v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Tulipa taas teetettyä jakopäänhuolto alfaan. Edellisestä oli kolme vuotta ja n.50 000 km. Työn teki mallikaasti Mikan ja Anssin autohuolto Jyväskylän Palokassa. Työ tehtiin huolella lukituspaloja käyttäen. Kun katselin vanhaa jakohihnaa niin mielestäni se oli ihan uuden veroinen. Ei pykimiä tms. missään. Rullat ja kiristinkin olivat päällisin puolin kunnossa. Mielessä kävikin, että ovatko nuo hammashihnat edelleen kestoltaan samanlaisia kuin vuosituhannen vaihteessa? Luulisi niissäkin jotain kehitystä tapahtuneen. Vai onko kumminkin niin, että varmuuden vuoksi on syytä edelleenkin noudattaa tuota 3v./60 000 km rajaa?

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Ihan maallikkopohjalta tekisi mieli sanoa, että jos hihnassa on jotain näkyvää vauriota, on vedetty jo jonkun aikaa aika riskillä. Eli siitä kun hihnassa alkaa olla jotain näkyvää sanomista on enää ihan lyhyt matka kun se napsahtaa.

Laita myydään palstalle: "Uudenveroinen, käytetty jakohihna, vaihdettu ajoissa, virheetön"
:lol:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

wekkuli kirjoitti:Laita myydään palstalle: "Uudenveroinen, käytetty jakohihna, vaihdettu ajoissa, virheetön" :lol:
:lol!:
Antieko kirjoitti:...varmuuden vuoksi on syytä edelleenkin noudattaa tuota 3v./60 000 km rajaa?
Legendahan kertoo, että Busson jakopää kestää helposti muutaman extravuoden. :roll: Itse noudattaisin ja noudatankin. Kesällä menee jakopää uusiksi, kun 3 vuotta tulee täyteen. Kilometrejä hihnalle vesipumppuineen kertynee noin 25,000km... Mutta jokainenhan saa vaihtaa just siten kuin parhaaks kokee.

Edit: Niin ja käytän vaihdossa lukkopaloja, sekä heittokelloa!

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Mitähän tuolle vanhalle hihnalle vois panna pyynniksi? :-D

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Minultakin saattaisi löytyä V6:n hihna, vain yhdestä kohtaa poikki :lol:
VMP

Avatar
latzka
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 21:52
Car(s): 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja latzka »

Itse ainakin venytin Busson hihnanvaihtoa ajan puolesta, kun tuo on kuitenkin suhteellisen vähällä ajolla. Edellisellä hihnalla tuli se reilu 4 vuotta päästeltyä ja matkaa kertyi vähän yli 25 000 km. Tämä siis, jos jobbari ei ollut laittanut huoltokirjaan omaa legendaa. :)

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ja mikähän monessa uudemmassa autossa on paremmin ku hihnanvaihtoväli on oikeasti 120-180tkm? Onko hihnojen kestossa suuriakin eroja jos vaikka leveys ja pituus olisi lähellä Alfan vastaavaan? Vai kiristinkö se väsyy ja hihna pääsee pomppaamaan pois hampaalta?
Abarth 500 Esseesse

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Itsekin kyllä ihmetellyt tuota lyhyttä vaihtoväliä, kun ranskan veekutosissa se taitaa olla 5v/120tkm, jos en nyt ihan väärin muista. Kolme vuotta ainakin hurahtaa todella äkkiä. Kilometrejä mulla ei ainakaan harrasteautolle niinkään tule.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pösöllä HDi-koneessa 120tkm/4v, sitikalla samassa öhm 120tkm/10v. Vai oliko peräti 160tkm/10v. Joka tapauksessa, noi suositukset on mitä on - ainakin tessussa hihna kuulemani mukaan joutuu "kovemmalle kuormalle kuin perusprutkussa", johtuuko kuljettajan ajotottumuksesta vai mistä, en tiedä.
Itse en ainakaan uskaltaisi viedä Alfassa yliajalle...

