159 2.4 JTDm naftafilsun vaihto-ohje kuvineen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

159 2.4 JTDm naftafilsun vaihto-ohje kuvineen

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kun nyt kerran tälle linjalle lähdettiin, niin kai näitä pikkujuttuja kehtaa julkaista enempikin. Elikkästen naftafilsu alias polttoainesuodatin.

1) Filsu löytyy koneen keskilinjan tietämiltä tulipellin äärestä:
Kuva

2) Letkut irtoavat painamalla liittimen lukitussalpaa sisäänpäin. Kuvassa työkalua leikkii muistaakseni 6 tai 7mm kuusiokolo. Huomaa myös kiinnityspannan kiristysruuvi suodattimen oikealla puolen - se taisi olla 8 tai 10mm kannalla:
Kuva

3) Kun letkut on irti ja panta löysätty, lähtee suodatin alakautta pois paikoiltaan:
Kuva

4) Ei kannata rykiä suodatinta ihan surutta, koska pohjassa on kiinni vesianturi:
Kuva

5) Anturin piuha lähtee irti "ihan vaan ottamalla" (lukituskieltä tarttee hieman avata, mutta se näkyy selkeästi livenä ja edellisessä kuvassa):
Kuva

Kuvat loppuvat tähän, mutta tuo anturi on suodattimessa ihan kierteillä kiinni, joten se tarvii ottaa irti ja siirtää uuteen suodattimeen. Suodattimen sisällä on yllättäen dieseliä joka tahtoo ulos, kun molemmat päät ovat auki, joten kannattaa varata astia tätä varten (myöhemmin mainittu litran kippo lie aika passeli) - sen voi kaataa letkuliittimistä tai odottaa purskahdusta kun vesianturin irroittaa.

Uusi suodatin pujotetaan paikoilleen samaa reittiä mitä pitkin vanha tuli pois. Panta ruuvataan takaisin kiinni ja letkut laitetaan paikoilleen. Letkuja kiinnittäessä varmista että lukitus naksahtaa kiinni! Ne osaavat näyttää hämäävästi siltä että ovat kunnolla paikoillaan, mutta jos on löysällä lennähtää letku irti ja naftat ympäri konehuonetta. Jaa että mistäkö tiedän...

Muista ilmata suodatin, mpsurf kirjoitti ohjeistuksen tuonne alemmas, lainaan sen tähän:
mpsurf kirjoitti: Eli suodattimen päällä olevaa oisko ollu 12mm ilmausruuvia hiukan auki ja avain sisään niin paineet nousee ja ilmausruuvi kiinni kun naftaa alkaa valumaan ulos.
Parin kuukauden kuluttua olisi edessä 150tkm huolto, joka tässä tilanteessa kattaa lähinnä filsujumpan. Koetan muistaa josko silloin saisi ohjematskut ilma- ja öljyfilsulle.

Edit: ohjetta hieman tarkennettu palautteen ansiosta.
Viimeksi muokannut Polforea, 16 Elo 2014, 12:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: 159 2.4 JTDm naftafilsun vaihto-ohje kuvineen

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Hyvin tehty ohje! Lisää vaan näitä! 8)

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: 159 2.4 JTDm naftafilsun vaihto-ohje kuvineen

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

Pari vinkkiä vois vielä lisätä. Tarkistakaa, että kumikierre tulee paikalle suodattimen pohjaan ja varustautukaa litran astialla, koska kun aukaisee anturin suodattimen pohjasta tulee sieltä luonnollisesti naftaa :)

Ilmauskin olisi hyvä suorittaa kun kaikki on paikallaan ennen ensimmäistä käynnistystä. Tässä olisi kaverikin hyvä apu. Eli suodattimen päällä olevaa oisko ollu 12mm ilmausruuvia hiukan auki ja avain sisään niin paineet nousee ja ilmausruuvi kiinni kun naftaa alkaa valumaan ulos.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: 159 2.4 JTDm naftafilsun vaihto-ohje kuvineen

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Tämäpä tuli ihan kuin tilauksesta, olin nimittäin ajatellut tehdä ensiviikosta saman homman - hyviä kuvia ja tipsejä :)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.4 JTDm naftafilsun vaihto-ohje kuvineen

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Erittäin hyvät pointit. Oikeastihan kaadoin naftat pois letkuliittimistä ennen vesianturin irroitusta ja joka kerta olen ilmannutkin filsun, mutta jostain syystä jäänyt mainitsematta :oops:. Mutta näin ne foorumeilla puutteet paikataan ja ohjeet täydentyy, editoinpa tuohon aloitusviestiin myös.

Smacket, vahvistahan vaihdettuasi tuo filsun kiinnityspannan kiristysmutterin kannan koko.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

lemmy
Viestit: 139
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 18:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 2.4 JTDm naftafilsun vaihto-ohje kuvineen

Viesti Kirjoittaja lemmy »

En ole koskaan ilmannut ja hyvin se on toiminut

Vastaa Viestiin