75 v6 ongelmat (ratkaistu näillänäkymin)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

75 v6 ongelmat (ratkaistu näillänäkymin)

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Alkaa tuon auton sekoilu olla semmoista, jotta mulla alkaa loppua ideat..
Probleemit alkoivat erinäköisinä käyntihäiriöinä. Pätkimistä, sammuilua yms.
Välillä lähtee käyntiin helpostikkin, välillä saa sahata akun tyhjäksi tuloksetta.
Kun/jos saa käyntiin, saattaa käydä pitkäänkin hyvin (20km ajoa eilen), tai saattaa sammua muutaman sekunnin jälkeen.

Kipinää tulee, bensaa tulee. Mm. eri ilmejä ja sytkäösia kokeiltu ristiinrastiin. Ihan randomilla välillä toimii normaalisti, välillä huonosti ja välillä ei ollenkaan.
Pienenä yksityiskohtana, jo eilen huomio kiinnittyi tuohon bensapumppuun, joka jatkaa yleensä surraamista, vaikka kääntää virrat pois?
Tänään kokeiltiin myös ohittaa koko virtalukko ja sama homma. Korjaantuu käyttämällä akunkenkä irti.

Onko tästä nyt tosiaan tuo boksi kärähtänyt, vai onko tässä vielä jotain mitä kannattais kokeilla?
Viimeksi muokannut nakkis, 14 Marras 2013, 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[__/==\*/==\__]

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Liittimet hanskalokeron takana? Niissä tuppaa olemaan kosketushäiriötä.
Kimmo

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
Paikkakunta: Nurmes

Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)

Viesti Kirjoittaja Ipi »

^ Tuota minäkin veikkaisin ensimmäiseksi.

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)

Viesti Kirjoittaja nakkis »

^^
^

Mitä nyt katselin kirjoista, niin juurikin nuo liittimet tuovat eculle sähköä(?), joten erittäin tervetullut vinkki!
Käyn huomenna räplää noita liittimiä ja katotaan auttaako. Selittäis paljon asioita..

Sivuhuomiona vielä 2/3sta "ehjänä" hankitusta ilmistä olivat sittenkin rikkinäisiä. Läppä jumii ääripäissä ja mm. se "neula" ei palaudu "virrat pois" asentoon, eli työnny sitä "tappia" vasten, mikä avaa ne kärjet siinä alempana. (Noin kai sen kuuluis toimia?) Toisessa ääripäässä meinaa jumia myös.
Mutta, kääntämällä se neula käsin noista kahdesta "kiinni asentoon", sekä sillä yhdelläkään toimivalla mittarilla ei bensapumppu stopannut, eli viittais vielä enemmän tonne ecun/sen sähköjen suuntaan?

Mutta juu, onhan siinä nyt paljon muutakin vikaa tullut huomattua täs, listataan niitä nyt tähän, kun motivaatio tämän kunnostamiseksi nyt vihdoin tais iskeä.
-Pakoputki vuotaa muutamastakin kohdasta.
-Bensafiltteri tihkuttaa.
-Öljynpainemittari ei toimi.
-Auraus edestä säädetty täysin toispuoleisesti, eli ratti myös kääntyi toiseen suuntaan enemmän kun toiseen. (selittänee ainakin osittain oudon heijauksen oikealle ulosjoustoissa?)
-Maalipinta alkaa paikkapaikoin olla tosi huono.

Vielä jotain hipisteltävää toki löytyy, mutta kirjotellaan niistä sit myöhemmin, jos nyt saisin tuon ensin pelittään.. :lol:

Edit: Ja joku pakollinen kuvahan täytyy pistää, jos tämä nyt rojektitopikiksi asti kehkeytyy, joten tässä:
Kuva

Arvatkaa kumpi sai leiman? :lol:
[__/==\*/==\__]

Avatar
Jarkkolainen
Viestit: 137
Liittynyt: 05 Elo 2008, 21:52
Car(s): 33 1.7 I.E

Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)

Viesti Kirjoittaja Jarkkolainen »

Tuo paskonut ilmi selittäsi sen bensapumppuun lliityvän ongelman, siellähän on mikrokytkin joka ohjaa pumpun toimintaa? Korjatkaa viisaammat.

