159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

MKT kirjoitti:
KauGoH kirjoitti:Vieläkun saisi täyden varmuuden DPF:n poistamiseen, että vaikuttaako katsastuksessa mihinkään? Sillä saisi vielä lisää tehoja :-D Siihenkin kyllä pitää tehdä oma ohjelma että ei sytytä vikavaloa palamaan. Sekin onnistuu tuolla Karalalla tehdä.
Tuota kannattaa vakavasti harkita että kannattaako. Vikavalon mahdollista syttymistä suurempi huoli on että autoon saa sellaisen ohjelman että se oikeasti pelaa paremmin kuin ennen dpf:n poistoa. Ei vaikuta olevan kovin helppo juttu. DPF saa aikaan melkoisen vastapaineen putkistossa ja sen poistuminen vaikuttaa pakokaasun kierrätykseen, johdesiipien asentoon, imusarjan läppiin, syöttöön,... Melkoinen matriisi jonka pitäisi kaikissa olosuhteissa pelata.
Tätä juuri tarkoitin että mistä tietää mitä siitä seuraa. Valonhan saa kyllä sammumaan se ei ole ongelma. Mutta ilmeisesti näitä on tehty näihinkin, ja muihin DPF:llä varustettuihin kulkineisiin. Ja ensimmäiseksi ohjelmoitsija sanoi että otat vaan sen DPF:n pois ja paranee meno taas. Oli kuulemma Karala näin todennut että paras teho suhde tulee tuon poistamisella. Kuka uskaltaa kokeilal ekana :-D
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja Vainio »

DPF:n poisto ollut itselläkin harkinnassa moneen kertaan, mutta on kyllä jäänyt vielä toistaiseksi tekemättä.
Syynä lähinnä se, että tuttavapiirissä tuota on kokeiltu sekä Audin ja BMW:n dieseleihin.
Poistosta ollut kaikilla tähän mennessä pieniä sivuvaikutuksia (lähinnä nykimistä ja todella mustia savupilviä).

Mitenkähän sellainen köyhän miehen versio toimii?
Elikkä pönttö irti ja sitten siihen filtterin keraamikakkuun poralla reikiä.
Poltot tietysti jäävät, mutta menis ainakin sillä maksimivälillä.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja MKT »

KauGoH kirjoitti: Kuka uskaltaa kokeilal ekana :-D
Tiedän erään karpaasin joka on harjoitellut puolitoista vuotta. Samankaltaisia havaintoja mitä jäsen Vainio yllä luetteli. Nyt jos joku kysyisi niin se kaveri jättäisi tekemättä.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

No voima savu tulee kyllä, sehän siitä seuraa. Mutta jos tuo oma DPF menee tukkoon niin varmuudella tyhjennän pöntön ja kokeilen, siks ois hyvä jos löytäs jostain sen hajonneen pöntön ja voisi sillä kokeilla.

Jotenkin en jaksa uskoa että siitä suuria ongelmia seuraa, tämä siis pelkkää mutua.
Life is too short to drive boring cars.

kilowatti
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Heinä 2013, 13:23

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja kilowatti »

Olen etsiskelemässä 159 tai GT:tä Pirkanmaan alueelta ja autoliikkeistä on jo muutama mahd kandi löytynytkin jo. Melkolailla vaihtelee alfojen kunto, toisia on pidetty kuin kukkaa kämmenellä ja toisia ...hieman huonommin.

Pari italian 159 tuontia olisi suht järkevään(?) hintaan >14 000, toinen 1.9 d toinen 2.2. jts, molemmissa kokolailla vähän kilometrejä ikään nähden 70-90tkm vuosimalleissa 2006. Mitenkäs tuon verifioi?

Mihin Alfaspesifeihin asioihin olisi hyvä kiinnittää huomiota? Jakohihnasta kuulinkin jo. Koeajolla 1.9 työkkäsi hirveät öljyn/pakokaasun hajut sisälle kun myyjä oli jättänyt sisäilman kierron päälle - normaalia vai hälyttävää?

Onko isoja kustannus/kulutusvaihteluja moottorien 1.9/2.4 jtd ja 2.2. jts välillä?

Avatar
Jarkkolainen
Viestit: 137
Liittynyt: 05 Elo 2008, 21:52
Car(s): 33 1.7 I.E

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja Jarkkolainen »

kilowatti kirjoitti:Olen etsiskelemässä 159 tai GT:tä Pirkanmaan alueelta ja autoliikkeistä on jo muutama mahd kandi löytynytkin jo. Melkolailla vaihtelee alfojen kunto, toisia on pidetty kuin kukkaa kämmenellä ja toisia ...hieman huonommin.

Pari italian 159 tuontia olisi suht järkevään(?) hintaan >14 000, toinen 1.9 d toinen 2.2. jts, molemmissa kokolailla vähän kilometrejä ikään nähden 70-90tkm vuosimalleissa 2006. Mitenkäs tuon verifioi?

Mihin Alfaspesifeihin asioihin olisi hyvä kiinnittää huomiota? Jakohihnasta kuulinkin jo. Koeajolla 1.9 työkkäsi hirveät öljyn/pakokaasun hajut sisälle kun myyjä oli jättänyt sisäilman kierron päälle - normaalia vai hälyttävää?

Onko isoja kustannus/kulutusvaihteluja moottorien 1.9/2.4 jtd ja 2.2. jts välillä?
Omassa 156:ssa vuotaa pakoputken joustoliitos ja käryä tulee joskus sisälle valoissa jos ei ole kierto päällä
OO=\*/=OO

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja hjpp »

kilowatti kirjoitti:
Pari italian 159 tuontia olisi suht järkevään(?) hintaan >14 000, toinen 1.9 d toinen 2.2. jts, molemmissa kokolailla vähän kilometrejä ikään nähden 70-90tkm vuosimalleissa 2006. Mitenkäs tuon verifioi?
Multiecuscanilla tuon voi tarkastaa.

kilowatti
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Heinä 2013, 13:23

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja kilowatti »

Ja mistähän löytyy tuollainen Multiecuscan?

Onpa mielenkiintoinen alkutaival tutustumisessani Alfa Romeoon. Ensimmäinen koeajo autolla jonka akku oli käytännössä kuollut, hirveä säksätys, moottorivaroitukset ja pvm Jan 1st. Kaapeleilla käyntiin ja koeajon jälkeen taas täysi tiltti.

Tänään toinen diesel 159 ja moottorivalo. Oli kuulemma syttynyt kun olivat käynnistäneet kaapeleilla. Taitaa akku tyhjentyä pikku seisokeissa. Poljin autoa hieman ja moottorivalo syttyi ja tuli joku tarkista moottori varoitus. Sitten meni tehot kokonaan, hyvä kun pääsin takaisin liikkeelle. Neljääkymppiä körötellen, ei vain vastannut kaasuun. Liikkeen pihassa sammutin ja käynnistin uudelleen ja auto heräsi eloon taas. Otti kierroksia ja kiihtyi normaalisti.

Käyn huomenna ajamassa bensaversion, odotan jotain jännää taas.

Muutoin varsin hyvä ja yllättävän vankan oloinen auto ajettavaksi. Kai se hyvä ajoasentokin sieltä sakemanneihin tottuneelle ennen pitkää löytyy..

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Sellaisen käsityksen saa ylimmistä viesteistä,että hammastanko murheet historiiaa,jos autolla rullattu yli 100tkm,että vaihdettu on takuun piiriin?Onko tullut parannuksia tankoon,vai vaihdetaanko samaa murhetta tilalle?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Multiecuscan on erityisesti Fiat/Lancia/Alfa-linjan diagnostiikka/tieturityökalu, joka vaatinee toimivan OBD-pulikan tai KKL-kaapelin läppärin ja auton väliin (hinta 5-15eur halvimmillaan), jolla sitten pääsee katselemaan auton ECUn syömiä jutukkeita.

Nuo oudot sähköviat kuulostaa perinteiseltä; akku tai laturi rikki, boosterilla käyntiin (heittää jo tuossa sähkölaitteet häränpyllyä) ja sitten ajoa, jos akku kuollut niin mitä ihmeellisimpiä vikoja ja ongelmia odotettavissa. Sähköt voi sekoilla pahastikin, vaikka laturi olisi kunnossa ja lataisi akkua hyvin, jos akku on täysin kaputt. Yleisesti moni vikavalo on hetkellinen ja lähtee uudelleenkäynnistämisellä pois, dieselin tapauksessa taitaa turvallisimmat aiheuttajat olla EGR ja DPF, mikä vaivaa toki joka ikistä nykydieseliä. Asiaa ei tietenkään helpota se, että myyjät ei tiedä mistään mitään ja autojen omistajat ei välitä mistään mitään, joten voi olla jos jonkinmoista upeutta vastassa. Ei ole öljyjä vaihdettu tai on käytetty halvinta marketista löytyvää, joka ei pakosti ole edes leikisti soveltuva dieseliin saatika laisinkaan turbokoneeseen, josta sitten aiheutunut "jotain" ja "kivaa" pientä. Onneksi nykyisin lie suhteellisen harvinaista moinen kuitenkin...?

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja mlatva »

kilowatti kirjoitti:Ja mistähän löytyy tuollainen Multiecuscan?

Onpa mielenkiintoinen alkutaival tutustumisessani Alfa Romeoon. Ensimmäinen koeajo autolla jonka akku oli käytännössä kuollut, hirveä säksätys, moottorivaroitukset ja pvm Jan 1st. Kaapeleilla käyntiin ja koeajon jälkeen taas täysi tiltti.

