156 ajonvakautus kiukuttelee
Valvoja: Moderators
156 ajonvakautus kiukuttelee
terve vaan kaikille
Hakemalla en löytänyt oikein mitään kelpoa vastausta/selitystä seuraavaan ongelmaan.
Vasemmalle kaartaessa ajovakautus puuttuu peliin vaikkei tarvetta olisi. Kuiva asfaltti ja vauhtia alle puolet mitä voisi vetää.
Oikealle kaartaessa ei mitään ongelmaa.
Onkos kellään tietoa aiheesta? Mistähän ongelmaa kannattaisi ruveta ratkomaan? Tai edes villejä veikkauksia?
Niin ja kyseessä 156 2,5 -03
Hakemalla en löytänyt oikein mitään kelpoa vastausta/selitystä seuraavaan ongelmaan.
Vasemmalle kaartaessa ajovakautus puuttuu peliin vaikkei tarvetta olisi. Kuiva asfaltti ja vauhtia alle puolet mitä voisi vetää.
Oikealle kaartaessa ei mitään ongelmaa.
Onkos kellään tietoa aiheesta? Mistähän ongelmaa kannattaisi ruveta ratkomaan? Tai edes villejä veikkauksia?
Niin ja kyseessä 156 2,5 -03
: 156 V6 -04, mopot Ducati 999 ja ST4S
Re: 156 ajonvakautus kiukuttelee
Veikkaisin, että anturitietoja tarkastelemalla ajon aikana löytyisi syyllinen helposti.
Heitetään veikkauksena väljä pyöränlaakeri, joka sotkee ABS-anturin lukemat jostain nurkasta. Viimeisen työpäivän kunniaksi en jaksa ajatella onko se edes mahdollista.
Heitetään veikkauksena väljä pyöränlaakeri, joka sotkee ABS-anturin lukemat jostain nurkasta. Viimeisen työpäivän kunniaksi en jaksa ajatella onko se edes mahdollista.
- Aquatica
- Viestit: 15002
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156 ajonvakautus kiukuttelee
Jos akseleilla on samankokoiset renkaat, viittaa tuo selvästi anturiongelmaan. Joko jostain pyörästä on ABS-anturi menossa tai mennyt, tai sitten laakerin magneettikehä on kärsinyt/siirtynyt - ehkä ensimmäisenä kannattaa tarkistaa kaikkien laakereiden kunto. Jos on välystä, voi magneettikehä (ehkä) mennä hieman sivuun anturista ja sen takia lukemat puutaheinää... Mikä anturi voisi kyseessä olla, en osaa sanoa laisinkaan. Toimiiko ABS hyvin normaalisti, esim. hiekka/nurmikentällä, jossa täysjarrulla sen on pakko puuttua peliin? Onko vikakoodeja lainkaan (onko luettu myös ABS:stä/VDC:stä?)
Itse tässä pari päivää tapellut yhden laakerin kanssa ja tuo välys kuulostaa kaukaa haetulta, mutta kai sekin mahdollista on. Kehä on kuitenkin suht leveä ja ylittää anturin kärjen leveyden (ainakin TwinSparkissa) helposti, että pitäisi olla jo aika raakaa välystä - voihan se toki olla, että magneettikehä on esim. tarvikelaakerissa liian kapea ja pienikin heitto aiheuttaa ongelmaa. Vasemmalle kääntyessä pyöränlaakeri jos on hajoamassa, ääntää se oikealta puolelta (yleisesti) ja taas oikealle kääntyessä jyrisee vasen, eli aina se johonka sitä kovempaa voimaa kohdistuu.
Itse tässä pari päivää tapellut yhden laakerin kanssa ja tuo välys kuulostaa kaukaa haetulta, mutta kai sekin mahdollista on. Kehä on kuitenkin suht leveä ja ylittää anturin kärjen leveyden (ainakin TwinSparkissa) helposti, että pitäisi olla jo aika raakaa välystä - voihan se toki olla, että magneettikehä on esim. tarvikelaakerissa liian kapea ja pienikin heitto aiheuttaa ongelmaa. Vasemmalle kääntyessä pyöränlaakeri jos on hajoamassa, ääntää se oikealta puolelta (yleisesti) ja taas oikealle kääntyessä jyrisee vasen, eli aina se johonka sitä kovempaa voimaa kohdistuu.
- palkus
- Viestit: 5463
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 ajonvakautus kiukuttelee
Onkosta vaihdettu/ollut auki raidetanko, ohjauspyörä jne. tai vaikkapa ratti selvästi vinossa ? Ohjauksen asentotunnistimen täytyy saada oikea tieto. Tuo asenton oikeellisuus on myös opetettavissa vaikkapa messillä, mutta oikeilla booreillansa toki kuuluu ohjaus-akselikin olla.
Re: 156 ajonvakautus kiukuttelee
Mulla oli joskus 156v6:ssa juurikin samanlainen ongelma, vaivasi ihan muutamassa tietyssä mutkassa vasemmalle. En tehnyt asialle mitään, arvelin että sisäpyörä saattoi sutia pikkaisen. Tuo ratin asentoanturi on hyvä veikkaus, kai noissa semmoinen on muuten?
Re: 156 ajonvakautus kiukuttelee
^Kyllähän niissä tuo kääntökulma-anturi on. Se kuulostaa hyvältä veikkaukselta myös omaan korvaan. Ainakin Multiecuscanilla näkee anturin lukemat suoraan asteina.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 ajonvakautus kiukuttelee
Tuosta kannattaa ähteä jos on laitteet millä pääsee lukemaan. en tiedä, osaako 156 opetella itse keskikohdan, jos rattia kääntää laidasta laitaan, niin, että pitää hetken aikaa ääri asennossa.
Vaihtoehto B on ottaa akku hetkeksi aikaa irti, auto 'unohtaa' keskikohdan ja näyttää ajonhallinnan valoa, sitten kääntää taas päästä päähän ja lähtee ajamaan. tämä on vähän jossittelua, kun ei ole varmaa tietoa unohtaako 156 keskikohdan virran puuttuessa
Vaihtoehto B on ottaa akku hetkeksi aikaa irti, auto 'unohtaa' keskikohdan ja näyttää ajonhallinnan valoa, sitten kääntää taas päästä päähän ja lähtee ajamaan. tämä on vähän jossittelua, kun ei ole varmaa tietoa unohtaako 156 keskikohdan virran puuttuessa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean