156 JTS:n kilkatus
Valvoja: Moderators
156 JTS:n kilkatus
Onkos muilla ollu vastaavaa ongelmaa, kuin mulla!?!
Elikkäs kone alkaa pitämään n. 2000 kierroksesta alkaen sellaista tiheälyöntistä kilkatusta aina kun moottori käy tasakaasulla. Kylmällä koneella tätä ongelmaa ei havaitse läheskään niin helposti kuin normaali lämmöillä. Kuulostelin stetoskoopin avulla, että imunokan puolelta kuuluisi kovempi ääni kuin pakopuolelta. Öljykorkista kurkkaamalla se ensimmäinen imunokan kaula näytti hyvältä, joten onkohan noissa ollut kuinkin paljon vikaa nostajissa tai voiko se ajoituksenmuunnin tehdä tollaista rällätystä? Kestääkö se venttiilikopan tiiviste avaamista vai alkaako vuotamaan jos laittaa vanhalla tiivisteellä kopan paikoilleen?
Elikkäs kone alkaa pitämään n. 2000 kierroksesta alkaen sellaista tiheälyöntistä kilkatusta aina kun moottori käy tasakaasulla. Kylmällä koneella tätä ongelmaa ei havaitse läheskään niin helposti kuin normaali lämmöillä. Kuulostelin stetoskoopin avulla, että imunokan puolelta kuuluisi kovempi ääni kuin pakopuolelta. Öljykorkista kurkkaamalla se ensimmäinen imunokan kaula näytti hyvältä, joten onkohan noissa ollut kuinkin paljon vikaa nostajissa tai voiko se ajoituksenmuunnin tehdä tollaista rällätystä? Kestääkö se venttiilikopan tiiviste avaamista vai alkaako vuotamaan jos laittaa vanhalla tiivisteellä kopan paikoilleen?
- jkk
- Viestit: 6034
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 156 JTS:n kilkatus
^näis tais olla nokka-akseli ongelmia jos on käytetty vääriä öljyjä eli jotain muuta kuin 10-w60 öljyä. ajoituksen muunnin pitää diesel ääntä tyhjäkäynnil jos on pashana. ja kai sen tsägäl saa wörkkii vanhal tivaril ja tiiviste liimal mut taitaa olla suositeltavaa vaihtaa se kummiskin.
Re: 156 JTS:n kilkatus
Mitäköhän öljyä siellä on? Koita ensin laittaa 10w60 ja kuuntele uudelleen. Olis halvempi äänen poisto kun alkaa nokkia vaihteleen, toki nekin saattaa olla pyöreät mutta tuskin se kilkattaa?
Makaroonia jo vuodesta -98
Re: 156 JTS:n kilkatus
10W-60 Valvolinet on sisässä. En tiedä mitä oljyjä on aiemmin käytetty, mutta nykyiset öljyt vaihdoin itse. Öljynkulutusta on ollut sen jälkeen n. 4l/10000km. Ja öljynkulutus on tippunut siitä mitä se pahimmillaan oli ensimmäisen 2000 km aikana, milloin meni n. litra/1000km.
Re: 156 JTS:n kilkatus
Selvishän se kolinan aiheuttaja. Kolmospytystä kiertokangen alapään laakerit oli sanonu työsopimuksensa irti.
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: 156 JTS:n kilkatus
Kuinkas paljon on rullattu koneella kun alakerran laakerit porsii? Ja onko ollu sulla kauankin että taustat tiedossa?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 JTS:n kilkatus
Edellinen omistaja oli sitten paukutellut väärillä öljyillä menemään ja jos on väärät öljyt, niin tuskin on tikkuakaan seurailtu, se on sellanen yks plus yks että pitäisi ajokortti takavarikoida...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: 156 JTS:n kilkatus
Niin ja aika monessa pannussa riittää jo se kun valo kerran vilkahtaa niin saa laittaa kättä syvälle taskuun ja katella peiliinDaViega kirjoitti:Edellinen omistaja oli sitten paukutellut väärillä öljyillä menemään ja jos on väärät öljyt, niin tuskin on tikkuakaan seurailtu, se on sellanen yks plus yks että pitäisi ajokortti takavarikoida...
Mun JTS ei kaiketi syö öljyä, toivottavasti pysyy näin ja jatkossakin aion 10w60:istä käyttää..
Re: 156 JTS:n kilkatus
Koneella on rullailtu 152000km ja mulla ollu n. 6kk ja itse olen ajanut 12000km. Taustoista en sen kummemmin tiedä kuin, että on alkujaan myyty Lappiin rengastestauskeskukselle. Itsekin epäilen tuota väärän öljyn käyttöä jossain vaiheessa. Jos jotain positiivista pitää hakea, niin noiden laakeriliuskojen vaihto on paljon halvempi operaatio kuin kuluneiden nokkien vaihto. Onneks ne sentään oli kunnossa.MarcusV kirjoitti:Kuinkas paljon on rullattu koneella kun alakerran laakerit porsii? Ja onko ollu sulla kauankin että taustat tiedossa?
