GT pihassa: kuskin penkin nahkojen irrotus?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tästä tarkennuksena, että onko asennolla väliä kiristysvaiheessa? Uskoisin, että ei - mutta eihän sitä koskaan tiedä.

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Holkin ympärillä pyörivän puslan tapauksessa ei väliä missä pultin kiristää. Mut vulkanoidussa lienee paras (loppu)kiristää ajokorkeudessa. Muutoin gummi joutunee jatkuvaan pänniin/tekemään suunniteltua isomman kierron akseliinsa nähden joustoissa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja palkus »

Joo, elearnista löytyy jopa korkeusmitat, vulkanoitujen kiristystä varten. Jos laitetaan tonttiin ja kuitenkin aluperäisellä ulosjoustolla, niin kannattaa kiristää ajoasentoa vähän korkeammalla, jottei autoa nostettaessa kumit rasitu liikaa.

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tuskin autoa nostellaan enemmän kuin ajossa tapahtuu sisäänjoustoa? Tontissa pulttien kiristys - öö... tontissa. Eiks me haluta puslien kestävän? Eli kiristys ajokorkeudessa. Myös takapäässä.

Ite haaveilin moista ysin takapään pitkittäisvarren etupuslille, mutku ei avaimet mahdu.

Täähän on vain mun mielipide...

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja palkus »

Meinasin, että jos tehdään vaikka 50mm madallus vakioiskareilla/ulosjoustolla niin kirraa pultit siinä 30-40mm madalluksen kohilla. Sietäähän ne puslat täydenkuorman ajelunkin (jotkut menee aika matalaksi) ja eikä madallettuna sitä jousto-varaa (tulee se pohjaanlyöntikumikin vastaan) ole enää niin kovasti jäljellä.
Eli ajattelen asian niin, että pysyttäis sen puslan "terveellä" alueella joka tilanteessa.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Onko koiranluissa (etupään kallistuksenvakaajan yhdystangot) laatueroja?
Ovatko Mapcot ja Delphit tms. vältettäviä valmistajia?

Ajattelin käydä Motonetissä kotimatkalla hakemassa sellaiset...
(Edit: Hesassa on kuulemma ABS allbreaks -merkkisiä... :shock: )

Edit: Näytti olevan sivujen mukaan TRW:tä ja Lemförderiä:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... ajoneuvo=8

Sitten on myös joku ihmeviritys, vahvistettu versio:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... ajoneuvo=8
Mikähän se on...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Sikäli jos Mapco on samaa tasoa kuin 156:ssa tukivarret, GT:ssähän on kuitenkin sama alusta käytännössä, niin vältä kuin ruttoa.

Tai vaihda kerran viikossa, valitse itse. :D

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

^Ok.

Onko noi edessä alatukivarren alaosassa oleva 120 mm pitkän pultin ympärillä olevat kumipuslat (helat) vaihdettavissa ihan helposti jollain normaaleilla työkaluilla?
Tarkoitan ehkä näitä:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... ajoneuvo=7

Onko joku vaihtanut, ja jos on, niin millä tyylillä irtoavat?

Vaikuttaisi kumi olevan jo aikansa elänyt ja jokin etupäässä kolisee, joten epäilen mm. näitä.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Vaihda koko tukivarsi. Onhan se kalliimpi, mutta antaa työajassa kaiken takaisin ja saat lisäksi uuden alapallonivelen.

Mutta jos se ei ole vaihtoehto niin tuo on oikea osa ja vaatinee prässin millä vanhan saa painettua ulos ja uuden sisään. Ja tukivarsi on luonnollisesti irroitettava ensin (eli siinä meni uusi komeasti takaisin..) Mutta kolina voi tulla myös pallonivelestä, myös ylätukivarren, tai kallistuksenvakaajan runkopuslista
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Savo »

Orkkis vanteet ei mee taakse kotikonstein. Ei saa painettua sen vertaa pohjaan, että pultti alkais vetää. Onks muilla samaa ongelmaa?

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Ettei sulla olisi mitään spacereita siellä ?kaverin gt ja ei mennyt orkkis vanne paikalleen ja tutkailtuamme siellä oli ns sovite rengas..
molex to sata, lose all your data.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Unohtui mittailla pakoputken jousto-osan mitat, kun tunkki veteli viimeisiään ja hajosi kesken renkaidenvaihdon:
onko putki 2" ja sopiva jousto-osan pituus jotain luokkaa 200 mm?

