Ilmamäärämittarin puhdistus ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Ilmamäärämittarin puhdistus ?

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Onko kenelläkään ollut konreetista hyötyä puhdistuksesta ?

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

On

Viesti Kirjoittaja Zenery »

156:ssa ei ole tarvetta puhdistukselle ilmennyt,mutta 164:sta oli pakko 2 kertaa viime talvena tehdä se,kun alkoi sammuilemaan ja nykimään.
Puhdistuksen jälkeen auto toimi taas kuten kuuluukin.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Re: On

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Zenery kirjoitti:kun alkoi sammuilemaan ja nykimään.
Puhdistuksen jälkeen auto toimi taas kuten kuuluukin.
Minkälaista sontaa oli ilmaantunut ja mistä ?
Vaikuttiko tuo likaisuus tyhjäkäyntiin ?

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: On

Viesti Kirjoittaja Zenery »

HOTAKAINEN kirjoitti:
Zenery kirjoitti:kun alkoi sammuilemaan ja nykimään.
Puhdistuksen jälkeen auto toimi taas kuten kuuluukin.
Minkälaista sontaa oli ilmaantunut ja mistä ?
Vaikuttiko tuo likaisuus tyhjäkäyntiin ?
Sinne ilmamäärämittarin läpänkoteloon oli kerääntynyt kaikenlaista mönjää,josta suurin osa varmaan oli moottorin huohottimesta tullutta.

Sitten kun pakkasella mönjä jäätyi niin läppä jäi,joko auki- tai kiinni-asentoon tai sitten jonnekin siltä väliltä.

Tuo vaikutti kyllä myös tyhjäkäyntiin kun seokset olivat sitten ihan mitä sattui,joskus jopa niin rikkaalla,että bensan hajun oikein tunsi.
Moottori sahasi tyhjäkäynnillä kierroksia ylös ja alas kun yritti pysyä käynnissä.

Puhdistin myös sen "tyhjäkäyntimoottorille" menevän ilmaletkun sekin kun oli aika täynnä paskaa.

Pitäisiköhän muuttaa huohotinletkun paikkaa siten,että se huohottaisi suoraan moottoritilaan,jottei ensi talvena tulisi samanlaisia ongelmia.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Hitto ei tuonne ulos viitinytkään jäädä rassaamaan tuota.
Kerpeleen kylmäviima pohjoisesta.
Toista olis ollut pääsiäisenä.

Joo-o talveksi pitäis kehitellä jotain ohitusta tuolle huohottimelle.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei kai se muuta vaadi kuin huohotusmokkulan, -putkiston ja kaasuläppäkotelon putsaamisen syksyisin. Ei mulla ole koskaan ollut mitään ongelmia tuon suhteen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4858
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itse ottanut huohotuksen pakkasilla ulkoilmaan.Imuletkuun jäävään reikään sopii tarkalleen isompi tubelesventtiili jalka.Ilmamäärämittarissa tulee ongelmaksi kilometrien myötä että mittari toimii enimmäkseen samalla alueella ja siinäkin tekee kokoajan pientä liikettä joka kuluttaa "hiili"?pinnan huonoksi.Itse viime talvena siirsin koko pintaa hieman erikohtaan jolloin hankaavat uuden "kaaren" erikohtaan.Ainut ongelma että ne ruuvit olivat todella tiukassa.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

onko kukaan puhdistanut 156V6sen kaasuläppää/koteloa, ulkopuoli on jo putsattu mutta uskaltaako sitä itse läppää työntää auki jotta saisi sen myös "takapuolelta puhdistettua" voiko sinne ruiskuttaa jotain puhdistavaa ainetta vai onko siellä jotain herkkää elektroniikkaa joka tykkää kyttyrää. Tuossahan on vaijeriton kaasu eli fly by wire tms :wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

dodii tulihan nyt sitten puhdistettua kaasuläppä/kotelo oli muuten aika paljon "töhnää" sisällä, ihan sormilla se liikkuikin :lol:
tyhjäkäynti tuntuu nyt olevan liiankin hyvä :P tuossa muutama linkki ko. operaatioon:
http://makeashorterlink.com/?E46122273
http://www.alfa156.net/fr_index.html?/tech/idle.html
http://www.pbase.com/tas/various


täytyy tehdä vielä tuo alla oleva kun tuntuu olevan hiukan korkea käynti puhdistuksen jälkeen.

You might have to reposition the idle engine to fix this completely after doing
the above. The way to do that is:
1. Insert key and turn to last position before start. Let it there for 90 seconds.
2. Then turn back off for 90 seconds (with key in).
3. Then start up the engine not using the throttle for a few seconds.


katsastuskin meni tänään läpi heittämällä, jousista kyseli ja yritti puhdistaa niitä josko näkyisi merkintä onko originaalit vai ei, totesin vain että ei mitään tietoa mitkä jouset siellä on alla :lol: pitäisi kai hommata ne paperit niihin ja muutoskatsastaa
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

JJ
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Maalis 2003, 11:05
Paikkakunta: Anjalankoski

Seikkaperäiset ohjeet

Viesti Kirjoittaja JJ »

Voisiko joku olla ystävällinen ja kirjoittaa tarkat, idioottivarmat ohjeet ko. puhditusoperaation suorittamiseen?


Kiitos!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minkä rekkulan puhdistamiseen niitä ohjeita tarvitaan? Ilmamäärämittareitakin on kahdensorttisella rakenteella, vanhemmalla mekaaniseen läppään perustuvalla ja uudemmalla kuumalankamallilla.

Läppämittari kuitenkin putsataan jotakuinkin näin:
Ilmamäärämittarista lähtevä kuminen "imukärsä" irti, ilmanputsarin päälikuuppa mittareineen irti. Perusteellista putsausta helpottaa, jos mittarin ruuvaa irti putsarikotelon kannesta. Sitten vaan tinneriä, sinolia tms. tärpättiä rättiin ja putsimaan mittariin kertynyt mähnä pois. Mittarin läppää voi vapautuneesti käännellä putsausoperaation aikana, läppä kyllä kestää sen. Mittarin päällä olevaa muovikantta ei kannata turhaan mennä availemaan ettei tulisi päästäneeksi likaa tai kosteutta potentiometrin liukupinnoille. Paketin kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Helppoa kuin heinänteko.

Huohottimen öljynerottimen olen itse putsaillut irrottamalla purkin, kaatamalla sen puolilleen tinneriä, tukkimalla reiät sormilla ja hölskyttämällä. Sitten litkut lasketaan ulos ja käsittely toistetaan niin kauan kuin tinsun mukana tulee epämääräistä mujua. Huohottimelta imuputkistoon lähtevän letkun saanee riittävän puhtaaksi kun siitä ujuttaa rätin läpi ja jyystää muutaman kerran edestakaisin.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin