vahvari ja tsuppari

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
sdkillah
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Kesä 2012, 19:55
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 ts 1999, Alfa romeo 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Kouvostoliitto

vahvari ja tsuppari

Viesti Kirjoittaja sdkillah »

iik! teinköhän virhe oston :) ostin vahvistimen ja basson (jo viikkoja sitten). vahvistin kykenee sylkemään 500w 2 0hmia sillattuna (proaudio) ja subbari kestää 1000w ja 250rms (jbl 12"). eli onko tuo vahvistin nyt sitten liian alitehoinen ja kuormittaa puhekeloja vai mitenkä nyt apuvaaa!!?
Viimeksi muokannut sdkillah, 29 Loka 2012, 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: vahvari ja tsuppari

Viesti Kirjoittaja willez »

Onko tsupparin piikkiteho 1kw vai rms teho ?

Ei noilla wateilla rikota , vaan ohmeilla...

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: vahvari ja tsuppari

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ohmeilla on helppo rikkoa se pääte, eli jos tarjoaa vahvarille liian kevyttä (pieni-impedanssista eli vähäohmista) kuormaa, tulee ylläripylläri vahvarin päähän. Sen sijaan alitehoisella vahvistimella on "helppo" polttaa elementti, jos revittelee vahvarin äärirajoille ja signaali alkaa leikkaantumaan. Onneksi tuossa vaiheessa ääni kuulostaa jo niin kauhealta, että pienikin järjenhiven käskee välittömästi kääntämään hiljemmalle, joten elementin polton todennäköisyys on yleensä suhteellisen pieni.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

sdkillah
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Kesä 2012, 19:55
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 ts 1999, Alfa romeo 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: vahvari ja tsuppari

Viesti Kirjoittaja sdkillah »

muokkasin viestiäni [*up]

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: vahvari ja tsuppari

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Muokkauksen jälkeen(kin) luettuna näyttää edelleen epätodennäköiseltä, että onnistuisit polttamaan elementtiä, ainakaan jos on vähänkään järkeä päässä. Kehtaan lisäksi veikata, ettei se vahvistinkaan ala käryämään, vaikkei impedansseista ja kytkennöistä tietoa olekaan jaossa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

sdkillah
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Kesä 2012, 19:55
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 ts 1999, Alfa romeo 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: vahvari ja tsuppari

Viesti Kirjoittaja sdkillah »

juu minusta tuo subbari kuulostaa aivan mahtavalta eikä suinkaan puuromössölle. gainia ei ole säädetty ku kello 9 asteeseen ja on se pari kertaa siellä kello 14 ollu myös ;) tuo valfa vaan jytisee silloin ihan liikaa :) eikä vieläkään puuroutunut tai särissyt. kai se sitten toimii. kiitos vastauksista.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: vahvari ja tsuppari

Viesti Kirjoittaja willez »

Jos subbari on yhdellä puhekelalla 250w @ 2 ohm , ja vahvistin työntää 500w @ 2 ohm , kaikki on juuri niinkuin pitääkin. Vahvistin on jopa liiankin tehokas tolle subille.

sdkillah
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Kesä 2012, 19:55
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 ts 1999, Alfa romeo 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: vahvari ja tsuppari

Viesti Kirjoittaja sdkillah »

Laitan nyt vielä varmuudenvuoksi tiedot kaikki tähän ni voitte sitte illalla/yöllä pohtia ja pällistellä jos viitsitte :). Vahvistin Proaudio 50w x 4 chanel rms/250w x 4 output at 2 0hm/500w x2 bridged output at 2 ohm, frequency response 10hz-30khz, variable low pass 50hz to 250hz, s/n ratio >90dB, crossovers high/flat/low. Subwoofer JBL CS1214 12" subwoofer, power handling 250w rms, 1000w peak, sensiitivity 90dB, freq response 35hz-200hz, impedance 4 ohms (single voice coil). En ole mikään ihmeellinen hifisti taitaja joka kaikesta kaikki tietää ni aina on paremp kysyvä appuu :)

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: vahvari ja tsuppari

Viesti Kirjoittaja Jakke »

sdkillah kirjoitti:Laitan nyt vielä varmuudenvuoksi tiedot kaikki tähän ni voitte sitte illalla/yöllä pohtia ja pällistellä jos viitsitte :). Vahvistin Proaudio 50w x 4 chanel rms/250w x 4 output at 2 0hm/500w x2 bridged output at 2 ohm, frequency response 10hz-30khz, variable low pass 50hz to 250hz, s/n ratio >90dB, crossovers high/flat/low. Subwoofer JBL CS1214 12" subwoofer, power handling 250w rms, 1000w peak, sensiitivity 90dB, freq response 35hz-200hz, impedance 4 ohms (single voice coil). En ole mikään ihmeellinen hifisti taitaja joka kaikesta kaikki tietää ni aina on paremp kysyvä appuu :)
Eipä tuossa mitään ongelmaa näyttäis olevan.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

sdkillah
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Kesä 2012, 19:55
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 ts 1999, Alfa romeo 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: vahvari ja tsuppari

Viesti Kirjoittaja sdkillah »

pieni kysymys vielä. kannattaako tuo subbari laittaa niin että siltaan sen chanel ykköseen ja kakkoseen eli kaksi kanavaa subbarista siihen. kun se kerta on 250w x 4 output at 2 ohm ja 500w x 2 bridged output at 2 0hm? eli jälkimmäinen vaihtoehto siis?

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: vahvari ja tsuppari

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Siltaat sen just tasan vahvarivalmistajan ohjeen mukaan (eli todennäköisesti kanavan 1 vaiheesta ("plussasta") kanavan kaks "nollaan" ("miinukseen", oikeasti käännetty vaihe), jolloin vahvarista jää kaks kanavaa käyttämättä. Niitä kahta kanavaa voit käyttää vaikka etukaiuttimille. Yhdelle 1-kelaiselle elementille ei vaan mitenkään saa neljää kanavaa taipumaan, ei vaikka osat paistais voissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: vahvari ja tsuppari

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Ainoa tapa rikkoa toi JBL.n subbari, on yrittää soittaa sitä liian kovaa tolla kiinalaisella vahvarilla. Tehon puute se elementit rikkoo.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Vastaa Viestiin