Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jupepe
Viestit: 5
Liittynyt: 22 Touko 2013, 13:40

Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Jupepe »

Olisin hieman tiedustellut, sattuuko jollain olemaan kokemusta vastaavasta tilanteesta?Ajelin rauhassa, onneksi, ja yhtäkkiä suoralla tiellä rattilukko menee päälle ja täräytin päin lyhtypylvästä. Tilanne meni sen verran äkkiä että en osaa sanoa sammuiko auto ennen törmäystä, mutta rattilukko oli edelleen päällä törmäyksen jälkeen.

Onneksi siis vauhtia oli vain n 50km/h ja ehdin vaistomaisesti hieman jarruttaa, moottoritiellä olisi jälki ollut hieman toisenlaista.

Kysymykseni onkin, onko jollain ollut ongelmia rattilukon kanssa tms? Aloitan tulevina päivinä pommittamaan auton maahantuojaa eli Auto-Fennicaa ja taistelu asiasta tulee varmasti olemaan vaikea, kuinka todistaa tapahtunut...

Alustavissa kyselyssä Oulun Wetterin kautta, ilmoittivat että maahantuojalla ei ole tietoa vastaavasta ongelmasta, joten ilm eivät aikoisi edes tutkia autoa!?

Itse kuitenkin olen sitä mieltä että tuo on hengenvaarallinen vika,joka ilman muuta kuuluisi tutkia.

Heittäkää ajatuksia asiasta, olisi kiva kuulla kommentteja ja vinkkejä!

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja m.sa »

:shock: oho! Onneksi ei käynyt pahemmin. Toivottavasti selviää, en täälläkään muista moisesta koskaan lukeneeni.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Muistaakseni meidän rouvan auton huoltohistoriassa oli jotain toimintaa juuri tuolla rattilukko puolella.

Tämä siis ennen kuin auto tuli meille, joten en tiedä mikä siellä on ollut ongelmana. :shock:

Selvitäppä myös ulkomaan foorumeilta. On enemmän otantaa asiaan.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Niin ... 159:n rattilukkoa ohjaa elektroniikka, eikä mekaaninen systeemi kuten perinteisissä lukollisissa. Eli kyllä se kait voi täräyttää rattilukonkinpäälle kesken ajon jos signaalit menee sekaisin tms!?

Tämä on se mitä inhoan eniten nykyautoissa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Jupepe
Viestit: 5
Liittynyt: 22 Touko 2013, 13:40

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Jupepe »

Pasi kirjoitti:Niin ... 159:n rattilukkoa ohjaa elektroniikka, eikä mekaaninen systeemi kuten perinteisissä lukollisissa. Eli kyllä se kait voi täräyttää rattilukonkinpäälle kesken ajon jos signaalit menee sekaisin tms!?

Tämä on se mitä inhoan eniten nykyautoissa.

Kaikkiin edellisiin viitaten on kyllä todella tyly tunne kun ratti ei käänny:@ ei tosiaan herätä luottamusta uusia avaimettomia systeemejä kohtaan, ja vaikuttaa myös siltä että ko. oikosulusta tms ei jää edes vikakoodia...
Mutta kiitos jo tähän mennessä kommenteista ja levittäkää sanaa eteenpäin, jos sattuis jostain ennakkotapaus löytymään.
Ja pitää tosiaan tutkia muutkin foorumit ja löytää hyvä lakimies.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Onhan tälläkin foorumilla ollut tuon järjestelmän kanssa semmoisia ongelmia että avainpesä ei ole tunnistanut avainta, syynä ollut huono liitos jossa rattiputken alaosassa. Yhtään tapausta en ole kuullut että olisi ajossa rattilukko kytkeytyny, joskin täysin mahdollista. Todella huolestuttavaa.

Maahantuoja haluaa helposti sivuuttaa tämmöiset asiat, älä sinä sivuuta vaan pelaa kortit loppuun asti.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja DaViega »

lukija "hävittää" avaimen vauhdista tuon huonon liittimen takia -> Ratti lukko menee päälle ja sitten käy niin kuin käy.

En vielä menetä yöuniani, onhan tämä ensimmäinen kerta kun tälläisestä viasta raportoidaan täällä, sitten alkaa kutitella ilkeästi, jos näitä tulee lisää.
Odotan mitä maahantuoja sanoo
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Joku 159:sin omistaja joka tietää tuon liittimen sijainnin, pieni testi kiitos. Auto käyntiin, vaihde päälle ja liitin auki. Mitä tapahtuu?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja willez »

Luulis olevan joku turvazysteemi et jos auto liikkuu / käy , ei lukko ole käytössä tai voi aktivoitua

Jupepe
Viestit: 5
Liittynyt: 22 Touko 2013, 13:40

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Jupepe »

willez kirjoitti:Luulis olevan joku turvazysteemi et jos auto liikkuu / käy , ei lukko ole käytössä tai voi aktivoitua
Joo, niin mäkin oletin, mutta ei tunnu olevan, tai ei ainakaan toimi.
Mietin tossa että jos ei maahantuoja ala kiinnostua asiasta, niin luulen että joku iltapäivälehti varmasti saattais jutun lohkaista...

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aika villi viritys tosiaan, jos laitetaan rattilukko heti päälle, kun ajonesto ei saa avaimeen yhteyttä. Auttaisi toki harventamaan omatoimisia autonlainaajia, jota muutoin ovat valtiovallan suojeluksessa....

Onko tuo rattilukko muuten ihan pelkkä solenoidi, jolloin sähkönsyötön katkeaminen (piuha poikki tms.) kytkee lukon päälle, vai "sysäri", jonka tilaa (auki/kiinni) muutetaan sähköpulssilla?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja quppe »

Hurja juttu.. Onko vahvistusta tullut että sammuiko vai oliko moottori päällä? Tosin kummassakaan ei kyllä rattilukko saa mennä päälle.. Varmaan hauskoja kommentteja artikelissa olisi jos juttu ja auton merkki tulisi lehteen..

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Pasi »

eLearn:

This vehicle is equipped with a starting system known as Smart-Key where there is no longer a traditional ignition key having been replaced with an electronic key "T.E.G." (Transmitter for Entry and go) combined with an electronic key reader and TEG-Reader radio frequency receiver.

Access to the vheicle through radiofrequency recognition of the remote control incorporated in the TEG is entirely the same as what takes place with the traditional remote control incorporated in the key fob.

The vehicle is not switched on/started up by inserting the key in the ignition switch (which is no longer present) and turning it but by inserting the TEG in the TEG Reader and activating the START/STOP button.

The distribution of the power supply to the vehicle (ignition-controlled INT, INT/A, AVV, etc.) is managed by the steering lock node and takes place in entirely the same way as for models equipped with a traditional key.

As there is no longer a mechanical key, the steering lock function is produced electrically via the steering lock electronic control unit, connected to the CAN. The release of the steering by the steering lock node takes place when the ignition-controlled INT is activated.

The steering is locked by the steering lock node when the TEG is extracted from the TEG Reader.

Functional Description:

The electric steering lock control unit M89 controls and regulates the entire electrically operated steering column lock system and also manages the vehicle access and starting system.

The power supply for the control unit M89 comes, at pin C1 of M89, from the line protected by fuse F3 of the engine compartment junction unit B1, whilst pin A4 of M89 is earthed.

The TEG inserted status is sent by the TEG Reader H3 via the CAN - pins 3 and 8. The same signal is sent, redundantly, to the steering lock node M89, from pin 2 and the latter, in turn, forwards it via the CAN.

The TEG Reader H3 also receives a power supply - pin 6 - from the line protected by fuse F32 of the junction unit under the dashboard B2. pin 7 of H3 is earthed.

The Smart Key system controls several warning lights and/or sends message signals to the instrument panel: the control unit M89 is connected via the CAN line ot the instrument panel E50 and manages the switching on of the steering lock warning light and a series of warning and failure messages shown in the instrument panel display.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Eli tosta vois päätellä että kun avaimen signaali katoaa, ratti napsahtaa lukkoon :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Sitten kokeilemaan.

Jupepe
Viestit: 5
Liittynyt: 22 Touko 2013, 13:40

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Jupepe »

Pasi kirjoitti:Eli tosta vois päätellä että kun avaimen signaali katoaa, ratti napsahtaa lukkoon :D
Vaikuttaa todella huolestuttavalta, pitänee kysellä paikalliselta pitkän linjan Alfa-asentajalta, josko hän osaa sanoa tohon lisää...
Ja lisäten vielä, en vielä ainakaan saanut vahvistusta korjaamolta, menikö virrat pois ennen rattilukkoa. Odotellaan...

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ymmärtääkseni tuo kohuttu liitin on tämä (lähes kuvan keskellä, varustettu violetilla salvalla), eli äkkiseltään pohdittuna nimenomaan rattilukkoyksikön liitin:
Kuva

Jos liitin on irti (salvan aukaiseminen riittää katkaisemaan yhteyden) kun avaimen torppaa koloonsa, tulee radiolle herätevirta mutta mittaristo ei herää eikä auto muutenkaan tunnu lähtevän käyntivalmiiksi. Rattilukko ei aukea. Jos auto käy (en kokeillut laittaa vaihdetta päälle, joten kokeilin vapaalla paikallaan) kun liitin irtoaa, auto sammuu, mittaristo pimenee jne, mutta rattilukko ei napsahda päälle. Tässä tilanteessa avainta ei saa irti kolostaan. Testattu kerran, auton vuosimalli 2008.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Jupepe
Viestit: 5
Liittynyt: 22 Touko 2013, 13:40

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Jupepe »

Jupepe kirjoitti:
Pasi kirjoitti:Eli tosta vois päätellä että kun avaimen signaali katoaa, ratti napsahtaa lukkoon :D
Vaikuttaa todella huolestuttavalta, pitänee kysellä paikalliselta pitkän linjan Alfa-asentajalta, josko hän osaa sanoa tohon lisää...
Ja lisäten vielä, en vielä ainakaan saanut vahvistusta korjaamolta, menikö virrat pois ennen rattilukkoa. Odotellaan...

Noniin,
Nyt viimeinkin Alfaani on tutkittu Oulun Wetterillä ja edelleen maahantuojalla sekä Fiatin toimesta.

Raportti on seuraavanlainen: autossa sähköisiä vikoja moottorinohjauksessa, vikamuistissa ei jälkiä rattilukon lukkiutumisesta.
Näin ollen, omaan piikkiin menee kaikki tutkimukset ja kaikki muukin mitä sieltä nyt löytyy. Maahantuojan mukaan tällaistä vikaa ei aiemmin ole ollut eli sitä ei nytkään ole...
Kuulemma tod näköisesti ohjaustehostin mennyt päälle jonka takia ratti raskas kääntää...:)

Noh, kuten varmaan jokainen voi kuvitella, että n 40-50km/h vauhdista suoralla tiellä, tuskin se saa autoa kääntymään metsään.

Mutta, nyt alan selvittämään vielä jos saan kanteen nostettua maahantuojaa vastaan, siinäpä se loma meneekin!

Avatar
Jan Erik
Viestit: 68
Liittynyt: 09 Loka 2010, 20:29
Paikkakunta: Uusikaarlepyy

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Jan Erik »

Tsemppiä tuulimyllyjä vastaan! :twisted:

himik
Viestit: 61
Liittynyt: 14 Loka 2003, 14:37
Car(s): 159 2.2, Fiat Stilo 1.4 2D
Paikkakunta: tre

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja himik »

Mulla tuo rattilukkoyksikkö vaihdettiin juuri toimimattomuuden takia. Tuo vanha mötikkä on vielä tallessa ja käsittääkseni sieltä tulee jonkun näköinen kieli ulos kun rattilukko napsahtaa päälle.
Treen Autokeskuksen mukaan noita on 159:hin vaihdettu jo ennen minunkin autoa, että kyllä niihin vikoja tulee.

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja harde »

Joo vie homma loppuun asti. Taas ihmeellistä venkoilua maahantuojalta. Tuo selitys ohjaustehostimen roolista tapahtuneeseen lähinnä naurattaa :black:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mitenköhän 159:n ohjaustehostin voi mennä päälle tai pois kesken kaiken... ellei hajoa täysin :roll:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jarkkolainen
Viestit: 137
Liittynyt: 05 Elo 2008, 21:52
Car(s): 33 1.7 I.E

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Jarkkolainen »

http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta ... apuun.html

Näköjään tapahtuu muillekin. Kenelläkään tietoa minkälaisesta kulkineesta kyse?
OO=\*/=OO

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Siinä se pirulainen on purettuna, eli 159:in rattilukko/ohjainlaite.

Sisällä on sähkömoottori joka pyörittää tuommoista muovikiekkoa joka pyöriessään työntää tappia rattiakseliin ja takaisin.
Mekanismi on todella heiveröinen ja raja-asentoja tunnistaa kaksi todella onnetonta mikrokytkintä.

