159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Vklnuppi
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Joulu 2012, 20:52

159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja Vklnuppi »

Tuo Alfan 159 on alkanut kiinnostaa, mutta en löytänyt kokemuksia noiden kulutuksesta ja ylläpitokustannusten eroista. Paljonko dieselvero on 1.9 ja 2.4 koneissa ja miten suuri ero noiden kulutuksessa on ?

Saksasta pitänee hakea, koska Suomen yksilöt ovat joko huonosti varusteltuja tai liikaa ajettuja. Pitäisi vähän etukäteen selvittää, että kannattaa tuoda 1.9 ja lastuttaa se myöhemmin vai 2.4 suoraan. Mitä verotusta katselin niin ilmeisesti 2.4 osalta veroa tulee miltein 2x. Tarkoituksena on halvalla päästä em. syystä päädyinkin Alfaan, jostain syystä niissä on koko-hinta suhde paras.

Miten kestävä tuo 159:n neliveto on ? Ja onko kuinka kallis huoltaa ? Näin talvella se aina himottaisi...

Bensat ei tule kysymykseen. Vaikkei kilometrejä tulekaan "dieselin vaatimat" vuodessa niin on se paljon mukavampi ajaa. Lisäksi tuon kokoluokan autossa dieselin hyöty korostuu.

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vklnuppi kirjoitti:Tuo Alfan 159 on alkanut kiinnostaa, mutta en löytänyt kokemuksia noiden kulutuksesta ja ylläpitokustannusten eroista. Paljonko dieselvero on 1.9 ja 2.4 koneissa ja miten suuri ero noiden kulutuksessa on ?
Yksysin kokemukset Saabin kopasta peräsin, mutta siinä missä 110kW 9-3 1.9 TiDS farkku vei mun ajossa 5,x, vie 159 2.4 JTDm Q4 sedan 6,x, eli aika tasaisesti litran enempi. Kulutuslukeman vaihtelu 6-7l/100km välillä tuntuu noudattavan aivan samaa kaavaa kuin Saabin 5-6l/100km - pakkasella motaria painaessa yläpäässä, kesällä työmatkaa maantietä hiipien alapäässä. Osa erosta tulee isommasta koneesta, osa nelivedon voimalinjasta, osa korin eroista (aerodynamiikka ja yli 100kg painoero), mutta antaa jotain osviittaa siitä, ettei kaksnelkkukaan mikään maailman juopoin ole.
Vklnuppi kirjoitti: Pitäisi vähän etukäteen selvittää, että kannattaa tuoda 1.9 ja lastuttaa se myöhemmin vai 2.4 suoraan.
Mun ääni 2.4:lle. 98tkm edellämainitulla saappaalla ja 21 tkm 159:llä ajaneena 2.4 vie käytökseltään yksysiä 11-2. Isomman koneen reilumpi voima ja viispyttysen vähäisempi värinä ovat seikkoja, jotka saavat edelleen mulla hymyä huulille.
Vklnuppi kirjoitti: Miten kestävä tuo 159:n neliveto on ? Ja onko kuinka kallis huoltaa ? Näin talvella se aina himottaisi...
Kyseessä on täysin mekaaninen 3-generaation Torsen, joten se on periaatteessa huoltovapaa ja tiettävästi melkoisen kestävä. Huolto-ohjelman ulkopuolisesti tehtävissä on lähinnä öljynvaihto.

En nyt muista, oliko se nimenomaan dieselin vai nelivedon efekti, mutta sopivan 159:n voimalinjaan muodostuu pieni, mutta havaittava "välys". Lainausmerkeissä siksi, etten vieläkään oikein tiedä mistä se loppuviimeeksi johtuu. Havaittavissa helpoiten antamalla nopeasti happea pienellä vaihteella, jolloin saattaa saada tuntumaan pienen kolahduksen. Haulla löytynee lisää, kun keksii sopivat hakusanat. Ite jäin kuitenkin aikoinani sellaiseen käsitykseen, ettei sitä juurikaan tartte pelätä* enkä siis ole jaksanut ressata.

*)Paitsi jos se tulee vauhtipyörästä, uusi vp maksaa luokkaa tonnin. Mulla tuo on hiljattain vaihdettu, joten pitääkin joku päivä kokeilla vieläkö löydän ko. kolahdusta.

Missäpäin asut/liikut? Voin tarjota 2.4 Q4-esittelyn, jos satut sopivalle seudulle (ite asun Kanta-Hämeessä ja käyn töissä Vantaalla).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja rausku »

Luulen se kolauksen tulevan muualta kuin vauhtipyörästä, mutta en itse ole siitä huolestunut. Ehkä psykologista, mutta öljyjen vaihto saattoi vähentää kolahdusta. Isohan se ei ole muutenkaan. Öljyjen vaihto (laatikko, perät/tasauspyörästö) oli huoltolaskussa n. 300eur. Kohtuullista 100 000 välein tehtynä, vaikka huolto-ohjelman mukaan tarpeetonta. Enempää huoltoa tuo ei käsittääkseni tarvitse.

Ne mitkä kannattaa noteerata on nelivedon takapainotteisuus (loistavan toiminnan lisäksi) ja kankeus parkatessa ahtaampiin tiloihin.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Tuossa on keskustelua "klonk" aiheesta...Tuota ihmettelin alussa, nyt riippuu siitä miten vaihtaa saako äänen kuulumaan. Taka-akselin tasauspyörästössä on välyksiä, sieltä se ääni tulee.

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... clonk.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Lainaus threadistä:
You don't really notice it after a while. I noticed this on my test drive and asked the seller (private) about it. He replied it had always done it and he'd had the car from new.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Vklnuppi
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Joulu 2012, 20:52

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja Vklnuppi »

Kiitoksia vastauksista. Tuossa tulikin jo paljon asiaa ja nettiautoa&mobile.de :tä on tullut selailtua ahkeraan. Auton vaihto on aiheellista vasta keväällä muuton yhteydessä, mutta olen jo etukäteen katsellut seuraavaa kippoa.

Kulutus tuli siinä mielessä yllätyksenä, että -2006 1.9 TDi Passat sedan vei 5-6l/100km. Oikeastaan ihan sama missä ja miten ajoi, matkalla pääsi 4,8l lukemiin. Maksimit taitaa olla jotain 6.5-7l/100km luokkaa mitä olen saanut taajama/kaupunkiajossa kulumaan. Passat oli kuitenkin harvinaisen mopo vekotin, muistaakseni 110hp (?) joten siinä mielessä tuntuu oudolta (mutta hienolta) että 40hp lisäys ei vaikuttaisi kulutukseen.

Dieselille mulle ei suoranaisesti olisi tarvetta (ei tule kilometrit täyteen vuodessa), mutta ajomukavuus ja lisäksi "isot" autot hyötyvät dieselistä merkittävästi kun katsoo kulutuksia. Toisinaan vuodessa tulee 10tkm ja toisinaan 30tkm, riippuu vuodesta mutta nyt on muutaman vuoden menty tuolla n.10tkm/v määrällä.

Mitenkä nuo 159 kestävät ja toimivat ? Unelma setuppi olisi neliveto ja automaattiloota, mutta kaikkea ei selvästikään voi saada. Tarjonta melko vähäistä tuolla kokoonpanolla ja varsinkin jos lisää 2.4 koneen. Onko molempien koneiden jatkona sama laatikko (automaatti/manuaali) ?
Ne mitkä kannattaa noteerata on nelivedon takapainotteisuus (loistavan toiminnan lisäksi) ja kankeus parkatessa ahtaampiin tiloihin.
Tätä en ihan tajunnut, miten se on kankeampi ? Onko tämä 159:n ominaisuus vai yleinen nelivedon ominaisuus ? Toinen Passateista oli neliveto ja itse en huomannut mitään kankeutta verrattuna etuvetoiseen.

Onko käyttövoimaverosta ja autoverosta tietoa niin 1.9 kuin 2.4 koneiden osalta ? Mikäli tuota taulukkoa oikein ymmärsin niin käyttövoimavero on isommassa noin 30euroa kalliimpi vuodessa. Olen 100% varma, että ehdin 150hepallakin cittariin, mutta ainahan se teho kiinnostaa.

Onhan näistä Alfoista varoiteltu kahvipöydissä, mutta viimeiset 10vuotta on myös varoiteltu Ooppeleista ja silti se on ehdottomasti paras ja huolettomin merkki mitä olen omistanut (F Astroja lukuunottamatta). Viimeiset kymmenen vuotta on ollut vähintään toinen auto Opel, joskus molemmatkin :D Volkkarista mulla on aina ollut hyvin laadukas ja luotettava kuva, mutta se mureni äkkiä Golffin ja 2xPassatin myötä.

159 tuli harkintalistaan lähinnä hintansa takia, jostain syystä (?) nämä ovat halpoja jos vertaa muihin saman kokoluokan autoihin. Ja näyttäähän 159 pirun hyvältä :twisted:

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Moi. Mitä itse katselin hintoja niin Italiastahan se Alfa kannattaisi hakea. Toki saksasta voi olettaa saavansa parempikuntoisen auton, mutta en usko että se saapasmaan valikoimistakaan mahdotonta olisi. Alfa tuntuu olevan eksoottinen tuontiauto saksassa ja hinnat sen mukaan. Jos jätetään ne 10 halvinta pois hakukoneesta, joissa on kuitenkin jotain hämärää.
Suomen hintatasoon nähden samalla rahalla toki voi saksastakin saada sen varustellumman ja vähemmän ajetun. Itse suunnittelin jo tässä Napolin reissua, mutta kun löytyi samalta paikkakunnalta tämä punainen 2.4 alle 14k€ eikä kilometrejäkään ollut kuin satku, niin jäi ulkomaanmatkailu.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
pal
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 17:22
Car(s): Giulietta MA -12. Ex-Alfat 159 TBi TI, 159 JTDm Q4 & 156 JTS Selespeed
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja pal »

Pari kuukautta 2.4 Q4:n omistaneena voin suositella, ja nyt onkin mukavaa kun talvikin tuli ajoissa tänne pk-seudulle. Kulutus on jossain 7,5-8 litran välissä pyörinyt normaaliajoissa (nelisenkymmentä kilometriä maantieajoa päivittäin ja vähän kaupunkipyörittelyä). Ei paha ottaen huomioon ajankohdan. Säästöpossuhan tämä on edelliseen bensakoneiseeni nähden eli en tuosta ole niin huolissani. Voin siis perustella Alfaa taloudellisuussyistä :P

Kulutusta talviaikaan tosielämässä lisää se, että Q4:llä kauppareissu aina vähän pitenee kun tulee kierreltyä lumisia teitä ja parkkipaikkoja. Tämä kuuluu autoilun iloihin ja sitä ei lasketa.

Verot yhteensä oli joku n. 630e vuodessa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Ottamatta kantaa Passatin nelikkoon, niin kyllähän se jatkuva neliveto aina on kankeampi, kuin kaksveto ilman lukkoa. Vaikea se on saada ketteryyttä kiinteällä lukolla, eikös se ole se reunaehto jatkuvalla nelivedolla, vai olenko ihan hukassa jo tuosta(kin) asiasta? =D
Kelpaisi, milloin tahansa, Q4 Alfa. Pitäisi vain sitä pätäkkää löytyä...

PS.
Voit verrata kääntösädettä vaikkapa Hiacen lukkonelikkoon vrt. etuvetoseen. Ulkomuistista muistelisin kääntösäteen eron olevan "vain" 30% etuvetosen eduksi, jossain 14,5 metrissä taidettiin pyöriä. Kiinteällä nelikolla onkin sitten jo melkein 20metriä. "Pieni" ero :)

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei. Sen enempää 159:ssä kuin Paskatissakaan ei ole lukkoa akseleiden välillä. 159:ssä on Torsen -tyyppinen tasauspyörästö, joka poikkeaa avoimesta tasurista sillä, että jakaa enemmän voimaa sinne, missä on enemmän vastusta (käytännössä siis enemmän pitoa) kun taas tavallinen tasauspyörästö tasaa ulostuloille menevän voiman tasan (siitä nimi tasauspyörästö). Lukko puolestaan tasaa ulostuloakseleiden pyörimisnopeuden eikä ota ulos menevään voimamäärään mitään kantaa, mikä varsin ymmärrettävästi hieman kankeuttaa kääntymistä. 3B/3BG -korisessa Paskatissa on keskellä ihan samanlainen Torsen -tasauspyörästö eli on teknisesti hyvinkin 159:n kaltainen nelivetonsa käytökseltä, sitä uudemmissa (poikittaiskoneisissa) Paskateissa on taka-akselille Haldex -tyyppinen kytkin, eli siinä ei enää ole jatkuvaa nelivetoa (vaikkei nykyiset kytkentäisetkään nelivedot jatkuvalle käytännön päivittäisajossa häviä, on se silti teknisesti eri asia).

Eli:
Jatkuva neliveto = jatkuvasti voimaa tarjolla kaikille pyörille - keskellä jonkinlainen tasauspyörästö, joko avoin, Torsen, automaattisesti lukittuva (lähinnä viskolukko) tai manuaalisella junttilukolla.
Kytkettävä/kytkeytyvä neliveto = Jatkuvasti voimaa tarjolla yhdelle akselille, toisen pyöriessä vapaasti mukana kunnes sille tarvittaessa kytketään fyysinen vetoyhteys (viskokytkin, xDrive, Haldex).

Paperilla 159 etuveto on tiettävästi yhtä kankea kuin Q4, ts. ilmoitettu kääntösäde on sama. Näin ainakin tuli jostain materiaalista aiemmin luettua - saa korjata, jos olen väärässä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

supa---
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Maalis 2012, 11:34
Car(s): 159 2,4 JTDM Q4 SW vm. 08
Ex159 2,2JTS Sedan vm. 07

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja supa--- »

Kuukauden päivät 159 2,4 jtdm Q4 omistaneena voi kyllä suositella. Edellinen alfa oli 159 2,2 jts ja jouduin vaihtamaan sedanista sportswagoniin, kun tuli lisää kuljetustarvetta. Todella kiva auto ajaa talvella ja neliveto menee tosi hienosti lumessa. Ohjaus on tunnokas ja luistonesto sallii melko reilut sladit. Toisaalta se puuttuu sopivasti peliin jos meinaa lähteä liikaa perä sivulle. Moottorin luonne on hyvä ja tehoa tulee helpommin ulos kuin edellisen auton bensakoneesta. Kannattaa hankkia jos sopiva osuu kohdalle.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Sen luistoneston saa pois. Ei tarvii kuunnella kun joku painaa jarrua :wink:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja mml »

Polforea kirjoitti:Jatkuva neliveto = jatkuvasti voimaa tarjolla kaikille pyörille
Piti varmaankin sanoa notta molemmille akseleille?
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

2-akselisen tapauksessa sama asia. Tarkoittaen siis sitä, että fyysinen voimayhteys on olemassa, vaikka avoin tasuri varmistaisikin sen, ettei itse renkaille asti pääse mainittavaa voimamäärää. Kytkentäisessä nelivedossa puolestaan toisen akselin voimalinja on fyysisesti irti, kunnes se kytketään kiinni.

Jos puolestaan halutaan että kaikki 4 rengasta pyörii varmasti, pitää kaikkien tasauspyörästöjen olla lukossa (akseleilla ja jakolaatikossa). Tämä asettaa tiettyjä rajotteita mm. kääntymiselle, joten arkiajon käytännöllisyyden moisella ratkaisulla voi hyvin pitkälti unohtaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Mennyt jo huvittavuuden puolelle 4-veto keskustelut kaikilla foorumeilla,kaamea vääntö onko auto neliveto.Ilmeisesti oikeassa nelivedossa on kaikki pyörät jatkuvassa "lukossa",ilman mitään mekaanisia tai sähköisiä turhakkeita :)
Sorry ot,ja ei herneitä

insinörtti
Viestit: 2638
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

alfa164 kirjoitti:Mennyt jo huvittavuuden puolelle 4-veto keskustelut kaikilla foorumeilla,kaamea vääntö onko auto neliveto.Ilmeisesti oikeassa nelivedossa on kaikki pyörät jatkuvassa "lukossa",ilman mitään mekaanisia tai sähköisiä turhakkeita :)
Sorry ot,ja ei herneitä
No, onko se turhaa keskustelua, jos "neliveto" tarkoittaa pahimmillaan autoa, joka ei pääse liikkeelle, jos on yksi ainoa pyörä ilmassa/rullilla/jäisessä montussa? Näinhän siinä käy, jos on vain tasauspyörästöt joka välissä. Kun keskelle laitetaan lukko, niin sitten liikkeellepääsyn estää 2 sutivaa tai ilmassa roikkuvaa (ns. ristiriipunta) pyörää. Toisessa ääripäässä on kiinteät lukot joka paikassa = 100 % moottorin voimasta saadaan välitettyä yksittäiselle pyörälle.

Eikä rajanveto todellakaan ole helppoa. Jotkin "nelivedot" ovat käsittääkseni etuvetoja, joissa takapyörät tulevat mukaan vasta, kun etupää sutii hillittömästi ja taakse voimaa välittävä viskokytkin alkaa lukittaa. Voimanjako voi silti olla tyyliin 70 % eteen/30 % taakse.

Ja sitten on tämä nykyajan kotkotus eli ei mekaanisia lukkoja, mutta sutimista hillitään jarruilla. Näilläkin eväillä auto saattaa selvitä "3 pyörää rullilla" tilanteesta tai ristiriipunnasta.

Torsen kuulostaa em. verrattuna todella fiksulta. Sehän välittää enemmän voimaa pitävämmälle puolelle eli menee lopputuloksen osalta paljon lähemmäksi kiinteitä lukkoja kuin mitkään viskovitkuttimet.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Heti alkuun ihan ketjun aiheesta: vailla kunnollista vertailupohjaa (=en ole ajanut etuveto-159:llä) en tiedä miten kunnia pitäisi tarkalleen ottaen jakaa Q4:n ja 159:n alustan kesken, mutta nyt kun parina päivänä on päässyt ajamaan kunnon pöperökelissä, niin jumantsuikka tuo vehje etenee kauniisti. Kansainvälisesti voisin todeta että money well spent.
alfa164 kirjoitti:Ilmeisesti oikeassa nelivedossa on kaikki pyörät jatkuvassa "lukossa",ilman mitään mekaanisia tai sähköisiä turhakkeita :)
Tuossa vaiheessa se kääntyminen voi tosiaan olla hivenen kankeata ja ottaa vähän nivelien yms päälle :D. Ei niitä tasauspyörästöjä sinne kuitenkaan ihan turhuuden vuoksi ole laitettu, moisen valmistaminen kuitenkin maksaa taatusti enemmän kuin kulmavaihteen tekeminen. Kyllähän moni maasturisti hypettää kolmella mekaanisella 100% lukolla varustettua autoa ainoaksi oikeaksi nelivedoksi. Maastossahan moinen varmasti onkin hyvä, kun tarvotaan haastavaa ajouraa eteenpäin ja pitävällä olevan renkaan tarvii jo valmiiksi vetää ettei meno lopu tai hidastu, mutta ihan arkiliikenteessä on kiva saada voimaa taakse automaattisesti, kun edestä loppuu pito (tai toisinpäin). Tämä tekee torsenista ja tiettävästi ainakin uusimmista haldexeista varsin käyttöautoystävällisiä järjestelmiä - voimaa on automaattisesti siellä mistä se tiehen saadaan, eikä auto haraa vastaan oikeastaan missään tilanteessa. Lopputulos on helppo ja mukava ajaa, mikä sopii vallan mainiosti muun liikenteen seassa kulkemiseen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Vähän ohi aiheen, mutta sitä kuitenkin sivuten: Mitkä on 159 SW Q4:sten (3.2 ja 2.4 JTDm) koukkupainot? Kaikille muille malleille netin lähteet antaa 1500 kg, mutta 3.2 Q4:lle löytyy myös numeroita 1700-1800 kg väliltä.

Avatar
pal
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 17:22
Car(s): Giulietta MA -12. Ex-Alfat 159 TBi TI, 159 JTDm Q4 & 156 JTS Selespeed
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja pal »

JPeltola kirjoitti:Vähän ohi aiheen, mutta sitä kuitenkin sivuten: Mitkä on 159 SW Q4:sten (3.2 ja 2.4 JTDm) koukkupainot? Kaikille muille malleille netin lähteet antaa 1500 kg, mutta 3.2 Q4:lle löytyy myös numeroita 1700-1800 kg väliltä.
Rekisteriote sanoo 2.4 JTDm Q4:lle, että perävaunumassa jarruin saisi olla 1500 kg ja jarruitta 500 kg.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

JPeltola kirjoitti:Vähän ohi aiheen, mutta sitä kuitenkin sivuten: Mitkä on 159 SW Q4:sten (3.2 ja 2.4 JTDm) koukkupainot? Kaikille muille malleille netin lähteet antaa 1500 kg, mutta 3.2 Q4:lle löytyy myös numeroita 1700-1800 kg väliltä.

Ohjekirjassa on Perävaunumassa 1700 Kg 3.2:lle, molemmille 4x2 sekä 4x4:lle.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Ricambi kirjoitti:
JPeltola kirjoitti:Vähän ohi aiheen, mutta sitä kuitenkin sivuten: Mitkä on 159 SW Q4:sten (3.2 ja 2.4 JTDm) koukkupainot? Kaikille muille malleille netin lähteet antaa 1500 kg, mutta 3.2 Q4:lle löytyy myös numeroita 1700-1800 kg väliltä.

Ohjekirjassa on Perävaunumassa 1700 Kg 3.2:lle, molemmille 4x2 sekä 4x4:lle.
Kiitoksia. 2.4 JTDm Q4 on silti 1500 kg?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Kyllä 2.4 JTDm:lle 1500 Kg, molemmille 4x2 sekä 4x4:lle
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ensiksi hyvät illat jokaiselle, eka postaus foorumilla.

Sitten to cut the chase, niin asiaan. Kannaatko tuohon nelivetoon investoida 159:n tapauksessa? Ikäni olen ajanut etuvetoisilla vehkeillä ja nyt olisi tarkoitus uutta autoa ostaa, jolla tulisi about 80% matka-ajoa ja loput sitten kaupunkipyörittelyä, eli satunnaiset kaupat, harrastukset, toisinaan ehkä töihin jne. Tässä on tullut koeajettua useita autoja, mutta tuo 159 oli kyllä ihan täysin omassa luokassaan (tosin etuvetoja kokeillut) ajettavuudessaan. Mieleeni heräili, että onko tuo matka-ajossa näin eteläisessä Suomessa kuinka hyvä lisäominaisuus? Nettiautossahan ei juuri nelikkodieseleitä tahdo löytyä, joten V6 bensalla on ihan pätevä myös. Samahan se mitä polttoainetta sinne pistää, menee se kaikki joka tapauksessa :).

tl;dr Onko nelikko ainut oikea valinta, jos on ostamassa ekaa Alfaa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei ole ainoa vaihtoehto, ekaksi Alfaksi ainakaan. Takapotkua suosittelisin, jos olisi vaan jotain tuoretta ns. järkevänhintaista olemassa...
Mutta käy ihmeessä kokeilemassa nelikkoa, jos mahdollista. Nyt kun pöperöilmatkin on, niin huomanneisit sen eron etuvetosen ja nelivedon välillä. Itse en ole 159ä ajanut, enkä myöskään nelikkoja talvisäällä, joten en tuosta osaa sanoa....
Sen sijaan 156 oli etuvetoisenakin loistava laite ajettavuudeltaan kelistä riippumatta, myös vanhoilla nastoilla.... Siis silloin, kun auto oli ehjä :roll:

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Täältä Turun seudulta ei oikein tahdo noita löytyä nelikkona koeajattavaksi, etuvetoisiahan on paikat täynnä. Aika jännä piirre Alfassa oli mielestäni se, että se ei ruvennut kauhean helposti puskemaan missään olosuhteissa kun vertaa esim. tuohon uuteen Giuliettaan, jonka käyttäytyminen oli mielestäni hieman arvaamaton ja "outo". Ainoa neliveto on Nettiauton mukaan Raisiossa oleva Italiasta tuotu musta farkku, muttei viitsi yksityistä omistajaa kiusata "haluaisin tietää miltä tuntuu ajaa nelikkoa talvella" -puhelulla :).

Päätettynä taloudessa on, että Alfan 159 on seuraava. Nyt vaan valintojen maailma on aikasta laaja ja pitäisi löytää juurikin se oikea yksilö, tummalla sisustalla. Jos oikein ymmärsin, niin dieselkoneethan on hihnalla ja noin yleisesti kohtuukestäviä. Mitä nyt jotain EGR-ongelmaa noissa on, mutta tuohan ei nykypäivänä ole millään tavoin merkkikohtaista tai ongelmaista, lähinnä ylimääräinen ominaisuus. Diesel tosiaan olisi se "fiksumpi" vaihtoehto, mutta kerran kun kuuli ja sai tunnetta V6:n pörinöihin ja siihen uskomattomaan tehoreserviin ei sitä voi millään syyllä rankata pois, varsinkin kun noita puoli-ilmaiseksi lähtee!

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja DaViega »

nettiauton kaikki V6 159:t on nelivetoja, joten siinä mielessä ei ole paljoa vaihtoehtoja :-D

Kait se on ihan kysyjästä itsestään kiinni, kuinka kovasti haluaa nelivetoa. matka-ajossa jossa päristellään moottoritietä edes takas, jää nelivedon edut aika pieneksi. Jos on tähän asti selvinnyt etuvedolla, niin varmana selviää jatkossakin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja mml »

Shuttle kirjoitti:Ainoa neliveto on Nettiauton mukaan Raisiossa oleva Italiasta tuotu musta farkku, muttei viitsi yksityistä omistajaa kiusata "haluaisin tietää miltä tuntuu ajaa nelikkoa talvella" -puhelulla :).
Italiastahan nuo on alkujaan kaikki, mutta minä en ole omaani sieltä hakenut.
Shuttle kirjoitti: Diesel tosiaan olisi se "fiksumpi" vaihtoehto, mutta kerran kun kuuli ja sai tunnetta V6:n pörinöihin ja siihen uskomattomaan tehoreserviin ei sitä voi millään syyllä rankata pois, varsinkin kun noita puoli-ilmaiseksi lähtee!
No tulehan kaupoille sitten!
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: 159 dieseleiden kulutukset ja neliveto ?

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

mml kirjoitti:Italiastahan nuo on alkujaan kaikki, mutta minä en ole omaani sieltä hakenut.
Ah, sekoilen tässä sitten omiani. Meni hakemiset ja muut sellaiset sekaisin, pahoitteluni!
mml kirjoitti:No tulehan kaupoille sitten!
Katsotaan ja ihmetellään. Näin viimeisen laskelman mukaan, kilometrejä tulisi vuosittaisella tasolla sen 30000-35000, eli kohtalaisen roimasti. Vetää vaikeaksi valita parhaista parhain.

Vastaa Viestiin