Selespeed kyssäreitä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Pistetääs pieni päivitys tänne perjantai-iltapäivän ratoksi, työt kun eivät oikein meinaa enää tähän aikaan maistua :)

Itsellä oli kahta eri sortin ongelmaa GTA:n selen kanssa, jotka suorastaan piinasivat minua. Hiukan eroja muihin seleihin verrattuna, mutta pätee pitkälti varmaan niihinkin. Toivottavasti joku saa näistä edes hiukan apuja.

Ongelma: Moottorin ollessa kuuma, auto nyki paikaltaan lähdettäessä. Kesäpäivänä se oli välillä todella pahaa, eikä keskustassa oikein kehdannut ajaa. Vasta kortin saanut tyttökin manuaalivaihteisella autolla pääsee lähtemään juoheemmin liikkeelle :)

Tätä ongelmaa arvottiin ensin muuan - täälläkin laadukkaaksi paikaksi haukutun - Alfa-huollon kanssa. Kalibroitiin kytkin pariin otteeseen ja lopulta se päädyttiin vaihtamaan kokonaan. Eihän se mitään vikaa poistanut, mutta onneksi ylimääräisiä touhutonneja löytyy pilvin pimein. Päätin etten vie autoani kyseiseen puljuun enää koskaan ja jakohihnankin kävin vaihdattamassa aina Helsingissä Auto Milanolla asti. Siellä sain sen samaan hintaan alkuperäisvaraosilla. Aloin selvitellä vikaa itse. Täältä en oikein löytänyt ongelmaan ratkaisua ja päädyin Alfa Owner-sivustolle, josta muiltakin kuin pelkästään minulta löytyi GTA Selespeed. Luettuani ja kokeiltuani erinäisiä kikkoja pitkät pätkät kuulin, että "actuatorissa" (tai mikä nyt sitten onkaan?) on kytkimen hydrauliikkaöljyjä säätävä solenoida. Sen toiminta oli kuulemma saattanut ajan saatossa hiukan epävarmentua ja koneen ollessa lämmin, se saattoi jämähtää. Uusi osa maksoi 250 euroa, joka täysin kokeilumielessä tuntui hiukan suurelta hinnalta. Päädyin kuitenkin tilaamaan osan, koska en enää muutakaan keksinyt. Vaihdoimme osan, hydrauliikkaöljyt ja teimme Alfadiagilla tarvittavat kalibroinnit. Ja voi sitä hymyn päivää, kun kunnolla kuumaksi lämmitettynäkään auto ei nykinyt yhtään :) Hyvin on pelannut jo 1½ vuotta.

Ratkaisu: Solenoidi viallinen


Ongelma: Toinen ongelma oli vaihteiden löytyminen, jotka tuntuivat löytyvän välillä aivan sattumanvaraisesti. Useinmiten hakusessa oli - varsin oleelliset - ykkönen ja pakki. Välillä liikennevaloissa saattoi olla pientä paniikin poikasta havaittavissa, kun mikään vaihde ei suostunut menemään pesään.

Auton ostettuani vika johtui huonoista selespeed-öljyistä, joiden vaihtamisesta kannattaa aloittaa. Tällä konstilla vika poistui, mutta palasi taas vuotta myöhemmin kuvioihin. Aloin selvitellä vikaa ja paikallistin sen sähköihin. Vikaa oli moninapaliittimessä, sekä kahdessa vaihteita haistelevissa antureissa, tai pikemminkin niiden johdoissa. Moninapaliittimen puhdistuksella ja pinnien pienellä taivuttamisella auto saattoi toimia kuukauden moitteitta. Ongelma kuitenkin yltyi pahemmaksi, eikä enää oikein edeltävällä tempulla poistunut ja niinpä eräänä kauniina päivänä päätin vaihtaa koko hiton moninapaliittimen. Tilasin siihen Tycolta liittimen, jota käytettiin varsin paljon ajoneuvoissa. Töistä lainaisin siihen sopivan crimppaus- ja kuorintatyökalun. Veljen ja kaverin kanssa vedettiin konepelti ylös ja dokumentoitiin kunnolla olemassa olevat pinninumerot ja johtojen värit. Ei kyllä tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa, kun napsautimme moninapaliittimestä johdot poikki molemmilta puolilta - siitä ei ollut enää takaisin paluuta. Aloitimme poistamalla johdonsuojia jonkun verran, että saimme työtilaa ja kuorimalla kaikki kaapelit. Tämän jälkeen kaikkien johtojen päihin puristettiin pinnit. Väliin otettiin vähän asennuskaljaa. Seuraavaksi vedimme kutistesukat johtojen päälle ja aloimme pinni kerrallaan laittamaan niitä oikeisiin reikiinsä liitimessä. Vedonpoistot paikalleen ja kutisesukat lämmittäen. Hitto, että oli loistava fiilis niin hienosta työn jäljestä. Kaikki haukkoivat henkeään, kun väänsin virrat autoon päälle. Kaikki mahdolliset varoitusvalot paloivat ja vaihde pysyi yrityksistä huolimatta vapaalla - auton käynnistymisestä nyt puhumattakaan. No niin, täähän meni hienosti! Vikakoodejakaan ei ollut kuin viisi. Liitimelle tulee useampi johto siten, että liitimen jälkeen johto haaroittuu pariinkin paikkaan. Aloimme availla näiden alkuperäisjohtojen kutistesukkia ja alta paljastui, että johto oli vain parilla karvalla kiinni ja vaikutti siltä kuin ne olisi vain liimattu toisiinsa, ei kolvattu. Tämän korjaus kunnon kolvauksella sai vikakoodit tiputettua yhteen (tai kahteen), mutta "insertion range sensorin" vikakoodi se vain pysyi sinnikkäästi, eikä vaihteet menneet päälle. Pari tuntia siinä tarkasteltiin ja ihmeteltiin, että liittimet olivat varmasti oikein ja lueskeltiin vikakoodeja yms. Vika ei poistunut, meni hermo ja aloimme ottamaan enemmän kaljaa. Auto jäi porukoille ja minä kuljin alkuviikon fillarilla töissä.

Keskiviikkona palasin rikospaikalle veljeni kanssa. Otimme liittimen irti edellä mainitulta anturilta ja mittasimme, että molemmat johdot olivat ehjät moninapaliittimelle asti. Työnsimme urospuolen liitimestä, kyseisen pinnin johdosta neulan läpi ja yritimme mitata, tuleeko signaali läpi liittimestä. Ei tullut. Vedimme pinnin ulos liitimestä ja kaikki näytti olevan ihan kunnossa. Yritimme mitata signaalin tuon pinnin päästä kahden sentin päässä johdossa olleeseen neulaan, eikä sitä ollut. Alkoi hymyilyttää. Puristettiin johtoon uusi pinni, liitin kiinni ja autoon sähköt päälle. Vikakoodin sai nollattua ja auto lähti käyntiin. Hurraaa! Kaikki viat olivat vihdoin poissa, eikä mitään ongelmia ole ollut sitten viime syyskuun jälkeen :) Tähän ryhtyvältä vaaditaan aika paljon tarkuutta.

Ratkaisu: Johtui varmaankin huonoista alkuperäisistä johdotuksista, jotka olivat vain parin karvan varassa kutistesukan alla. Myös moninapaliittimessä oli vikaa
Viimeksi muokannut -Tomi-, 03 Syys 2014, 14:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

Ongelmat: Kytkin on alkanut päästä JOSKUS 2-3000 rpm kytkimen, joten lähtö on hieman liian räväkkää ainakin parkkipaikoilla. välillä 4 -> 5 hyppää vapaalle ja samoin 2 -> 1:lle ja kepistä pitää heittää vaihdetakaisin.. Samoin pumppu saa joskus harvoin ihme "orgasmeja" :roll: ...

Auttaisikohan Hydraliikka öljyjen vaihto tähän vikaan, kun edellisestä onkin jo aikaa vai jokin muu? Paljonkohan esim. Auto milano ottaisi tuosta.. sitä tuskin on kovin helppoo vaihtaa itse?

