164:n rampautuminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

164:n rampautuminen

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Kävipä pääsiäisreissuun lähdettäessä niin että Alfani 164 TS korautti kytkimensä pillun päreiksi keskellä suomea auto muuttokuormaa täynnä :bad-words:

Jo ennestään ravistanut kytkin särkyi totaalisen jauhoksi satasen vauhdissa tajuttoman rytinän ryydittämänä ja auto hinattiin Laakkoselle kuopioon mistä se oli ostettukin kun oli lähellä (ja ainoa korjaamo minkä tiesin). Arvelin että nyt tulee Alfan remontti maksamaan ja jätin auton Laakkosen onneksi tuttujen setien huomaan korjattavaksi. Tuosta jakoin matkaa tuhannen mutkan kautta Ouluun ja ajelin lomani tyttösytäväni isän hiluxilla kunnes viikon päästä sainkin ouluun puhelun että kosla on kunnossa ja remontti maksaa 975 €.

Vittu saatana että tuli kalliiksi varsinkin kun sieltä oli nyt jotain ylimääräisiä pultteja katkeillut ja niitä oli kuulemma saanut siellä hitsailla ja poppaskonsteilla fiksailla. Kunpa oisin ajoissa ennen totaalista tuhoa vienyt jonnekkin tiippanalle niin ois saanu halvemmalla ilman ylimääräistä työtä.

No kuitenkin, nyt auto kulkee hyvin ja kytkin toimii kuin unelma, MUTTA: sanoivat että siellä on nyt jossain "perässä" joku hiushalkeama ja ovat laittaneet siihen paikka-ainetta -kuulemma yleensä kestää tuollaisella mutta kannattaa tarkastaa jokusen tuhannen päästä. Mikähän perkele siellä nyt on halki ja menikö tuon korahduksen ansiosta. Eikös tuo koko voimansiirto ole kuoriltaan alumiinia joten on vissiin aika hankala hitsata? Joku sanoi että TIG -hitsauksella saa ja on ihan legendaa ettei alumiinia voi hitsata...

Sanokaa viisaat vai ostanko kumilaastarin autooni ettei siitä räkä valu ulos!?! Saapi suositella ratkaisua ongelmaan; koitan päästä lähiviikkoina jonnekkin montun päälle katsomaan halkeaman laatua ja sijaintia...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

melkoinen lasku... :? toivotaan että kestää jonkin aikaa... :)
uuden vlaatikon olisi jo saanut helposti samaan rahaan....

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11229
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

975 euroa!! :crazyeyes: Itse vaihdoin aikanaan 164 TS:ään kytkimen eikä paketti maksanut kuin tuhat markkavainaata. Eipä silti, ei se erityisen miellyttävä homma ollut.

Kyllähän alumiinia hitsataan, ei tuon pitäisi olla ongelma. Voisi olla ihan hyvä idea tarkkailla, josko se viiru muuksi muuttuu.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

yritän lohduttautua sillä että...

Viesti Kirjoittaja pulukka »

...olisipa tuo remontti maksanu tiippanalla tai muukkosellakin tuollaiset 550-650 € tarjouspyyntöjen perusteella ENNEN sen totaalista tuhoa. Kyllä tuntui jo silloin tapahtumahetkellä että jos tästä selviää enää pelkän kytkinlevyn vaihdolla niin ihme on :roll:
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

"Vittu saatana" eikai munkin kytkin ole leviämässä... :(
On viimisen parin tuhannen kilometrin aikana alkanut täristämään lievästi lopussa kun nostaa kytkimen ylös... Olen aina luullut, ettei kytkin hajoa meikäläisen käytössä.
Ei ole ajettukaan vasta kun päälle 69tkm!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Scuore sportivo kirjoitti:"Vittu saatana" eikai munkin kytkin ole leviämässä... :(
On viimisen parin tuhannen kilometrin aikana alkanut täristämään lievästi lopussa kun nostaa kytkimen ylös...
Sitä samaa minäkin luulin mutta ei ole pahentunut niin olen jäänyt seuraamaan tilannetta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11229
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei se ravistus välttämättä pahene, riippuu siitä, mikä sen aiheuttaa. Mulla on "luvattoman käyttöönoton" tuliaisina kytkin hiukan vapissut viimeiset 60 tuhatta kilsaa eikä ole pahentunut, oikeastaan vähän parantunut. Oli poltettu paineasetelma aavistuksen kieroksi ilmeisesti kuminpolton seurauksena :bad-words:

Jos ravistus taas johtuu paineasetelman jousien yms. hajoamisesta, se kytkin kyllä ennen pitkää laukeaa. Pieni kierous ei välttämättä haittaa mitään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Omassani ravisti yli vuoden...

Viesti Kirjoittaja pulukka »

...kunnes nyt siis lopulta levisi. Ajossa ei huomannut mutta joskus liikkeelle lähdettäessä täristi kylmänä ja vapaalle päästettäessä esim. tyhjäkäynnillä tärinän huomasi käyntiäänen muuttumisena (luulin että kuuluisi asiaan). Loppuhenkosinaan tosin täristi normaalia enemmän.

Kaipa tuo nyt kestää jo tuon autoni eliniän jos tuohon lähes tonnin hintaan asensivat pätevästi... Nyt auto tuntuu ihan uudelta ja nopea kiihdytys ei tunnu enää niin epämääräiseltä. Terävä kytkin.
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Itsellä meni kytkin kanssa 164 TS:stä vaihtoon reilu kuukausi sitten. Se toimi hienosti, kunnes jätin auton parkkiin 10 minuutiksi. Auto lähti hieman vaivaisemmin käyntiin ja vaihteet eivät menneet päälle. Olivat mokomat kytkinjouset katkenneet, eikä kytkin enää irrottanut. Onneksi muuta ei hajonnut, joten selvisi kytkimen ja paineasetelman vaihdolla. Kytkimellä oli ajettu 110 000 km, ja pintaa oli vielä reilusti jäljellä.

Vastaa Viestiin