Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Kotiin ajellessani huomasin taas tutun käryn, kun nokipoltto oli päällä pihaan ajaessa. Laitoin sitten Multiecuscaniin kiinni, ja clogging arvo oli 97 %.
Tein pakkopolton kahteen kertaan, eka kerralla arvo putosi 70 %:iin ja toisella kerralla ei enää siitä menty alaspäin. Katoin myös, että polttoja oli tehty viime aikoina 300 km välein. Olen pääasiassa ajanut lyhyttä matkaa, mutta juuri pari päivää sitten reilun 100 km matkoja kahteen kertaan. Autolla on ajettu 175 000.
Mietinkin, pitäisikö hiukkassuodatin suosista vaihtaa, miten lie? Kovin usein toistuva nokipoltto ei tee hyvää ainakaan polttoainetaloudelle, entä moottoriöljylle, tuskin sillekään? Olisi varmaan pitänyt jo aiemmin tehdä pakkopoltto, mutta kun auto ei ole oireillut en ole siihen kiinnittänyt sen enempää huomiota. Niin ja autolla on ajettu myös ronskimmin, kun parina kesänä on ajettu Saksan läpi, viimeksi viime kesänä ja hyvin otti nopeutta sen mikä luvataankin. Minkälaisia arvoja pitäisi saada nokipolton jälkeen, tuo 70 kuulostaa siltä että on koko ajan melkein täynnä ja polttoja tulee taas kohta usein.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kun vaihdat sen, niin myy/anna mulle se tukkeutunut. Kiitti :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

"Pasi"]Kun vaihdat sen, niin myy/anna mulle se tukkeutunut. Kiitti :)

Pidetään mielessä :)

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja Carlos »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=24768" onclick="window.open(this.href);return false; tuolla nyt ainakin oli jotain hämmästelyä tuosta hiukkanloukusta.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Toi 300km väli kuulostaa aika normaalilta, ellei sitten muut ole ajeleet pidempäänkin?

Ainakin Subaruiden suodattimen tukkoisuus menee melkein 0%, kun tekee pakko regeneroinnin, vaikka lähtökohta onkin yli 90%. Lyhyt matka ajo tietenkin on myrkkyä, eikä sitä pelasta jos silloin tällöin ajelee pidemmän siivun, DPF:t tarvii kuitenkin jatkuvaa moottoritie ajoa... moni merkki ei anna edes vaihtosuositusta, toisen taas antaa noin 150tkm vaihtovälin. Vähän tullut siihen johtopäätökseen, että suodattimet vaihdetaan tarvitaessa, mutta siihen kannatanee varautua 150tkm jälkeen jos on oireita
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Täällähän porukka kiskonut yli tuhatta kilometriä heittämällä polttoväliksi, talvisin sitten vähän alle (300-800?), tosin olihan täällä kai joku yli tuhat kilsaa jollakulla talvellakin polttoväli?

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Tuo 1000km tuntuu kyllä siltikin utopistiseltä. Mitä olen muutaman alfamiehen kanssa jutellut on se polttoväli lähempänä sitä 300km kuin yli 500km. Omaani tehtiin deltassa pakkopoltto ja clogging arvo polton jälkeen oli 62%. Asentaja sanoi ettei sen puhtaammaksi tulekkaan.

Ja täysin tukossa olevan suodattimen arvo on 300%. Että ei sulla nyt mikään tulen palava kiire ole sitä vaihtaa.

Minulla nököttää tuossa pihalla tyhjennetty DPF joka menee torstaina autoon kiinni ja perjantaina tulee ohjelma jolla poistetaan tuo poltto kokonaan toiminnasta, loppuupahan tuokin arpominen sitten. Tehonlisäystäkin pitäisi olla tiedossa.
Life is too short to drive boring cars.

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Vai silleen ne prosentit meneekin, hyvä tietää, kiitoksia! Ihmettelinkin, kun noilla lähes sadan prosentin lukemilla ei auto vielä yhtään vikuroinut.

Avatar
cri
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja cri »

Kuuluisi kai oikeastaan tyhmien kysymysten osastolle täältä asiantuntijoitten joukosta, mutta kysytään kumminkin. Kertokaa ensimmäistä ja viimeistä dieseliään ajavalle, että mitä tuo nokipoltto ja regenerointi ovat ja miten niihin pitäisi suhtautua? Onko se asia, joka sekin hoituu kotioloissa kun saan hankituksi Multiecuscanin vai vaatiiko se huoltokäyntiä? Olen nyt ajellut autolla kaupunkiajoa kilometrit 102-105000 ja muistaakseni kerran olen ihmetellyt tekstiä "Antipollution filter glogged". Auton toiminnassa en ole huomannut sen kummemmin vikaa.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Koko hiukkasloukku kuulostaa minustakin sellaiselta keksinnöltä, että koetan pysytellä mahdollisimman pitkään niin vanhoissa diisseleissä, ettei moista keksintöä tarvitse katella.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ei se hiukkassuodatin (DPF) vaan se pakokaasun kierrätysjärjestelmä (EGR)! Jumalauta mitä keksintöjä!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

cri kirjoitti:Kuuluisi kai oikeastaan tyhmien kysymysten osastolle täältä asiantuntijoitten joukosta, mutta kysytään kumminkin. Kertokaa ensimmäistä ja viimeistä dieseliään ajavalle, että mitä tuo nokipoltto ja regenerointi ovat ja miten niihin pitäisi suhtautua? Onko se asia, joka sekin hoituu kotioloissa kun saan hankituksi Multiecuscanin vai vaatiiko se huoltokäyntiä? Olen nyt ajellut autolla kaupunkiajoa kilometrit 102-105000 ja muistaakseni kerran olen ihmetellyt tekstiä "Antipollution filter glogged". Auton toiminnassa en ole huomannut sen kummemmin vikaa.
Saa tehtyä multiecuscanilla mutta delta-autossa ottivat 59€ regeneroinnin teosta. Eikai siihen tarvitse mitenkään suhtautua :wink:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja Carlos »

KauGoH kirjoitti:Tuo 1000km tuntuu kyllä siltikin utopistiseltä. Mitä olen muutaman alfamiehen kanssa jutellut on se polttoväli lähempänä sitä 300km kuin yli 500km. Omaani tehtiin deltassa pakkopoltto ja clogging arvo polton jälkeen oli 62%. Asentaja sanoi ettei sen puhtaammaksi tulekkaan.

Ja täysin tukossa olevan suodattimen arvo on 300%. Että ei sulla nyt mikään tulen palava kiire ole sitä vaihtaa.

Minulla nököttää tuossa pihalla tyhjennetty DPF joka menee torstaina autoon kiinni ja perjantaina tulee ohjelma jolla poistetaan tuo poltto kokonaan toiminnasta, loppuupahan tuokin arpominen sitten. Tehonlisäystäkin pitäisi olla tiedossa.

Kuva

Melko metka juttu. Tein tuon pakkopolton ja tänään auto päätti tehdä polton ihan ite.
Tuo tukkosuus rosentti ei ainakaan aiheuta mielenrauhan rikkoutumista.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Hmm... tekiskö aina, kun tilanne antaa myöden niin kauan, että tukkoisuus % on alle X arvon? Tuossakin on poltto tehty 55km välein - melko tiuhaan tahtiin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Duoda, ihan uteliaisuudesta, mitä teille Ekoaken ympäristömerkki sanoo DPF:stä? Mä nimittäin tänään huomasin sitä pällistellessäni, että mun autosta se sanoo "Hiukkassuodatin tai vastaava: Ei".

http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi/ ... efault.asp" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kurkkasin molemmilla ex-pösöillä ja molemmissa sama vastaus "Ei" hiukkassuodattimen kohdalla, vaikka niissä sellainen on.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jeh. Kaverin kanssa illalla vielä haarukoitiin tuota siinä määrin, että ko. kenttä taitaa täyttyä lähinnä auton EU-päästötason perusteella. EURO4 tuntuu sanovan "ei", EURO5 puolestaan "kyllä".
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Carlos kirjoitti:
KauGoH kirjoitti:Tuo 1000km tuntuu kyllä siltikin utopistiseltä. Mitä olen muutaman alfamiehen kanssa jutellut on se polttoväli lähempänä sitä 300km kuin yli 500km. Omaani tehtiin deltassa pakkopoltto ja clogging arvo polton jälkeen oli 62%. Asentaja sanoi ettei sen puhtaammaksi tulekkaan.

Ja täysin tukossa olevan suodattimen arvo on 300%. Että ei sulla nyt mikään tulen palava kiire ole sitä vaihtaa.

Minulla nököttää tuossa pihalla tyhjennetty DPF joka menee torstaina autoon kiinni ja perjantaina tulee ohjelma jolla poistetaan tuo poltto kokonaan toiminnasta, loppuupahan tuokin arpominen sitten. Tehonlisäystäkin pitäisi olla tiedossa.

Kuva

Melko metka juttu. Tein tuon pakkopolton ja tänään auto päätti tehdä polton ihan ite.
Tuo tukkosuus rosentti ei ainakaan aiheuta mielenrauhan rikkoutumista.
Aika puhdas on. Mikä vuosimalli autosi on? Ajattelin vaan että tarkoitettiinkohan tässä että jos on mennyt tuon 60% yli niin puhdistuminen sitä puhtaammaksi on vaikeaa?
Mutta siitä huolimatta hyvältä näyttää prosentit :mrgreen:

Minullakin teki ensimmäisen polton regeneroinnin jälkeen 75km ajon jälkeen. Sen jälkeen ei olekkaan näkynyt eikä kuulunut.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Motonettiin tullut varaosa DPF myyntiin. 599€ näytti olevan hinta.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=13-4113" onclick="window.open(this.href);return false;
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja Carlos »

KauGoH kirjoitti:
Aika puhdas on. Mikä vuosimalli autosi on? Ajattelin vaan että tarkoitettiinkohan tässä että jos on mennyt tuon 60% yli niin puhdistuminen sitä puhtaammaksi on vaikeaa?
Mutta siitä huolimatta hyvältä näyttää prosentit :mrgreen:

Minullakin teki ensimmäisen polton regeneroinnin jälkeen 75km ajon jälkeen. Sen jälkeen ei olekkaan näkynyt eikä kuulunut.
-06.
Korkein lukema mitä olen tuolla nähnyt on jotain 90%.
Tuon pakkopolton jälkeen se oli 70% ja nyt tuo yllä mainuttu. Seuraillaan.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Niin tai näin mutta paska pönttö se on kuitenkin. Toivottavasti pysyy puhtaana.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja Carlos »

^Siittä lähdetään. :mrgreen:

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

ja esim. täältä suomeen toimitettuna 312,90 eur
http://www.ebay.de/itm/DPF-Ersatz-Diese ... 2a0d524b05" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Eilen selvisi että noissa on eroja vuosimallien välillä. 06 vuosimallissa on katti ja DPF samassa pöntössä. 09 vuosimallissa taas katti on siirtynyt heti pakosarjan jälkeen alkavaan putkeen ja DPF on omana yksikkönä keskellä autoa.

Kannattaa selvittää mikä malli kyseessä ennen tilausta. Tuo kuvan pönpeli on ainakin erinäköinen kuin omassani on. Ja ei ole edes samannäköinen 06 vuosimallin pöntön kanssa.
E: Tai sitten se johtuu tuosta että aikasemmassa on ollut se 147kw ja uudemassa on 154kw? Voisiko näissä olla se ero?
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

suora putki tilalle ja ohjelmamuutos :wink:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

No tuo ohjelman muutos ei ihmeitä vaadi, onnistuu tuossa kilometrin päässä kotoa. Meinasinkin jos tilais alfisti.netistä sen suoran putken tuohon, ei tarvii kikkailla. Ainut huono on katsastukseen vaihtaa se pönttö tilalle. Jos yhtään on asinsa osaava katsastaja tietää se että jossain kohtaa pitäisi olla DPF.

Sitä en tiedä kuinka tarkasti ne noita kyttää.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
cri
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja cri »

