159 2.4 JTD hihnavaurio

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

159 2.4 JTD hihnavaurio

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Luin tuossa sellaista infoa, että yläkerta antaa periksi ja muuta ei tapahdu.

Onko jollakin tietoa, miten tuossa nyt sitten käytännössä tapahtuu?

Tarjolla olisi mielenkiintoinen auto, mutta 20 tkm sitten pamahtanut hihna. Remontti tehty Deltassa.

Onhan sitä kuulemma fiksattu lisäksi etupuskurin osalta, etu- ja takalokarin osalta...

http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_JTDm ... oken.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 2.4 JTD hihnavaurio

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllähän niissä voi käydä mitä vaan, mutta usein kyllä selviää venttiilien vaihdolla ja sylinterikannen korjauksella. Seuraavana rikkoutumislistalla on yleensä kiertokangen laakerit, tuurista kiinni.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Re: 159 2.4 JTD hihnavaurio

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Epezi kirjoitti:Kyllähän niissä voi käydä mitä vaan, mutta usein kyllä selviää venttiilien vaihdolla ja sylinterikannen korjauksella. Seuraavana rikkoutumislistalla on yleensä kiertokangen laakerit, tuurista kiinni.
Sepä se, kun ei tiedä, millä mentaliteetilla homma on tehty :?

Rohkeesti vain koeajolle?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 2.4 JTD hihnavaurio

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos 20tkm on päästelty remontin jälkeen ja mitään vikaa ei ole ilmennyt, niin kyllä minä uskaltaisin hankkia.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 159 2.4 JTD hihnavaurio

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eikös tuossa murru vain keinuvivut, eikä välttämättä edes venttiilit väänny.

Avatar
mutt
Viestit: 5449
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 159 2.4 JTD hihnavaurio

Viesti Kirjoittaja mutt »

Semmoinen mahdollisuus on, että jos venttiili on hiukan vääntynyt, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että alkaisi kunnolla vuotaa, ja on jätetty vaihtamatta: Tällöin lautanen vääntyy aina hiukan venttiilin avautuessa ja sulkeutuessa, kunnes varsi väsyy ja katkeaa ja lautanen putoaa palotilaan. Minulla ei tosin ole mitään käsitystä, paljonko vaaditaan ajoa, että tämä tulisi esille. Jotkut Opelin koneethan teki tuota ihan tehtaan jäljiltäkin, ja niihin vaihdeltiin venttiileitä takaisinkutsuna tms.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 2.4 JTD hihnavaurio

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ja jos korjaus on onnistunut, niin kestävyys ei ainakaan heikkene.
Tuosta perintö-Xm:stä katkesi hihna joskus 116 tkm:n kohdalla ja Veho teki siihen takuuna kansiremontin. Silloin Citikoiden hihnnojen ohjeellinen vaihtoväli oli 120 tkm:ä ja sitä laskettiin myöhemmin 100 tkm:in. Nyt kärryllä on ajettu 450 tkm:ä ja hyvin puksuttaa edelleen.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Re: 159 2.4 JTD hihnavaurio

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kirkinen kirjoitti:
Epezi kirjoitti:Kyllähän niissä voi käydä mitä vaan, mutta usein kyllä selviää venttiilien vaihdolla ja sylinterikannen korjauksella. Seuraavana rikkoutumislistalla on yleensä kiertokangen laakerit, tuurista kiinni.
Sepä se, kun ei tiedä, millä mentaliteetilla homma on tehty :?

Rohkeesti vain koeajolle?
No auto on kolaroitu apparin puolelta - vaihdettu ovet ja etu- ja takalokasuoja. Pikkasen mietityttää tuokin.

Onko tuo 2.4 vesipumpun laakerin pettäminen miten yleistä? Ulkomailla niitä on kanssa sattunut.

Olisiko realistinen hihnanvaihtoväli sittenkin 60-80 tkm?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Vastaa Viestiin