Auto seisontaan pidemmäksi aikaa?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Auto seisontaan pidemmäksi aikaa?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Kaveri on laittamassa autonsa seisomaan määräämättömäksi ajaksi, todennäköisesti vuosiksi. Säilytyspaikka on kylmä talli. Miten auto kannattaisi säilöä, kun se on kuitenkin tarkoitus ottaa liikenteeseen uudelleen joskus 3-6 vuoden päästä? Toiveissa olisi kuitenkin, että auto pysyisi jotakuinkin toimivana säilytyksen ajan. Asioita, jotka nyt ovat pohdinnassa:

-kannattaako auto nostaa pukeille?
-akku varmaankin kannattaa irrottaa?
-millaiset öljyt sisään, onko sillä väliä?
-"tippa öljyä tulpanreiästä", neuvoivat vanhat automiehet. Toisaalta on myös mahdollista pyörittää autoa esim. muutaman kuukauden välein. Hyvä vai huono idea?
-mitä muuta kannattaa huomioida?


Toinen omistakin autoistani siirtynee vuoden päästä pelkäksi kesäautoksi, eli se menis seisontaan vain talvikausiksi. Puolen vuoden seisottaminen ei vaatine mitään kovin ihmeellisiä temppuja keväisin tehtävän öljy- ym. huollon lisäksi?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Auto seisontaan pidemmäksi aikaa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Säilytyksestä puhunut ns. automiesten kanssa ja tuosta "öljyä tulpanrei'istä" on myös puhuttu vähäsen.
Pitivät vähän nyrkkisääntönä, että iäkkäämmällä autolla (<2000) voi olla oikeasti järkevintä.
Toisaalta jos konetta voi käyttää välillä, se helpottaa. Öljythän mennee huonoksi pitkällä seisotuksella joka tapauksessa...?
Jos auto makaa oman painonsa varassa, saattaa tukivarsien ja tuennan puslat muovautua siihen ja ovat sitten vaihtokunnossa, kun autoa pitäisi ottaa taas käyttöön. Pukit on hyvä vaihtoehto, ei renkaat menetä muotoaan samalla tavalla ja auttaa alustan kanssa. Korin väsymisestä en osaa sanoa mitään, mutta en usko ainakaan sen olevan kovin vakava ongelma.
Ainiin! Jos mahdollista, niin ikkunoita vähän auki, että ilma pääsee paremmin kiertämään, ettei kosteus tiivisty sisustaan.
Akku kannattaa pitää ylläpitolatauksessa älylaturissa aina toisinaan, jotta pysyy hereillä. Kemiallinen reaktiohan akussa on virtaa luovuttaessa tai ladattaessa.

Nuo ovat sitten vain jotain, mielipiteitä tuntuu olevan aika lailla niin monta kuin on tekijääkin. Öljyä jos laittaa tulpankoloista niin kannattaa muistaa se ennen kuin käy kierättämässä konetta. Myös polttoaineessa olevat epäpuhtaudet voinee aiheuttaa ongelmia, jos auto seisoo pitkään (vesi, sakka ym.)

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Auto seisontaan pidemmäksi aikaa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

1) Jos laittaisin öljyä tulpanrei'istä, koettaisin tehdä sen tipan sijasta sumuttamalla, jotta öljyä olisi muuallakin kuin männän päällä löhöämässä.

2) Pukeille nostosta on kahta koulukuntaa. Aqun kommentissa on nopealta pohtimiselta pohjaa, mutta toisaalta se kumi vanhenee joka tapauksessa. Onko sitten parempi että se vanhenee luonnollisimmassa asennossaan (auto renkaillaan) vai ulosjoustossa? Ainakin osa autojen puslista kuuluu kiristää auto renkaillaan, etteivät puslat normaalisti olisi ylimääräisessä jännityksessä. Jos näin on tehty, tullee puslille kiertojännitystä renkaiden roikkuessa vapaana, eikä se välttämättä ole hyvä asia. Niin tai näin, pusla- ja rengasjumppaan kannattaa vähintään henkisesti varautua joka tapauksessa.

Toisaalta mitä paremmin auton yllä ja alla kiertää ilma, sitä hitaampaa korroosio on ja sitä pienempänä homeriski pysyy. Joten jos parkkiruudun kuivuudesta on pienintäkään epäselvyyttä, ei ole huono idea nostaa autoa ylöspäin. Kysymys on lähinnä, nostaako pukeille vai pistääkö pönkkää suoraan renkaiden alle.

3) Ainakin Biltema ja Tarjoustalo myy venekäyttöön tarkoitettuja kosteudenpoistajia. Nämä vetävät suolapanoksen avulla ilmasta kosteutta, joka kerääntyy ämpärimäiseen säiliöön patruunan alla. Säiliötä siis tarvii muistaa tarkkailla ja tyhjentää tarvittaessa, mutta ainakin mun kokemus näistä on ihan positiivinen ja näen nämä parempana vaihtoehtona kuin vanhan kansan suosimat sanomalehdet.

Just my 2 cents.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Auto seisontaan pidemmäksi aikaa?

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Jos laittaisin auton seisomaan ennalta määräämättömäksi ajaksi niin varmaan laittaisin pukit alle. En välttämättä niin korkealle, että renkaat kokonaan irti maasta, mutta sen verran keventämään ettei mene kumit kelvottomiksi jos vaikka tyhjenee. Laittaisin tietysti alle jotkut huonommat nakit. Akku tietty irti ja jos kylmä tila niin jonnekin lämpimään säilytyspaikkaan. Toisaalta kovin suuri kustannus ei uusi akku ole vaikka olisikin mennyt piloille vuosien saatossa. Autosta sen silti irroittaisin. Jäähdytysnesteen pakkaskeston tarkastus. Tulpanreiästä voisi öljyä koittaa sumuttaa. Tuskin on haittaa ainakaan. Tietysti kaikki irtomatot, kumimatot yms helposti irtoavat kosteudenkerääjät pois sisustasta. Ehkä se suolapussikin on ihan hyvä juttu.