Tämän rattilukon vikana oli väsähtänyt moottori, jaksoi kyllä pyöriä irrallaan, mutta tuota mekanismia ei jaksanut liikuttaa. Auto toimi muuten moitteetta mutta rattilukko ei vaan kytkeytynyt ja antoi vikailmoituksen.
Liitteet
159 rattilukko
159 rattilukko
WP_20140910_001.jpg (74.73 KiB) Katsottu 8106 kertaa

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ ton kun näki, niin tekee vielä pahempaa, jos ratti on jäänyt vähän vinoon ja napsahtaa vapaaksi kun avaimen työntää sisään. Tarkkana oon ollu tuon kanssa ja syystäkin näköjään :roll:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kuvitelkaa tuo mekaniikka 25 asteen pakkasessa...ihan lelu systeemi. Kyllä nyt kehitys on kehittynyt väärään suuntaan,
ei kai 156:ssa ole noin heppoista rattilukkoa... :oops:

jt
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^156:sessa on ihan mekaaninen lukko, ei sähköllä niinkuin 159:ssä

Valmistaja on muuten TRW.

Biscione
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Biscione »

Epezi kirjoitti:Siinä se pirulainen on purettuna, eli 159:in rattilukko/ohjainlaite.

Sisällä on sähkömoottori joka pyörittää tuommoista muovikiekkoa joka pyöriessään työntää tappia rattiakseliin ja takaisin.
Mekanismi on todella heiveröinen ja raja-asentoja tunnistaa kaksi todella onnetonta mikrokytkintä.

Tämän rattilukon vikana oli väsähtänyt moottori, jaksoi kyllä pyöriä irrallaan, mutta tuota mekanismia ei jaksanut liikuttaa. Auto toimi muuten moitteetta mutta rattilukko ei vaan kytkeytynyt ja antoi vikailmoituksen.
Millainen homma tuo rattilukon yksikkö oli irroittaa? Onnistuuko ns. "kotipajalla"? Jos satut muistamaan paljonko jouiduit uudesta häpemään? Omasta kulkineesta tuo yksikkö tai moottori sanoi sopimuksen irti ja pitäisi saada uutta tilalle.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Muistaakseni yritin lukkoa irrottaa purkuautosta, mutta kiinnitysruuvit olivat kannattomia. Eli täytyisi ensin tehdä viilto kantaan, jotta saisi käännettyä auki.
Voin tarkastaa asian kunhan pääsen hallille.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Biscione
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Biscione »

Maunu kirjoitti:Muistaakseni yritin lukkoa irrottaa purkuautosta, mutta kiinnitysruuvit olivat kannattomia. Eli täytyisi ensin tehdä viilto kantaan, jotta saisi käännettyä auki.
Voin tarkastaa asian kunhan pääsen hallille.
Ryömin tuossa jo itsekin kuskin jalkatilassa ja niin siellä näytti olevan jotkin "katkopultit". On päästä katkaistu, jäljellä vain pulttien pallopäät. Tuli vain mieleen, että millähän ilveellä merkkikorjaamossa nuo avataan. Kun nuo kaksi pulttia saisi auki niin homma taitaisi olla ihan itse tehtävissä. Tuo yksikkö on varmasti ihanan kallis :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Poralla noita avataan.
On aika pehmeetä tavaraa tuo osa, joten menee helposti kyllä. Jossakin Kiassa muistelen, että hieman likaa kierteissä ja katkes katkopultti kauan ennen ku oli edes kiinni.
Vääräkierteisellä poralla saattaa aueta ihan suoraan ilman viiltoja - tämäkin koettu. Meinaan siis vastapäivään poraavaa terää, vähän kuten vastakierresarjat.

Ja jos pultit on irtonaiset (joissakin laitteissa on), mikäänhän ei estä käyttämästä ihan tavallisia pultteja :)

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

terävällä metallitaltalla kun lyö tangentin suuntaan niin lähtee auki. Tai sit hitsaa jonkun pultin kiinni ja kääntää auki

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Biscione kirjoitti:Tuli vain mieleen, että millähän ilveellä merkkikorjaamossa nuo avataan
Tuskin niitä merkkikorjaamossa juurikaan availlaan.Eikö lie huoltovapaa yksikkö, eli kerralla vaihtoon koko möykky, jos virallisia ohjeita kuuntelee.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Minä olen nähnyt nimenomaan ne koko möykyt olevan noilla katkopulteilla. Ettei varkaat pääse helposti viemään autoja (juu, ei ole kyllä este :D)