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kuuleman (jota ainakin meikäläisen järjellä asian miettiminen tukee) mukaan hihnojen rakenteissa on eroja. Ymmärtääkseni mm. Audin 180tkm vaihtovälillä oleva jakohihna on kevlar-vahvistettu. Nyt jos lähden omilla aivoillani pohtimaan eteenpäin, saataneen esim. tuollainen kevlarvahvisteinen hihna tehtyä käytännössä katkeamattomaksi, mutta silti venynee käytön myötä sekä kumiosat voivat hapertua, joten "ikuiseksi" moista ei voi väittää (niinkuin ketju tunnetusti on). Kuminkin elämää voi venyttää, ymmärtääkseni osittain tästä syystä Fordin ecoboost -moottorien jakohihnalle on järjestetty öljykylpy moottorin alaosaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jos olis itte vaihtanu tai vaihdattanu luotettavassa paikassa edellisen hihnasarjan ja vesipumpun, niin ajelisin varmaan surutta neljännenkin vuoden.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Tessuissahan ainakin hihnapyörät kuluvat niin julmetusti että päästää hyppäämään ehjän hihnan yli. En tiedä onko niihin tullut parannusta. Omaan tessuun ajallaan tehty hihnan vaihto ja alapyörä oli siinä ja siinä ettei olisi hypännyt yli.

Ja kiristin siihen vielä joka ei kunnolla kiristä ja pommi on valmis. Ilmeisestikkään hihnan katkeaminen ei ole kovinkaan monessa ollut syynä.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja willez »

Itse olen juuri pähkäillyt kun hihnalla menty 36tkm ja elokuussa tulee kolme vuotta täyteen , josko roikottaisi vielä neljännen vuoden. Ainut pelko on kun edellisestä vaihdosta ei ole mustaa valkoisella. Vain myyjän kertomana että 180tkm kohdalla tehty...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eli sitä ei ole edes tehty, tai se on tehty 120tkm kohdalla ja muistetaan väärin tai tai tai... ;)

Meillä tessu oli kanssa, että "jakopää just tehty". Mitään todistetta missään ei siitä ollut, mutta kyllä sillä sen vähän päältä kaks vuotta uskals ajaa. Sit oli jo pakko vaihattaa :D

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja willez »

Voisko olla et olis ajettu 96tkm ja ties kuinka monta vuotta ? :-D olis esson paarissa kerrottavaa 8)

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Eikös aivan hiljattain ollut täällä jotain juttua, että oli ajeltu 7 vuotta samalla remmillä ja edelleen oli ollut remmi hyvässä hapessa?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Onhan noissa hihnan vaihtoväleissä vähintääkin outoja heittoja. Välillä tuntuu, että otetaan varman päälle tai pelataan huollolle vähän lisää hommia jne.

Missä lienee totuus, kuitenkin tuo 3v/60tkm on aikas lyhkäsen oloinen :roll: Mutta mikä on ollut 24venttiilisen alkuperäinen hihnanvaihtoväli?

Mä kun työkseni puljaan noiden vaihtoautohallinklassikoiden kanssa, niin olen ottannut armottoman linjan siinä, mitä tulee hihnan vaihtoihin: Jos ei ole merkattu tai ei ole kuittia, sitä ei ole tehty. Aika usein asiakkaan käyttävät termiä "ihan äskettäin" joka lähes aina tarkoittaa sitä, että se on juuri tulossa vastaan :lol: Sitten vasta uskotaan, kun osataan sanoa vuosi ja kuukausi
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Voihan se hihna olla varaosaliikkeestä ostettaessa sen 3 vuotta ollut liikkeen hyllyssä. Eli onko kilometrit vaiko aika pahempi hihnan kestävyyden kannalta. Kun auton renkaathan vanhenee vaikkei niillä olisi ajettu metriäkään kumin kuivettumisen myötä.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

DaViega kirjoitti:Mutta mikä on ollut 24venttiilisen alkuperäinen hihnanvaihtoväli?
Tietojeni mukaan 120,000km/6v.
äölkjhgf kirjoitti:Voihan se hihna olla varaosaliikkeestä ostettaessa sen 3 vuotta ollut liikkeen hyllyssä. Eli onko kilometrit vaiko aika pahempi hihnan kestävyyden kannalta. Kun auton renkaathan vanhenee vaikkei niillä olisi ajettu metriäkään kumin kuivettumisen myötä.
Mutta siellä hyllyssä se ei altistu lämpötilavaihtelulle, rasvalle, jne. Ja eipä ne renkaatkaan juuri kovetu, jos ne on oikein varastoitu.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Alfalla tuo vesipumpun sijainti samalla nokka-akselin käyttöhihnalla lisää rasitusta vrt. malleihin, jossa sitä ei ole. TS-mallin kenties lyhin hihnan käyttöaika johtunee tasapainoitusakselin hihnan nopeasta kulumisesta ( pyörii muistaakseni tuplanopeudella vrt. nokkahihnaan.)
Tuohon kun lisää tessukuskin painavan kaasujalan heti käynnistyksen jälkeen pakkasella motarin rampissa niin kyllähän hihna kuluu....
Pitäisi kylmällä malttaa lämmittää moottori pienillä kierroksilla kunnes lämpömittari näyttää sen n. 60 astetta.

Jt
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

OT:
Firmalla Transit Connect 1.8 TDCi, johon paikallinen Ford-huolto kertoi jakohihnan vaihtoväliksi 250tkm/10v.. :lol: Eiköhän tuossa ole ennemmin koneenvaihto edessä..

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja 90 »

eihän se hihna ole se heikkolenkki vaan epäonnistunut kiristin.. kaveri osti juuri jakopäävammaisen 156 V6 boseliftin, hihnalla oli ajettu aika tasan 80tkm ja edellisestä vaihdosta oli rapiat päälle neljävuotta, autolla oli ajettu paljon lyhyttä pätkäajoa jolloin starteja tulee paljon, diagnoosi oli että kiristimestä loppui kiristysvara josta seurauksena hihnan löystyminen.. hihna ei kuitenkaan mennyt poikki koska kiristimen pettäminen tapahtui liki tyhjäkäynnillä.. jos kierroksia reilusti kun kiristin kosahtaa niin hihnakin katkeaa takuuvarmasti..

suosittelen noudattamaan sitä 60tkm/kolmevuotta vaihtoväliä..

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

90 kirjoitti: kiristimestä loppui kiristysvara josta seurauksena hihnan löystyminen.. hihna ei kuitenkaan mennyt poikki koska kiristimen pettäminen tapahtui liki tyhjäkäynnillä.. jos kierroksia reilusti kun kiristin kosahtaa niin hihnakin katkeaa takuuvarmasti..
Eikai se kiristimen kiristysvara hetkessä lopu. Ellei sitten hajoa totaalisesti yhtäkkiä.

Jos haluaa jatkoaikaa hihnalle, niin itse tekisin niin että seuraisin hihnan kireyttä säännöllisesti. Onhan tuo alkuperäinen vaihtoväli ollut 120 tkm, joten kaipa sitä voisin kokeilla vaikka 80 tkm omalla yksilölläni 8)

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Sillä kiristimellä on kuitenkin aika pieni liikerata, eikä se hihna oikeastaan veny mihinkään. Mut summa summaarum: Jos on paikka missä tehdä remppaa niin ei se kovin suuri homma ole ja seuraavat kerrat menee jo nopeammin... :wink:
Abarth 500 Esseesse

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja 90 »

äölkjhgf kirjoitti:
90 kirjoitti: kiristimestä loppui kiristysvara josta seurauksena hihnan löystyminen.. hihna ei kuitenkaan mennyt poikki koska kiristimen pettäminen tapahtui liki tyhjäkäynnillä.. jos kierroksia reilusti kun kiristin kosahtaa niin hihnakin katkeaa takuuvarmasti..
Eikai se kiristimen kiristysvara hetkessä lopu. Ellei sitten hajoa totaalisesti yhtäkkiä.

Jos haluaa jatkoaikaa hihnalle, niin itse tekisin niin että seuraisin hihnan kireyttä säännöllisesti. Onhan tuo alkuperäinen vaihtoväli ollut 120 tkm, joten kaipa sitä voisin kokeilla vaikka 80 tkm omalla yksilölläni 8)

kyllä se vain saattaa loppua.. tokihan tämä on aina tapauskohtaista, riippuu juurikin siitä minkälaisessa käytössä auto on, ajetaanko pätkä-ajoa vai matka-ajoa..

ps: tuli kaverilta juuri tieto että oli se hihnakin sitten poikki..

en menisi testailemaan ei sitä vaihtoväliä turhaan ole lyhennetty.. :roll: no jos tieten tahtoin haluaa koneensa särkeä niin siitä vain.. :wink:

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

En tietentahtoen konetta halua särkeä. Ihmetyttää vain miksi 120 tkm vaihtoväli on noinkin radikaalisti lyhennetty puolella. Eikö tuo jakopään hajoaminen ollut alkujaan 4-sylinteristen ongelma ja sitäkautta lyhennettiin vaihtoväliä varalta myös 6-sylinterisissä?

Sen tiedän että naapurin Fiat Mareassa oli vaihtoväli 120 tkm, hihna katkesi 118 tkm kohdalla. Olisiko ollut 1.6, kaipa noissa alfoissakin samoja koneita käytetään?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja willez »

Tuo 60tkm/3v on " erittäin vaativissa olosuhteissa" , johon lukeutuu meidän kylmä ja v*ttumainen Suomi. Etelän tummat pojat vaihtelee 120tkm välein remmejä..

Eli perjaatteessa jos sattuis pari leutoa talvea (ei yli -10c) ja aina lohkarissa/lämpimässä tallissa ja työmatka on yli 15km , vois remmi täälläkin mennä pidempään..

Tehdas on varmaan vaan kyllästynyt siihen kun pohojoosen pojilla paukkuu 60tkm kiristimet ku on niin s*atanan kylmä :-D

insinörtti
Viestit: 2638
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Mareassa lienee siis sama pannu kuin alkupään Stiloissa. Joissa on kait vieläkin speksi 60 tkm/3 vuotta. Vaan paljonko oli vuosia remmin rapsahtaessa?

Kieltämättä etenkin tuo 3 vuoden raja tuntui aika kivikautiselta, kun noihin aikoihin tuli ajettua huimat 13 tkm/vuosi. Vaan kun asiasta avauduin fiiattifoorumilla, minua valistettiin, että ongelma onkin juuri kiristimien antautuminen. Joissain autoissa, missä kilometriraja on tyyliin 100 tkm, heikoin lenkki voi olla myös vesipumppu, joka kuollessaan napsaisee myös remmin poikki.

Arpomista on ollut edestakaisin, koska myös Bravossa (mk II) speksi oli alkuun 60 tkm/3 vuotta, mutta nostettiin myöhemmin 120 tkm/4 vuotta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kyllä se kiristysvara kiristimessä riittää kun välillä kääntää merkit uudelleen kohdilleen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vesipumput alkavat monissa vuotamaankin jo ennen jakopään vaihtoväliä, kuten PSA:lla on "tyypillistä", ihan kiisseleissäkin. Tosiaan tuo mainittu 120/4v (takseille 100tkm, muistaakseni ilman aikaa...) muttakun vesipumput kestää about sen 100/3,8v :D Hyvin, hyvin monta keissiä lukenut jossa käynyt juurikin niin, että vesipumppu alkanut vuotamaan montakymmentätonnia ennen vaihtoa. Laaduttomia osia, kun joskushan oli vielä mentaliteetti "ei niitä vesipumppuja vaihdeta jos ei ole jo pari hihnaväliä menty samalla..."

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

willez kirjoitti:Tuo 60tkm/3v on " erittäin vaativissa olosuhteissa" , johon lukeutuu meidän kylmä ja v*ttumainen Suomi. Etelän pojat vaihtelee 120tkm välein remmejä...
Tästäpä tuleekin mieleen yhtälö kesäauto vähällä ajolla. Vain kesäautona toimiva ja talven lämpimässä säilytettävä V6, jolla tulee kesäkauden aikana kilometrejä 5-10tkm. Vaihtaako siis hihna 3v/30tkm vaiko pidemmän ajan päästä, kun lyhennetyn välin "erittäin vaativat olosuhteet" eivät osu kohdalle missään vaiheessa hihan käyttöaikana?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja 90 »

VMTD kirjoitti:Kyllä se kiristysvara kiristimessä riittää kun välillä kääntää merkit uudelleen kohdilleen.

no varmaankin mutta moniko älyää, veikkaan ettei monikaan ja kun vaihtaa 60tkm/3 vuotta niin ei tarvii väännellä noita kiristimiä kohdilleen..

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Antieko kirjoitti:Tulipa taas teetettyä jakopäänhuolto alfaan. Edellisestä oli kolme vuotta ja n.50 000 km. Työn teki mallikaasti Mikan ja Anssin autohuolto Jyväskylän Palokassa. Työ tehtiin huolella lukituspaloja käyttäen. Kun katselin vanhaa jakohihnaa niin mielestäni se oli ihan uuden veroinen. Ei pykimiä tms. missään. Rullat ja kiristinkin olivat päällisin puolin kunnossa. Mielessä kävikin, että ovatko nuo hammashihnat edelleen kestoltaan samanlaisia kuin vuosituhannen vaihteessa? Luulisi niissäkin jotain kehitystä tapahtuneen. Vai onko kumminkin niin, että varmuuden vuoksi on syytä edelleenkin noudattaa tuota 3v./60 000 km rajaa?
Itellä olis kesällä edessä hihnanvaihto kaikkine lisähiluineen, mitä Anssi veloitti vaihdosta?

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Mainitaan pienenä offtopikkina että joku aika sitten oli Saab 900:sta n. vm.95 jolla rullailtu vaatimattomat n.430tkm apulaitehihnan ohjainrulla pettänyt, niin oli tarkoitus vaihtaa siihen sitten pari ohjainpyörää ja hihna. Vesipumpussa tuntui aivan pieni välys joten päätettiin vaihtaa sitten sekin, ja olihan se sentään alkuperäinen..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja toolman »

156v6:lla mittarissa 270tkm, viimeisin jakohihnanvaihto 230tkm kohdalla ja 4,5v sitten. Syksyllä tsekkasin ja kiristin oli ihan merkissään, en aio vaihtaa vieläkään! Kerron kyllä jos kilahtaa ;)

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja 90 »

On se hurja... ;)

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja toolman »

90 kirjoitti:On se hurja... ;)
Kyllä busson hihna kestää! Sullakin noin monta vara-autoa ja silti nössöilet :mrgreen:

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Antieko »

koltiaiselle:
Kysy jakopään remppa tarjousta Mikan ja Anssin autohuollosta. Hinta tietysti riippuu siitä mitä kaikkia osia haluat samalla vaihdattaa.
Esim. sytystulpat on kätevä vaihdattaa samalla. (jos on kilometrit tulpille täynnä)
Mielestäni ko. pajalla palvelu ja laatu on kohdallaan. Hintakin mielestäni kohtuullinen.

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja 90 »

toolman kirjoitti:
90 kirjoitti:On se hurja... ;)
Kyllä busson hihna kestää! Sullakin noin monta vara-autoa ja silti nössöilet :mrgreen:
minkäs teet nössö mikä nössö :lol: :lol:

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Jarsan kirjoitti:^Eikös aivan hiljattain ollut täällä jotain juttua, että oli ajeltu 7 vuotta samalla remmillä ja edelleen oli ollut remmi hyvässä hapessa?
Täähän ei nyt suoraan liity Alfoihin mitenkään mutta mutta. Puntolla hihnan vaihtoväli on kanssa tuon 3v/60tkm. Hyvin se kesti 6½ vuotta ja ~50tkm. Vaihdettaessa hihnassa ei ollut väsymisen merkkejä, mutta rullissa senkin edestä sitten... Mut joo, offtopic.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja willez »

Ja kyllähän sen käyntiäänestä kuulee jos rullat/kiristimet rallattaa. Jos yliajalla oleva hihna ja ääniä rupee kuulumaan , samantien vaihtoon. Toi on hiljanen ainakin vielä.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Bones »

Mullahan se kiristin kesti suunnilleen 1,5v ja rupesi kylmillä keleillä raksuttelemaan.. ja ajoakaan ei ollut puolta vaihtovälistä. Onneksi vaihtui ennen kuin luovutti kokonaan.
Ei se hihnan kesto epäilyttäisi, mutta rullat ja kiristin..
200 baria vaparissa..

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Edellinen hihnanvaihto kaikkine rojuineen Spideriin on ollut v. 2006 ja 25 tkm sitten. Vuonna 2010 vaihdettiin pelkkä hihna ja sillä on ajettu n. 4 tkm:ä.
Ajattelin taas uusia pelkän hihnan, kun ajot jäänee ensi kesänäkin ja varmaan seuraavinakin kovin vähäisiksi.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Jiitee kirjoitti:Alfalla tuo vesipumpun sijainti samalla nokka-akselin käyttöhihnalla lisää rasitusta vrt. malleihin, jossa sitä ei ole. Jt
Taitaapi bussossa kuitenkin apulaitehihna pyörittää vesipumppua...

Noista rullista sen verran että ne on kyllä näissä tosi jykevät, omat olen kerran vaihtanut mutta säilöin vanhat kun ei niissäkään mitää virhettä löytynyt.
Ja mullahan kanssa tulee kilsoja vähän joten olen kyllä aikas surutta pidentänyt tota vaihtoväliä kun virheettömän olosia osia tulee vaihdettua pidemmälläkin välillä :shock:
Itseasiassa mun koneesta vaihdetuilla alle 30tkm/ ~3V pyörinyt hihnalla+kiristimellä koe kasattiin erään palstalaisen jakopäävaurion kärsinyt projekti ja taisi käydä niin että pitkän linjan kokenut harrastaja jätti ne sinne koska ei niissä mitään kulumisen merkkiä näkyny. Ja taitaa värkki pyöriä edelleen noilla kamoilla ja ainakin viimeksi kun pihassa pyörähti niin ei ylimääräisiä ääniä kuulunut.

