M-lootat oireilee? Oma 3.2 on jopa nollakelillä hiukan jäykkä ja pientä kahinaa ja ähinää kuuluu (123 tkm ajettu)? 2.2:ssä ei muistaakseeni kuulunut mitään omistuksen aikana 65-91 tkm ja jäykkä se oli vasta kunnon pakkasilla.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja DaViega »

159 kaikki mallit:
  • Takajouset saattavat katketa
    Raidetangonsisäpää väljääntyy

    Ovien apurungon tiiviste hapertuu ja vesi pääsee oven sisältä autoon
    Takaovien ja lokasuojien pokkaus kärsii kivisuihkusta jos suojamuovit on otettu pois (tai niitä ei ole ollut)
    Ilmastoinnin kompressorilta tulee ylimääräistä ääntä

    Manuaalivaihteisto kasattu väärillä välyksillä joka aiheuttaa laakerivian
    nelivedoissa "väljää" vetoakselistoissa
Bensamoottorit:
  • 1.9 / 2.2
    Jakoketju venyy

    TBI
    lambda-anturilla liian lyhyet johdot alunperin
Dieselmoottorit:
  • EGR-venttiili karstoittuu
    Jäähdytysjärjestelmän ilmausproppu pettää
    Suuttimissa löysät liittimet
Joitain normaaliin kulumiseeen liittyviä juttuja olen jätännyt pois, voin lisäillä sitä mukaan kun noita tulee lisää, mutta minunmielestä täällä on jo kaikki maintisemisen arvoinen ollut esillä? Voisi myös keräillä linkkejä liittyen kyseisiin vikoihin ja niiden korjauksiin?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Jame »

Voisi lisätä vielä jos on tiedossa noista eri tyyppivioista rajoittuuko ne tiettyihin vuosimalleihin. Eli onko fixantuneet esim. -08 faceliftin jälkeisissä autoissa.

Manuaalilaatikoitakin on (ainakin) kahta eri versiota, onko nuo molemmat kasattu huonosti, vai pelkästään se pienempien koneiden versio?

Tuosta ohjaustehostajan nesteestä punainen/vihreä on alfaownerissa jupistu että tehtaalta olisi virheellisesti lähtenyt autot punaisella nesteellä kun olisi speksattu vihreä.
Il nero era bellissimo

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Epezi »

lrela kirjoitti:Mites ne risat M-lootat oireilee?
Laakerivauriot ilmenee rohinan/ulinana, eivät aiheuta vaihtamisen jäykkyyttä.

harde
Viestit: 347
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja harde »

Minun edellisessä 2008 2,4 kiisselissä piti vihellystä kutosella jossain 110 nopeudessa. Tais olla mittarissa jotain 70 000, kun vaihdon nykyiseen..

Avatar
Lutra
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Syys 2013, 10:02
Car(s): Alfa Romeo 159 2006 oli

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Lutra »

Marutei kirjoitti:Käsijarruvaijerit hankaa suojakumin puhki loppuvaiheilta ja alkaa sen jälkeen jumittamaan. --> Jarrut laahaa.
Tämän laahauksen koin aamulla. Ensinmäinen pakkasyö (noin -7 astetta), oikeanpuolen takajarru laahas reippaasti. Kuskinpuoli jarrutti myös muttei yhtä paljoa. Kun päivä lämpeni niin jarrutkin alkoivat toimimaan.

1.9 bensa vm 2006 ajettu 145tkm.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja rausku »

Takaovien lapsilukkojen jäätyminen lienee myös kohtuu yleinen vaiva. Sisäkahvasta ovi aukeaa. Valohoito auttaa eli auringon valo tai käyttää lapsilukon päällä/pois.

harde
Viestit: 347
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja harde »

Se kässärin vaijeri kannattaa vaihattaa takuuaikana, oli meinaan puolen päivän duuni..

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja TTi »

Ketjun aloittaja taisi lainata listansa Oikotieltä, mikä olisi ehkä ollut hyvä mainitakin :wink:

3,5 vuoden aikana omassa -08 rekisteröidyssä 1,9-dieselautomaatissa ainoat viat EGR-venttiili ja ilmastoinnin kompura (vaihdettiin pian Deltan tekemän ilmastointihuollon jälkeen, ali-/ylitäyttö...). Jarrut toimii, mikään ei kolise eikä nitise. Jarrut kyllä kitisee, jollei välillä survo kunnolla.

