156:n nilkka nyrjähti

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Aranai
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Heinä 2008, 15:44
Paikkakunta: Satakunta

156:n nilkka nyrjähti

Viesti Kirjoittaja Aranai »

Kaikki on näköjään mahdollista, kun tänään 156:sen oikeasta takapäästä kuului yhtäkkiä epämääräistä rutinaa. Vauhtia oli tyyliin 40km/h ja ensin epäilin renkaan rikkoutumista, mutta tiensivuun kurvattuani totesin renkaan olevan ehjä. Tarkemmin asiaa ihmetellessä rengas näytti lukkiutuneen, eikä eteen ja taakse kitkuttamien auttanut yhtään. Pikainen diagnoosi oli jarrupalojen irtoaminen tms. ja hälytin paikalle hiukan työkaluja.
Kun sitten sain auton kulman ylös, niin katse kiinnittyikin heti iskarin varteen josta jousi oli nähtävästi korkannut kokonaan jousen alapuolisen jousikupin pois. Toisen puolen tarkistus lisäsi kuumotusta sillä sielläkin jousikuppi näytti vetelevän viimeisiään ruosteen ottaessa vallan. Näinkin voi näköjään käydä, mutta onneksi en ehtinyt vielä pikatielle koska sitten kiireeni olisi saattanut loppua lopullisesti.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156:n nilkka nyrjähti

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei ihan ensimmäinen tapaus, eikä mikään erityinen 156:sen ongelmakohta vaan näitä sattuu mcPherson tyyppisille pyörätuennoille silloin tällöin. Jousilautanen kerää paskaa sisälleen ja ruostuttaa lautasen hitsuksistaan.

Nyt kun kerran joudut iskarit uusimaan niin laita samalla ihan kunnon iskarit, niistä löytyy vinkkejä foormilta hakusanalla alustasarja.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 156:n nilkka nyrjähti

Viesti Kirjoittaja willez »

Tohon -98 156 vaihdoin alustan viime vuonna, mulla oli myös toinen takaiskarin alalautanen mädäntynyt pahan näköiseksi. Pieni reikäkin tais olla. Tais olla orkkikset...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156:n nilkka nyrjähti

Viesti Kirjoittaja jkk »

täälläkin takaiskari antanut periks pari vuotta sitten, juuri tuo alalautanen, siinä samalla rengas puhki. Orkkikset oli, ajettu n.170 tkm.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 156:n nilkka nyrjähti

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Eiköhän noi ole joka autossa vanhemmiten vaaran paikkoja. Itsellä meni aikoinaan 164:ssä edestä lautanen pashaks ihan pikku monttuun kävelyvauhtia ajaessa...
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156:n nilkka nyrjähti

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Mulla irtosi vasemman puoleisen jousilautanen kun ajoin vähän reippaanlaisesti hidastetöyssyyn. Jousi hankas sitten rengasta vasten. Ajoin kumminkin vajaan 10 km korjaamolle. Ei siellä lautasessa ollut sen kummemmin ruostetta. Oli vaan ikäänkuin murtunut irti.
Tuli vaan pirun kallis lysti. Iskareiden vaihto taakse 500 euroo. Aikaa oli vienyt alapulttien aukaisu. Sitten auto alkoi kulkea kuin lonkkatautinen kameli. Nelipyörä suuntaus ja siinä yhteydessä etu ylätukivarren vaihto, sekä toisen vetonimelen kumin vaihto. Taas lasku teki 500 euroo! Eli yhteensä tonnin jysäys!
No joo ... olishan nuo viat tietysti joskus eteen tulleet.
Tämä keisi oli reilu vuosi sitten.