EDIT:: ja kuvassa oikeanpuoleinen kulkine on leimattu taas vuodeksi :-D
OO=\*/=OO

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)

Viesti Kirjoittaja heme »

nakkis kirjoitti:^^
^
-Auraus edestä säädetty täysin toispuoleisesti, eli ratti myös kääntyi toiseen suuntaan enemmän kun toiseen. (selittänee ainakin osittain oudon heijauksen oikealle ulosjoustoissa?)
Joskus vuonna -92 tai 93 kolaroin Saksan autobahnilla kyseisen yksilön oikean etukulman Fronteran takakulmaan. Frontera lensi kaiteen yli katolleen metsään Hannover Ost liittymän jälkeen. Ei kuitenkaan mennyt Alfa lunastukseen, koska pohjanmaalta löytyi sankarit jotka lupasivat vak.yhtiölle ilmeisen hyvään hintaan laittaa kuntoon. Kun autoa hain, piti kaksin käsin vääntää ratista, kun puolsi niin rajusti. Siinä sitten pähkäsivät että jos tosta tukivarresta vedettäisiin, niin suoristuisi!! Vaadin nelipyöräsuuntausta yms. Sellainen löytyisi jostain päin Seinäjokea... Ei tullut koskaan oikein hyvä tästä, ja juurikin joustoliikkeissä keula oudosti heijasi oikealle.

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Joopatijoo.. Nyt tämä hiljeni sitten lopullisesti, toimi, ei toimi, toimii, ei toimi -temppuilun jälkeen.

Kaikki löytyneet liittimet ja releet on nitkuteltu, natkuteltu ja putsailtu.
Startatessa yskähtelee kerran pari ja siinä se. Vielä kuukausi sit tuolla pihassa ajelin ympyrää.. :roll:
Kokeilin nypätä ilmiltä johdon irti --> tekee samaa... Seuraavaksi jalkatilasta eculta johto irti ja edelleen täysin sama käytös.

Olisko kellään lainata/myydä ehjää ecua mielellään tästä keski-suomen alueelta, josko kokeilisi sitä seuraavaksi?
Purkissa seisoo numerot: 0 280 001 134.
Yyveellä tai numerosta nolVIISnol 5143833 tavoittaapi.
[__/==\*/==\__]

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)

Viesti Kirjoittaja 90 »

autosihan on ilmeisesti L-jetronic? ja jos näin niin oletkos tsekannut se yhditelmäreleen joka ohjaa polttoaine pumppu aj ruiskun boxia, nuohan eivät ole käsittääksen ikuisia ja jos rele sökö niin siihen ei nitkuttelut auta, omassa GTV6:ssa mykistyi aikanaan se pumpun ohjauspuoli ja rakentelin uuden piirin ihan 30A normireleellä..

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Siitä releestä murtuu kontaktorien juotokset ajan oloon. Saa kuntoon, kunhan saa avattua.

Sent from my RM-846_eu_finland_204 using Tapatalk
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Mites se moottorin maadoitus? Onko kunnossa?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ecuvika ei liene tosiaan kovin todennäköinen, mutta täältä löytyy joutilas ecu jos ei muualta löydy vikaa. Ilmamäärämittarikin taitaa olla.

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)

Viesti Kirjoittaja nakkis »

^^^^No nyt.. Rele kyllä naksahtelee startatessa, mutta tosiaan tuo toinen puoli vois olla pimee. Erittäin hyvä vinkki!
3.0 tosiaan kyseessä ja maadoitus pitäisi olla kondiksessa. Tarkistetaan sekin vielä uudemman kerran.
Kiitokset myös Tuomas K:lle tarjouksesta!
Tänään toivottavasti kerkiän taas autoa hetkisen tutkimaan ennen pimeän tuloa. Näistä on hyvä jatkaa!
[__/==\*/==\__]

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Jeps.. Sama meno jatkuu..
Tuon yhdistelmäreleen purin ja siellä yhdessä jalassa olin näkevinäni pienen renkaan, muutoin vaikutti hyvältä. --> Juotto ja varmuuden vuoksi kävin vielä tv- & radiohuollossa tarkistuttamassa tuon nappulan. --> Kunnossa.

Huomioita: Bensapumppu saattaa edelleen jäädä starttauksen jälkeen hurisemaan, vaikka ottaa avaimet ja virrat pois.? Joskus pysähtyy niinkuin kuuluukin.
Noin viidestäkymmenestä starttikerrasta, kymmenellä kerralla lähtee käyntiin "palmun alta".
Saattaa sammua sekunnin, viiden sekunnin tai viden minuutin jälkeen aivan sattumanvaraisesti.
Ajamaankin pystyy, silloinkun jää käyntiin ja voimatkin tuntuis olevan tallella. :twisted:

Noista maapisteistä: Onko niitä akusta lähtevän miinuksen ja kuvissa olevien lisäksi vielä jossain?
Kuva
Kuva
Kuva

Muita vinkkejä/ideoita?
[__/==\*/==\__]

legza
Viestit: 896
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)

Viesti Kirjoittaja legza »

Oletko varma että kun vika on päällä tulee kipinää ja polttoainetta? kosketushäiriöltä tai nirhaantuneelta johdoltahan tuo vahvasti vaikuttas.
Puola voisi olla myös rikki, toisaalta yleensä sekin taitaa hajoata vähän loogisemmin. Muut toimilaitteet taidat melkein ollakin kokeillut?

