159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
hake
Viestit: 16
Liittynyt: 17 Tammi 2012, 17:56
Car(s): 159 sw jtd 1.9 Ti 2008
147 jtd 1.9 2005
Fiat 1/9x 1980
Cadillac CDV 1979

159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja hake »

Vein Alfani kytkimen vaihtoon tuohon paikalliselle pajalle. Pajalta soittelivat, että pitääköhän tuo etupalkki tiputtaa kokonaan pois, että kytkin mahtuu pois paikaltaan. Lupasin tiedustella asiaa täältä. Eli onko kenelläkään kokemusta ko. kärryn kytkimen vaihtamisesta? Räjäytyskuvista tai vastaavista olisi myös kovasti apua.

Avatar
hjpp
Viestit: 1919
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Näin tehtiin mulla ainakin.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

hake kirjoitti:Vein Alfani kytkimen vaihtoon tuohon paikalliselle pajalle. Pajalta soittelivat, että pitääköhän tuo etupalkki tiputtaa kokonaan pois, että kytkin mahtuu pois paikaltaan. Lupasin tiedustella asiaa täältä. Eli onko kenelläkään kokemusta ko. kärryn kytkimen vaihtamisesta? Räjäytyskuvista tai vastaavista olisi myös kovasti apua.
melkoinen korjaamo kun asiakkaalta kysyy neuvoa :lol:

milläs kilometreillä nuo kytkimet on väsyneet? vauhtipyörä uusiksi myös? paljonko kertyy hintaa?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Kai siinä asiakkaan rahapussia koitettiin myös säästellä, jos olisi jokin oikotie?.. Mutta tuskin.. :D

arv
Viestit: 588
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja arv »

alfa 156 v6 kirjoitti:
hake kirjoitti:Vein Alfani kytkimen vaihtoon tuohon paikalliselle pajalle. Pajalta soittelivat, että pitääköhän tuo etupalkki tiputtaa kokonaan pois, että kytkin mahtuu pois paikaltaan. Lupasin tiedustella asiaa täältä. Eli onko kenelläkään kokemusta ko. kärryn kytkimen vaihtamisesta? Räjäytyskuvista tai vastaavista olisi myös kovasti apua.
melkoinen korjaamo kun asiakkaalta kysyy neuvoa :lol:
Seuraava vaihe tässä on varmaan se, että asiakas tekee itse ja maksaa normaalin tuntihinnan? :shock:

hake
Viestit: 16
Liittynyt: 17 Tammi 2012, 17:56
Car(s): 159 sw jtd 1.9 Ti 2008
147 jtd 1.9 2005
Fiat 1/9x 1980
Cadillac CDV 1979

Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja hake »

Aivan asiallinen paja tämä kuitenkin on. On vaan Alfa aika harvinainen kulkine ja ei ollut tullut aiemmin operoitavaksi ainakaan kytkimen vaihtoon. Merkkiliikkeet sitten erikseen.

Autolla on ajettu nyt 145tkm. Edellinen omistaja on laittanut autoon miedon ohjelmanmuutoksen ja nyt alkoi sitten kytkin väsyä. Tilasin kytkimen, painelaakerin ja vauhtipyörän Italiasta RS-Storelta. Hinta vähän alle 600€ kotiin toimitettuna. Valeota kauppasivat, mutta taisi tulla Boschin laatikoissa.

Kiitoksia vastauksista.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Omassa -09 1.9 jtdm:ssä reilut 170 tkm ja novitecin boksi kiinni. Alkoi sitten kytkin lipsua :x Parilla isoimmalla pykylällä tuota ainakin havaittavissa. Ensiapuna taidan boksin poistaa, mutta edessä lie väkisin kytkinjumppa. Olisiko tuohon jotain vähän parempaa, vai uutta vakiota? DMF ei ole mielestäni oireillut, mutta kannattaisiko kuitenkin..? Taitaa kuitenkin olla jonkinlainen remppa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo DMF on niin kaksipiippuinen juttu kuin olla vaan voi.
Itse vaihtaisin. Jotkut ei.
Jos osa maksaa enemmän kuin työt, voisi ehkä olla jopa järkevää kokeilla jatkaa vanhalla? Onko paljon ajettu vai ei, jne?

