Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Neo
Viestit: 10
Liittynyt: 27 Helmi 2013, 23:03
Car(s): 156 Sportwagon 2.0 TS -01

Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia

Viesti Kirjoittaja Neo »

(Pikaisen haun perusteella nokka-akselin asentotunnistimesta on muitakin ketjuja, mutta katsoin parhaaksi aloittaa uuden)

Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia Alfa 156 T.S. 2.0 Sportwagon – 2001

Jakohiha vaihdettu tarinassa esiintyvällä korjaamolla auton myyneen autoliikkeen laskuun helmikuussa 2013, jonka jälkeen autolla ajettu noin 5 tkm ilman suurempia ongelmia. Auton ostosta on vajaa puoli vuotta ja tuo jakohihnaremppa siis kuului kauppahintaan.

Episodi 1. - 17. heinäkuuta 2013

Auto sammui kesken ajon moottoritien ramppiin, suihkutuksen merkkivalo syttyi.
Moottori käynnistyi kun polttoainepumpun ja suihkutuksen relettä vähän koputeltiin.

Auto kulki noin kymmenen kilometriä, kun vika uusiutui. Korjausyrityksenä (ja pienen kävelyretken tuloksena) polttoainepumpun ja suihkutuksen releet vaihdettiin.

Auto kulki normaalisti, kunnes noin 70 kilomerin ajon jälkeen vika uusiutui. Yrityksistä huolimatta auto ei käynnistynyt ja auto jouduttiin hinaamaan korjaamolle.

Episodi 2. - viikkoa myöhemmin

Korjaamolla vaihdettiin polttoainepumppu. Auto käynnistyi normaalisti. Noin viiden kilometrin ajon jälkeen suihkutuksen merkkivalo syttyi ja auto sammui kesken ajon. Ei käynnistynyt enää ja uusi hinaus samalle korjaamolle.

Episodi 3. - viikkoa myöhemmin

Korjaamolla selviteltiin vikakoodeja ja diagnoosiksi tuli kampiakselin ja nokka-akselin asentotunnistimien anturit. Molemmat vaihdettiin.

Episodi 4. - 1.8.2013

Auto lähti korjaamon pihasta normaalisti liikkeelle, kunnes suihkutuksen merkkivalo taas syttyi-. Nyt auto pysyi kuitenkin käynnissä, mutta lämmöt alkoivat nousta lähelle ylärajaa. Soitin korjaamolle, ja he kehottivat ajamaan auton takaisin nyt kun vika oli päällä. Matkalle korjaamolle alkoivat tyhjäkäynnin kierrokset heittelehtimään rajusti liikennevaloissa ja ajaessa auto alkoi nykimään voimakkaasti. Suihkutuksen merkkivalo paloi koko ajan.

Korjaamolla luettiin taas vikakoodit, ja tulos oli nyt tuulettimen ja nokka-akselin asentotunnistimen häiriökoodit. Molemmat nollattiin, auto käynnistettiin ja suihkutuksen merkkivalo ja nokka-akselin asentotunnistimen häiriökoodi ilmestyi näytölle noin minuutin käynnissä olon jälkeen.

Auto jäi korjaamolle lisätutkimuksia varten.

Episodi 5. - 9.8.2013

Korjaamolta soitettiin ja ilmoitettiin että vikaa ei ole saatu korjattua ja he nostavat kädet ilmaan. Arvioivat mahdolliseksi viaksi sähkösarjoitusta tai ECU boksia. Lisälaskua ei enää tule, mutta kehottivat siirtymään merkkiliikkeen puoleen.

Soitin merkkiliikkeeseen ja ehdottivat vikakoodien lukua (hintaan 60 euroa) ja huoltoon jättämistä (90 euroa tunti), mutta liikkeen Alfa spesialisti jäi juuri viiden viikon lomalle joten suosittelivat että homma hoidettaisiin vasta sen jälkeen.

Yhteenveto:
Suihkutuksen merkkivalo syttyy → käyntihäiröt, sammumiset ja lämpöjen nousu
Vaihdetut osat:
Polttoainepumpun ja suihkutuksen releet.
Polttoainepumppu
Kampiakselin ja nokka-akselin asentotunnistimien anturit

Löytyisikö foorumilaisilta neuvoa tai pätevää korjaamoa joka osaisi auttaa. Auto sijaitsee Kouvolassa (tällä hetkellä edelleen korjaamon pihassa). Vaikka korjaamo on ollut erittäin yhteistyöhaluinen ja alennusta työstä ja osista on tullut reilusti niin laskua tähän mennessä suoritetuista korjauksista on tulossa kuitenkin jonkun verran. Eihän niitä mielellään maksaisi, kun auto on edelleen lähes ajokelvoton. Merkkiliike on tietenkin yksi vaihtoehto, mutta korjauskulut voivat nousta melkoisen kalliiksi jos ovesta sisäänajokin maksaa noin 150 euroa.
- Structus Infiniti -

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia

Viesti Kirjoittaja willez »

Onko kukaan selvittänyt josko olisi kansipahvi mennyt ? Onko jäähdytysneste normaalissa tasossa / oikean väristä ? Paisuntasäiliöstä voi mitata pakokaasutesterillä tuleeko sinne pakokaasuja (kansipahvi morjens) ...

Onko kyseisestä yksilöstä katkennut remmi joskus / tehty kansiremonttia ? Jos olisi kannessa (venttiileissä) vikaa ?