Ovet muuten kannattaa jättää lukitsematta jos vaan mahdollista ja kenties jättää avaimet jonnekin sinne autoon. Jos säilöt autoa vuosia niin sen avaimetkin saattaa hävitä vuosien varrella.

Talveksi kun laitan seisomaan niin kauheasti en kikkaile. Siivous, pesu ja ylimääräiset tavarat pois. Viime talveksi hankin sellaisen hengittävän peitteen ja se oli kyllä hyvä. Autoa ei tarvinnut heti seisonnan jälkeen olla pesemässä kun peite suojasi pölyltä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
mattijus
Viestit: 5257
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto seisontaan pidemmäksi aikaa?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Polforea kirjoitti: 3) Ainakin Biltema ja Tarjoustalo myy venekäyttöön tarkoitettuja kosteudenpoistajia. Nämä vetävät suolapanoksen avulla ilmasta kosteutta, joka kerääntyy ämpärimäiseen säiliöön patruunan alla. Säiliötä siis tarvii muistaa tarkkailla ja tyhjentää tarvittaessa, mutta ainakin mun kokemus näistä on ihan positiivinen ja näen nämä parempana vaihtoehtona kuin vanhan kansan suosimat sanomalehdet.
Kosteudenpoistajista positiivista plussaa täältäkin.
VMP

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto seisontaan pidemmäksi aikaa?

Viesti Kirjoittaja rausku »

Kun olen talven seisottanut autoja kylmässä niin olen paketoinut auton kuten veneenkin eli jos tasainen maa tai yhtään kostea niin ajan pressun päälle, jonka laidat kääntää ylös. Toinen pressu auton päälle, josta laidat alas. väliin jää ilmarakoa, josta ilma kiertää. Autosta ikkunat raolleen ja auton sisään ylläpitolaturi ja pakkasvahti. 200-400w lämmitin riittää kuivattamaan auton ja samalla latautuu akku. En ole akkua irroittanut ettei tarvitse kelloa säätää keväällä :lol:
Nykyisessä kesäautossa on sellainen tiukka hengittävä peite.

Pyrin myös liikuttamaan autoa hieman säännöllisesti ja pyöräytän silloin tällöin käyntiin + käytän lämpimäksi asti (seisontavakuutuksen ehdot toki kannattaa muistaa).
Ennen säilöntää pesu, vaha ja siivous.

Ai niin pakoputkeen tukko ja hiirenkarkoitin sisälle.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Auto seisontaan pidemmäksi aikaa?

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Jos autoa ei ole tarkoituskaan käyttää useaan vuoteen niin ehdottomasti akku irti. Pukeista en osaa sanoa, tuntuisi järkevältä joku keventävä nosto kuten edellä kerrottu.
Uudet öljyt ehdottomasti sisään, keräävät vähemmän kosteutta kuin vanhat.
Kosteuden poistaja johonkin saaviin lattialle ja vaikka luukkuun on kova sana (kunhan muistaa joskus tarkistaa ettei tule yli)

Mulla oli yhden talven spideri "puolilämpimässä" ja laitoin sähköisen Putkimallisen lämppärin roikkumaan keskikonsolin yläpuolelle. Kiinnistys oli siis molemilla puolilla ikkunoissa. Se oli erittäin kova keksintö.

Tietenkin kannattaa säilytyksen tasoa miettiä sen kautta että mitä autolle tulevaisuudessa tehdään. Pitääkö sen säilyä hyvin vai vain "säilyä"
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Auto seisontaan pidemmäksi aikaa?

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Polforea kirjoitti:1) Jos laittaisin öljyä tulpanrei'istä, koettaisin tehdä sen tipan sijasta sumuttamalla, jotta öljyä olisi muuallakin kuin männän päällä löhöämässä.

Joo, ja ehkä laittaisin jotain "kasausöljyä", esim Redline Assembly Lube (saa motonetista), joka pysyy pinnoilla paremmin kuin tavallinen moottoriöljy.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
J. Saari
Viestit: 399
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Re: Auto seisontaan pidemmäksi aikaa?

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Tosiaan noi myrkyt ja satimet kannattaa muistaa jos autoa säilytetään ympäristössä missä jyrsijätkin viihtyy. Yhtenä syksynä unohdin itse tuon homman ja äkkiä oli penkkien verhoilut nakerrettu vaihtokuntoon. En tiedä pitäiskö mun alkaa pitää sadinta ihan vakituisesti autossa kun juuri eilen 75:lla ajaessa totesin että pelkääjän jalkatilassa on kyytiläisenä ilosesti vipeltävä metsähiiri :lol:

Monella ruostuu pohja sisältä päin kun äänieristevillat kastuu ja muhii siellä tiiviin maton alla kaikessa rauhassa. Jos tuota epäilee niin kurkkaisin mattojen alle sen verran ettei ainakaan ton takia ala paikat ruostua ja homehtua. Itsellä loppui talvisäilytyksen homehtumiset siihen paikkaan kun tajusin puuttua tohon, vaikka säilytyspaikka ei muuten kaikkein kuivimpia olekaan..

Vastaa Viestiin