Mahtaako liittyä tähän aiheeseen tämmöinen? Ajo on tosiaan ollut pelkkää kaupunkipyörittelyä, ja enimmän aikaa tulee siis seistyä valoissa tyhjäkäynnillä. Äsken sitten kotimatkalla yhtäkkiä alkoi autossa tuntumaan vahva dieselin käry, ja luonnollisesti laitoin syyn edessä olevan auton piikkiin. Kun seuraavissa valoissa edessä oleva oli vaihtunut toiseen autoon mutta haju tuntui taas, aloinkin epäillä, että oma kulkine olisikin käryn syynä. No, ajo jatkui, mutta kun tie hiukan väljeni ja potkaisin mutkasta kakkosella ja reiluhkolla kaasulla, niin auto tuuppasikin pakoputkesta sellaisen (valkoisen!) pilven perään, että kukaan perässä tulija ei varmaan hetkeen nähnyt yhtään mitään. Mitä siis tapahtui? Hajosiko jotain, vai tekikö diesel omin päin jotain tähän ketjuun liittyviä korjausliikkeitä? Pitääkö tämän jälkeen asialle vielä tehdä jotain lisähuoltoa? Tämä varmaan kuuluisi tyhmien kysymysten osastolle, mutta menköön nyt tässä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Dieselinkäry on normaalia hiukkaspoltolla. Sen sijaan eikös sen savupöllähdyksen (tai savutuksen) pitäisi olla mustaa, eikä harmaata...?

Hiukkaspolton yleisiä oireitahan ovat nyt ainakin:
- Dieselin käry / palanut kumi / muovi / vastaava
- Noussut kulutus
- Nykiminen, tehottomuus, ponnettomuus
- Savutus, kunnon savupöllähdykset kaasua painettaessa ja konetta kuormitettaessa (ja ymmärtääkseni sen pitäisi olla nimenomaa savua, ei höyryä?)

Tai mikä tahansa kombinaatio noista, joillakin tuntuu olevan täysin oireetonta (tai oireet niin lieviä, ettei sitä edes huomaa)
Pitää kanssa muistaa, ettei kannata sammuttaa usein kesken hiukkaspolton, tai muuten voipi joutua huoltokäyntiä tekemään, ellei pakkoregenerointi riitä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

cri kirjoitti:yhtäkkiä alkoi autossa tuntumaan vahva dieselin käry, ja luonnollisesti laitoin syyn edessä olevan auton piikkiin. Kun seuraavissa valoissa edessä oleva oli vaihtunut toiseen autoon mutta haju tuntui taas, aloinkin epäillä, että oma kulkine olisikin käryn syynä. No, ajo jatkui, mutta kun tie hiukan väljeni ja potkaisin mutkasta kakkosella ja reiluhkolla kaasulla, niin auto tuuppasikin pakoputkesta sellaisen (valkoisen!) pilven perään, että kukaan perässä tulija ei varmaan hetkeen nähnyt yhtään mitään. Mitä siis tapahtui?
Vaikuttaisi hyvin vahvasti samoilta oireilta mitä itsellä oli muutama viikko takaperin, kun huohotin oli tukkeessa. Haju oli tosin selkeästi palavan öljyn käry, enkä keksi, että sen dieselkäryn kanssa sekoittaisi. Mutta valkoinen savu vaan tuli putkesta siinä vaiheessa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
cri
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja cri »

No, hajun yhdistin siihen, mitä yleensä olen vanhempien dieseleitten käynnin yhteydessä tottunut haistelemaan. Siitä tuo "dieselin käry". Mites, onko näissä Alfoissakin taipumusta huohottimen jäätymiseen? Missä olosuhteissa tuollainen tapahtuu? Itsellä auto oli koko päivän lämpimässä hallissa ja siitä sitten kaupunkiköröttelyyn. Pösössä aikoinaan huohottimen jäätyminen johtui pakkaskeleistä ja viimasta. Savun väriä lukuun ottamatta tässä oireet viittaavat kyllä tuohon hiukkaspolttoon.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Onhan niitä ollut näissä uudemmissakin. Olikos nimimerkki Matti S, jonka ex. 1.9JTDm lauloi itsensä loppuun, kun alkoi moottoriöljyllä käymään.
Lämpimästä tallista kylmään viimaan, niin on hyvinkin saattanut huohotinlimat jäätää.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Kyllä se nimenomaan pakkaskelillä on harmaata savua/höyryä mitä se putkesta lykkää kun painaa kaasua. Luulisin että poltto ollut käynnissä ja liikennevaloissa seisoessa löpöä työnnetään suodatttimeen ja käryää siksi. Mustaahan DPF:llä varustetusta autosta ei saa tulemaan putkesta, se DPF kyllä poistaa sen noen ja polttaessa muuttuu tuhkaksi.

