Apuja öljyihin part jotain..
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 565
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Apuja öljyihin part jotain..
Moro. Olisikos jollakulla faktaa, mikä olisi passeli öljy kohta 200000 rullattuun 156 2.0 tessuun? Jossain puhutaan 10 60stä ja jossain 20 60stä. Helixillä ja rally formulalla ainakin kone kilkattaa pienemmillä kierroksilla kuin vena vikainen diesel. Vai onko nokan sisäkaluilla jotain tekemistä asian kanssa?
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
- Aquatica
- Viestit: 15038
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Apuja öljyihin part jotain..
Sanon kokemuksesta:
Valvoline MaxLife 10W-40. Löytyy ainakin Autoasi-ketjun perusrepertuaarista, mutta olettaisin myös ADn ja Fixuksen tarjoavan suht vaivattomasti...
EDIT:
Kilkatus ei toivottavasti ole paha ja vakava vaiva, mutta diisseliääni kuulunee yleisesti ajoituksenmuuntimesta. n. sadan euron osa, joka vaihtuu erittäin kätevästi jakopäärempan yhteydessä.
Valvoline MaxLife 10W-40. Löytyy ainakin Autoasi-ketjun perusrepertuaarista, mutta olettaisin myös ADn ja Fixuksen tarjoavan suht vaivattomasti...
EDIT:
Kilkatus ei toivottavasti ole paha ja vakava vaiva, mutta diisseliääni kuulunee yleisesti ajoituksenmuuntimesta. n. sadan euron osa, joka vaihtuu erittäin kätevästi jakopäärempan yhteydessä.
- jkk
- Viestit: 6034
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Apuja öljyihin part jotain..
^ komppaan aqua, itsellä 10 w 40 ölppä oli just passelia 220 tkm ajettuun tessuun
- Epezi
- Viestit: 7511
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Apuja öljyihin part jotain..
Nooh, suomesta taitaa hinnat olla alkaen 250€. Ja kyllähän se jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihtuu, mutta en nyt sanoisi "kätevästi".Aquatica kirjoitti: n. sadan euron osa, joka vaihtuu erittäin kätevästi jakopäärempan yhteydessä.
Aiheeseen, komppaan edellisiä. Valvoline Maxlife 10W-40
- Aquatica
- Viestit: 15038
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Apuja öljyihin part jotain..
Oho? Katsoin juuri Heikalta hinnan 250,-, mikä on takuulla n. satasen enemmän kuin pari vuotta sitten. Eli pahoittelut hintavirheestä, taisi osa kustantaa tuolloin jossain 127euron tietämillä? Pitää jostain kaivaa. Ja "kätevästi" tarkoittaa sitä, kun ne nokat on sopivasti hollilla jos lukkopaloja käyttelee, niin ei ihan kamala työ ole vaihtaa.Epezi kirjoitti:Nooh, suomesta taitaa hinnat olla alkaen 250€. Ja kyllähän se jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihtuu, mutta en nyt sanoisi "kätevästi".Aquatica kirjoitti: n. sadan euron osa, joka vaihtuu erittäin kätevästi jakopäärempan yhteydessä.
Aiheeseen, komppaan edellisiä. Valvoline Maxlife 10W-40
-
- Viestit: 565
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Re: Apuja öljyihin part jotain..
Moro. Laitoin tänään valvolinet sisään ja tuntui kyllä hiljenevän melkoisesti. Kiitos.
Sitten tuohon "nakutukseen" vielä..
Ääni tuntuisi tulevan tuolta imusarjasta. Onko kukaan kokeillut lukita noita muuttuvia putkia ja jos on, niin miten? Se kuulostaa siltä kuin se imusarja "eläisi" alle 2000 rpm siten, että se lotkottelisi siellä edestakaisin.
Sitten kun kierroksia on 2000 ja enemmän, ääni poistuu ja auto käy "hiljaisesti".
Jos sieltä lukitsee sen säätövivun, niin tietty vääntöä häviää eikä auto kulje enää optimiasetuksin, mutta voiko niin siis tehdä ja jos voi, niin mitä se saattaa aiheuttaa?
Varmaan oli taas viisaasti muotoiltu kysymys, mutta tälläistä pähkin, kun lomalla ollaan
Sitten tuohon "nakutukseen" vielä..
Ääni tuntuisi tulevan tuolta imusarjasta. Onko kukaan kokeillut lukita noita muuttuvia putkia ja jos on, niin miten? Se kuulostaa siltä kuin se imusarja "eläisi" alle 2000 rpm siten, että se lotkottelisi siellä edestakaisin.
Sitten kun kierroksia on 2000 ja enemmän, ääni poistuu ja auto käy "hiljaisesti".
Jos sieltä lukitsee sen säätövivun, niin tietty vääntöä häviää eikä auto kulje enää optimiasetuksin, mutta voiko niin siis tehdä ja jos voi, niin mitä se saattaa aiheuttaa?
Varmaan oli taas viisaasti muotoiltu kysymys, mutta tälläistä pähkin, kun lomalla ollaan
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
- Aquatica
- Viestit: 15038
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Apuja öljyihin part jotain..
En osaa tuohon imupuoleen sanoa oikein mitään.
Sen sijaan öljyihin liittyvä kysymys, vaikka näille oma ketjunsa onkin niin ehkä soveltuu tähän(kin) hyvin. Olen syksymmällä vaihtamassa Castrolin TAF-X:t pois laatikosta, niin mietin josko tuota pitäisi jotenkin huuhdella? Vai onko huuhtelu mallia: Vanhat pois, uudet sisään, kierrätystä, uudet pois ja taas puhtaat uudet tilalle? Jos näin, niin en ehkä jaksa vaivautua muuta kuin vaihtamaan vähän sopivammat (Tutelat) tilalle...
Sen sijaan öljyihin liittyvä kysymys, vaikka näille oma ketjunsa onkin niin ehkä soveltuu tähän(kin) hyvin. Olen syksymmällä vaihtamassa Castrolin TAF-X:t pois laatikosta, niin mietin josko tuota pitäisi jotenkin huuhdella? Vai onko huuhtelu mallia: Vanhat pois, uudet sisään, kierrätystä, uudet pois ja taas puhtaat uudet tilalle? Jos näin, niin en ehkä jaksa vaivautua muuta kuin vaihtamaan vähän sopivammat (Tutelat) tilalle...
- fahlsjy
- Viestit: 1731
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Apuja öljyihin part jotain..
Ei mitään huuhteluita tarvita manuaalilaatikoissa.
- jkk
- Viestit: 6034
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Apuja öljyihin part jotain..
tomaatissa vain, jarrujärjestelmä tietenkin voidaan huuhdella.
- Aquatica
- Viestit: 15038
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Apuja öljyihin part jotain..
Asia selvä, helpottaahan se sitten lorotella lirut pois ja laittaa Öljyä(TM) tilalle.
Toki jos joku tietää jotain helpommin saatavaa, joka toimii 156n tessun laatikossa oikeasti hyvin ympärivuotisesti, otan ehdotuksia vastaan. Tutelaa kun ei tunnu saavan mistään muualta kuin Heikalta, olisihan se kätevä jos voisi ns. naapuripuljusta hakea. Tuo TAF-X tuntuu kylmällä laatikolla olevan aavistuksen jäykkää, mutta toimii hyvin, sitten taas kuumalla laatikolla vaihtaminen muuttuu todella epämääräiseksi. Tuota ei ollut vanhoilla laatikkoöljyillä. Tosin kytkinkin jäykistyy esim. 100km motariajon jälkeen aika paljon, liekkö johonkin tulee ylipainetta tai katoaa tarpeellisia paineita? jarrut toki samalla jäykät ekalla polkasulla ehkä parin polkasun ajan, tai sitten se on vaan jaloissa tuntuva harha pitkän rennon ajon jälkeen...