Avatar
TZ250&TZ350
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 20:41
Car(s): 156 V6 2,5
Gt V6 3,2
Brera V6 3,2 Q4
Paikkakunta: Turku

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja TZ250&TZ350 »

156 V6 1998, jakopää huollettu ensimmäisen kerran 60 000km ajettuna 2005. Tuon jälkeen ajettu 50 000km ja ajattelin tulevana kesänä huoltaa taas.

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Mites, kun ostin juuri koneen mihkä pitäisi jakopääremppa tehdä, ja mulla on myös toinen irrallinen kone jossa alle 1000km ajettu jakopää, mutta kone seissyt pari vuotta käyttämättömänä ulkovarastossa. Uskaltaisinko ostaa vaan uuden hihnan ja irrottaa siitä toisesta koneesta loput alle 1000km ajetut osat?

Onhan muuten 2.5 ja 3.0 samat jakohilut?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja willez »

Lueskelin eri alfafoorumeita ja etelämmässä monella on tarkastettu 60tkm hihna , ja esim. 90tkm vaihdettu. Joku sanoi että 100tkm on ehdoton maksimi 24-venttiiliselle..

Ruotsissa ehdoton vaihtokilometrimäärä on 60tkm "because of very cold conditions the belt may crack" ...

Vähän niin ja näin , varmanpäälle jos pelaa niin 60tkm/3v. Mutta väittäisin että kyllä hihna kestää 80tkm/6v esim.. Mene ja tiedä :(

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jonzan kirjoitti:Mites, kun ostin juuri koneen mihkä pitäisi jakopääremppa tehdä, ja mulla on myös toinen irrallinen kone jossa alle 1000km ajettu jakopää, mutta kone seissyt pari vuotta käyttämättömänä ulkovarastossa. Uskaltaisinko ostaa vaan uuden hihnan ja irrottaa siitä toisesta koneesta loput alle 1000km ajetut osat?

Onhan muuten 2.5 ja 3.0 samat jakohilut?
Ite en varmaan vanhaa hihnaa laittais, kun uusi maksaa ~40e, mutta rullat ja kiristimen toki käyttäisin vanhasta, mutta kuka mitenkin. Samat jakohilut molempiin.

Edit: Luin uudelleen - lukitsen vastaukseni. :silly:
Viimeksi muokannut Jarsan, 21 Maalis 2013, 20:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Jarsan kirjoitti:
Jonzan kirjoitti:Mites, kun ostin juuri koneen mihkä pitäisi jakopääremppa tehdä, ja mulla on myös toinen irrallinen kone jossa alle 1000km ajettu jakopää, mutta kone seissyt pari vuotta käyttämättömänä ulkovarastossa. Uskaltaisinko ostaa vaan uuden hihnan ja irrottaa siitä toisesta koneesta loput alle 1000km ajetut osat?

Onhan muuten 2.5 ja 3.0 samat jakohilut?
Ite en varmaan vanhaa hihnaa laittais, kun uusi maksaa ~40e, mutta rullat ja kiristimen toki käyttäisin vanhasta, mutta kuka mitenkin. Samat jakohilut molempiin.
Sitte vähän ajatusta mukaan siihen lukemiseen :wink:

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: v6 24v jakopäänhuolto ja hihnan kestävyys.

Viesti Kirjoittaja legza »

Mulla oli 3.0V6 24v hihnalla ajettu 4.5 vuotta mutta alle 60 000km. Kun sen vaihdoin niin rullat ja hihna olivat vielä ok.

Väittäisin tosiaan, että V6 koneissa tuo 3 vuotta 60 000km on vähän hätävarjelun liiottelua. Lähinnä se vaan rupeaa itseä häiritsemään ajaa yliajalla.

Tuossa Fordin 1.8 (lynx) Dieselissähän on perinteisesti öljykylvyssä oleva ketju, joka pyörittää diesel pumppua, josta hihnalla eteenpäin nokille.
Noissa uudemmissa täysin samoissa koneissa sitten keksivät laittaa sen ketjun tilalle öljykylvyssä olevan hihnan, jota nyrkkipajat eivät tajua vaihtaa siinä 200tkm vaan ainoastaan sen ylemmän. Ja koneistahan ei siis ulkoapäin huomaa kumpi niissä on.

Vastaa Viestiin