Ettei olisi jakohihnaremontissa mennyt joku reisille, kiristin jääny löysälle ja jako hypännyt ? Jako pielessä ja ECU luulee että kampiakseli ja nokka-akseli on pielessä (anturit sököt).. Soita jakohihnan vaihtaneelle verstaalle ja kysy mitä sinne on tehty , onko vaihdettu jakohihnasarja kokonaisena,ettei esim.pelkkää hihnaa...

Edit : Olettaen että ongelmat ovat alkaneet helmikuisen jakohihnaremontin jälkeen...

Edit2 : Kannattaa muistaa että merkkiliike ei tiedä asiasta yhtään sen enempää kuin normaali ketjukorjaamo... Pyytävät vain enemmän rahaa työstä ja osista ja kohta ehdottavat että laitetaan vaihtomoottori :lol:

lato
Viestit: 137
Liittynyt: 29 Maalis 2008, 23:37

Re: Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia

Viesti Kirjoittaja lato »

Voisit kokeilla Kouvolan Deltan huoltoa, sieltä minä olen kahteen Alfaani aina avun saanut.
Tiedän kyllä tätä foorumia muutaman vuoden lukeneena deltan huonon maineen, mutta loppupelissä vian löytää/korjaa asentaja sillä koulutuksella ja ammattitaidolla mikä hänellä on.

Nyt kun Delta-Auto ei ole enää Fiat-konsernin merkkiliike ja omistajat ovat vaihtuneet, niin firman sisälläkin taitaa olla vähän helpompaa, voivat tilata Alfan varaosat sieltä, mistä asiakas haluaa tai parhaaksi katsovat.
Näin minä olen asian ymmärtänyt, sillä ei välttämättä tarvitse olla mitään tekemistä tosiasioiden kanssa. :-D
-lato

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Niin se menee että vika on yleensä edellisessä korjauksessa, ja kun ongelmat ovat alkaneet jakohihnan vaihdon jälkeen niin ihan ensimmäisenä oli syytä tarkistella se jakopää, sen pystyy tekemään mikätahansa korjaamo JOLLA ON KÄYTÖSSÄ AJOITUSTYÖKALUT.

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Releet on näköjään vaihdettu, mutta onko releiden kantoja vaihdettu? Omassa projekti 156:ssa (vm. 1999 2.0 TS) akkukotelon etupuolella oleviin relekantoihin (joista yksi on polttoainepumpun rele) tulevat johdot olivat niin hapettuneet, että yksi johto irtosi käytännössä hipaisun seurauksena eikä auto enää käynnistynyt. Ostin Motonetista uudet relekannat sekä niihin tarkoitetut abikoliittimet ja laitoin uudet liittimet releille. Tinasin kaikki abikot johtimiin kiinni, jottei kupari ihan heti muutu patinaksi.

EDIT 12.8.2013: Jos relekantoihin tulevat johdot ovat kunnossa, niin kannattaa myös tarkistaa, mistä nuo em. releet saavat maadoituksensa ja varmistaa että maadoitus on kunnossa. Muistaakseni nuo releet on merkitty tunnuksin EFI (polttoaineen suihkutus), FAN (ilmeisesti jäähdyttimen vapaatuuletin eli flekti) ja Fuel pump eli polttoainepumppu. EFI:n ja/tai Fuel pumpin sekoilu selittäisi käyntiongelmat ja moninaiset häiriöilmoitukset ja FANin toimimattomuus lämpöjen nousun.
Viimeksi muokannut TeroV., 12 Elo 2013, 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia

Viesti Kirjoittaja 90 »

kantsii tsekata myös se nokka-akselin anturin piuha vaikka onkin vasta vaihdettu, jos piuhan kiinnitys on jäänyt korjaamolla puutteelliseks on tästä seurauksena se että pääsee ottamaan nokkapyörään kiinni josta taas seurauksena johdon rispaantuminen -> antaa säännöllisesti vikakoodin tuosta anturista.. omassa jo ex yksilössä oli kansirempan yhteydessä rysitty anturin piuhan kiinnitys josta seurauksena vastaavat oireet kuin sinulla..

Avatar
Neo
Viestit: 10
Liittynyt: 27 Helmi 2013, 23:03
Car(s): 156 Sportwagon 2.0 TS -01

Re: Nokka-akselin asentotunnistin ja muita huolia

Viesti Kirjoittaja Neo »

Päivitystä tilanteeseen.

Sain korjaamolta Autodatan tulosteen, jossa kerrottiin että vikakoodi (jota ei siis saada pois) on P0340.

Netistä löysin tämän infon
http://www.datsc.com/tabid/122/OBD-Erro ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Lisäksi vielä sellaista lupaavaa tietoa että käydessäni auton myyneessä liikeessä, he olivat oikein yhteistyöhaluisia ja ymmärtäväisiä tilanteeseen. Koska auton ostosta on alle 6 kuukautta niin myyjäliikkeellä on vielä virhevastuu.

http://www.kuluttajavirasto.fi/File/402 ... upassa.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Autoliikkeessä lupasivat ottaa yhteyttä korjaamoon ja selvittää mitä asialle voisi tehdä.

Eiköhän tämä tästä jotenkin selviä...

Edit: pari kirjoitusvirhettä
- Structus Infiniti -

Vastaa Viestiin