156 2.5 V6 Jakohihnan vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Twinblade
Viestit: 58
Liittynyt: 19 Kesä 2013, 17:43
Car(s): 156 1.8TS vm.00
Ex: 156 2.5 V6 vm.98
Paikkakunta: Harjavalta

156 2.5 V6 Jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Twinblade »

Terse! Ostettuani emännän kanssa 156 alfan riistohintaan, huomasin jakohihnan olevan ihan loppu. Heh, kilometrit sekä se maaginen 3 vuotta ovat tulleet täyteen. Aion vaihtaa hihnan kiristimineen, ohjureineen ja vesipumppuineen itse, kaverin kanssa.

Osaisiko joku fiksumpi antaa ohjeet miten vaihtaa tuo hihna. Ja ei, en käytä lukkopaloja. Tussinmerkit saa riittää. Asiallisia vastauksia, kiitos :)

stinger
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Marras 2011, 20:49
Paikkakunta: Hki

Re: 156 2.5 V6 Jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja stinger »

http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=51096" onclick="window.open(this.href);return false;

Suosittelen kyllä käyttämään lukkopaloja, on nimittäin ihan tarpeeksi vittumainen homma niiden kanssakin.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 2.5 V6 Jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hampaankin heitto olisi ikävä asia, joten kyllä kannattaa lukkopalat.
Mites, onkos V6:ssa myös muovisia leluvesipumppuja, kuten Twinsparkissa? Kuulemma TS:ssä on myös kestävempiä muovisia vesipumppuja, mutten näistä tiedä..

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 2.5 V6 Jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja m.sa »

No eihän se sit ole sen kummallisempi kuin muissakaan autoissa. Muovit pois jakopäästä, moniurahihna pois edestä ja sen käyttöpyörä irti kampiakselilta, merkit neljään nokkapyörään ja alapyörään, alapyörä irti (voi olla sit kunnolla kiinni - tähän 41mm hylsy, aukeaa ihan normaaliin suuntaan. Oikeasti järeä pulttipyssy jeesaa paljon, ei mitään halpakaupan mopoja), jakohihna pois, kiristin pois, ohjainrullat pois, vesipumppu pois.

Sit kasaat luonnollisesti uusilla osilla päinvastoin. Se jakohihnan automaattikiristin on vähän ahtaassa paikassa ja auttaa jos on kaveri mukana niin on helpompi säätää se kohdilleen. Äläkä kopauta nokkapyöriä irti nokista jos et käytä lukkopaloja.

Silti kyllä suosittelen lukkopalojen käyttöä, sillä muuten on hyvin vaikea saada jakoa kohdalleen. Ne ei paljoa maksa eikä paria tuntia enempää ota lisäaikaa. Samalla voit vaihtaa tulpatkin kun purat imusarjan ja venttiilikoppien kannet.

Kyl se VOI onnistua mut jos rempan jälkeen ihmettelet outoa tärisevää tyhjäkäyntiä ja entisestään noussutta kulutusta niin sit on 1-4 nokkaa enemmän tai vähemmän heilahtanut.
Abarth 500 Esseesse

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 2.5 V6 Jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Sait näköjään pari vastausta joissa ollaan samoilla linjoilla lukkojen suhteen.

V6 on myös muovisiipistä vesipumppua, uusi kannattaa siis varmistaa että on metallisiipinen.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 2.5 V6 Jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos ajattelit tehdä ilman lukkopaloja niin jätä tekemättä ;)
Lukkopalat saat vuokrattua täältä foorumilta tai vaikka Heikalta, muutamalla kympillä. Se on tuossa projektissa tyhmä paikka säästää.

^^V6:seen on ollut semmosella pakeliittipyörällä olevia pumppuja, mutta taitavat nykyään olla lähes poikkeuksetta metallivalua.

Jos uusit pumpun niin tilaa myös pumpun taakse tulevat o-renkaat. Ainakin Heikka tietää mistä on kyse ja osaa ne myydä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 2.5 V6 Jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ainahan on riski, että varaosamyyjä myy muovisiipisen pumpun, mutta jos pyydät erikseen metallisiivillä, niin sellaisen melko varmasti myös saat.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
T Blomfeldt
Viestit: 145
Liittynyt: 13 Loka 2010, 10:47
Car(s): 156 V6
Audi A4
Volvo 240-projekti
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 156 2.5 V6 Jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja T Blomfeldt »

Olen samaa mieltä kuin muut, lukkopalat kannattaa käyttää. Jos väkisin pitäisi vaihtaa ilman niin esim. Plastic Paddingin Kemiallinen metalli neljässä pienessä pussissa kun olet ykkös sylinterin OD löytänyt heittokellola. Silloin saat myös suht käyttö kelpoisia lukkopalat..

Avatar
DragonForce
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli

Re: 156 2.5 V6 Jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja DragonForce »

Juu kannattaa olla lukkopalat! itse tein ilman ja oli ihan hanurista. Eipä sitten pitänytkään omat "lukot" jne. Eli tuli sitte vähän enempi tekemistä. :lol: Nii piti vielä kirjottaa et kyllä sen jaon saa kohillee, jos sattuu käymään vahinko, mut on aika tarkkaa ja viddumaista puuhaa. :drinking:
"Having no way as way, having no limitation as limitation"

Vastaa Viestiin