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: 156 JTS:n kilkatus
Jep, saman verran ajettu mitä omanikin. Ei noilla kilsoilla pitäs vielä ilman syytä laakeriremppaa tulla.a-m kirjoitti:Koneella on rullailtu 152000km ja mulla ollu n. 6kk ja itse olen ajanut 12000km. Taustoista en sen kummemmin tiedä kuin, että on alkujaan myyty Lappiin rengastestauskeskukselle. Itsekin epäilen tuota väärän öljyn käyttöä jossain vaiheessa. Jos jotain positiivista pitää hakea, niin noiden laakeriliuskojen vaihto on paljon halvempi operaatio kuin kuluneiden nokkien vaihto. Onneks ne sentään oli kunnossa.MarcusV kirjoitti:Kuinkas paljon on rullattu koneella kun alakerran laakerit porsii? Ja onko ollu sulla kauankin että taustat tiedossa?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 JTS:n kilkatus
Juu, kyllähän noi laakerit vaihtaa, jos kampiakseli on vielä mitoissaan ja löytää oikeat laakerit. tuon jälkeen ehkä joku RVS käsittely...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 156 JTS:n kilkatus
Joo onneksi kampura oli vielä kunnossa ja liuskat sainkin jo tänään tilailtua heikalta.
- kterkkila
- Viestit: 2383
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: 156 JTS:n kilkatus
Mittasitko kaulan? Joskus on soikio, vaikka silmämääräisesti vaikuttaisi kohtuulliselta.
Kimmo / alfatune.fi
Re: 156 JTS:n kilkatus
Mittasin kaulan ja oli kunnossa. Onneksi liuskat oli kuluneet "vasta" siihen pronssin väriseen metallikerrokseen, joka toimii ilmeisesti jonkinlaisena suojakerroksena, ja joka ilmoittaa, että "ei kantsis ajella enää kovinkaan paljoa ennen kuin laakerit on lopullisesti sökönä"?!
- kterkkila
- Viestit: 2383
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: 156 JTS:n kilkatus
Tämä hyvä. Tuo on kuitenkin sellainen homma, ettei tekisi mieli tehdä kahta kertaa putkeen..
Kimmo / alfatune.fi
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 JTS:n kilkatus
Eikös tuossa ole alakerta aikalailla sama kuin tessussa, joka toimii vaatimattomammillakin öljyillä kuin JTS jonka yläkerta vaatii fiinimpää. Teoria vääristä öljyistä ei vaikuta uskottavalta, ennemminkin päässyt öljy joskus vähiin, tms.DaViega kirjoitti:Edellinen omistaja oli sitten paukutellut väärillä öljyillä menemään ja jos on väärät öljyt, niin tuskin on tikkuakaan seurailtu, se on sellanen yks plus yks että pitäisi ajokortti takavarikoida...
- palkus
- Viestit: 5463
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 JTS:n kilkatus
^eikö tuossa DaViega viitannut yleiseen huolimattomuuteen / tietämättömyyteen. Mites muuten menee toi homma loppujenlopuksi väärillä öljyillä, vaikka kampura, kietokanget ja jopa männäntappi ovat samoja kuin saman vuosikerran tessussa niin vastaavasti öljypumppu, laakeriliuskat, öljypohja , suodatin yms ovat erilaiset kannen ja mäntien lisäksi. Insinööri on kuitenkin tuon 10W60 olion koneeseen määrittänyt, joten voisi kuvitella ohkasemman öljyn vaikuttavan koko moottorin voiteluun.
Viimeksi muokannut palkus, 10 Syys 2013, 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 JTS:n kilkatus
Väärät öljyt menneet männänrenkaiden läpi palotilaan ja lopulta koneessa ei ole ollut tarpeeksi öljyä ja tuho oli valmis. en sitten tiedä mitä yhteistä tessun ja JTS;n alakerroilla on, pääpiirteittäin ehkä samoja mutta joissain yksityiskohdissa eroja...Tuomas K kirjoitti:Eikös tuossa ole alakerta aikalailla sama kuin tessussa, joka toimii vaatimattomammillakin öljyillä kuin JTS jonka yläkerta vaatii fiinimpää. Teoria vääristä öljyistä ei vaikuta uskottavalta, ennemminkin päässyt öljy joskus vähiin, tms.DaViega kirjoitti:Edellinen omistaja oli sitten paukutellut väärillä öljyillä menemään ja jos on väärät öljyt, niin tuskin on tikkuakaan seurailtu, se on sellanen yks plus yks että pitäisi ajokortti takavarikoida...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 156 JTS:n kilkatus
Ja auto on takaisin liikenteessä. Koko operaatioon meni purkamisineen yms. aikaa vajaa 8 tuntia autoramppein kanssa. Tuostakin suurin osa meni taistellessa öljypohjan kanssa, joka on kyllä niin millintarkkaa hommaa.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 JTS:n kilkatus
Nopeeta toimintaa