159 vesivuodot

Alfoista

Valvoja: Moderators

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Tyhmä kysymys, mutta minnekkäs ton veden pitäisi sitten oikeasti ohjautua? Itelläkin näköjään samaa vikaa..

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Oven alareunassa on kiinni tiiviste, ovessa. Sen takana piilossa etupäässä on ainakin valumareikä josta vesi valuu kynnyksen päälle tiivisteiden ulkopuolelle.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Mulla on etuovet olleet edelleen vuotovapaat lasitiivisteen vaihdon jälkeen, mut nyt näyttäisi kuskin puolen takaovi laskevan vettä sisään. Elikkä tiivistyshommiin ryhdyttävä. Onkos kellään hyvää suositusta tiivisteaineeksi?
Siis jos haluaisi oven olevan vielä purettavissa ilman sorkkarautaa ja mattopuukkoa. Joku sellainen mömmö joka ei liimaisi niin kovasti. Silikoni ehkä menis mutta se ei taida olla oikein hyvä aine peltien kanssa...

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Sikaa vaan kehiin ..sikailemalla kuntoon.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Sikailulla mennään, mut olisin kaivannut vähän tarkemmin, että minkä sortin sikaliimaa sinne laittaisi. Ainakin kaikki yleisimmät rautakaupasta löytyvät Sika:n tekemät PU-massat on niin tiukkoja liimoja että tuskin saa oven sisäpeltiä enää ehjänä irti.

Hakusessa siis joku SikaLastomer 710 vastaavaa tavaraa jota löytyisi Motonet henkisistä kaupoista.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Mutta hetkonen... Totahan löytyy Motonetistä.
Pitäisi vissiin surffailla ensin tarkemmin nettiä ennen kuin kirjoittelee :-D

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Itse laitoin sika 211 mutta kyllähän se mattopuukko ajaa asian jos tulee jotain asiaa oven isään.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja jkk »

mä laitoin sika 521 fc ja alarunaan sauman päälle, ei väliin ku laittaa niin pelln saa joskus auki veitsellä :)

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja koska »

sikaflex 221 näyttää viime viikolla käytetyssä purkissa lukevan... Puukollahan sen irti saa, jos ihan välttämättä tarttee.

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Itselläni oli hieman epäonnea näiden vesivuotojen kanssa, joita ehdin ihmetellä jo elokuusta saakka. Alun perin autoon asennettiin tuulilasi uudelleen autoliikkeen korjaamossa (oli aikoinaan huonosti liimattu) ja matot kuivattiin. Myöhemmin, omasta vinkistäni tiivistettiin myös ovien sisäpellit.

Vettä tuli edelleen sisään jostain A-pilarin tienoilta, tullen esiin kojelaudan päädyistä. Varmistuttuani ensin vesikaukalon tiiveydestä (otin mm. irti ja tiivistin lämmistyslaitteen ilmanottoaukon) otin lopulta itse irti molemmat etulokasuojat ja tutkin mitä niiden alta paljastuu, mikä oli projekti sinänsä. Turhaa työtä. Tuulilasia en osannut epäillä, sillä sehän oli jo liimattu uudelleen.

Lopulta A-pilarin verhoilun kastuttua reklamoin korjaamolle tuulilasin tiivistyksestä. Kappas vaan, liimaus oli edelleen tehty huonosti, joten lasi asennettiin jälleen uudelleen. Nyt vuotoa ei ole näkynyt. Eilen vielä tarkistin vielä kaikkien ovien välipellin tiivistykset ja takaovissahan ne oli vähän huolimattomasti tehty päästäen hieman vettä läpi, joten viimeistelin ne itse uudelleen. Kuivatin matot viimeisen päälle ja laitoin kaikki kasaan kun varmaan 1,5 kk oli ollut takapenkki, kynnyslistat ja kojelaudan alaverhoilut irti ja kaikki matot rakosellaan jotta voi noita vuotoja tarkkailla. Mitä opin: KAIKKI PITÄISI TEHDÄ ITSE MIKÄLI HALUAA HYVÄN LOPPUTULOKSEN!