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

^ Kokeiles tehdä kytkimen säätö ja kalibrointi tällä ohjeella: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... adiag.html

Öljyjen vaihto kannattaa myös suorittaa, kun ei se purkki paljoa maksa.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

-Tomi- kirjoitti:^ Kokeiles tehdä kytkimen säätö ja kalibrointi tällä ohjeella: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... adiag.html

Öljyjen vaihto kannattaa myös suorittaa, kun ei se purkki paljoa maksa.
Kiitos ohjeista.. Mahtaakohan jollain olla tuo Alfadiag PK-seudulla ja kokemuskaan kyseisestä asiasta ei olisi pahitteeksi.. Saa lavan bisseä tai jotain.. 8)

Minski
Viestit: 21
Liittynyt: 31 Maalis 2010, 19:20
Car(s): MiTo T-Jet, ex 156 JTS sele
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Minski »

Ehkä tämä on oikea paikka omalle opettavaiselle tarinalle. Ongelmia aiheutti siis 156 -04 selespeed, joka oireili ensimmäisen kerran kesällä 2010. Ajaessa vaihteet toimivat moitteetta. Toisinaan oli vaikeuksia saada pykälät eteenpäin päälle parkissa, pakin sai päälle poikkeuksetta. Hetken vaihdekeppiä niksuttelemalla vaihteet eteenpäinkin kuitenkin löytyivät, yleensä. Kunnes yhtenä päivänä niitä ei löytynyt tuntikausien yrittämisestä huolimatta, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi vieminen hinausautolla Deltaan ihmeteltäväksi (peruuttamalla töihin kulkeminen ei jostain syystä suuremmin innostanut). Vikaa ei löytynyt (ai miten niin diiva), kun Deltan pihassa vika oli kaikonnut. Tarkistivat selespeed-öljyt, jotka olivat kunnossa. Eivät nähneet tarpeelliseksi selvitellä olematonta vikaa sokkona, joten asia jäi siihen.

Vika muistutteli itsestään viime talven aikana silloin tällöin, mutta lähinnä siten että ensimmäisellä yrittämällä vaihteet eteen eivät suostuneet menemään päälle. Toisella tai kolmannella kokeilulla vaihteet löytyivät, joten tästä nikottelusta syytettiin milloin pakkasta, milloin kosteaa keliä, muttei nähty tarpeelliseksi viedä autoa ihmeteltäväksi kun mitään vikaa ei todennäköisesti kuitenkaan löytyisi. Puhelimitse sain huollosta ohjeen tuoda auto paikalle kun 'vika on päällä'.

Tänä kesänä oireilu paheni. Ukko autoa lainattuaan oli jäädä sen kanssa työmaan pihaan, ja itse siirryin julkisen liikenteen varaan kun seuraavana aamuna pykäliä ei vaan löytynyt. Deltaan kiesi vietiin kun vaihteet eteenpäin olivat toista päivää ja lukuisia yrityksiä myöhemmin sinnikkäästi kateissa. Tosin tällä kertaa huollon pihaan päästiin ilman hinausautoa, kun kojetaulun näyttöön ilmeistyi yhden kerran vaihde 1. Kun vaihde oli saatu päälle, niin vaihteet vaihtuivat taas ilman ongelmia.

Vikaa etsittiin kiitettävän innokkaasti, vaikka huollon väki ei saanut vikaa ilmenemään. Testerillä testattaessa ei vikoja muistissa, ei virheilmoituksia. Tarkastettiin selespeed-öljyt, irrotettiin imuputki, akku ja akkuteline, irrotettiin ja puhdistettiin sekä tiukattiin kaikki vaihteensiirtoyksikön liittimet, säädettiin kytkin ja kalibroitiin vaihteensiirto. tehtiin vielä useita koeajoja, ja kaikki toimi niinkuin pitikin.

Pari päivää tämän jälkeen vaihteet eteenpäin katosivat taas. Note to self: vaihdevikaisella autolla kannattaa peruuttaa parkkiruutuun, jos pykälät eteenpäin eivät välttämättä toimi. Toki auton voi aina työntää takaisin ruutuun, jos saa sen itsekseen liikkeelle. Vaihteet löytyivät reilun tunnin yrityksen jälkeen, ja auto vietiin samointein huollon pihalle.

Tällä kertaa huoltomies halusi itse kuulla, miten auto oireilee. Jo keskustelun aikana kävi ilmi, että oireet viittaavat vaihteistossa ongelmaan jossain vaihdekepin ja vaihteiston ohjaimen välillä. Muistissa ei ollut vikoja, joten purettiin keskikonsoli ja otettiin vaihdekeppi pois, irroitettiin ohjainlaite, tutkittiin vaihdekepin liittimet ja mikrokytkinten toiminta jotka ok. Liittimet tiukattiin ja mitattiin yhteydet vaihdekepiltä ohjainlaitteelle, jolloin havaittiin yhteyshäiriöitä vaihdekepin etummaiselta mikrokytkimeltä tulevassa johdossa. Ohjainlaitteen liitin purettiin ja todettiin, että johto on niin tiukalla johtosarjassa että se oli vetänyt liittimen vinoon jolloin päässyt löystymään. Tämä liitin uusittiin ja vedettiin uusi johto vaihdekepille.

Tämän operaation jälkeen vaihteet on toimineet niinkuin pitääkin. Huoltomiehen terveiset olivat myös, mikäli vika vielä uusiutuu, niin edessä on vaihdekepin vaihto. Kuulemma vaihdekeppi ei ole purettavissa niin että mikrokytkimiin pääsisi käsiksi - tai siis on purettavissa, mutta ei enää kasattavissa.

Vaikuttaisi nyt kuitenkin siltä, että yllä kuvattu nikottelu vaihteiden kanssa on jäänyt taakse. Toivoa sopii :-D! Vähän ehkä ihmetytti se, että näin jälkikäteen oirekuvauksen perusteella olis voinut epäillä alunpitäenkin jotain häikkää vaihdekepiltä lähtevissä käskyissä, mutta vikaa keskityttiin etsimään itse vaihteistosta. Ehkä selespeed-ongelmia on ollut tapana lähteä ratkomaan 'toisesta päästä', kun en tällaiseen tapaukseen vaideongelmien kanssa ole vielä netissä penkoessani törmännyt (en varmaan vaan osaa). Niin, ja se tarinan opetus oli ainakin itselle se, että vaikka selespeed-vian kuvailee huollossa hyvinkin tarkkaan, niin se kuvaus kannattaa toistaa ainakin pariin otteeseen jotta se tulisi kirjattua varmasti oikein.

Mä NIIN toivon ettei tälle kertomukselle tule jatko-osaa, konsa tuo laite nyt moitteetta toimiessaan on ihan silkkaa parhautta! Ja erityiskiitoksen ansaitsee tietysti se huoltomies, joka jaksoi paneutua asiaan ja vieläpä selvittääkin sen :)

Jepa
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Kesä 2011, 21:55
Car(s): No alfa

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Jepa »

Täältähän löytyy kohtalotovereita. Ei ehkä kovin yllättävää, kun kyseessä on Alfa-foorumi.

Enivei muutama viikko sitten oma -03 2.0 JTS Selespeed (114 tkm)alkoi kiukuttelemaan Prisman parkkihallin sisäänajon luiskalla, mikä olikin ihan mahtava paikka kadottaa vaihteet. Edessä ja takana autoja pilvin pimein joiden torvet soi kuin Fintelligenssin biisissä. Verenpaine lähenteli jo kolmatta sataa, kun sain vaihteet taas käyttöön starttaamalla koslan. Pääsin ostoksilta vielä kotiin asti, joskin matkalla huomasin, että pysähtyminen on vaarallista, koska Selespeed vikavalo syttyy ja järjestelmä lyö heti vapaalle ja hukkaa vaihteet, kun vauhti putoaa nollaan. Koska tiedän autoista yhtä paljon kuin projektipäällikkö työnteosta, varasin ajan eräästä pk-seudun Alfoihin erikoistuneesta huoltoliikkeestä. Huoltoajan sain vasta vajaan parin viikon päähän, mutta onneksi taloudesta löytyy toinen kosla jolla taittaa matkat huoltoa odotellessani. Kahden viikon seisomisen jälkeen Alfa lähti käyntiin kuin palmun alta ja matka huoltoliikkeeseen alkoi. Se olikin melko metka reissu, kun uskaltanut pysähtyä vaihteitten menettämisen pelossa. Onneksi klo 23:30 ei Helsingissäkään ole paljoa muuta liikennettä ja valitsin reitin niin, että vältin melkein kaikki liikennevalot. Hassuna detailina en saanut enää autoa käyntiin huoltoliikkeen parkkipaikalla ja kaikki varoitusvalot vilkkuivat kuin teknobileissä. Alfa osasi myös kertoa, että ABS brake malfunction, Motor control engine failure, VDS failure EBS/jotain sinne päin failure TURN OFF ENGINE!! No ei kait siinä, hyvä että jaksoi huoltoon asti. :crazyeyes:

Iltapäivällä saamani mekaanikon puhelu alkoi aika pahaenteisesti "Sejase täällä moi. Tota.... ajoitko sä ton auton tänne?..." ja aika kallis tuomiohan sieltä tuli. En tosin muista yhtään mikä helvetti sen osan nimi oli, joku hydrauliikkayksikkö vaihteistossa on sökö ja vaiheistoöljyt vuotaa pihalle. Ei kuulemma voi korjata kun varaosia ei tehdä. Myös jotain kytkinlevyä tarttis säätää kun se vaihteiden vaihto tuntuu samalta kuin moukarilla laittais auton kylkeen. Korjausarvio 2000e, wuptiduu :silly: Noh uittuakos siinä, osaa tilaukseen ja lompakko levälleen. Tarina jää tältä osin tähän, mutta kun(jos) vika saadaan korjattua voin antaa vähän tarkemmat tiedot mikä oli vikana ja mitä tehtiin.

Se on hieno fiilis, kun heti ensimmäisessä huollossa menee melkein puolet auton hankintahinnasta korjauksiin. Kysyin vielä mekaanikolta, että näyttääkö se auto muuten olevan kunnossa, koska mitään romua en ala tuohon hintaan korjaamaan. Kuulemma ihan hyvältä näyttää muuten eikä tuohon kilsojakaan ole hirveästi kertynyt... saas nähdä. Jatkoa seuraa... :bad-words:

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Jepa kirjoitti: Hassuna detailina en saanut enää autoa käyntiin huoltoliikkeen parkkipaikalla ja kaikki varoitusvalot vilkkuivat kuin teknobileissä. Alfa osasi myös kertoa, että ABS brake malfunction, Motor control engine failure, VDS failure EBS/jotain sinne päin failure TURN OFF ENGINE!! No ei kait siinä, hyvä että jaksoi huoltoon asti. :crazyeyes:
Tervetuloa joukkoon! :) Kuulostaa vähän samalta kuin tuossa minulla tämän sivun yläreunasta löytyvästä vuodatuksesta. Silloin ei tosin ollut mitään "rikki": yksi selespeed-johtosarjan johto vähän huonolla kontaktilla aiheuttaa myös jo tuon. Toivottavasti tulee kuntoon!

Jepa
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Kesä 2011, 21:55
Car(s): No alfa

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Jepa »

Mahtaakohan toi "hydrauliikkayksikkö" olla englanniksi nimeltään Selespeed actuator? Näköjään ebay.co.uk on täynnä melko edullisia alfan osia ja tuokin osa irtoaisi 600£ +rahti. Säästäisi siinäkin melkein tonnin.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Jepa kirjoitti:Mahtaakohan toi "hydrauliikkayksikkö" olla englanniksi nimeltään Selespeed actuator? Näköjään ebay.co.uk on täynnä melko edullisia alfan osia ja tuokin osa irtoaisi 600£ +rahti. Säästäisi siinäkin melkein tonnin.
Senhän niminen tuo Selespeediä ohjaileva hydrauliikkayksikkö on. Toivottavasti olet vienyt autosi ammattilaiselle, ettei käy kuin mulle ja maksat aivan turhien osien vaihdosta, saamatta kuitenkaan autoasi kuntoon. Olisihan tuon minunkin autoni vian saanut korjattua vaihtamalla koko actuatorin. Se kuitenkin olisi ollut turhaa, kun yhden varaosan vaihtaminen siihen riitti. Vaihteistoöljyt sieltä tuskin on lattialle valunut, mutta hydrauliikkaöljyt mahdollisestikin. Jos siitä on joku solendoideista paskana (kuten minulla ylempänä tässä viestissä), voi se varmaan alkaa pumppaamaan sitä lattialle? Onko muilla kokemuksia, kuinka helposti koko laite menee paschaksi?

Jepa
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Kesä 2011, 21:55
Car(s): No alfa

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Jepa »

Oli hinta noussut, pelkkä yksikkö 2000e ja työt päälle. Ei perse kestänyt tuota kahden tonnin hintaa, joten otin käytetyn hintaan 1300e, kun sellainen oli tarjolla. Mekaanikko sanoi, että on vaihtanut 2 tollasta 3-vuoden sisään, joten ei noita joka päivä näytä menevän.

Kai ne tuolla Milanossa osaa?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja jkk »

omassa selessä levis toi hydrauliyksikkö, vaihto osineen päivineeb 1275 e deltalla, (edellisen omistajan aikana -08)

Jepa
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Kesä 2011, 21:55
Car(s): No alfa

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Jepa »

Päivitetääs lopputulos:

Käytetyllä hydrauliikkayksiköllä hintaa tuli 1700e. Hain auton ja kaikki näytti toimivan ihan kivasti (lukuunottamatta akkua, joka oli hyytynyt auton seistessä viikon verran pakkasessa). Ajelin hyvillä mielin kotiin ja lähdin seuraavana aamuna alffalla töihin. Eikös perkele moottorin vikavalo syttynyt muutaman kilometrin ajon jälkeen. Kaara takaisin pajalle ja odottamaan tuomiota: yksi lambda-anturi toimii kylmänä, mutta hyytyy totaalisesti lämmettyään. Hinta vaihdettuna 210e. Myös toisesta katalysaattorista tulee vähän raja-arvoja huonommat lukemat ja se saattaa aiheuttaa vikavalon syttymisen. Oli vissiin päästöt kuitenkin sallittujen rajojen sisällä. Nyt tarttis ajella vähän pidempää matkaa pakosarja punaisena, jos tuo katti aukeaisi sillä. Toivon tosiaankin, että aukeaa, koska "merkkikatti" maksaa joku ~1500e ja siihen tietysti työ päälle. Touhutonnit taas vilisee silmissä... :shock:

Itse huoltoliikkeen toimintaan olin tyytyväinen. Soittivat aina kun jotain selvisi, selittivät tilanteen ja esittivät vaihtoehdot. Mitään pakkomyyntiä ei tapahtunut. Ja kun tämä toinen vika ilmeni, ottivat he auton heti sisään eikä tarvinnut odottaa vapaata aikaa (kun ensimmäisellä kerralla vein auton huoltoon, oli heillä 2 viikon jono).

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Eikös tuo selen hydrauliikkayksikkö olekin sama asia kuin selespeed pumppu? heikalla pumppu maksaa 520 e

http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=968" onclick="window.open(this.href);return false;

oalfi
Viestit: 37
Liittynyt: 15 Tammi 2012, 20:14
Car(s): 156 V6

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja oalfi »

Pumppu on erillään, tuottaa paineen hydrauliikkaan, tämä kyseinen yksikkö on vaihteiston päällä ja siirtelee kytkintä ja vaihteita hydraylisylinterien avulla (Selespeed actuator)

Kannattaisi ehkä ottaa se viallinen talteen? Eikös niistä mene rikki vain joko solenoidi(magneettiventtiili) tai joku tiiviste (tai paineakku, mutta toivottavasti silloin ei koko yksikköä vaihdeta)

Kuva

over
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Maalis 2011, 11:59
Paikkakunta: HKI

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja over »

Täällä kanssa mystinen Selespeed ongelma.Alfa vm.2001,156.Ostin auton vuosi sitten ja ei mitään ongelmia.Heti ostaessa tarkistin Selen öljyt ja lisäsin maxiin asti.
Nyt sitten viime torstaina ajaessa yhtääkkiä merkkivalo rupeaa palamaan ja auton pysähtyessä vaihde pois päältä.Hetken kiroiltuani ja odoteltuani merkkivalo sammuu ja jatkan ajamista.1 km:n päästä sama homma.Kitkuttelin sit himaan.
Seuraavaksi päiväksi sain ajan korjaamolle,jossa on testeri.Alfahan ei suostunut sit aamulla liikahtamaankaan,kun sehän ei starttaa jos on vaihde silmässä.Ei muuta kuin hinuri paikalle ja auto pajalle.
Testeri antoi vikakoodit P 1746,1747. Ensimmäinen ajoaluetunnistin / katkaisin ja toinen huutaa jostain oikosulusta.
Mekaanikko soitti samantien Autokeskukseen(ollut aiemmin duunissa siellä),jossa on Alfan merkkihuolto.
Eivät osanneet sanoa missä vika on.Ilmeisesti kuitenkin joku sähkövika.
Luin koko viestiketjun läpi,mutta en löytänyt ihan tälläistä vikaa.
Ai niin,pumppu ei toiminut ,aamulla mutta nyt se taas hyrisee.
Kuitattiin noita vikakoodeja,mutta silti merkkivalo välilllä syttyy ja sit taas sammuu.
Onko tälläistä ollut kellään? Itse en autoista ymmärrä juuri mitään eli kaikki apu otetaan ilolla vastaan.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Pikaisella googlailulla britti foorumeilla veikkailivat accumulaattoria. Helpoin alkaa selvittämään tarkastamalla järjestelmän paineet diagnosointi softalla, putsata monivikaliitin. Noista löyty paljon juttua foorumilta kun pistää hakuun.

over
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Maalis 2011, 11:59
Paikkakunta: HKI

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja over »

Kiitoksia erittäin nopeasta vastauksesta.Aletaan tutkia.Toi liitin jotenkin kuumottaa,koska auto oli huollossa about kk. sitten. Tuolloinhan tuon boxin joutuu irroittamaan,että pääsee vaihtamaan ilmanputsarin. Saatan kyllä olla yössä arvaukseni kanssa.

Jepa
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Kesä 2011, 21:55
Car(s): No alfa

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Jepa »

Lauantaina alkoi taas Selespeed-vikavalo vilkkumaan. Ei muuta kuin auto tänään pajalle, ehtihän sillä ajaa taas kuukauden ilman suurempia vikoja. Paine laskee (hydrauliikkayksikössä?), jolloin vikavalo syttyy. Ilmeisesti pumppu vähän falskaa. Se kuulemma silti toimii, vaikkakin sen verran hitaalla, että vikavalo ehtii syttyä. Uusi pumppu 600e :crazyeyes: ...

En ottanut vielä, kun kuulemma toimii. Ei ole taas pistää tonnia autoon. Joku puolakin sieltä oli hajonnut ja nelospytyssä tästä johtuvaa sytytysvikaa(?) tjs. Tästä hommasta köyhtyy pari hunttia. Reilun viiden tonnin auton korjauksiin on nyt uponnut alle vuodessa n. 2200e, eikä loppua taida näkyä.

Toivon, että huoltamolta kotiin ajaessa joku vetää kylkeen/perseeseen niin, että lähtee koko Alfa lunastukseen.. perkele.

