Akun vaihtamisen iloja

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja PK »

Kertokaahan, onko mahdollista että akun vaihtamisen jälkeen auto tuntuu huomattavasti pirteämmältä ja ihan kuin kulkisi vähemmällä kaasullakin? Voisiko kipinä olla parempi? Vai koenko harhoja ja tilaatte valkotakkiset hakemaan mua?

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja michael »

Kipinä on varmaan sama kuin ennenkin mutta kyllähän ne ecun opitut arvot varmasti lähti kun akku oli pois. Se aiheuttaa varmasti eroa koneen käytökseen, mutta tuskin yleensä parantavasti. :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 11184
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuntuman parantuminen on suhteellista. Eihän siitä ole pitkäkään aika kun joku dynotti TS:n lisäpotkua antavaksi tunnetun sytkämuutoksen vaikutukset. Lopputuloksena tehokäyrä laski, mutta eri kohdilta eri verran ja siihen tuli jollekin kohtaa terävämpi nousu, joka sitten persdynolle tuntuu tehokkaalta.

Komppaan siis michaelia, adaptaatiodata varmaan nollautuu ja aiheuttaa muutosta käytökseen, mutta mitattaessa tuskin olisi parannusta havaittavissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

mä kyllä uskon et uudella akulla kiihtyy paremin,
selitys on et laturi ei ota niin paljoa.
teoriassahan se ei oo näin,
mut siltä se tuntuu.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Muistan kun vanhassa pösössä oli joskus laturi loppu ja se välillä lakkasi toimimasta ja latauksen varoitusvalo syttyi, mutta kylkeen kopauttamalla se heräsi henkiin. Tällä tekohengityksellä mentiin pari viikkoa, kunnes se oli pakko vaihtaa. Aina kopautuksen yhteydessä tyhjäkäynti hieman laski, joten kyllä se tietysti pienen kuorman moottorille teki. Tuskin kuitenkaan niin suurta kuormaa, että tuota persdynolla havaitsisi muuten kuin ankaralla kuvittelulla?

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jos vanha akku olisi siten rikki että sen lataaminen imisi yhden hepan tehoa moottorista, eli kutakuinkin kaiken mitä laturi pystyy antamaan, niin tuolla teholla akku kuumenisi kohtuullisen voimakkaasti. Näin tuskin käy..
Kimmo

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja PK »

Siinä vaihdon yhteydessä asentaja toi toisen akun siihen ja kytki plussan siihen häkkyrään, joka on akun päällä että virran saanti ei kai katkennut tässä rytäkässä. Sitte toinen ongelma, joka oli ennen akun vaihtoa, oli että 4-5 -vaihteella jos polkas kaasun pohjaan, ni saattoi kone "lyödä tyhjään" eli nytkähti ja sytytti hetkeksi MCSF-valon, joka kohta hävisi ja kone toimi niinku mitään ei ois ollukaan. Viittaisi puolaan, mutta nyt sitä ei esiintynyt uudella akulla.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Akut voi olla monella tapaa rikki, eli joskus jopa katkovat ja jos jännite heittelee, niin vaikuttaa ties mihin. Tuo edellinen kommentti oli vain siihen skenaarioon, että laturi tekisi merkittävästi enemmän töitä vanhalla akulla.
Kimmo

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Huono akku ja sitä myötä suuret jännitevaihtelut voivat tunnetusti aiheuttaa varsin monenlaisia ongelmia. Ehjällä akulla auto toimii "normaalisti", rikkinäisellä voi esiintyä erilaisia häiriöitä jotka voivat pahimmillaan vaikuttaa jopa tehoon. Eli persdynovaikutus on täysin mahdollinen.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Jännitevaihtelu aiheuttaa heittelyä antureiden mittaustuloksiin, jolloin atk laskee väärin todelliseen haluttuun arvoon nähden ja ohjaa toimilaitteita väärällä alueella? Tokkopa esim. suuttimet hidastuisivat pienellä jännitenotkahduksella?
Mulla heittää abs-herjaa nanosekunnin joskus startin yhteydessä, akku ehtoopuolella.
Esim Rauman akussa varavoima tökätään obd-töppeliin vaihdon ajaksi, jolloin kello pysyy oikeassa ajassa...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ehtoopuolella oleva akku voi tosiaankin sotkea ihan mitä tahansa, ihan miten tahansa ja ihan missä tahansa.
CAN ja LIN-väylätekniikat ovat varsinkin tässä oiva esimerkki. Siellä kun tulee digitaalinen signaali, akun jännite heittää vaikkapa puolella voltilla, voi aiheuttaa anturidataan esim. 0.25V heiton. Paljonkos luulisit tuon vaikuttavan vaikkapa ILMIlle tai vaikka ABS:lle? ABS:lle hyvinkin paljon. Kysymyshän on siitä, että kuinka usein moisia heittoja tulee - oletetaan vaikka, että käytännössä akku pitää jotenkuten jännitteen itsessä kiltisti, koko ajan kuormittaen laturia. Laturin kuormitus on hyvin marginaalinen tehoihin, mutta se on olemassa.
Sitten laitat vaikkapa vilkun päälle, taas nappastaan akulta nopeasti ja "yhtäkkiä" jännitettä -> tulee pieni heitto, jota laturi lähtee heti kompensoimaan > tästä johtuen jokin anturi tahi mittari heittää pienen ekstraheiton > ECU tulkitsee dataa, huomaa heiton > tekee säätöjä väärän datan perusteelta = vaikutus voi olla selvästi huomattava. Voi aiheuttaa etenkin suurjännite/suurvirtapuolella heittoa, joka jo näkyy. Puola saa aavistuksen liian pienen virran tai ECU saa aavistuksen liian vähän jännitettä joltain niinkin yksinkertaiselta asialta, kuin kierrosnopeusanturilta, jonka seurauksena säätää sytkää väärin. Vaihtoehtoja on ihan oikeasti monia, se kuinka pahasti se vaikuttaa normaalissa ajossa onkin sitten toinen juttu. Käytännössä heikkokuntoinen akku voi todellakin aiheuttaa tehohävikkiä tai ylimääräistä kuormaa laturille tai sähkölaitteille, toisaalta se saattaa toimia täydellisesti ilman mitään ongelmia kylmästarttia lukuun ottamatta.

Tästä tilanteesta en sano, mitä on käynyt ja mikä on tilanne, akku on voinut olla aiheuttajana tai osasyyllisenä. Voi myös olla, että joskus ECU on oppinut väärille arvoille ja akun irroitus resetoi opitut arvot -> ovat nyt kohdallaan ja toimii. Samaan toki pitänee todeta, että ECUn pitäisi oppia uudet/oikeat arvot parinsadan kilometrin ajomatkalla, mikä mielestäni tuonkin aika lailla kumoaa. Se on voinut myös olla hapettunut napaliitin, minkä seurauksena jännite/virtaheitot ovat olleet huomattavia. Tai jotain muuta yhtä mahdollista.

PS.
Kai tiesitte, että likainen akun pinta aiheuttaa "sillan" napojen välille ja lisää itsepurkautumista? Kyseessä voi olla vaikkapa ihan vaan hiekkaa ymv. schaibaa, jota konehuoneesta helposti löytyy. Ero voi olla jopa mitattavissa (likainen akku purkautuu mitattavasti nopeammin, kuin sama akku puhdistuksen jälkeen).

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Jokseenkin noin. Teollisuudessakin huonot/vialliset powerit aiheuttavat häiriöitä/outouksia. Myös erittäin lyhyet sähkökatkot sekoittavat logiikat sun muut atk:oot. Jännitepiikit myös pahasta. Ihan samaa kauraa noissa autoissakin nykyään on.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

CAN ja LIN-väylätekniikat ovat varsinkin tässä oiva esimerkki. Siellä kun tulee digitaalinen signaali, akun jännite heittää vaikkapa puolella voltilla, voi aiheuttaa anturidataan esim. 0.25V heiton. Paljonkos luulisit tuon vaikuttavan vaikkapa ILMIlle tai vaikka ABS:lle?
Aina tulee vanhalle äijälle uutta tietoa, olen tähän asti elänyt mailmassa missä väitetään että digitaalinen singaali on vain 0 tai 1 :shock:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Niin minäkin luulin.
Mutta sielläpäs mitataan jännite-eroa, mm. CAN-väylässä on CAN HIGH ja CAN LOW, joiden eroa mitataan. Jotta tulos on oikea (eli, kun nollalinjan yläpuolella on jännitettä samaan aikaan, kun nollalinjan alapuolella on negatiivinen jännite) = jännite-ero = yksi. Kun eroa ei ole, tulos on 0.
Eli periaatteessa se on tosiaan ykkösiä ja nollia. Tässä suoraan kuva siitä, mitä tarkoitan:

Kuva

Jos CAN LOW-signaali näyttää epäsymmetriseltä CAN HIGH-signaaliin verrattuna, tulos voi olla 0, viakka pitäisi olla 1.
Esim. sähköjärjestelmässä oleva häiriö voi sotkea molempia signaaleja siten, että ne ei ole toistensa peilikuvat. Eron ei tarvitse olla paljoa.