Edit: pakoputken paksuus oli 55 mm ja jouston pituus n. 200 mm. Ostin Biltemasta 57 mm jouston, yhteensä 250 mm pitkä n. 17e. Hyvin toimi!

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Onkohan syytä uusia mitään: ilmansuodattimen alareunaan huohottuu öljyä, samoin imuputkeen (joka meni tänään vaihtoon).

Onkohan huohottimessa jokin ongelma?

Pari vuotta sitten ilmanputsarin vaihto sujui siististi, nyt talven jälkeen lorahti ilmanputsarin kotelosta mustat nesteet päälle...

Edit: kaveri heitti ilmoille männänrenkaiden falskauksen: painetta enemmän kampikammioon, ja siitä sitten huohottimelle...

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

Ai niin, mulle vaihdetaan huomenna kuskinpuolen ylätukivarsi. Tarviiko siinä operaatiossa purkaa kuin helvetisti sitä etupäätä eli jousta ja iskunvaimenninta irti vai onnistuuko niitä irrottamatta?

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja puuha »

Koiranluun yläpää irti, iskarin haarukan alapultti pois, ylätuenpallonivelen mutteri ja tietty ylätuen mutterit konehuoneen puolelta. Eipä siinä mitään ihmeellistä. Ide on saada israri/jousi yhdistelmä tippumaan alas senverran että ylätuen saa ujutettua pois.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Savo »

Dio Natale kirjoitti:Ettei sulla olisi mitään spacereita siellä ?kaverin gt ja ei mennyt orkkis vanne paikalleen ja tutkailtuamme siellä oli ns sovite rengas..
Kiitos. Irrotin eturenkaan ensin. Spacer jäi vanteeseen kiinni, takavanteeseen ei. Kyllä sitä tuntee itsensä tyhmäksi kun ei tätä tajunnut :(

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Savo kirjoitti:
Dio Natale kirjoitti:Ettei sulla olisi mitään spacereita siellä ?kaverin gt ja ei mennyt orkkis vanne paikalleen ja tutkailtuamme siellä oli ns sovite rengas..
Kiitos. Irrotin eturenkaan ensin. Spacer jäi vanteeseen kiinni, takavanteeseen ei. Kyllä sitä tuntee itsensä tyhmäksi kun ei tätä tajunnut :(
Näitä nyt sattuu vähän jokaiselle. Ai mistäkö tiedän... :roll:

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Alatukivarren vaihto ei onnistunut kerrasta (en saanut kaikkia runkopultteja paikoilleen eilen illalla) , niin irrotin runkopultit uudelleen... ja oli sitten tuo jousen haarukkatuen pitkä pultti ja alapallonivel kiinni ja vetarinhan se puski ulos ja osan laatikkoöljyistä.

:shock:

Meneekös tuo vetari sinne miten päin tahansa (vasen puoli, laatikon puoli siis)?
Nyt näyttäis jäävän tuuman verran ulos, mutta hampailla on jo.
Ottaisko sen vetarin laatikon sisään menevä lukitusrautalanka kiinni, ja jos sen ottais pois, niin menis syvemmälle? Laittais sen sit pajalla takaisin. Voiskohan ajaa pajalle ilman sitä lukitusta?

Edit: otin lukitusrenkaan pois. Onko tarpeellinen ajossa, ja saako vetarin siis lukitusrengas paikoillaan ollessaan tyrkkäämällä sisään? Taidan jättää suosiolla pois ja antaa pajan tarkistuksen yhteydessä asentaa lukitusrengas paikoilleen, jos tarvetta...?

Onkos tässä vääjäämättä hinausautokeikka tiedossa, vai voiko tuollaista ajaa lisäten laatikkoöljyjä takaisin? Stefa vaihtoon ja muutenkin vetarin tarkastus edessä?

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Kyllä se pitäisi lukitusrengas paikallaan mennä. Niin se sinne kuuluukin asentaa.
Itse en ajaisi ilman lukitusrengasta. Jos vauhdissa irtoaa sieltä vaihteiston päästä (voi sen verran päästä liikkumaan) niin vetoakseli tekee tuhoja.

Ei tarvitse stefaa vaihtaa välttämättä.

Pienellä napautuksella pitäsi mennä paikalleen lukkorenkaan kanssa jos on oikein urassaan ja pyöreä. Sen lukkorenkaan voi käyttää irti ja pihdeillä muotoilla jos siltä tuntuu.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja Finest »

Vetarin pää.jpg
Vetarin pää.jpg (118.37 KiB) Katsottu 9419 kertaa
Eli tämä tapaus? Näkyy heikosti se rengas kuvan pienennyksen takia.
Kuten yllä mainittiin, menee lyömällä paikalleen. Itse napautin metallisella massavasaralla.
Myös aika helposti lähtee pois, tuskin mitään isoja voimia pystyy ottamaan vastaan.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja zzs »

No ei ihan. Tollanen:
Liitteet
2.jpg
2.jpg (268.32 KiB) Katsottu 9365 kertaa
Öljyn pinta ja valumajäljet kertovat, missä asennossa kuva on (ei taipunut näppärästi pystykuvaksi...)
Öljyn pinta ja valumajäljet kertovat, missä asennossa kuva on (ei taipunut näppärästi pystykuvaksi...)
1.jpg (103.76 KiB) Katsottu 9365 kertaa

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

kyllä se sinne menee. lukkorengas vaan paikoilleen akseli booreilleen ja raju työntö. leka on myös hyvä napautus väline. lankku napaan ja kops. ei pam.
onkos tuolla vetopyörästön päässä jotain outoa, vai onko se katsojan silmässä?
suurensin ja suurensin sumeaksi asti, mutta kyllä siellä jotain kipeetä on sattunut? ei kai sen pitäisi ihan tuolta näyttää? vetari kokemuksia ei oo kuin bb u 11 ja -82 escosta, mutta ei ne tuolta näyttäneet.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja Finest »

On samanlainen, kuvani on irtonaisesta ja halkaistusta tasauspyörästöstä. Rinkulakin näkyy, kun tarkasti katsoo.
Stefan vaihto on myös helppo tuohon, jos vuotaa. 4:llä pultilla oleva "kauluslaippa" irti ja pöydälle ja uusi tiivitse vanhan tilalle.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

sanokaa nyt joku jotain? eiks tuosta kuvan perusteella puutu jotain ja näkyykö tossa niinkuin leikkaantumis jälkiä? kyllähän siellä täysi boorikehä pitäis olla. en tiedä kuinka vetari irtosi, mutta kyllä sitä aika lujaa saa nypätä tai vääntöraudalla nitkauttaa että se irtoaa.
kuva voi valehdella tiedetään..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kuva saattaa tosiaan valehdella, kulma, salama jne.
Jos saisi kohtisuoraan reikään nähden kuvan?

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Vetari saattaa tulla pienenkin tuntuisen voiman kanssa pois paikaltaan.
Stefa kannattaa vaihtaa nyt kun se on helppoa, ja muistaa voidella kunnolla ennen vetarin paikalle laittoa.

PS. Kun sulla on auto myynnissä, ja ostajaehdokas kysyy autosta, niin on hyvien tapojen mukaista vastata jotain.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja zzs »

Kuva

Aluksi ihmettelin, mitä sieltä voisi puuttua, mutta ilmeisesti tuo kuvakulma (kuva väärässä asennossa) sai öljypinnan tason näyttämään leikkausta boorikehässä. Toki voin ymmärtää myös jotakin väärin.

Kaikkihan kävi niinkuin yleensä: tein edellisenä päivänä homman siihen vaiheeseen, että vain yksi taaempi tukivarren kiinnityspultti ei mennyt paikalleen. Seuraavana aamuna irrottelin sitten ruuvit laittaakseni ensin tuon alumiinikiertein olevat ruuvit kiinni, ja tukivarren ja jousen tukijalan linkki oli muistaakseni kiinni, joten viimeisen tukivarren runkopultin irtoamisen yhteydessä (taisi olla vielä navasta tunkattu tukivartta horisontaaliseksi, eli jousi sisäänpainuneena) jousi työnsi irtonaista tukivartta n. 7 cm ulospäin ja vetari siinä siis irtosi lootasta myös. Öljyt samalla pihalle, n. 3-5 dl varmaankin astiasta ja pihakivetyksestä ja pahveista pääteltynä...

Tuosta ulommaisesta stefasta pieni huuli irtosi puolittain, joten se kai vaihtoon. Ja sen saa vaihdettua ihan tuosta vain paikoiltaan, eikö niin (ruuveilla vetää tuon pois ja uusi nätisti paikoilleen)? Hmm... Mitä muuta pitäisi vaihtaa, onko siellä 4 ruuvin takana siis jotain toistakin stefaa? Eli ymmärränkö oikein: 2 stefaa vaihtoon ja paketti läjään?
50 tkm ajettu noilla öljyillä, vaihtoon nekin samalla.

Eli:
1. Stefoja 1 vai 2? Ulommaisen ymmärrän, mutta onko sisäpuolella vaihdettavissa oleva stefa?
2. Jotain muita vaihdettavia juttuja? Esim. jos tuon 4 ruuvia avaa ja lähtee jotakin irti, niin tarvitseeko laittaa siihen uutta tiivistettä tms.?
2. Millä tavalla vaihteistoöljyä saa lisättyä vaihteistoon? Öljytikkureikään pitkä ohut letku ja (minkä?) avulla?

PS. ^ Vastattu. :oops:
Viimeksi muokannut zzs, 11 Touko 2015, 01:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja zzs »

Tässä vähän kuvia lisää. Klikkaamalla suurenevat entisestään.

1. Vetari sisääntyönnettynä ilman lukkorengasta. Omaan silmään näyttää olevan aika ulkona???
Kuva

2. Vetari ulkona.
Kuva

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tuossa kuvasaastetta, V6 ja 1.9 diesel samanlaiset. Kuvasta poiketen vakio ei ole torsen-tyyppiinen ja sinulla ilman kellertävää nopeusmittarin kehää.
Quaife.jpg
Quaife.jpg (143.12 KiB) Katsottu 9195 kertaa
Laippa 4:llä pultilla kiinni, laipassa stefa.
Laipan tiivistää koppaan kuvassa näkyvä o-rengas. Itselläni ei tarkoitus vaihtaa uuteen.
Vetarin pää on oikealla syvyydellä. Liitos loppu akseliin sinulla erityyppinen.
Eli tähän verrattuna asennuksesi syvyys näyttää ok:lta.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja zzs »

Ok, hyvä. Alkaa ensijärkytys/epätoivo;) olemaan poissa. Tapahtumahetkellä oli tosiaan pieni shokki, kun yhtäkkiä jotain liikahti ja ite osin auton alla eikä heti tajunnu, mitä tapahtui... :wink:

Kaveri sanoi, että voisi lähteä stefa tuosta päästä ihan vain kahdella ruuvilla kello 3 ja 9 ja siitä tasaisesti vetämällä, mutta jos ei ruuvien avulla lähde, niin laippaosa irti ja sitä rataa.
Stefaostoksille, mars. Edit: Marmorilta löytyi, uujea.

Kiitos vinkeistä kaikille! :-D
Viimeksi muokannut zzs, 11 Touko 2015, 14:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

se oli kuva joka valehteli. pahoittelen. öljy peilasi niin että näytti kuin booreissa olisi ollut jotain pajaa.
itse kokeilisin kyllä tuosta vetarin sisemmästä mokkulasta hiukka 2/2"sen ja pajavasaran avulla kopauttaa menisikö inansa syvemmälle.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

zzs kirjoitti:
2. Vetari ulkona.
Kuva
Ei se taida mennä jos tuo lukkorengas on tuolleen kuin tuossa kuvassa.
Sitä voisi vähän pihdeillä puristella tai yrittää asettaa siten että asennuksen aikana pysyy keskellä.
Tuolleen jos on niin ei voi mennä paikalleen.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

on muuten tosi. oliskos tuo vetarin pää jostain kohtaa muotoiltu? Siis tuo lukkorengas ura?
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja zzs »

^^ & ^ Hyvä pointti. Täytyy tsekkailla.

Kunhan nyt saisi uuden stefan kiinni irtolaippaan... Ei ruuvipenkkiä jne. Naputtelin aikani holkin avulla, mutta aina on linkussa.

Ei kiva tilanne: auton loota auki pihalla, tiivistettä ei oo kai tänään tulossa kiinni, jne.

Nyt on laippa +75 asteessa uunissa ja stefa pakastimessa. Kaikki keinot käyttöön...

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja Finest »

Naputtelin vanhalla väärin päin olevalla stefalla uuden paikalleen.
Siis naamat vastutusten ja vähän tiivisteliimaa tiivistämään ja liu'uksi.

Avatar
JanneR
Viestit: 26
Liittynyt: 21 Marras 2014, 21:37
Car(s): Alfa Romeo 156 JTS
Ducati 749
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja JanneR »

Ei ihan vetari hommia, mutta jotain kuitenkin... :-D
Haulla en vastausta löytänyt :oops: niin osaisiko joku kertoa, kuinka tuo takaluukun alfa romeo merkki lähtee irti?
Vanha niin kulahtanut, että pitäisi vaihtaa uuteen....

Kiitoksia vastauksista.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: GT pihassa *Vetari lähti irti lootasta, apua!*

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Takapaksin verhoilu irti ja sitä kautta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Taas pari asiaa mielessä:

Sadetunnistin. Se kun toimii jollain omituisella logiikalla, että alkaa yleensä huitomaan aivan minimaalisesta tihkusta muutaman vedon jälkeen täysillä, niin tihkusateessakin on sitten tullut ajettua normaalinopeuksisella viuhunnalla. Ei se rankkasade-optio, mutta kokoaikainen heiluminen kuitenkin. Olisiko jotenkin mahdollista saada toimimaan ihan nuo manuaaliset tihkusäädöt - viiksessä kun nuo 4 eri vaihtoehtoa kuitenkin löytyy, mutta ne eivät toimi, vaan aina on tuo automaattinen sadetunnistinhuidonta päällä ensimmäisen naksun kohdalla. Käsittääkseni tuo tihkuvalinta pitäisi ajaa sadetunnistimen yli, mutta ei näytä tapahtuvan niin. Otin taustapeilin sisältä sadetunnistimenkin (vai onko vain sisälasinhöyrytunnistin, eiku sehän on siinä erillisessä sarvessa...?) jo irti, mutta ei mitään vaikutusta mihinkään. Vai mikäs se nyt onkaan siinä taustapeilin takana olevassa kotelossa, jossa on kuin sellainen "mustanpunertava infrapunavastaanotin"?

Onko muut yhtään viisaampia tässä asiassa?

Vaihteistoöljy. 60 000 km ajettu 3 vuodessa ja siis viimeisestä vaihdelaatikkoöljyn vaihdosta (mittarissa 133 000 km). Huomasin, että olin jostain kumman syystä hommannut alussa GL-4+ -vaihelaatikkoöljyt (Castrol Syntrax Multiaxle 75W-90 GL-4+), ja nyt uudelleen asiaa (vetaripuuhien jälkeen:) tarkasteltuna ohjekirja antaakin GL-5 -luokituksen vaihdelaatikkoöljyille. Niinpä taitaa olla parasta vaihtaa entiset jo pois ja laittaa sisään oikeat öljyt. Aattelin Castrol Syntrax LongLife 75W-90 GL-5. Vai pitäiskö laittaa suosiolla Tutelaa?
EDIT: Editointia jo ennen alkuperäisen viestin lähetystä... Löysin sattumalta seuraavan viestin, joka sittenkin suosisi GL-4+:aa GL-5:n sijaan: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=97366#p97366
Taitaa olla siis parasta pitäytyä nykyisessä öljylaadussa.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

OT, mutta sinäkö ajelet aamuisin Karhunkorven kautta vanhalle kolmostielle GT:llä?
Tänään ~7 aikaan viimeksi.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Joo, hyvin bongattu. Sulla valkoinen Giulietta?

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Väri oikein, mutta malli on Panda :lol:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

No niin :-D
On se jännä, kun ei "näe" muita merkkejä, mutta Alfat usein iskostuu verkkokalvolle... :wink:

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

zzs kirjoitti:Taas pari asiaa mielessä:

Sadetunnistin. Se kun toimii jollain omituisella logiikalla, että alkaa yleensä huitomaan aivan minimaalisesta tihkusta muutaman vedon jälkeen täysillä, niin tihkusateessakin on sitten tullut ajettua normaalinopeuksisella viuhunnalla. Ei se rankkasade-optio, mutta kokoaikainen heiluminen kuitenkin. Olisiko jotenkin mahdollista saada toimimaan ihan nuo manuaaliset tihkusäädöt - viiksessä kun nuo 4 eri vaihtoehtoa kuitenkin löytyy, mutta ne eivät toimi, vaan aina on tuo automaattinen sadetunnistinhuidonta päällä ensimmäisen naksun kohdalla. Käsittääkseni tuo tihkuvalinta pitäisi ajaa sadetunnistimen yli, mutta ei näytä tapahtuvan niin. Otin taustapeilin sisältä sadetunnistimenkin (vai onko vain sisälasinhöyrytunnistin, eiku sehän on siinä erillisessä sarvessa...?) jo irti, mutta ei mitään vaikutusta mihinkään. Vai mikäs se nyt onkaan siinä taustapeilin takana olevassa kotelossa, jossa on kuin sellainen "mustanpunertava infrapunavastaanotin"?
Sama aikoinaan omassa yksilössä. Pitkällisen pähkäilyn jälkeen tuomiona oli Milanolainen riivaaja, jonka manaamiseen tarvitaan yksi nuori pappi ja toinen vanha pappi. Ja paljon pyhää vettä. Sekä ämpärillinen pontikkaa omistajalle. :drinking:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tällain tyhmää kyssäriä asiaan:
1) onko tuulilasi vaihdettu?
2) yltäähän pyyhkijän sulka sinne sensorille asti...

Sehän on taustapeilin takana varmaan myös GT:ssä, näkyy kyllä ulospäin. Jos pyyhkijä ei saa sitä kuivaksi, luulee sensori hetimiten että määrä on valtava. Tietty jännä, jos ei muutkaan noista tihkuista toimi - muistelen jollakulla tällä foorumilla jossain Alfassa olleen samanmoinen vika ja siinä oli auttanut sadetunnistimen johdon irroitus (ja kaiketi myöhemmin uuden tunnistimen vaihto), että oli tihkukin alkanut toimia.

Jos on tuulilasi vaihdettu, tunnistin on voinut hajota silloin tai jos liima on vääränlainen/väärä määrä/huonosti/ilmaa välissä/mitätahansa, se voi sotkea sen toiminnan.
Ja sitten se sulka. Yhden tapauksen tiedän, missä sadetunnistin meni ihan häränpyllyä ja sekasin, kun sulka jäi aavistuksen lyhyeksi - jätti n. puolet tunnistimesta litimärän veden alle, puolet kuivaantui :D

Ja vielä noista vaihteistoöljyistä:
Itselläni on nyt GL-4 PLUS-luokiteltuja Championeja lootassa. Toimii 100% paremmin lyhyen ajon perusteella, mitä Valvolinen GL-5 (joka on Valvolinen mukaan oikea). Luokitus tosiaan muuttui jossakin vaiheessa monelle lodjulle nimenomaan GL-4 PLUS-luokitukseksi, joten nuo Tutelat on hyvät.
Niitähän saa ainakin Auto Filarosta (www.autofilaro.fi) kätevästi, varmaan myös Muukkosella on.
Marmori myy sulle varmasti.
Mut marmorin litra maksaa enemmän ku 2 litraa yllämainituista paikoista. :D

Jos nykyiset öljyt toimii, turha niitä on eri öljyihin vaihtaa. Jos kaipaa herkkyyttä tai kylmäkestoa tai jotain, niin sitten vaihtoehtoja on toki muutamia. Meinaan siis sitä, että jos nykyisiin olet tyytyväinen, mikset laittais uusia samanlaisia?

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Tässä pikkuisen tutkimusta näistä taustapeilin takana olevista sensoreista.

http://www.ebay.de/itm/121029322749

Lämpötilasensori, koodi 46771010. Sisältää infrapunalähettimen ja vastaanottimen, mutta vaikka alustavasti vaikutti juuri sadetunnistimelta, niin ei näköjään se olekaan. Irti lasista toki pari senttiä.

Ja tuo sensori, jota luulin huurtumistunnistimeksi, löytyy koodilla 465486710 olevan sadetunnistin. Se ei kuitenkaan ole liimattu lasiin kiinni, vaan siinä on milli väliä lasin sisäpintaan. Kuuluukohan olla täysin kiinni? Kesällä huomasin, että kun lasi alkaa huurtumaan tuon "sadetunnistimen kohdalta", tulee automaatti-ilmastoinnista suuntaus tuulilasille. Testasin hönkäisemällä sensorin kohdalle lasia, ja parissa sekunnissa reagoi. Eilen en saanut samaa toimimaan, olisikohan ollu automaatti-ilmastoinnista silloin auto-asento kytketty pois, en tiedä.

Mitenkäs kun yleensä puhutaan sadetunnistimen vaihtamisesta lasinvaihdon yhteydessä, onko sille perusteita? Tuohan näyttäisi muutenkin olevan irti lasista. Ja yhdestä lasiliikkeestä kysyessäni normaalin ja sadetunnistinlasin hintaeroa, sadetunnistin toi vain 10 e hintaa lisää.

Näyttäisi muuten olevan apparinpuolen pyyhkijä suositellussa mitassaan sen mittainen, että pyyhkäisee juurikin puolesta välistä tuota sensoria, joten siinä voisi olla kokeilun paikka, jos vaikka pidempi pyyhkijä toimisi paremmin.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Sadetunnistimen korjaus:
Temppuilevaan sadetunnistimeen auttoi, kun vaihtoi vakion 400 mm oikean pyyhkijän 450 mm:ksi, jolloin se pyyhkäisee kokonaan sadetunnistimen päältä eikä vain puolesta välistä.

Etulokarin kolhu / vaihto:
Oli sitten joku pukannu oikeanpuolen etulokarin sisään renkaan takapuolelta. Ei sentään muualle osunut, mutta ikävännäköiseksi meni. Ajelin kolhua huomaamatta jo 100 km, joten pienellä oikaisulla sain siitä sitten ihan toimivan pelin...
Vaihtaahan tuo pitäisi jollain aikavälillä ja kävi niin hassusti, että kesäseisonnan (joo, näinkin porukka tekee Alfoilla :-D - ei vaan, oli 3 kk isyysvapaat kesälomineen :wink: ) jälkeen en sitten palauttanutkaan täyskaskoa päälle, joten osakaskolla mentiin = ei korvauksia (näin päättelin vakuutusyhtiön ehdoista, vaikka virallista kantaa ei toki vielä ole tullut). Katselin, että niinku jostain jo täältä olen lukenut, 147/GT etulokasuojat on samoja (onko varma kans?).

Mistähän löytäisi tuollaisen osan huokeimmalla? Ja onko asennus kokonaan pulttikiinnitteinen ja helman sauma hitsattu vai onko se jotain liimamassaa?

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Tiige »

zzs kirjoitti: Katselin, että niinku jostain jo täältä olen lukenut, 147/GT etulokasuojat on samoja (onko varma kans?).

Mistähän löytäisi tuollaisen osan huokeimmalla? Ja onko asennus kokonaan pulttikiinnitteinen ja helman sauma hitsattu vai onko se jotain liimamassaa?
No ei varmasti ole sama osa. :shock: Tuolta saa ainakin oikean osan. Varmaan jostain löytyy halvemmallakin.

EDIT: kyllä se taitaa olla vaan pulteilla ja liimamassalla kiinni.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Oikealta puolelta taka kulahti jarrupalat täysin, ja huomasin vasta kunnon rahinasta. Tokkopa siellä mitään muuta kuin urilla oleva levy ja palat vaihtoon?

Kyssäri: Kun vaihtaa uudet kilkkeet, onko jarrusylinterin sisään painamisessa mitään ihmekikkaa vai pitäisikö mennä sisään nätisti tyyliin papukaijoilla puristamalla?
Sen tiedän, että satulan ollessa irti ei kannata painaa jarrupoljinta... :wink:

Vasen puoli onkin aina välillä vikissyt, niin osia vaihtamalla toivottavasti pääsee siitäkin eroon. Täytyy kuitenkin vielä lisäksi yrittää puhdistaa liukutapit tms. hyvin.

Toinen kyssäri:
Kuskin istuinlämmittimen kytkin jäi sisään, ja ei enää toiminut sen jälkeen, siis istuinlämmitinkään. Löytyyköhän varalle uusi osa jostakin / joltakin toimiva käytetty?

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja JTD »

Osta ebaysta osa nro 183589680.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja hjpp »

zzs kirjoitti: onko jarrusylinterin sisään painamisessa mitään ihmekikkaa vai pitäisikö mennä sisään nätisti tyyliin papukaijoilla puristamalla?
On. Se pitää painaa ja pyörittää sisään.

Vastaa Viestiin