Toki jos joku tietää jotain helpommin saatavaa, joka toimii 156n tessun laatikossa oikeasti hyvin ympärivuotisesti, otan ehdotuksia vastaan. Tutelaa kun ei tunnu saavan mistään muualta kuin Heikalta, olisihan se kätevä jos voisi ns. naapuripuljusta hakea. Tuo TAF-X tuntuu kylmällä laatikolla olevan aavistuksen jäykkää, mutta toimii hyvin, sitten taas kuumalla laatikolla vaihtaminen muuttuu todella epämääräiseksi. Tuota ei ollut vanhoilla laatikkoöljyillä. Tosin kytkinkin jäykistyy esim. 100km motariajon jälkeen aika paljon, liekkö johonkin tulee ylipainetta tai katoaa tarpeellisia paineita? jarrut toki samalla jäykät ekalla polkasulla ehkä parin polkasun ajan, tai sitten se on vaan jaloissa tuntuva harha pitkän rennon ajon jälkeen...
- palkus
- Viestit: 5471
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Apuja öljyihin part jotain..
^heikalta technyxit lootaan, niin toimii taas. Vaihdettiinkos muuten ne kytkinnesteet sieltä työsylinterin "nipan" kautta? Kytkin tulee vähän jäykemmäksi, jos paskaset nesteet siellä.
- Aquatica
- Viestit: 15038
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Apuja öljyihin part jotain..
Pääsylinterin kautta, kuulemma. Väittivät ilmanneenkin samaa reittiä? En tiedä, edelliseen Alfaan meni sama työ ja se toimas kanssa, joten ehkä tuo toimii. En tiedä.stoichiometric kirjoitti:^heikalta technyxit lootaan, niin toimii taas. Vaihdettiinkos muuten ne kytkinnesteet sieltä työsylinterin "nipan" kautta? Kytkin tulee vähän jäykemmäksi, jos paskaset nesteet siellä.
- palkus
- Viestit: 5471
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Apuja öljyihin part jotain..
^onkohan tullut väärinymmärrys, ei se pääsylinterin kautta ilmaaminen auta niihin työsylinterin hivoma-aineisiin pätkän vertaa.
- Tiphookki
- Viestit: 504
- Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
- Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
- Paikkakunta: Espoo/Karstula
Re: Apuja öljyihin part jotain..
Voisin ottaa myös hyviä vinkkejä vastaan miten vaihdetaan 147 1.9 JTD:n lootaan öljyt. Tutelaa tilattu Heikalta viimeset 3 purkkia...
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2
- Aquatica
- Viestit: 15038
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Apuja öljyihin part jotain..
^^
Tuota itsekin ihmettelin pitkän aikaa, kun sanoivat pääsylinterin mönjien lähtevän nimenomaa siitä nipasta ilmatessa. Ja nimenomaa pääsylinteri (poljinsylinteri) oli mistä puhuttiin. Katsos kun tuossa oletettavasti on se onneton letku, jossa on se typerä prikka tai joku venttiili letkussa -> nesteiden vaihdossa jää aina vanhaa mömmöä nimenomaa poljinsylinteriin -> ongelmia.
Tuota itsekin ihmettelin pitkän aikaa, kun sanoivat pääsylinterin mönjien lähtevän nimenomaa siitä nipasta ilmatessa. Ja nimenomaa pääsylinteri (poljinsylinteri) oli mistä puhuttiin. Katsos kun tuossa oletettavasti on se onneton letku, jossa on se typerä prikka tai joku venttiili letkussa -> nesteiden vaihdossa jää aina vanhaa mömmöä nimenomaa poljinsylinteriin -> ongelmia.
- palkus
- Viestit: 5471
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Apuja öljyihin part jotain..
^joo, siinä sylintereiden välissä on jonkummoinen vaimennin, mutta p*ska valuu yleensäkin alaspäin. Työsylinterin rasitus on ihan eri luokkaa jo pelkästään lämmön takia ja kyllä sieltä alhaalta nestettä tule ihan valumalla, joten uudistuu/puhdistuu ne pääsylinterinkin nesteet sitten.
- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Apuja öljyihin part jotain..
Onko kukaan tietonen miten toi 156 2.0ts tykkää mobil1 0w-40 öljystä? Ajettu kohta 123tkm
Vai joko mulla on kiire vaihtaa 10w-60?
Vaihtoväliksi aatellut puol vuotta tai 10tkm.
Ja miten tuo 10w-60 toimii talvella?
Vai joko mulla on kiire vaihtaa 10w-60?
Vaihtoväliksi aatellut puol vuotta tai 10tkm.
Ja miten tuo 10w-60 toimii talvella?
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin!
- Aquatica
- Viestit: 15038
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Apuja öljyihin part jotain..
Edelleen väitän: 156 JTS:ään vain ja ainoastaan 10W-60 kesät talvet. Täällä on monia käyttäjiä ja raportit olleet: ei mitään ongelmia, edes kovemmalla pakkasella ilman lohkolämppäriä. Ehjä moottori ja akku auttaa asiaa, 10tkm välein noissa kuitenkin suomioloissa pitäisi oliot vaihtaa (itsellänikin huoltokirjassa lukee 20tkm tai erittäin vaativissa oloissa 10tkm, suomi nyt on ehkä aika vaativa ääriolojen vuoksi joten aina 10tkm ja sillä selvä).
2.0TS:ssä oli yhden talven (muistaakseni!) 10W-40 oliot ja nuohan on ihan yhtä "notkeata" kamaa kylmänä, kuin 10W60, eikä ollut tasan mitään ongelmia.
Ainoastaan hyvää; kone tuntui käyvän paljon tasaisemmin ja pehmeämmin ja tuntui muutenkin jotenkin "tiiviimmältä", vähän vaikea selittää.
2.0TS:ssä oli yhden talven (muistaakseni!) 10W-40 oliot ja nuohan on ihan yhtä "notkeata" kamaa kylmänä, kuin 10W60, eikä ollut tasan mitään ongelmia.
Ainoastaan hyvää; kone tuntui käyvän paljon tasaisemmin ja pehmeämmin ja tuntui muutenkin jotenkin "tiiviimmältä", vähän vaikea selittää.
- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Apuja öljyihin part jotain..
Jeps! Kiitos vielä senverran kun muistelen lukeneeni että huonot öljyt ois kuluttanu nokkia että eihän nyt ole menossa nokat nuilla öljyillä? Ens kerralla lupaan laittaa 10w-60 sen verran vakuuttavasti täälä siitä puhutaan
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin!
- Aquatica
- Viestit: 15038
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Apuja öljyihin part jotain..
Huomaa ero JTS ja TS-välillä. JTS:ssä tuo on käytännössä elinehto, TS:ssä kesäisin erinomainen ja talvisin (mielestäni) hyvä. TS:ään itse aion laittaa Valvoline MaxLife 10W-40iä seuraavasta vaihdosta eteen päin, ympärivuotisesti. Jos akku ei jaksa pyörittää konetta, on se akunvaihdon paikka...
Nytkin on vain Exiden 620 (62Ah) paikallaan ja muistelen manuaalistakin lukeneeni, että pitäisi se 75Ah olla...
Nytkin on vain Exiden 620 (62Ah) paikallaan ja muistelen manuaalistakin lukeneeni, että pitäisi se 75Ah olla...
- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Apuja öljyihin part jotain..
Okkei, kiitoksia! Ja 75ah:ta ne vihkosissa on.
Pittää alakaa kattelee nuo öljyt josko niistä jotain sais irti mikä on toimiva tuohon kun ei vähän ajettua konetta tahtos särkiä huonolla öljyllä mutta lienee ihan ok öljy tuo mikä nytkin on.