Brittien ja Saksan foorumeilta olen päätellyt vaihteistovaivojen koskevan nimenomaan M32-lootaa (juttua löytyy paljon myös Opel-aiheisilta sivuilta). F40 vaikuttaa keskustelujen perusteella kestävältä, ja onhan tuon käyttökin aika traktorimaista (hidas, mutta kankea).

Aisinin valmistaman automaatin (TF-80 SC) kestävyys kyllä kiinnostaa. Yleisesti ottaen Aisinit ovat huonossa maineessa, ja tätäkin lootaa ovat ainakin vääntävissä Volvon nelivetodieseleissä onnistuneet saamaan hajalle. Yleinen vika Aisinin laatikoissa lienee solenoidipöydän venttiilien vikaantuminen, kun öljyjä ei vaihdeta (lika, piki), mutta onko näitä 6-vaihteisia muuten hajonnut?
Kun itse auton aikanaan ostin, aika lailla googlasin tietoja tuosta laatikosta, enkä löytänyt mitään fataalia.
TTi

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Saabejen kanssa puuhaillessa ei Aisinit mitenkään huonomaineisia ollut. Ainakin 5-lovinen oli perusvarmaa kamaa, josta revittiin kovia vääntöjä. Itsellä kokemuksia vaan parin Volvon ja yhden Saabin verran, eikä kummassakaan mitään ongelmia.

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Lienee huollon puutteesta tulleita ongelmia nuo Aisinin ongelmat. Onhan niitä toki kaikissa muissakin merkeissä enemmän ja vähemmän. Puhumattakaan DSG lootista:) ongelma on Aisinissa se kun öljynsuodatinta ei voi vaihtaa. Luin jostain että uusin Aisin on 8 lovinen, löytyy ainakin Volvosta nykyään. Pieni nykiminen silloin tällöin kuuluu asiaan 6 lovisella mutta totaalituhot lienevät harvassa. Japanilainen laatutuote:)

Avatar
mutt
Viestit: 5443
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kyllä ne ongelmat on rakenteellisia.
http://www.youtube.com/watch?v=d8FFowPd7Ac" onclick="window.open(this.href);return false;
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja TTi »

Tuossa videossa on vanha 5-vaihteinen aski, joka ei ole 159:ssä käytössä.

Mielestäni on vähintäänkin ennenaikaista tuomita tämä uudempi 6-vaihteinen laatikko sillä perusteella, että tuossa vanhassa oli kestävyysongelmia, jotka konkretisoituivat erityisesti vääntävien diesel-koneiden yhteydessä.

Kaipaisinkin siksi ihan oikeaa tietoa 6-vaihteisen laatikon ongelmakohdista. Öljynvaihdon unohtaminen kostautuu ihan varmasti pidemmällä tähtäimellä, mutta onko tässä laatikossa oikeita vikoja?
TTi

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Carlos »

^ http://www.powermatic.fi" onclick="window.open(this.href);return false; soita tonne.

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Muutaman kuukauden omistamisen jälkeen voin allekirjoittaa ainakin seuraavat "ominaisuudet"

- vesivuodot sisään
- heikko maalipinta ja kiveniskeymät erityisesti takapyöränkaaren edessä
- logot menee huonoksi

Mutta vastapainoksi – 159 on mahtava auto ajaa ja katsoa (pakko aina vilkaista taakseen parkkin jätettyään), EQ-modatut Boset kuulostaa kerrassaan mainiolta, auto ei nitise tai natise yhtään, verrattain harvinainen auto ja Alfakuskit moikkailee 8)

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jkk »

itellä nyt ollut kohta 4 kk/ 5tkm 159 alla ja jotain pientä havaittu

- kuskin penkki natisee snadisti, nostamalla pykälän verran häviää natina
-oikealta edestä kuuluu joskus snadia narinaa jos ajaa töyssyyn, kuiva pusla/nivel?
- taka osassa kolahtelee joku, ei tietoa mikä, tutkittu edellisen omistajan toimesta takuuaikana deltas, katsastukses ei löytynyt mitään, ovia säädetty takuuseen mutta kolinan lähdettä ei löydetty. itse veikkaan että varapyörä tai työkalusetti kolisee(kolina vaimentu kiristämäl sitä)
- jarru kitisee tietyssä kohdassa