Tietääkö kukaan PK-seudulla Alfa-huoltamoa joka käyttää tai suostuu vaihtamaan autoon tarvikeosia? Sen verran usein tätä joutuu huoltamaan, ettei lompakko enää kestä tätä kulutusvauhtia. :puppydogeyes:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15036
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Järvenpäässä Carpojat (http://www.carpojat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;) ja PHT-Speed (http://www.pht-speed.com" onclick="window.open(this.href);return false;) suostunevat ainakin johonkin asti vaihdella tarvikeosia. Carpojat ainakin on ihan edullinen alkuperäistenkin kanssa ja perustelevat aika hyvin, jos valitsevat jonkun kalliimman osan (kuten mun tapauksessa nappasivat 180euron alatukivarren vrt. Heikan tarvike 126e). Lisäksi ilmeisesti tilaavat Muukkoselta ja Heikalta ihan suoraankin osia, jos tarvetta ilmenee?

Mut sit on joitakin osia, mitä ei tarvikkeena kannata harkitakaan. Mieleen tulee mm. Motonetin tukivarret (tietty sielläkin oli se jokumerkki, mikä kesti?), epämääräiset Lambdat ja Ilmamassamittarit...

over
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Maalis 2011, 11:59
Paikkakunta: HKI

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja over »

No niin,päivitys Selespeed ongelmaan.Meinas unohtua.
Hapettunut rele,löytyi virtakynällä hakien.Putsattiin rele ja taas toimii.Ajettu n.500 km operaation jälkeen.
Samalla meni akku vaihtoon kun testattiin sekin.Rupes olee kilsat täynnä.
Kiitoksia kaikille ketjuun kirjoittaneille,varmaan kaikki mahdolliset ongelmat on täällä käyty läpi.
Kandee muuten sanoa,kun vie alfaa huoltoon varoitus moninapaliittimestä.Ainakin meikäläisellä tuntuu jotenkin oleva huteran oloinen kiinnitys.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja zzs »

Mitenkäs tuon Selespeedin vaihtamisen kanssa on: pitääkö tosiaan ootella 3 s ennenku vaihtaa seuraavaa sisään?
Onks kokemuksia hajoomisista tms., jos on nakuttanyt ratista tiheemmin?

Mä uskaltauduin parin vuoden moitteetta toimimisen jälkeen klikkailemaan pari vaihdetta kerralla (esim. 3-->5 tai 5-->3) ja nätisti vaihtoi, ei takellellut yhtään. Kysymys kuuluukin: kaivanko selelle kuoppaa vai tykkääkö se vain siitä?

Ois kivaa, ku vois ripeämmin kiihdytettäessä heittää vaikka 2-->5 suoraan tai ainakin yhen yli hypätä. Niinku perusmanuaalissakin voi huoletta, tosin pitää joskus odottaa kierrosten laskua varsinkin 2-->5 kombinaatiolla.

Entäpä ootteko vaihtaneet Selen öljyjä ihan muuten vaan, vaikka se toimiskin hyvin? Mul on ny 2 vuotta ollu lämpösessä varastossa seleöljyt, ku yhessä pajassa ei osattu vaihtaa niitä taannoin. Missä putiikissa voisi vaihdattaa vailla huolia vai kantsiiko niitä vaihtaa, jos siitä on mahollista aiheutua jotain ongelmia (eihän sitä koskaan tiiä...:)?
Kaippa nuo öljyt on vielä iskussa parin vuoden jälkeenkin?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ei selessä tarvii odottaa 3 sek ennenku antaa seuraavaa sisää, heti vaan kun nedellinen vaihde on vaihtunut, selen pitäisi manuskan mukaan antaa käydä kaikki vaihteet oikeassa järjestyksessä läpi. selen ölpät oon ite vaihdattanu n. vuoden välein huollossa. auto milano selviytyy varmasti sele öljyjen vaihdosta.

Ja kyllähän sen rikki saa kun oikein yrittää. sekasin se voi mennä vähemmästäkin.

Vastaa Viestiin