Pittää alakaa kattelee nuo öljyt josko niistä jotain sais irti mikä on toimiva tuohon kun ei vähän ajettua konetta tahtos särkiä huonolla öljyllä mutta lienee ihan ok öljy tuo mikä nytkin on.
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin!
Re: Apuja öljyihin part jotain..
Eiks näitä öljytopicceja olisi täällä ennestään riittävästi? Mutta kannattaa tossa 10w-40 maxlife innossa muistaa että se on osasynteettinen öljy, täyssynteettinen 10w-60 juoksee selkeesti paremmin kylmässä... Itse olen 10w-60:tä käyttänyt ympäri vuoden ja se on siihen oikeen oiva öljy, osassa ainakin jähmepiste taisi olla vastaava kuin 5w-40:ssä... Maxlifestähän on se täyssynteettinen öljy kanssa olemassa, kellään kokemusta siitä?
0w-40 on tietty perusteltu jossaan oikeen arktisissa olosuhteissa mutta kyllä itse vailla parempaa kokemusta pitäisin sitä vääränä öljynä tessuunkin. Itse 5w-50 moblaa joskus käytin mutta se jäi sen jälkeen kun totesin että miten ohueksi se menee jos sen päästää vähäkään lämpimäksi (öljy leikaantuu, paineet ei palaudu kuin öljyn vaihdolla). Se on niitä onglmia mitkä ymmärtää vasta kun autossa on sekä öljynlämpö että painemittari... Sen jälkeen kun siirryin siinä kamppeessa Castrolin Magnatechiin (5w-40) ei ongelmaa ollut havaittavissa...
Samat kokemukset moblan "rallivormuloista" (5w-50 ja 5w-40) lämpimäksi ajosta on kaveripiirissä useemmalta tyypiltä, ja sen verran saatu nokkia pyöreäksi ettei mun tarvii sitä enää koittaa... Nyttenkin pihassa yks kampe jossa laakerivaurio ja öljynä käytetty parasta "leikkuuöljyä" eli rallivormulaa.
Ihan käypänen öljy se on moneen autoon, varsinkin talvella kun niitä kylmäominaisuuksia niissä on painotettu, mutta samalla rahalla saa tohon autoon sopivempiakin öljyjä. Ja öljynvaihdon hinta on kuitenkin niin pieni osa autoilun kustannuksista että en ymmärrä sillä säästämistä... Riittävän hyvää öljyä, ja tarpeeksi usein vaihto. Pitkistä öljynvaihtoväleillä on se hauskuus että öljyjen sijaan vaihdellaankin sitten samalla moottoria...
Hyväkuntoiseen, vähänajettuun tessuun itse laittaisin ainakin 10w-60:set sisään, ympäri vuoden. Öljyn merkin jokainen valitsee sitten omien mielihalujen mukaan.
0w-40 on tietty perusteltu jossaan oikeen arktisissa olosuhteissa mutta kyllä itse vailla parempaa kokemusta pitäisin sitä vääränä öljynä tessuunkin. Itse 5w-50 moblaa joskus käytin mutta se jäi sen jälkeen kun totesin että miten ohueksi se menee jos sen päästää vähäkään lämpimäksi (öljy leikaantuu, paineet ei palaudu kuin öljyn vaihdolla). Se on niitä onglmia mitkä ymmärtää vasta kun autossa on sekä öljynlämpö että painemittari... Sen jälkeen kun siirryin siinä kamppeessa Castrolin Magnatechiin (5w-40) ei ongelmaa ollut havaittavissa...
Samat kokemukset moblan "rallivormuloista" (5w-50 ja 5w-40) lämpimäksi ajosta on kaveripiirissä useemmalta tyypiltä, ja sen verran saatu nokkia pyöreäksi ettei mun tarvii sitä enää koittaa... Nyttenkin pihassa yks kampe jossa laakerivaurio ja öljynä käytetty parasta "leikkuuöljyä" eli rallivormulaa.