Välillä meinasi jo alkaa stressaamaan nämä vuodot, mutta nyt auton pitäisi viimein olla tiivis, enkä kurkista maton alle seuraavan kerran kun vasta keväällä :)

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Heksi kirjoitti:KAIKKI PITÄISI TEHDÄ ITSE MIKÄLI HALUAA HYVÄN LOPPUTULOKSEN!
Tämä.
Jonkin verran olen jo kehittänyt ymmärrystä korjaamoja kohtaan, kun tekee itse niin tajuaa että kaikki ei mene aina kuin stomsössä, mutta tuollaiselle selkeälle hutiloinnille onkin sitten nollatoleranssi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Jep. Mun tapauksessa ei olisi todellakaan paljoa vaatinut jos hommat olisi tehty alun perinkin huolellisesti. Lisäksi korjaamolla olisivat välttyneet asentamasta lasin toistamiseen. Itse olisin puolestaan säästynyt aika isolta vaivalta ja harmilta. Jos olisin ollut v-mäinen niin olisin vielä vienyt ne ovetkin uudelleen tiivistettäväksi, mutta itse tehden siinä pääsi paljon helpommalla. Tää on just tätä.
Jonkin verran olen jo kehittänyt ymmärrystä korjaamoja kohtaan, kun tekee itse niin tajuaa että kaikki ei mene aina kuin stomsössä.


Sama täällä. Ei noiden rotiskojen kanssa turaaminen ole aina hirveän hohdokasta, mutta jos nyt jotain tekee niin olis kiva jos samalla tehtäis huolella, varsinkin kun siitä joku maksaakin. Onneksi kaikki noi mun vuotojutut meni autoliikkeen piikkiin.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja quppe »

Vesi ongelmaan liittyi myös tämäkin.. Varoittava esimerkki mikä löytyi kun filtteriä vaihdoin ( olin melkosen :crazyeyes: ). Eli renkaan kotelon sisäkaaresta oli pala lähtenyt + filtterin kohdalta pohjalevyn kulmasta lähtenyt myöskin pala - > jonkunlainen suihku kohti filtteri koteloa tai sitten jonkunlainen lätäkkö hörppäys. Filtterin pohja oli kuitenkin kiinni hyvin. Jälki ei ollu kovin kaunista.. muhinut jonkun aikaa ja filsun pohja lähti melkein kokonaan irti filterreriä irroittaessa. Eli tarkistakaa ihmeessä että kaikki suojukset ovat ehjiä filsun kohdalta. Taas joutui varoittavaksi esimerkiksi.. :roll: Mut huomasi kyllä eron uuden ja vanhan välillä kulutuksessa ja moottorin toiminnassa :lol: Tästä jonkin verran aikaa ja nyt pystyn jakamaan tämän karmivan kokemuksen kanssanne :wink:

Sai kuulla monelta että hölmös paikkaa toi filsu..
Liitteet
filsu.jpg
filsu.jpg (106 KiB) Katsottu 9198 kertaa

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Vaihdoitko itse, oliko iso homma ?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Ihan itse vaihdoin. irrottaa filtterin puoleiset moottorisuojus ruuvit et saa tilaa ja taistelee mutteriruuvien kanssa (7kpl muistaakseni). Helpottaa varmasti huomattavasti jos saa auton ylös, niinkuin minun tapauksessani. Onnistuu jotenkuten myös maassa maaten kun nostaa autoa edestä.

e: Oikeet työkalut yms. niin varmasti menee 15 minuutissa vaihto

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja puuha »

