1.9 JTDm lämpiäminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
cri
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04

1.9 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja cri »

Eihän tällainen diesel muutenkaan samalla lailla lämpiä kuin saman kokoinen bensakone, mutta olisko luultavaa, että Keski-Euroopassa käyttävät erilaista termostaattia kuin täällä meillä on tarpeen? Näillä pakkaskeleillä vartin taajama-ajon jälkeen mittari näyttää vielä vain n. 70 astetta, mutta kun jaksaa odotella, niin loppulämpö on kyllä aika tarkkaan 90. Liekö termari sitten jopa epäkuntoinen, vai onko kyse vaan ominaisuudesta, eli voisko termostaatin vaihdolla muuten vaan saada aikaan nopeamman lämpenemisen? En ole jaksanut edes vielä paikallistaa termostaattia, mutta onko vaihto kovinkin hankalaa? Tässä 159:ssä kun ei tahdo konehuoneessa päällisin puolin katsoen olla missään edes käden mentävää aukkoa.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: 1.9 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Sama täällä 2.0 jtdm:llä. Keskusta-ajossa kestää todella kauan lämmetä. Isolle tielle kun heittää nousee lämmöt mielestäni normaalisti. Empä usko, että asialle voi juuri tehdä mitään muuta kuin laittaa pahvia talvella keulan ilmanottoaukkoihin. Tämä ainakin minulla on pk-seudulla toiminut hyvin ja lämmöt nousseet selvästi nopeammin. Ei kuitenkaan kertaakaan yli 90. En sitten tiedä miten auttaa pohjosemmassa, oikeesti kylmissä keleissä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4357
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 1.9 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Hei

Sama moottori täällä , mutta varttikuutosessa.

Homma menee näin:

Pikkupakkasessa (alle -10 Celsiusta) n. 5 min käyttö tyhjäkäynnillä (samalla autoa lumesta puhdistaen tms.) letkulämmittimen jälkeen ja jo "lehmän hönkäystä" tulee.

N. 5 minuutissa tästä ajaen 50 - 80 km/h-nopeuksilla alkaa puhaltimella tulla kuumaa ilmaa, ja lämpömittari nousee sinne 60 -paikkeille ( noh, yli 50 -viivan kuitenkin )

Tästä n. 5- 10 min niin päästään siihen normaalilämpöön eli n. vähän reilu 80 -astetta.
Maskin alaosa suljettuna näin.

Bensa-Avensikseen verrattuna ei isoja eroja lämpiämisnopeudessa. Muuten Alfan jäähdytinnesteen lämpömittari ei ole kovin tarkka, ja ainakin 156:ssa se välimmäinen viiva 50:n ja 90:n välillä on se noin 80 astetta... :shock:

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Taitaa sangen harva nykydiesel lämmetä kovin nopeasti pakkasilla, jos ei ole vauhtia. Kaupunkiajossa liikennevaloissa seisoessa ei juuri ollenkaan.

Onneksi sisälle tulee lämmintä, vaikka moottori ei ole lämmennyt juuri ollenkaan.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Vastaa Viestiin