Ihan käypänen öljy se on moneen autoon, varsinkin talvella kun niitä kylmäominaisuuksia niissä on painotettu, mutta samalla rahalla saa tohon autoon sopivempiakin öljyjä. Ja öljynvaihdon hinta on kuitenkin niin pieni osa autoilun kustannuksista että en ymmärrä sillä säästämistä... Riittävän hyvää öljyä, ja tarpeeksi usein vaihto. Pitkistä öljynvaihtoväleillä on se hauskuus että öljyjen sijaan vaihdellaankin sitten samalla moottoria...
Hyväkuntoiseen, vähänajettuun tessuun itse laittaisin ainakin 10w-60:set sisään, ympäri vuoden. Öljyn merkin jokainen valitsee sitten omien mielihalujen mukaan.
- Aquatica
- Viestit: 15038
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Apuja öljyihin part jotain..
^
Itse ostin viimeksi edelliseen tessuun juuri Maxlife 10W40iä, siinä kyllä mielestäni ainakin mainostettiin öljyn olevan täyssynteettistä?
Samoja kokemuksia mobilista. Mobil 1 Super 3000 5W-40 oli kylmällä koneella ihan OK, mutta lämmetessään öljyä katosi taivaan tuuliin. Paljon pahempi oli Castrol Edge Pro 5W-30... Ekan tuhannen kilometrin aikana taisi kadota desi-pari, sitten loppui katoaminen kunnes yhtäkkiä katosikin min-max välin verran parinsadan kilsan matkalla. Oli "kiva" ylläri. Ainoa, mitä ei kadonnut oli tuo Valvolinen 10W40.
Mutta jos tosiaan tuo 10W60 on aitoa täyssynteettistä ja 10W40 ei, niin sitten. Onko muuten käytännön tietoa tuosta Valvolinen MaxLife FE-sarjasta? Mitä tuo FE meinaa? Sitähän tuo suosittelisi, esim. 5W40 FE:tä, jos nyt ulkomuistista ihan väärin en muista.
Itse ostin viimeksi edelliseen tessuun juuri Maxlife 10W40iä, siinä kyllä mielestäni ainakin mainostettiin öljyn olevan täyssynteettistä?
Samoja kokemuksia mobilista. Mobil 1 Super 3000 5W-40 oli kylmällä koneella ihan OK, mutta lämmetessään öljyä katosi taivaan tuuliin. Paljon pahempi oli Castrol Edge Pro 5W-30... Ekan tuhannen kilometrin aikana taisi kadota desi-pari, sitten loppui katoaminen kunnes yhtäkkiä katosikin min-max välin verran parinsadan kilsan matkalla. Oli "kiva" ylläri. Ainoa, mitä ei kadonnut oli tuo Valvolinen 10W40.
Mutta jos tosiaan tuo 10W60 on aitoa täyssynteettistä ja 10W40 ei, niin sitten. Onko muuten käytännön tietoa tuosta Valvolinen MaxLife FE-sarjasta? Mitä tuo FE meinaa? Sitähän tuo suosittelisi, esim. 5W40 FE:tä, jos nyt ulkomuistista ihan väärin en muista.
Re: Apuja öljyihin part jotain..
Mun autossa valvolinet pysyy myös,tällä hetkellä on tebolin silver,halvalla prismasta ja verraten samanlaatuista kun maxlife.
Sen v erran halpaa että raaskii kahdesti vuodessa vaihtaa.
Sen v erran halpaa että raaskii kahdesti vuodessa vaihtaa.
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Apuja öljyihin part jotain..
Halvinta 10w40 semisynteettistä olen laitellut 10tkm/vuoden välein. Hyvin toimii 99ts.
Nakutti se mullakin taannoin, mutta ajoituksenmuuntimen korjaussarja 9€ jakohihnan vaihdon yhteydessä
korjasi tämän asian...
Nakutti se mullakin taannoin, mutta ajoituksenmuuntimen korjaussarja 9€ jakohihnan vaihdon yhteydessä
korjasi tämän asian...