Helpottaa jos tunkkaa kulmaa ylös hieman, saa lisää työskentelykorkeutta. Sitä pohjamuovia pitää jonkinverran kammeta että saa filsukotelon pohjan kaikki ruuvit(n.8-10kpl) avattua. Sama kun alkaa pujotteleen uutta suodatinta paikoilleen.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Meinaatteko nyt pelkän filsun vaihtoa vai sen filsukotelon? Ja tekikös quppe sille filsukotelollekin jotain (tiivisti, vaihtoi tms)? Filtterin vaihtohan kuulunee bensakoneessakin perushuoltoon eli 30tkm/1v tms välein, eli sen pidempään ei tuonkaan olisi pitänyt siellä ehtiä mätänemään ja on työnä tosiaan helppo. Huollossahan vaihtuu myös öljyt, jonka takia pohjamuovi pudotetaan pois joka tapauksessa, jos huolto tehdään ohjeiden mukaan - suodatinkotelo on tällöin helposti esillä ja tarjolla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Tuota huolto ohjelmaa en tiennyt kuinka usein tuo pitäisi vaihtaa. No jonkun päivän se on siinä ollut ja epäilen ettei viime huollossa ainakaan sitä ole vaihtanut (delta).. No kohtahan se seuraava huolto alku vuodesta on ja tulipahan itse vaihdettua niin ainakin on vaihdettu.

väliaikaiset palat pistin reikien eteen ja vaihdoin lopulta koko kaaren, kun saapui. Koppaan en tiivisteitä pistäny (Olisi ja on hyvä idea vieläkin!) filtterin Koppa itsessään näytti hyvältä kun tarkastin sen tarkoin. puhdas eikä reikiä, halkeemia. Vettä oli pohjaosassa hieman..

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Vainio »

quppe kirjoitti:^ Tuota huolto ohjelmaa en tiennyt kuinka usein tuo pitäisi vaihtaa. No jonkun päivän se on siinä ollut ja epäilen ettei viime huollossa ainakaan sitä ole vaihtanut (delta).. No kohtahan se seuraava huolto alku vuodesta on ja tulipahan itse vaihdettua niin ainakin on vaihdettu.

väliaikaiset palat pistin reikien eteen ja vaihdoin lopulta koko kaaren, kun saapui. Koppaan en tiivisteitä pistäny (Olisi ja on hyvä idea vieläkin!) filtterin Koppa itsessään näytti hyvältä kun tarkastin sen tarkoin. puhdas eikä reikiä, halkeemia. Vettä oli pohjaosassa hieman..
Mielenkiintoisen näköinen filtteri kieltämättä :shock:
Kannattaa ehkä tsekata onko se ilmanottoputki paikoillaan kunnolla jos noin on käynyt. Meinaan siis sitä "snorkkelia" joka lähtee siitä putsarikotelolta sinne ylös konepellin aukaisuvivun seudulle.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Tarkistin kyllä senkin, mutta viikonloppuna vois katsoa miltä näyttää. Alko häiritsemään teidän puheet :)

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja mlatva »

quppe kirjoitti:^ Ihan itse vaihdoin. irrottaa filtterin puoleiset moottorisuojus ruuvit et saa tilaa ja taistelee mutteriruuvien kanssa (7kpl muistaakseni). Helpottaa varmasti huomattavasti jos saa auton ylös, niinkuin minun tapauksessani. Onnistuu jotenkuten myös maassa maaten kun nostaa autoa edestä.

e: Oikeet työkalut yms. niin varmasti menee 15 minuutissa vaihto
Oikeen etukulman, kun tunkkasi ilmaan niin tilaa oli mukavasti. Pohjalevyä hieman raolleen ja suodatinkotelo auki. Oma oli ehjä ja tiivis. Hieman tuota joutu ujuttaa mutta kyllä se sinne ihan mukavasti sujahti. Hommaa hidasti varpaille tiputettu hallitunkki, heti alkumetreillä..