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ahh, aiemmasta keskustelusta (jossa puhuttiin moottorin vaihdosta yksikön sisään) sain käsityksen, että yksikkö olisi suljettu moisilla, ei kiinnitetty. Jos se on tuollaisilla kiinni autossa (kumma ettei niitellä?), niin poralla päässee helpoimmalla, ellei saa kätevästi taltalla iskettyä pyörimään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

En siis viisysin tai Alfan tapauksesta tiedä yhtään, mutta ainakin monet muut joita nähneet niin rakenne ollut about:
Koko möykky katkopulteilla rattitolpassa (tai sillä alueella) kiinni.
Moottori kiinni tavanomaisilla pulteilla möykyssä, mutta siten, että sen irroittaminen on lähes mahdotonta (tai täysin mahdotonta) ilman, että möykky on pöydällä. Eli ruuvien/pulttien avausreitti on esim. suoraan rattiakselin suunnalta ymv.

Biscione
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Biscione »

Joo, se koko mötikkä on kiinni kahdella katkopultilla, joista päät poikki. Pelkät pallopäät jäljellä. Siellä on vähän ahtaat paikat, ei taida sopia poraamaan pultteja pois. Mutta kattelin internetin ihmeellistä maailmaa ja löysin vastakierrehylsyjä. Semmosella varmaan nuokin pultit saa kierrettyä pois, ellei niitä ole vedetty sinne kiinni apinan raivolla. Sen jälkeen kun paketti saatu irti ja pöydälle voi sen ilmaisesti avata, tosin "kotelokin" suljettu erikoisen näköisillä ruuveilla. Ei ole itselle tullut vastaavanlaisia vastaan. Helpointa varmaan olisi hommata koko uusi paketti. Ja ilmaisesti uusi mötikkä on vielä ohjelmoitava autolle, ettei homma menisi liian helpoksi. Huomenna pitää suunnistaa kohti Autokeskusta ja kysellä uuden osan hintaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei niitä katkopultillisia yleensä saa kiinni tiukasti. Ne menee tyyliin 25Nm jos silläkään... Ja tuo on siis pikkuräikälle sopiva voima :)
Tietysti jos siinä katkopultissa jotain häikkää on, se vetää sen reilusti kovemmin kiinni ko suunniteltu.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ei nuo katkopultit tapaa kovin tiukassa olla. Tähän saakka lähteneet ihan helposti auki, kun napauttaa tuurnalla reunaan. Noissa pulteissahan on uutena ihan normaali kuusiokanta jonka alla on ohueksi sorvattu kaula, joka sitten tietyssä momentissa antaa periksi ja katkeaa. Eikä nuo tosiaan suurta voimaa tarvi katketakseen. On tullut avattua x-määrä katkopultteja sähköisistä rattilukoista ja virtalukoista. Erääseen FCA-konsernin tuotteeseen noita sähköisiä rattilukkoja ja avainlukijoita ollaan vaihdeltu ja vaihdellaan ihan tehtaan takaisinkutsukampanjanakin.


Enpä ole törmännyt tuollaiseen tapaukseen, että ajossa paukahtaisi rattilukko päälle. Joitain kertoja on kyllä ollut asiakkaan vikakuvauksena "ratin lukkiutuminen", mutta aina syynä on ollut moottorin sammuminen ja sitä myöten ohjaustehostuksen katoaminen, joka pentti peruskäyttäjälle toki tuntuu ohjauksen lukittumiselta. En tarkoita tällä, että epäilisin Jupepen kertomusta, mutta ymmärrän kyllä tehtaankin näkemyksen asiasta.

Taitaa olla 159:iin noin 400€ kikkare tuo lukko.

Biscione
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10

Re: Alfa 159 2.4jtdm -07. Rattilukko päälle kesken ajon...

Viesti Kirjoittaja Biscione »

Päivitystä asiaan, Autokeskuksella tuo rattilukkoyksikkö reilut 400€ ja asennus+ohjelmointityö toisen samanmoisen. Toimitusaika osille 2 viikkoa, reissua pukkaa päälle joten autolle saatu vielä vikalukuaika Itä- Suomesta. Katsotaan vielä ensin tuomio sieltä ja tilaillaan osia ja asennusaikaa vasta sitten.

Vastaa Viestiin