P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Fyr
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla)
Paikkakunta: Riihimäki

P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687

Viesti Kirjoittaja Fyr »

Eli löysin paljon keskustelua tästä Throttle potentiometeristä täältä mutta miten olette saanut ongelman kuriin?
on muutaman kuukauden aikana tyylii kerran viikossa tullut noi P0120 + P1122 ja ne on voinut nollaa (kun vika ei ole päällä)
mutta tänään tuli sitten tää P1687 (Electrically actuated throttle) ja sitä ei noi vaan saanu pois vaan joutu resetoimaan (kaasu asento jotain)

Insert key
Turn to 'MAR1' (first position)
Wait 90 seconds
Turn back to off position
Wait 90 seconds
Start car
Leave to idle for 15 minutes

It is important you don't touch the throttle throughout all this, it may or may not solve your problem.

Mutta:
miten saan korjattua itse vian ettei tarvi viikottain resetoimaan, olis aika kallista jos ei ois koneita siihen niin pakkohan se on pystyy korjaa?
jostain luin että "joku" liitin hanskalokeron alla kun siihen ruikkaa puhdistusainetta vois toimia? vai onko tässä joku antura mikä kummittelee?

Ja potilas on 156 JTS -03

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687

Viesti Kirjoittaja Epezi »

EOBD-koodi Vian sijainti Mahdollinen syy

P0120

Kaasuläpän asentotunnistin A/kaasupolkimen asentotunnistin A - virtapiirin toimintahäiriö

Johdinsarja, kaasuläpän asentotunnistin / kaasupolkimen asentotunnistin, moottorin ohjausmoduuli

Noille P1 alkuisille ei jostain syystä autodata kertonut selitystä.

Onkohan tässä nyt vika kaasupolkimen asentoanturissa vai kaasuläpässä, tuo hanskalokeron takana oleva liitin on kaasupolkimen anturin enkä tiedä onko se siellä JTS:ssä. vanhemmassa V6:sessa tuo oli ainakin melko tyyppillinen vikapaikka.

Avatar
Fyr
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla)
Paikkakunta: Riihimäki

Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687

Viesti Kirjoittaja Fyr »

Senverran kurkkasin sinne hanskalokeron alle että 2 valkosta liitintä löysin yks vähä isompi kun toinen, en kuitenkaa alkanut electroo sinne sprayaa kun sain pois sen P1687 koodin tolla ohjeella,
tää on ollu aamulla vähä töks töks kun lähtee aamulla ekaa kertaa liikenteeseen, niinku just ois joku kaasu ongelma, ja nyt tuntu ettei olis enää? tiedä sitten onko omassa päässä vai korjaantuko jotain ton resetin myötä, lisää vinkkejä vaan kehiin.

Avatar
Fyr
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla)
Paikkakunta: Riihimäki

Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687

Viesti Kirjoittaja Fyr »

P0120- Throttle potentiometer
P1122- Throttle potentiometer track 2
P1687- Electrically actuated throttle

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Saattaa olla niissä kaasupolkimen liukuradoissa likaa tai sitten ne "karva" löysällä, löytyy 1 ylimääräinen JTS;n kaasupedaali, on tosin työpaikalla
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Fyr
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla)
Paikkakunta: Riihimäki

Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687

Viesti Kirjoittaja Fyr »

Kaasupolkimen liukurata? eli pitäis löytää kun seuraa kaasupoljinta? Karva? mistäs sellanen löytyy?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Se on siinä kaasupolkimessa itsessään, avaa sen kotelon ja sieltä alta löytyy 3 rataa ja niitä vasten 3 metallista "kampaa". Se polkimen irrotus ei ole mikään iso operaatio, tais olla 3 tai 4 mutterilla.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687

Viesti Kirjoittaja puuha »

Putsaa nyt kuitenkin se liitin kaasuläppäkotelon kyljestä.
Kontact cleaner tms käy hyvin.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687

Viesti Kirjoittaja Ape »

Mullakin tää liitin on aihettanu päänvaivaa jo melko pitkään :evil:
En oo siittä aiemmin välittänyt mutta nyt menee jo niin pitkälle ettei kone ota kierroksia yli 3000 kun tuo koodi tulee päälle
CRC tä laitoin ja toimi heti mutta seuraavana aamuna koodia pukkas taas
no sen jälkeen putsasin paineilmalla ja pelas jopa pari päivää ja nyt taas koodia pukkaa
Mitä tuolle tekis :crazyeyes:
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Yritä kääntää niitä liittimen sisällä olevia liittimiä tiukemmaksi. jos tuokaan ei auta taitaa olla viimeinen mahdollisuus vaihtaa/vaihdattaa ne leuat sinne liittimen sisään.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Epezi kirjoitti:EOBD-koodi Vian sijainti Mahdollinen syy

P0120

Kaasuläpän asentotunnistin A/kaasupolkimen asentotunnistin A - virtapiirin toimintahäiriö

Johdinsarja, kaasuläpän asentotunnistin / kaasupolkimen asentotunnistin, moottorin ohjausmoduuli

Noille P1 alkuisille ei jostain syystä autodata kertonut selitystä.

Onkohan tässä nyt vika kaasupolkimen asentoanturissa vai kaasuläpässä, tuo hanskalokeron takana oleva liitin on kaasupolkimen anturin enkä tiedä onko se siellä JTS:ssä. vanhemmassa V6:sessa tuo oli ainakin melko tyyppillinen vikapaikka.
Moi!