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja jkk »

^tuo taktiikka suodattimen vaihtoon toimii kyllä tosi hyvin. ainoa vaan että pohjamuovia pitää vaan uskaltaa kammeta puskurin alta mutta kyl se sielt tulee. itsekin vaihdoin noin suodattimen, joka oli ehjä ja kuiva tosin todella paskanen.

http://m.youtube.com/results?q=alfa%201 ... ilter&sm=3

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen... miten tuon takamaton pääsee kuivaamaan? En löydä oikein mitään järkevää keinoa hajottamatta jotain.

Nimimerkki: "viikon sateiden jäljiltä takalattia kuskin puolelta niin märkä että siellä on lammikko vettä" :bad-words:

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja jkk »

^luulisin että takapenkin istuinosa pitää irrottaa, kynnyslista ja ehkä b pilarin paneeli jos se menee kynnyslistan päälle. ne listat tuntuu olevan tosi tiukassa mutta varovasti vaikka veitsellä kammeten maton ja listan välistä pitäs onnistua. näi siis jos haluut maton alle päästä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei tuo kovin kummoinen homma ole, vaikka saattaa siltä kuulostaa.

1) Vaihdekepin ympärillä oleva muovi (jossa hätävilkkujen yms napit) irti, lähtee kun kampeaa varovasti mutta päättäväisesti takareunasta.
2) Etupenkit irti kiinnityksistään (2 torxia per penkki, helpompi rasti kuin miltä kuulostaa), ei tarvi nostaa ulos asti, riittää kun saa työnnettyä eteenpäin pois edestä.
3) Keskikonsoli irti (4 10mm kannalla olevaa pulttia, 2 per sivu ja pari ristipääruuvia vaihdekeppikonsolissa)
4) Takapenkin istuinosa irti
4.1) Nosta istuinosan etureunaa ja jos onnistut, ronki muoviset klipsit auki-asentoon. Käytännössä voi olla helpompaa hakea uudet marmorilta (2kpl, tuotenro 50500769) ja vääntää etureunaa ylöspäin väkisin tarpeeksi, että klipsit hajoavat (btdt)
4.2) Kun etureunan klipsit ovat irti, työnnä istuinosaa taaksepäin että saat takareunan kiinnikkeet irti ja nosta sohva pois
5) Takapenkin alta paljastuu ruuvit, joilla kynnyskoteloiden verhoilumuovit ovat kiinni, nämä auki. Muistaakseni niissä ei ole muita ruuveja, mutta tarkista ennenkö revit väkisin
6) Rapsuttele verhoilumuovit irti

Nyt alkaa matto olla irroitettavissa. Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Miksi keskikonsoli pitää irroittaa? Eikö tuota takapenkkiä saa irti ilman keskikonsolin irroitusta? Mietin tässä että jos sittenkin tekisi kuivatuksen "paikanpäällä".

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Polforea »

:(

Ei tuo tosiaan oikeasti niin kauhia homma ole kuin miltä äkkiseltään kuulostaa. Mutta jos et jaksa hommaan ryhtyä, niin laita nyt edes jotain kosteudensyöjää tarjolle sinne jalkatilaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Heksi »

4) Takapenkin istuinosa irti
4.1) Nosta istuinosan etureunaa ja jos onnistut, ronki muoviset klipsit auki-asentoon. Käytännössä voi olla helpompaa hakea uudet marmorilta (2kpl, tuotenro 50500769) ja vääntää etureunaa ylöspäin väkisin tarpeeksi, että klipsit hajoavat (btdt)
4.2) Kun etureunan klipsit ovat irti, työnnä istuinosaa taaksepäin että saat takareunan kiinnikkeet irti ja nosta sohva pois
5) Takapenkin alta paljastuu ruuvit, joilla kynnyskoteloiden verhoilumuovit ovat kiinni, nämä auki. Muistaakseni niissä ei ole muita ruuveja, mutta tarkista ennenkö revit väkisin
6) Rapsuttele verhoilumuovit irti
Sanoisin että yllämainittu riittää, mikäli haluaa päästä vähemmällä. Istuinosan irrotuksen jälkeen maton saa sen verran raolleen että voit jollain sopivalla kepillä tms. pidettyä sen auki, ja sitten eristeet vaikka sisäilmapuhatimella tai hiustenkuivaajalla töhöttäen kuivaksi. Vaatii tosin aikaa. Istuinosan rikkimenevillä muoviklipseillä on erittäin "hyvä" kilohinta..