-keulamerkki oli haalistunut, ostin uuden. Autokeskuksen huoltopäällikkö osasi neuvoa uittamaan merkin kunnon lakassa niin ei haalistu enään.
tuo orkkismerkki on päällystetty jollain ohuel kalvolla joka halkee vaikka kiveniskemäst ja sinne alle pääsee vettä ja sit se irtoo pikkuhiljaa se kalvo ja aurinko ja kelit muutenkin hoitaa asian kuntoon :D

Avatar
hjpp
Viestit: 1925
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Talven lähestyessä muistui mieleen, että ainakin 1,9 dieselissä saattaa huohotus jämähtää jäähän ilman lisäeristystä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja DaViega »

^Olikos näitä enemmänkin, hämärä muistikuva löytyy. Ja korjaantuko 'lopullisesti' sillä, että laitettiin lisäeristykset (vedettiinkö joissain vesiletku huohottimen vierestä myös?)
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
hjpp
Viestit: 1925
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^Rakenteensa puolesta luulisi olevan ja muistelen olleenkin. Jossain täällä foorumilla taitaa olla kuva rakennetusta jäähdytysvesikiertoisesta lämmittimestä.
Pelkällä eristykselläkin pötkii jo asiallisesti.

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

hjpp kirjoitti:Talven lähestyessä muistui mieleen, että ainakin 1,9 dieselissä saattaa huohotus jämähtää jäähän ilman lisäeristystä.
Koskeeko myös vanhempaa 2.4 mallia?

Avatar
Maunu
Viestit: 3483
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ainakin omaan 2.4:seen olen tehnyt tuon eristyksen/lämmitysputken. Ei siitä ainakaan haittaa ole.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Automaattilaatikko asioissa voisi muilta foorumeilta löytyä enemmän tietoa, esim volvolandia? Onhan varmaan esim joka toisessa V 70 Vollessa kyseinen laatikko, joten jokunen niitä liikkuu maanteillä:)

Avatar
Lutra
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Syys 2013, 10:02
Car(s): Alfa Romeo 159 2006 oli

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Lutra »

Konepellin etureunassa, molemmin puolin suunnilleen samassa kohdassa, oli ruostejono. Saattaa olla kiveniskujen alkuunsaama mutta symmetrisyys vois johtua tuotantoprosessista. Onko muilla samaa??
Liitteet
konepelti.jpg
konepelti.jpg (106.09 KiB) Katsottu 12103 kertaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Varmaan kaikissa autoissa vähän samaa ongelmaa, kun tuo on terävä kulma. Terävissä kulmissa kun on aina vähemmän maalia, mitä tasaisella pinnalla. Tietty kaikki muu vaikuttaa siihen ja voihan se olla, että on säästetty se kaksi grammaa maaliainesta tehtaalla, joka näkyy sitten noin. Tai lakka on ollut heikosti kiinni, tai vaikka ja mitä muuta. Näissähän on tunnetusti maailman kestävin(TM) supermaali, mikä lähtee karkuun jo lumihiutalettakin... :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ettei kyseessä olisi kittivika konepellin etusaumassa, eli lähtenyt ruostumaan sisältäpäin? Jos on niin pitäisi ainakin johonkin ikään asti mennä koritakuuseen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jkk »

koritakuu on muistaakseni 10 v, edellyttää et kaikki korin ja maalipinnan tarkitukset teetetty huollossa

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Tuo näyttäisi siltä, että se on sisäpuolelta lähtennyt? ei kiveniskeymiä tai muitakaan naarmuja.

Eipä ainakaan mulla näy mitään vaurioita, mittarissa sen 96tkm
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Pakko kallistua jonkinlaiseen tuotantovirheeseen. Omassa hieman yli 135tkm ja moista ei ole havaittavissa. Ainoat paikat missä maalia on lähtenyt on etulokareista, siististi pari pientä palaa. Ruosteesta ei silti ollut tietoakaan.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: 159 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Hmm, tsekkasin juuri tarkemmin omaa 159:siä, vuosimallia 2006 ja mittarissa 170tkm. Ei maalivirheitä kaarissa tai nokkapellissä... voiko jopa käytetyllä värillä olla väliä? Luulisi, että jos kyseessä olisi selkeä maalausvirhe, olisi maalivaivaisia autoja enemmänkin eteenkin alkusarjan laitteissa. Olen kolmea käynyt katsomassa ja yhden sitten ostinkin, eikä noissa yksilöissä ainakaan vastaavia maalivirheitä näkynyt.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Vastaa Viestiin