Sulakerasian takana olevat liittimet voi myös olla löysällä tai itse sulakkeessa kosketushäiriö.

Tosin jos polttoainetta ja kipinää tulee, mutta ei käynnisty niin noi voi melkein ottaa pois laskuista.

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Re: 75 v6 ongelmat (ratkaistu näillänäkymin)

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Tänään pääsin taas auton kimppuun ja päätin nyt vielä varmuuden vuoksi, liittimien putsauksen jälkeen, tehdä uusiksi kaikki helposti käsillä olevat maajohdot.
Starttaus ----> Prkl sehän käy ja kulkee!

Tulipahan opittua ainakin seuraavaa:
- Vaikka johto ja liittimet näyttävät ehjiltä, voi siellä silti olla katkos.
- Vaikka jonkinsortin korjaamopäällikkönä ikänsä autoja rassannut heppu autoa tutkittuaan, vedon uhalla, väittää että ecu siitä on rikki, koska "just tollei ne hajoo bemareistaki", älä usko ihan pureksimatta!
Tuolla ylempänähän useampaan otteeseen jo veikkailtiin vian oikeaa syytä..
- Vaikka koko ecun ottaa muuten toimivasta autosta pois, sen ilmeisesti pitäisi silti jotenkuten käydä. Ei kyllä tullut kokeiltua enään..

Kiitos kaikille vinkkejä ja neuvoja antaneille!
[__/==\*/==\__]

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 75 v6 ongelmat (ratkaistu näillänäkymin)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

nakkis kirjoitti: - Vaikka koko ecun ottaa muuten toimivasta autosta pois, sen ilmeisesti pitäisi silti jotenkuten käydä. Ei kyllä tullut kokeiltua enään..
tätä kyllä epäilen hyvin vahvasti :?

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Re: 75 v6 ongelmat (ratkaistu näillänäkymin)

Viesti Kirjoittaja nakkis »

^Ähh, tuolta unohtui sana "maadoituksen" välistä. Sorry. :oops:
[__/==\*/==\__]

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)

Viesti Kirjoittaja nakkis »

heme kirjoitti:
nakkis kirjoitti:^^
^
-Auraus edestä säädetty täysin toispuoleisesti, eli ratti myös kääntyi toiseen suuntaan enemmän kun toiseen. (selittänee ainakin osittain oudon heijauksen oikealle ulosjoustoissa?)
Joskus vuonna -92 tai 93 kolaroin Saksan autobahnilla kyseisen yksilön oikean etukulman Fronteran takakulmaan. Frontera lensi kaiteen yli katolleen metsään Hannover Ost liittymän jälkeen. Ei kuitenkaan mennyt Alfa lunastukseen, koska pohjanmaalta löytyi sankarit jotka lupasivat vak.yhtiölle ilmeisen hyvään hintaan laittaa kuntoon. Kun autoa hain, piti kaksin käsin vääntää ratista, kun puolsi niin rajusti. Siinä sitten pähkäsivät että jos tosta tukivarresta vedettäisiin, niin suoristuisi!! Vaadin nelipyöräsuuntausta yms. Sellainen löytyisi jostain päin Seinäjokea... Ei tullut koskaan oikein hyvä tästä, ja juurikin joustoliikkeissä keula oudosti heijasi oikealle.
Tähän senverran päivitystä, jotta etupyörissä oli toispuoleisesti säädettyä aurausta melkein 5cm.
Säädin kulmat suurinipiirtein niinkuin ne kuuluukin, eli molemmin puolin tasaisesti ja haritukselle n. 1mm. Jo alkoi etupää tuntua siltä niinku 75sessa kuuluiskin, heijaukset loppui siihen. Samalla kiinnitin irtonaisena heiluneen hammastangon, vaihtelin suojakumeja yms. pientä.. :lol:
Ammattilaisellahan nämä oli viimeksi säädetty "kohilleen"..

Jotain kummaa tuossa silti vielä on etupäässä, hieman epämääräinen on tuntuma verrattuna tuohon edelliseen 75seen. Voiko tuo V6 keulilla sentäs niin paljon vaikuttaa? Jokatapauksessa pitää mittailla näitä tarkemmin sittenkun kevät taas koittaa..

Pääasia kuitenkin on, että tää taas käy ja leimaakin olis tuonne 2015 asti. Tästä on hyvä jatkaa harjoituksia. :lol:

E: Kiva tuo 75 kyllä ekana harrasteautona, ni tällai "0-tiedoilla" liikenteeseenlähtenytkin on vähänniinku pakotettu oppimaa jotai tosta autotekniikasta ja tuon "sielunelämästä". Yhtä ja toista on joutunu jo nakertamaan noiden kans.:mrgreen: Esim. oli siinä sormi syvällä suussa ku ekaan 75seen rupesin kytkin- ja takajarruremonttia tekemää. :lol:
[__/==\*/==\__]

Vastaa Viestiin