Ihan ensiksi kannattaa tietysti selvittää mistä vesi tulee maton alle!

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Heksi kirjoitti:
4) Takapenkin istuinosa irti
4.1) Nosta istuinosan etureunaa ja jos onnistut, ronki muoviset klipsit auki-asentoon. Käytännössä voi olla helpompaa hakea uudet marmorilta (2kpl, tuotenro 50500769) ja vääntää etureunaa ylöspäin väkisin tarpeeksi, että klipsit hajoavat (btdt)
4.2) Kun etureunan klipsit ovat irti, työnnä istuinosaa taaksepäin että saat takareunan kiinnikkeet irti ja nosta sohva pois
5) Takapenkin alta paljastuu ruuvit, joilla kynnyskoteloiden verhoilumuovit ovat kiinni, nämä auki. Muistaakseni niissä ei ole muita ruuveja, mutta tarkista ennenkö revit väkisin
6) Rapsuttele verhoilumuovit irti
Sanoisin että yllämainittu riittää, mikäli haluaa päästä vähemmällä. Istuinosan irrotuksen jälkeen maton saa sen verran raolleen että voit jollain sopivalla kepillä tms. pidettyä sen auki, ja sitten eristeet vaikka sisäilmapuhatimella tai hiustenkuivaajalla töhöttäen kuivaksi. Vaatii tosin aikaa. Istuinosan rikkimenevillä muoviklipseillä on erittäin "hyvä" kilohinta..

Ihan ensiksi kannattaa tietysti selvittää mistä vesi tulee maton alle!
Kiitos vaan Polforea ja Heksi. Vesi on tullut ilmeisesti jostain tuolta oven sisältä. Samanlaiset jäljet jättänyt kuin Carloksen kuvissa, mutta siis takana. Listat märät päältä ja kumimatolla valumajälkiä/lammikko myös.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja michael »

Itse en alkanut mitään irroittelemaan vaan sisätilanlämmittimellä kuivasin takajalkatilan lattiaverhoilun. Mulla ei tosin ollut lammikkoa. :roll: Samalla tietysti tein tuon ovien tiivistyksen oviverhoilun sisäpuolelta threadin vinkkien mukaan. Tuntui auttavan, nyt on pysynyt sisätilat kuivana.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Shuttle kirjoitti:Itsellä moiset vesinorot hävisivät, kun herkistin kaikki tiivisteet - kävin läpi jokaisen ja vähän kutittelin niitä hoitavilla tuotteilla. Ei ole sateiden jälkeen enää ilmennyt lammikoita... mutta täytyypä nyt viikonloppua ottaa työkalut käteen ja tehdä tuo edellämainittu läpikäynti ihan varmuuden vuoksi.
Ja se siitä. Apparin takan on nyt märkää, kun auto seisonut ylämäessä ~4 päivää ja silleen. Noh, kerta en pääse tekemään mitään korjaavia toimenpiteitä ihan hetkeen niin kävin heittämässä paljon lehtiä imemään kosteutta. Kertaalleen ainakin sellainen 5-6 turkkarin oli kostea kun sen heitin pois...

Sepi_Vee
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Joulu 2014, 01:07
Car(s): 159 2.4jTDm Q4 -07

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Sepi_Vee »

Miten ovipahvit on kiinni, ruuveilla vai jollain muulla? Kuvia?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ruuveilla. Ovipahvin alaosassa parikolme, kädensijan läpyskän alla pari ja muistaakseni sisäkahvan kolossa peitelätkän takana. Sekä muoviklipsuilla jotka irtoo kun ryhdikkäästi nyppäsee pahvia itseensä päin ja sitten työntää pahvia ylös. Myös peilin musta kolmio sisältä kannttaa kammeta irti.

Huomaa että avausvaijerit kiinnittyy pahvin sisäpuolelle joten niiden kaa kantsii olla tarkkana ettei unohdu laittaa takas paikoilleen.

Näin muistelen kun omat ovet tiivistin.njoku voi korjaa tai lisäillä tähän

Sepi_Vee
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Joulu 2014, 01:07
Car(s): 159 2.4jTDm Q4 -07

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Sepi_Vee »

Sopiiko Giuliettan (17"/ 7,5", ET41) vanteet 159:iin? 159:ssä Brembon isot jarrut.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

molex to sata, lose all your data.

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja heicci »

Butyylinauha on kätevää tavaraa ovipellin tiivistämiseen.

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

Tuleeko asiantuntijoilla vielä ehdotuksia mistä voisi vesi valua lattiaan mattojen alle? Äsken kun katoin sateen jäljiltä tarkistusluukusta niin vettähän siellä taas oli :bad-words: Se mitä on tehty jo.

1. Tiivistetty ovipellit => ei ole enää lätäköitä kynnyksen päälllä
2. Moottoritilasta tyhjennetty roskista kummankin puolen pyyhkijänmekanismin kolo

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja jkk »

^tuulillasi vaihdettu?

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

On vaihdettu .Mistä näkis parhaiten vuotaako se?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Apuri suihkuttaa vettä tuulilasin päälle ja sisältä tarkistaa mistä lirkkii.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

Nyt selvis mistä vesi tulee sisälle. Oliki vähä pirullisempi paikka :evil:
Ainaski vänkärin puolelta jalkatilan yläosasta. Oli äänieristeetki märkiä kun oikeen kurkotti kädellä. Ilmeisesti moottoritilasta tuo sitten vuotanee tai A-pilarista. Tais mennä purkuhommiks.
Liitteet
20150521_211114.jpg
20150521_211114.jpg (54.42 KiB) Katsottu 7858 kertaa

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja veskuk »

mpsurf kirjoitti:Tuleeko asiantuntijoilla vielä ehdotuksia mistä voisi vesi valua lattiaan mattojen alle? Äsken kun katoin sateen jäljiltä tarkistusluukusta niin vettähän siellä taas oli :bad-words: Se mitä on tehty jo.

1. Tiivistetty ovipellit => ei ole enää lätäköitä kynnyksen päälllä
2. Moottoritilasta tyhjennetty roskista kummankin puolen pyyhkijänmekanismin kolo
Mulla vuoti lattialle liitoksesta, joka tulee näkyviin kun irrottaa tuulilasin edessä olevan muovilärpykän. Siis sen joka on pyyhkijä mekanismin päällä. Lämmityslaitteelle menee sieltä ilmatorvi, joka on päistään kahdella pultilla kiinni. Kun ne oli kiristetty tehtaalla nähtävästi liian tiukkaan, ko. torvi vääntyi ja sen tiiviste peltiin nähden alkoi irvistää puolivälistä. Sen kun sialla tiivisti loppu mattojen märkyys.

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

Itse tiivistin myös tuon mainitsemasi kohdan sekä todennäköisen vuotokohdan sisähaaroitussarjan reiän. Ikkunasta valuivat vedet sattumalta juuri tuon johdon ja reiän päältä. Ei pitänyt sitten enää kumitiiviste. Mites tuon kuljettajan puolen tuulilasipyyhkimen varren saa irti? Luin että vaatis erikoistyökalun. Onko näin?