Tässä hieman selvennystä vikakoodien lukemiseen:

Vikakoodit:

Vikakoodit koostuvat 5 merkistä - esim. P 0 2 8 3 - seuraavasti:

1. merkki: Ajoneuvon järjestelmä

B Kori (Body) C Alusta (Chassis) P Moottori/voimansiirto (Powertrain) U Määrittämättömät järjestelmät (Undefined)

2. merkki: Alaryhmä

0 SAE-vikakoodi 1 Valmistajan vikakoodi 2 SAE-vikakoodi 3 Valmistajan vikakoodi

3. merkki: Rakenneryhmä

1 Polttonesteen ja ilman mittaus 2 Polttonesteen ja ilman mittaus 3 Sytytysjärjestelmä, palamiskatkokset 4 Muut pakokaasujen päästöihin vaikuttavat tekijät 5 Nopeuden ja joutokäynnin säätö 6 Ohjainlaite- ja ulostulosignaalit 7 Vaihteisto

4. ja 5. merkki Järjestelmäkomponentit

01 … 99 Järjestelmäkomponentin/vian tunnistus

Esimerkki: P 0 1 2 2 = Kaasuläppätunnistimen signaali (jännite) liian alhainen

P0/2-vikakoodit määritetään normissa ISO 15031-6. Ajoneuvon valmistaja voi käyttää myös P1/3-vikakoodeja, jotka liittyvät ohjainlaitteen sellaisiin lisätoimintoihin, joita ei normissa ole yksilöity. Niiden avulla valmistaja voi laajentaa ja tarkentaa diagnoosia. P1/3-vikakoodit noudattavat samaa systematiikkaa kuin P0/2-vikakooditkin, mutta ne ovat valmistajakohtaisia eli sama koodi voi merkitä eri valmistajilla eri vikaa. Valmistajan tulee ilmoittaa P1/3-vikakoodit viranomaisille. Eräät testerit tulostavat P1/3-vikakoodeja vain koodimuodossa, mutta merkkikohtaiseen valintaan perustuvat testerit kykenevät tulostamaan P1/3-vika-koodeja useista merkeistä myös selkokielisinä.

Avatar
nsrmies
Viestit: 62
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super

Exät: 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS, MiTo QV, 159 2,4JTDm Q4 TI, Giulietta QV TCT
Paikkakunta: Turku

Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687

Viesti Kirjoittaja nsrmies »

Morjensta! Satun olemaan suht uusi mutta ylpeä alfa 156 omistaja :) Kuitenkin nyt on parin viikon aikana ilmennyt ongelma, eli perus system control failurea pukkaa.. OBD lukijalla on koodity katsottu ja P0120 & P1122 siellä näkyvät olevan. OBD-lukijalla koodit on nollattu moneen kertaan, hanskalokeron alla olevia kahta liitintä on puhdistettu crc:llä sekä paineilmalla ja liittimien sisällä olevia leukoja on koitettu kiristää. Myös tuo ECU ja kaasuläpän nollaus on tehty, mutta silti nuo koodit tuppaavat tulemaan viimeistään parin päivän päästä taas takaisin.. Mikähän nyt olisi avuksi?

MakkiZ
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Elo 2013, 13:14
Car(s): 156 2.0 JTS -02
Paikkakunta: Kaarina

Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687

Viesti Kirjoittaja MakkiZ »

nsrmies: Oletko siis puhdistellut vain noita hanskalaatikon takana olevia liittimiä?
Kato tämä ketju: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=16781
Siellä on willez:in ekassa kommentissa kuva mistä kannattaa puhdistella. Itsellä ainakin auttoi. Tuli kyllä noin 3kk:n jälkeen takaisin, mutta uusi puhdistus contact cleanerilla näytti auttavan.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687

Viesti Kirjoittaja puuha »

Kannattaa putsata se läppäkotelon kyljessänoleva liitin. Turha sinne hanskalokeron alle on polvistua.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
nsrmies
Viestit: 62
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super

Exät: 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS, MiTo QV, 159 2,4JTDm Q4 TI, Giulietta QV TCT
Paikkakunta: Turku

Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687

Viesti Kirjoittaja nsrmies »

No nyt on testattu myös putsata tuo kyseinen liitin joka mainittiin MakkiZ:in vinkkaamassa viestissä. Eipä auttanut sekään, ja taas pukkasi koodia.. Tällä kertaa mukaan oli päässyt myös tuo P1687 ja kun tuo virheilmoitus tuli kesken kotimatkan niin koko matkan ajan sekä tyhjäkäynti että käynti muutenkin oli todella epätasaista ja tyhjäkäynti normaalia paljon korkeampi (n.1700rpm) myös moottorin lämpötila mittari oli kohonnut yli puoleen väliin. :O Mikäs tähän nyt vielä avuksi vai pitäisikö suosiolla viedä johonkin huoltoon vaikka kalliiksi tuleekin? :/

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Re: P0120 + P1122 Throttle potentiometer ja nyt P1687

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

http://ausalfa.com.au/viewtopic.php?f=4&p=100347

vika on imusarjan takana/päällä olevassa moninapaliitttimessä. Tästä tehtaan tiedotekin.

Vastaa Viestiin