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156:n nilkka nyrjähti

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Itse suihkauttelen Würth HHS 2000 voitelysprayta ruostesuojaksi iskareiden jousilautasiin (ja vähän muuallekin) aina renkaiden vaihdon yhteydessä. Aine tarttuu hyvin ja ei siitä ainakaan haittaa ole ollut.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 156:n nilkka nyrjähti

Viesti Kirjoittaja A Bart »

No niin jatsien kunniaksi päätti 156 järjestää ohjelmaa, ja tuo hanttarinpuoleinen jousilautanen antautui eilen.
Meinasi jäädä Earth Wind & Fire näkemättä :bad-words: , no ehdittiin kuitenkin näkemään niitä muurahaisiakin, jotka siellä heiluivat ensin.

Hain justiinsa tuon kotiin, ja tämä onnistui helpolla kun vaihtoi vain sen tilaa säästävän renkaan alle, jäi vielä sentti vääntyneeseen lautaseen varaa.

Tuossa lienee alkuperäiset normaali iskarit / jouset, eli kenenköhän tekeleet ne lienevät, vai mitä tuonne kannattaa alle tuupata?
Tarkoitus on todellakin pitää tuo normaalina, alustasarjakeskustelu täältähän jo löytyi.
Jos haluaa jäykkää alustaa, menen tuolla jts:llä, siinä kun on tarpeeksi epämukava alusta....

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156:n nilkka nyrjähti

Viesti Kirjoittaja jkk »

^mulle laitettiin saschs super touring, oli ihan mukavat

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156:n nilkka nyrjähti

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^jos paikallansa olevat jouset epäilyttää, niin mulla on vähänajetut varastossa. Myydään-osiosta löytyy.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 156:n nilkka nyrjähti

Viesti Kirjoittaja A Bart »

No niin, pultit ja kallistuksen vakaaja irti ehjänä.
Nyt vielä pitäisi saada pultit läpi tulemaan ehjänä ja irti tuosta laakerikehdosta.
Eikai tuossa mitään kulmiensäätöhommelia ole tuolla puolen, vaan se on keskimmäisillä pulteilla? (aikaisempi viesti kun jts kulmia takaa EI säädetty)
Litkua kierteisiin ja saunaan.
Ehkä vielä :drinking:
No ei se Loiro nyt niin hyvässä kunnossa olisi ollutkaan (ja sitäpaitsi ei kuulu ihan talliin asti kun on ovet väärään suuntaan)

maahinen
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Tammi 2013, 22:16
Car(s): 159 SW 2,4JTDm -06

ex. 156 SW 1,9JTD MJet -00

Re: 156:n nilkka nyrjähti

Viesti Kirjoittaja maahinen »

Liitytään samaan kerhoon. Aamulla työmatkalla kuskin puolen takanurkka putosi alas ja samalla rengas puhki. Pientä virittelyä tienposkessa autosta löytyneiden tykötarpeiden avulla, vararengas alle ja hissukseen takaisin tallille. :roll:

http://aijaa.com/lj8a4d
Näyttää hitaalta!

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 156:n nilkka nyrjähti

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tutun näköinen takaiskari.
Mulle tuli konit taakse, ja olivat kuin kaksi Mirjaa kun oli vanha/uusi iskari vierekkäin, väri eri tosin.
Eli tuossakin alustassa taitaa olla konit originaaleina (itse tuuppasin samanlaiset alle, ja tykkäsin vaimennuksesta)

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156:n nilkka nyrjähti

Viesti Kirjoittaja toolman »

Kun laittaa varapyörän väärin päin niin pystyy hyvin ajelemaan ilman että rengas hankaa :)
Liitteet
WP_001725.jpg
WP_001725.jpg (148.09 KiB) Katsottu 3057 kertaa

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: 156:n nilkka nyrjähti

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Asiaa :wink:
molex to sata, lose all your data.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 156:n nilkka nyrjähti

Viesti Kirjoittaja A Bart »

toolman kirjoitti:Kun laittaa varapyörän väärin päin niin pystyy hyvin ajelemaan ilman että rengas hankaa :)
Juu, tuolla patentilla tuli kotio, ja mulla taisi olla "säästöpyörä" vielä.

Vastaa Viestiin