Jos auto pelaa normaalisti ja kulkee niin ei siinä mitään vakavampaa ole käynyt. Kovaa ajoa vaan :wink:

Kannattaa seuraavan kerran seurata ahtopainemittaria ja kulutusta jos sama ilmiö tapahtuu. Moottorijarrutuksessa ahdot tippuvat ihan nollaan polton aikana ja kulutus ei tipu sinne 2 litraan missään vaiheessa, saattaa se siellä käydä mutta ei pysyvästi. Ja kulutus pyörii melko korkealla polton aikana kun työntää löpöä suodattimeen.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllä noilla oireilla se on sitten poltto ollut.

Aika raju ja selkeästi huomattava on Alfalla tuo polttotapahtuma, sillä kahdella omistamallani Pösöllä sitä polttoa ei huomannut käytännössä mitenkään. Uudemmassa 3008:ssa hieman paremmin pikku nypytyksenä ja tietokoneessa isompana kulutuksena, mutta -06 vuotisessa 307:ssa tuota ei tiennyt mistään ennenkuin auton sammutti ja ulosnoustessa haistoi, että "kas, oli sitten poltto päällä".
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

No elkääpä nyt turhia pelotelko muut jolla ei ole 1.9 tai 2.4 dieseliä hiukkasloukulla, eli pösökuskit ja 156 omistajat hiljaa :wink:

Kyllä 159:n hiukkaspoltto on juurikin tuollainen valkoisen savu- tai höyrypilven kanssa tapahtuva toimenpide, jos tuuppaa vähän enemmän kaasua. Pari viikkoa sitten huomasin itse ahtopaine mittarista ja kulutusmittarista että poltto on menossa, tuuppasin sitten yhden motarin sillan päälle valkoisen pilven kahden putken täydeltä. Meinas naurattaa, ikävä kun ei tullut ketään perässä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja TTi »

Alfissimo kirjoitti:Onhan niitä ollut näissä uudemmissakin. Olikos nimimerkki Matti S, jonka ex. 1.9JTDm lauloi itsensä loppuun, kun alkoi moottoriöljyllä käymään.
Lämpimästä tallista kylmään viimaan, niin on hyvinkin saattanut huohotinlimat jäätää.
Matti_S kirjoitti:
JiiTeeÄssä kirjoitti: Täältäkin foorumilta olen lukenut juttua eräästä 159:stä, joka täällä samalla "teollisuusalueella" jossa tällä hetkellä olen töissä, niin oli itse tuhonnut koneensa. Eli oli lähtenyt käymään moottoriöljyllä ja kiljunut itsensä hajalle. Sitähän on vaikea pysäyttää kun se ei sitten enää sammu virtanapista.

Oli sitten kyse huohottajan jäätymisestä tai öljyn ylitäytöstä, niin juuri yllämainitun takia olen pitänyt visusti huolen että kumpaakaan ei pääsisi käymään.
Taidat puhua tuosta meitin epiikistä ja siinä keississä turbon tiivisten hajos ja sai sitä kautta öljyä koneeseen. Mutta oli komeaa pauketta ja rätinää.

Taitaa olla muuten vielä liikenteessä "samalla teollisuusalueella" tuo meitin Exä. Eli kaippa se loppujen lopuksi Wetterin törttöilystä huolimatta saatiin kuosiin.
Toisesta ketjusta lainaus auton ex-omistajalta :wink: väärinkäsitysten välttämiseksi...

Omalla 1,9 JTDm automaatilla takana vasta vajaat 60 tkm - vm-08. Tekee polton harvemmin kuin joka tankillisella, Karalan softa ollut parisen vuotta. EGR vaihdettu sitä ennen kertaalleen, avattu ja putsattu hiljan. Oli nokinen, mutta toimiva (softallakaan EGR:ää ei saa kokonaan sulki). Ilmastoinnin kompura vaihdettu 1,5 vuotta sitten, myös takuuseen, muita vikoja ei ole tullut vastaan. Mukava, toimiva auto, jolla on hauska ajaa niin kesäkuivalla kuin talviliukkailla.
TTi

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Hiukkasloukun vaihtotarve 159 2.4 Qtronic

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Hyvä, että joku on hereillä :wink: Tarkemmin, kun miettii, niin kyllähän minä tuonkin olin ihan lähiaikoina vieläpä kaiken lisäksi lukenut, mutta eipähän ollut tarttunut sen paremmin mieleen, että olikin turbo syyllinen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin