Suuri airbag-keskustelu (159)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jefromow
Viestit: 139
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Suuri airbag-keskustelu (159)

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Haku ei tuottanut tulosta, joten näen asiakseni aloittaa topikin tästä itselleni henkilökohtaisesti tärkeästä aiheesta.

Nyt kävi niin, että tulevan klassikkomme mittaritaulussa palaa jatkuvasti airbagin merkkivalo ja sitä säestää aina autoa käynnistettäessä opasteksti airbagin toimintahäiriöstä. Samaan aikaan lakkasivat myös ratin nappulat toimimasta, ikään kuin solidaarisuudestaan airbagia kohtaan.

Olen roplannut etupenkkien alla olevia liittimiä ja tarkastanut kojelaudan sulakerasian sulakkeet, mutta mitään viitettä syistä häiriöihin ei löytynyt. 156:n airbag-häiriöihinhän nettikeskustelujen mukaan liittyy vahvasti ne penkin alla olevat liittimet. Miten mahtaa asia olla 159:n kohdalla? Ja sammuuko varoitusvalo 159:ssä häiriön poistuttua, vai pitääkö se erikseen resetoida?

Nyt ovat hyvät neuvot tarpeen, sillä olen tämän puolivuotisen Alfa Romeo-omistajuuteni ajan jaksanut leuhkia arvostelijoille Alfan erinomaisuudesta ja joudun pian huonoon valoon heidän silmissään, ellei asiaan löydy tehokasta ratkaisua.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Suuri airbag-keskustelu (159)

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Valo ei sammu kuin kuittaamalla.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Suuri airbag-keskustelu (159)

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei se vika sieltä arpomalla löydy, käyt jossain pajalla lukemassa vikakoodit niin tiedät mistä lähteä vikaa korjaamaan.

jos rattinapit ei toimi niin voisi syy olla ratin takana olevassa kontaktikiekossa.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Suuri airbag-keskustelu (159)

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Yleisesti tiedoksi vain että OBD järjestelmissä vikavalon pitäisi sammua kun vikaa ei ole ilmennyt 30 käynnistyskertaan.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Suuri airbag-keskustelu (159)

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

jos kerta ratin napit myös pimeni, saattais spiraalikaapeli olla entinen..vastaavia tapauksia ite tutkinut tosin en alfoista.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: Suuri airbag-keskustelu (159)

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Mulla oli sulake mennyt ja samalla lakkasivat ratin säätimet toimimasta, vika korjaantu uudella sulakkeella, sitten antoi kuitata valon pois. Multiecuscan ehdotti viaksi jotain ihan muuta, onneksi katoin sulakkeet.

Avatar
Jefromow
Viestit: 139
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suuri airbag-keskustelu (159)

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

jukka22 kirjoitti:Mulla oli sulake mennyt ja samalla lakkasivat ratin säätimet toimimasta, vika korjaantu uudella sulakkeella, sitten antoi kuitata valon pois. Multiecuscan ehdotti viaksi jotain ihan muuta, onneksi katoin sulakkeet.
Miullakin häiriö korjaantui sulakkeen vaihdolla (7.5A-sulake F49 kojelaudan sulakerasiassa). Ja pysyi poissa muutaman kuukauden, kunnes joulun alla tuli uudestaan. Ja silloin ei pelkkä sulakkeen vaihto riittänyt, vaan piti käydä autosähköliikkeessä nollauttamassa. Vika pysyi taas jonkin aikaa poissa ilmaantuakseen taas takaisin. Vaihdoin sulakkeen ja vika pysyi muutaman päivän poissa. Kun airbag-valo taas mittaristossa syttyi alkuvuodesta sanoin ruman sanan ja ajattelin, että olkoon.

Eilen vaihdoin sitten pari polttimoa ja jotenkin inspiroiduin taas vaihtamaan samaan syssyyn sen samaisen sulakkeen ja valo sammui. Tuuletin. :multi:

Arvaa, mitä tänä aamuna tapahtui..? No joo, siellä se perkele taas loistaa itseensä tyytyväisenä. Onko saman ongelman kanssa painiville jotain vertaistukiryhmää? Tai sitten ihan korjausehdotuksia tai -veikkauksia, joilla tuo vika voitaisiin korjata?

Tiedän kyllä, että liikkeeseen viemällä se saadaan nollattua ja vika korjattua, mutta olisi lystikkäämpää (l. huokeampaa) katsoa ensin mahdolliset muilla esiintyneet vikapaikat ensin.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Suuri airbag-keskustelu (159)

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ilman vikakoodia tulee kyllä ihan naurettavan pitkäksi arvailu (huom! ei vianhaku...), jos arvostaa oman vapaa-ajan tosi halvaksi niin sitten...

Onko sulakkeet poksahtanneet aina? ratti-akselin kellojousi tarkastettu...? minun mielestä aikas hyvä arvaus tuo.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Suuri airbag-keskustelu (159)

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Vikakoodien lukuun marsmars.

Avatar
Jefromow
Viestit: 139
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suuri airbag-keskustelu (159)

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

DaViega kirjoitti:Ilman vikakoodia tulee kyllä ihan naurettavan pitkäksi arvailu (huom! ei vianhaku...), jos arvostaa oman vapaa-ajan tosi halvaksi niin sitten...

Onko sulakkeet poksahtanneet aina? ratti-akselin kellojousi tarkastettu...? minun mielestä aikas hyvä arvaus tuo.
Se sulake on kuollut joka kerta. En toki kuvittelekaan käyväni koko järjestelmää läpi. Ajattelin vaan, että jos siinä olisi jokin määrätty akilleenkantapää (vrt. 156:n pelkääjän jakkara), jonka muut tietävät, niin tsekkaisin sen ensin.

Kiitos tuosta kellojousi-vinkistä. Oletan sen tarkoittavan samaa kuin tuo spiraalikaapeli, jonka foorumilainen Caijo-Romeo nosti esille. Löytyykö jostain DIY-vinkkejä ko. peijaisiin?
Tomlau kirjoitti:Vikakoodien lukuun marsmars.
Tuli jo edellistä viestiä kirjoittaessa etiäinen siitä, että joku heti papattaa koodien luvusta... Eikä varmasti ole väärässä. Minulle vaan on kehittynyt näissä asioissa sellainen tapa, että ensin rikon autosta jotain muuta hakatessani päätä seinään ja vasta sitten vien sen ammattimiehelle. :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Suuri airbag-keskustelu (159)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei tarvitse ammattimiestä. Kai lappeenrannan alueella on joku foorumilainen, keneltä löytyy sopiva OBD-kalikka ja kannettava sopivalla ohjelmalla...?

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Suuri airbag-keskustelu (159)

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^ kyllä löytyy

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Suuri airbag-keskustelu (159)

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jefromow kirjoitti: Kiitos tuosta kellojousi-vinkistä. Oletan sen tarkoittavan samaa kuin tuo spiraalikaapeli, jonka foorumilainen Caijo-Romeo nosti esille. Löytyykö jostain DIY-vinkkejä ko. peijaisiin?
Osille on yhtä monta nimeä kuin on sopassa lusikoita, mutta tässä yhteydessä hyvinkin todennäköisesti sama osa
Ei oikein mitään järkevää, kyseistä osaa ei voi juurikaan aukoa, ja jos sen saaa auki, kasaaminen taitaa olla mahdotonta. Ainoa, mitä voi tehdä on kuunella ratin taka osaa kun sitä pyörittää paikallaan, napsuminen ja kaikenlainen rahina viittaa vikaan - tietysti tässäkin on se vaaran kohta, että kun sitä rupeaa oikein kunnolla kuulostelemaan, niin kaikki normaalitkin äänet kuulostaa vääriltä :lol:

2. vaihtoehto tietenkin on, että laitat sulakkeen ja rupeat pyörittelemään taas rattia, jos siellä on jotain rikki niin se rikkoo sulakkeen kanssa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jefromow
Viestit: 139
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suuri airbag-keskustelu (159)

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Tämä popsahti taas mieleen. On jäänyt vuosien takainen viestiketju "auki".

Tämän keissin ratkaisu oli sellainen, että annoin Alfan kaikkine upeasti loistavine airbag-valoineen vaihdossa toiseen autoon. Autokaupasta sain jälkeenpäin tiedon, että koodit nollattiin ja valo sammui. Mitään varsinaista, korjattavaa vikaa autossa ei kuulemma ollut.

No. Se, miksi tämä juttu taas palasi mieleeni, niin perkele. Meillä on nyt ollut puolisen vuotta kakkosautona Fiat Stilo HB -03. Saman konsernin auto - saman konsernin viat. Onko se todellakin vain tosiasia, joka pitää hyväksyä, että italialaisella autolla ajaessa mittaritaulussa palaa vikavaloja useammin kuin muun maalaisilla ajettaessa?

Tämän viestin kirjoittaminen täytti osin sen terapeuttisen tarpeen, jonka tilanne laukaisi, mutta koodinlukuunhan se on silti tuokin tötterö vielä vietävä.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Suuri airbag-keskustelu (159)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Vikavaloihin kommentti, että ei pala. Nykyisessä on palanut kolme kertaa. Aiemmissa ei kertaakaan.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Suuri airbag-keskustelu (159)

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^^Stilossa on sama heikkous kuin 156/147ssakin, varmaan vielä 159ssäkin. Kuskin penkin alla oleva huono liitos.Eikä vika varmaan ole niinkään liittimessä vaan sen sijoittelussa. Virrat päällä penkkiä säätäessä herkästi sytytyttää airbag merkkivalon. Tinaus tai sitten ei vaan säädä penkkejä kun on virrat päällä. :wink:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Suuri airbag-keskustelu (159)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Sama vaiva vaivaa myös monia muitakin merkkejä. Ehkä jopa kaikkia..? Tasaseen noita tulee diagnosoitua useisiin eri merkkeihin ja eri konsernien tuotteisiin.

Alfaa pitäisin jopa helpoimpana noista, kun vika on lähes aina liittimessä, joka on helppo ja halpa fiksata. Muissa tuntuu olevan paljon useammin kellojousi tai esikiristin viallinen.

Vastaa Viestiin