EDIT:
Vielä hieman selkeyttäekseni: väylässä kulkee jännitettä, ECU tulkitsee sen vaihtelua, eli tulkkaa jännitteen kertomaa tarinaa. Toiset ECUt ovat herkempiä virheille kuin toiset.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Joo, se on kuin cd-levy, ykkösiä ja nollia. Mittadata muunnetaan analoogisesta, esim. 0-10V jännitteestä bittimuotoon. Bittien määrä/taajuus määrää tarkkuuden. Taasen esim abs-anturin tieto "0 ja 1", ehkäpä pulssin nousevasta reunasta - atk mittailee pulssien taajuutta, millä arvataan pyörän nopeus.
Känniväylähän on tiedonsiirtoon jossa 0 ja 1, eli jännitevaihtelut liikkuvat. Tämä vaatii virheenkorjauksen/seurannan. Analogipuolella tulee mieleen audiopuolellakin käytetty ns. balansoitu liitäntä, jossa siirtolinjan virheenkorjaus.
Jännää tämä atk/dikisähkö, herkkä laji, kuten pärekaton kulottaminen...

Avatar
Polforea
Viestit: 11184
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, totta, jos akku on muuten viallinen kuin vain väsynyt (toki silloinkin, mutta sen luulisi huomaavan jo startatessa, koska sen pitää olla todella väsynyt), voi se tosiaan saada aikaan jänniä efektejä. Tässä tapauksessa sen puolesta kieltämättä puhuu se, että jos akut on rinnastettu vaihdon ajaksi katkottoman sähkönsyötön takaamiseksi, ei moottorinohjaus tietenkään hukkaa adaptaatioita.

Mä tosin väitän, että ne jänniteheittelyt vaikuttavat nimenomaan antureiden analogiseen arvoon ennen DA-muunnosta eikä häiritse bittivirtaa. Eiköhän nimittäin digisignaloinnin syötöt ole reguloituja ja kehtaan vielä veikata (joo, en jaksa nyt ettiä speksejä luettavaksi), että väylissä käytetään bittivirheiden varalta mm. tarkistussummia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Aivan, nimenomaan ennen bittejä, jossa se mittaus tapahtuu, tulee poikkeama. Atk tiedonsiirrossahan käytännössä aina on virheenkorjaus/tunnistus. Jos toimielimet olisivat myös reguloituja tai niiden käyttösähkö (vai onko ne autoissa, en tiedä), niin vaihtelut pienentyisivät. Atk häröt, bitti poikittain, voinevat aiheutua piikeistä/alenemista, kun esim korruptonoitunutta muistipaikkaa käytetään, jonka häiriö aiheuttanut.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ot: suomen kieli hankalaa näin muutaman oluen jälkeen; miten tuo korruptio- sana taipuu edellisen viestin asiayhteydessä (jos siinä asiaa edes on)? :oops:

Avatar
Polforea
Viestit: 11184
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se meneepi "Korruptoitunutta". Tätä uusiosana-korruptiota ei toki sovi sekoittaa poliittisen korruption kanssa, niitä muistipaikkoja kun kukaan ei toivottavasti lahjo.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kyllä viallinen akku vaikuttaa autoon mielenkiintoisilla tavoilla. Itse vaihdoin just akun ja auto tietysti tuntuu pirteämmältä mutta se voi olla ECU nollauksen tulos. Vanha akku oli viallinen ja auto tuntui kokonaisuudessa laiskalta. Vikakooditkin ilmestyivät herkemmin viallisella akulla.

Vanhassa 146:ssa akku meni sellaiseen kuntoon että yhtenä päivänä etupyyhkijät jäivät päälle eivätkä lopettaneet pyyhkimisen kunnes uusi akku oli asennettu! Matkalla akkua ostamaan auto tökki vielä pahasti monta kertaa sillä tavalla että tehot olisi katkaistu kokonaan ja heti takas päälle!
Kuva

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Akun vaihtamisen iloja

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Ton ecun nollaamisen vaikutus olisi kyllä kiva saada ihan faktatietona ja tulokset dynolla mitattuna. Vertailukäyrät ennen ja jälkeen nollausta.
Omassa dieselvaunussa tolla nollaamisella on persdynon mukaan ihan huomattava vaikutus. Epäilen, että tuskin nollaaminen tuo tehoa lisää vaikka siltä tuntuukin. Luultavasti se on vaan ecun itseoppimisen alkuvaiheen aiheuttamaa epätasaista vääntöä.

Vastaa Viestiin