Itse ostin 156:een kytkinsetin italiasta 370eurolla kotiinkannettuna, sisältäen DMF:n, joten ei kannattanut edes miettiä vaihtaako sitä vai ei. Alkuperäisellä kuitenkin se 250tkm menty (tiettävästi), joten järkevä se on vaihtaa. Suomesta halvin DMF ois ollut sitten yli 500euroa heittämällä, siihen kytkinsetti päälle, että netistä jos löytyy niin voipi säästää (itselläni ihan Ricambi Originale + Valeo)

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Näyttäisi pelkkä kytkytinsetti painelaakerin kera olevan noin 200 e. DMF:n kanssa sitten menee 450..500 e haarukkaan.

Ihmetyttää jos tässä pikkulohkossa on 240 mm kytkin kuten myös 2,4:ssa, niin miten se ny tässä voi lipsua jos kestää isolohkossa viritettynäkin :roll: Ihan höpö asetelma lie laitettu..

Isolohkoon saa myös kivasti vähän parempia kytkimiä kohtuuhintaan. Tähän pienempään ei mitään. Tainno saa tonnilla sintteripaketin, juuei..

Sorvissa vähän pois kitkapintaa sisäkehältä? Vai olisiko vinkkiä jostain vähän tiukemmasta asetelmasta?

Onkohan kytkinsatseilla väliä, kun näyttää saavan LUKkia, Sachia ja Valeota ihan samoilla hinnoilla?
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Alfaownerilla väittävät, että kaikki nuo edellä mainitut kytkinsetit tulee kuitenkin Valeon tehtaalta, eli merkillä ei olisi väliä.

Löytyyhän noita jotain kun vähän kaivelee.

Sachs tekee +15% kytkintä hintaa 422 e. Siis asetelma ja levy.

CG Motorsportsilta saisi Stage 1 ja 2 kytkimiä noin 350 e. Noille luvataan +20% ja +30%, ensimmäinen on massa ja toinen kevlar.

Kummissakaan ei vissiin painelaakeria tulisi ja hinnoissa ei kuluja.

Pelkkä DMF löytyi toimitettuna noin 340 e hintaan :roll:

Ei tuossa nyt oikein hyvä vaihtoehto ole mikään.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Tuli CG:ltä kysäistyä, että mitä kytkintä suosittelevat ja mainitsin, että voi joskus olla kärrykin perässä. Eivät taida suostua edes myymään kytkintä moiseen käyttöön, "There is nothing that..." ja ehdottivat vähintään dual-friction kittiä ja sitäkin kommentilla ettei välttämättä kestä ja elinikä voi olla lyhyt. Ei jotenkaan anna kovin luotettavaa kuvaa tuotteista. Tuo dual-friction pitäisi jo kuitenkin kestää +40% ylimääräistä eikä tuossa mulla ny ole kun 20% yli vakion. Vakiokytkinkin kestää kohtuullisesti tuon noin 380 Nm, niin pitäisihän tuo dual-frictionin mennä jo yli 500 Nm. On se ny ihme jos ei tuokaan kestä satunnaista kärryn hinaamista. Johan luulisi tuon DMF:n purkaantuvan paljon ennen tuota.

Sachs lie olisi laadukas vaikka luvataankin "vain" +15%, mutta on vähän suolainen..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Sachilta tuli vastaavaan kyselyyn vastaus, että heidän kytkin kestää tuon käytön eivätkä kadulle suosittele rajumpia settejä. Mainitsi, että ero olisi kytkinlevyn materiaalissa, mitä vähän ihmettelin. Kyselin vielä tarkemmin, että onko paineasetelma vakio vai jäykempi. Tuntuisi, että pakkohan tuossa on lisäpuristustakin olla kun settinä myydään ja vähän arveluttaa jos pelkällä levyllä tuo ero saataisiin :roll:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Hollannista löytyisi ratkaisua ja noita on kuulemma tehtykin jokunen: päivitetty vauhtis (ilmeisesti jonkinsortin 2,4 hybridi), siihen kytkinsatsi ja uusi startti. Vaatimattomat 1590 e, mutta lupasivat ilman postikuluja :lol: Ehkä kuitenkin vähän overkill tässä tapauksessa vaikka varmasti kyllä pelaisi.

Tuo Sachs taitaa olal se hyvä vaihtoehto, mutta en oikein ole saanut vastausta, että mitä siinä oikein on päivitetty. Tahtoo tiukemman asetelman, ei se pelkkä levy riitä...
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Vastaa Viestiin