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja veskuk »

mpsurf kirjoitti:Mites tuon kuljettajan puolen tuulilasipyyhkimen varren saa irti? Luin että vaatis erikoistyökalun. Onko näin?
tuotapa en muista että olisi ollut mitään erikoista. Joskus olen käyttänyt raidetangon pään ulosvetäjää tuossa hommassa.

AnttiM
Viestit: 66
Liittynyt: 18 Marras 2014, 09:20
Car(s): litranen golffi ja jaguari

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

Vuotaako kenelläkään vettä konttiin?

Itsellä kovemmilla sateilla tulee vedet tosiaan sinne, matto märkä ja uima-allas vararengaskotelossa. Ja en ole oikein keksinyt että mistä ne tulevat sisään tosin ei ole ollut aikaa purkaa sisustaa sieltä hirveästi. Foorumilla oli jollain ollut samanlaista ongelmaa, threadissa olleet kuvat vaan ovat kadonneet bittiavaruuteen.

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

Tein seuraavanlaisen havainnon takatilan jalkatilojen kostumisesta.

1. Annoin auton seistä ilman mattoverhoilua parikin päivää ja kaatosateessa. Pohja pysyi täysin kuivana. Varmaan hengitti sen verran hyvin, että kosteus haihtui nopeastikkin pois.

2. Laitoin verhoilun takaisin ja auto seisoi yön yli. Yöllä ei satanut. Seuraavana päivänä maton alusta oli kostea. Onko tämä siis normaalia, että kosteus pääsee mattoihin asti? Takatilasta pohjapellin ja maton välissä oleva puolen sentin eristyksestä on kulunut muovipinta pois. Onko se juuri tämän takia miksi matot kostuvat pohjastaan, kun muovieriste on kulunut pois?

Olisiko kenties järkevää laittaa kontaktimuovia kuluneen pinnan päälle?
Liitteet
20150531_145559.jpg
20150531_145559.jpg (70.9 KiB) Katsottu 7482 kertaa

Avatar
Keltsi
Viestit: 1836
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Poista tuo vanha bitumi kuumailmapuhaltimella ja teräslastalla, pyyhi jämät pois tinnerillä ja liimaa tilalle esim. noisekilleriä. STP:n vaimennusmattoa löytyy Motonetistä useampaa erilaista.
"No smoke => no power => no hope"

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

Kiitti vinkistä :) Eihän tosta vanhasta äänieristyksestä taia olla paljoa enää hyötyä kun ihan halkeilee itsestään pois. Tuleeko bitumimaton kanssa ottaa jotain huomioon, kun sen asentaa auton pohjapellille?

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Heksi »

mpsurf, oletko varma että maton solumuovi oli täysin kuiva? Ei kosteutta sieltä bitumimatosta tule, oli se kalvo päällä ehjä tai ei. Itse en kuitenkaan näkisi vaivaa kaapia alkuperäistä irti ja asentaa uutta tilalle. Bitumi lähinnä estää pellin värähtelyä ja resonointia, joten halkeamat siinä ei mielestäni ole järin merkityksellisiä, paitsi jos matto on irti pellistä.

Bitumimaton asennuksessa kuumailmapuhallin ja jonkinlainen kapea telatyökalu on hyviä, jolloin maton saa notkeana painettua tiiviisti peltiä vasten. Itse en käyttäisi kaapimiseen metallilastaa, se rikkoo herkästi maalipinnan.

Aiempien viestiesi perusteella kuulostaa siltä että tuulilasi on ammattitaidottomasti liimattu. Joten jos se on hiljattain vaihdettu, niin ei kun reklamoimaan! Mun autossa se liimattiin kahdesti(!) peräkkäin siten, että se vuoti.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 vesivuodot

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tuossahan suositeltiin STP:n ääneneristysmattoa.
En tiedä mitä hyötyä bitumimatosta on verrattuna vaimennusta varten suunniteltuun tavaraan.
Kuumailmapuhallintakaan ei tarvitse.

Vastaa Viestiin