Tänään toinen diesel 159 ja moottorivalo. Oli kuulemma syttynyt kun olivat käynnistäneet kaapeleilla. Taitaa akku tyhjentyä pikku seisokeissa. Poljin autoa hieman ja moottorivalo syttyi ja tuli joku tarkista moottori varoitus. Sitten meni tehot kokonaan, hyvä kun pääsin takaisin liikkeelle. Neljääkymppiä körötellen, ei vain vastannut kaasuun. Liikkeen pihassa sammutin ja käynnistin uudelleen ja auto heräsi eloon taas. Otti kierroksia ja kiihtyi normaalisti.

Käyn huomenna ajamassa bensaversion, odotan jotain jännää taas.

Muutoin varsin hyvä ja yllättävän vankan oloinen auto ajettavaksi. Kai se hyvä ajoasentokin sieltä sakemanneihin tottuneelle ennen pitkää löytyy..
Kuulostaa tismalleen mun Alfanvaihto sekoilulta. Vaihdoin kumminkin 8) . Omassa tismalleen samat oireet ja juuri, kun olin auton ostanut ja päässy pari kilometriä pirkanmaalta kohti Jyväskylää. Syynä huono akku ja lopuksi rikkinäinen laturi. En kuitenkaan luovuttanut, koska auto oli muuten hienosti pidetty. Nyt en juuri voisi tyytyväisempi olla, kun kaikki on kunnossa. Hakkaa ajo-ominaisuuksiltaan (159 2,4JTDm) kaikki tähän asti ajetut autot. Aika laajalla skaalalla on tullut ajettua laidasta laitaan.Uutta ja vanhaa, isoa ja pientä. Ei vaan jostain syystä koskaan aikaisemmin Alfaa. Kulkupuoli vähän mietitytti etanoloidun Aero Saabin jälkeen mutta kyllä tuo ihan riittävän väkevästi liikkuu vaikka hv lukemat joutui tiputtamaan alemmalle sataselle. Onhan tuo kuitenkin diisseli. Ehkä kuitenkin vähän ohjelmanpoikasta... :-D

kilowatti
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Heinä 2013, 13:23

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja kilowatti »

Kiitos Aquatica valistuneesta vastauksesta ja mlatva rohkaisusta. Omassa kiikarissa on nyt 2.2. JTS, parin viikon harkinta-aika päällä. Onko esteitä miksi päätyisin harkinnassani muuhun kuin kauppoihin? Bensaa tullee menemään toki..

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Ei muuta kun kaupoille, jos miellyttää. Jos ulkomaantuonti kiinnostaa ja kunto vastaa odotuksia niin isket kiinni. Mulla on pitkästä aikaa "Suomi" auto alla. Aikaisemmin harrastin muutaman kiesin verran tuontiautoja. Näistä jäi pelkästään hyviä kokemuksia. Bensa on myös varmasti soiva peli.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

kilowatti kirjoitti:Kiitos Aquatica valistuneesta vastauksesta ja mlatva rohkaisusta. Omassa kiikarissa on nyt 2.2. JTS, parin viikon harkinta-aika päällä. Onko esteitä miksi päätyisin harkinnassani muuhun kuin kauppoihin? Bensaa tullee menemään toki..
2.2JTS-koneessa on ikävä nokkaketju-ongelma. Tyyppivika ja toki mennee myyjäliikkeen piikkiin, jos tekee pahojaan. Tietysti jos osat on vaihdettu, voipi olla pitkäkin aika ennen kuin vaivaa - sinne siis pitää kai vaihtaa ketju, kiristin, ohjurit ja rullat, eli siis kaikki. Jollakin foorumilaisella moiset tehty, mutta ekalla kertaa taisi jäädä osa hiluista vaihtamatta ja varsinainen vian aiheuttaja jäi korjaamatta.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Paljonko on bensassa kilometrejä, melkein on varmempi ostos mitä enemmän on ajettu :lol: ellei saa muuta kautta selville onko ketju originelli

Nykiminen ja pitkät startit on varmimmat merkit venyneestä ketjusta. Kannattaa olla lähellä kun myyjä lyö ekaa kertaa seisonan jälkeen käyntiin. Mulla ei rallattannut ollenkaan vaikka kuinka kuuntelin kun omaani ostin - vähän petollinen siinä mielessä :lol: . Lopulta hyyty motarin jäkeen täysin kun rampissa menin moottorijarrulla.

kympin pinnassa on ollut mulla kulutus kun taajamassa on ajellut
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Tosiaan 2.2 JTS koneissa kantsii katsoa tuo ketjuasia. Ja ettei käy kuten minulle, varmistaa tosiaan että ketjun vaihdon yhteydessä on vaihdettu kaikki jakopään hilppeet, eikä pelkkä ketju. Itselläni näin ei oltu tehty ja kas kummaa, uusi ketju kesti sen 50tkm ja venahti jälleen. Nyt ei enää sitä ongelmaa ole. Parasta mielestäni 2.2 JTS koneessa on sen tarjoamat kivat murinat - yli kahden tonnin kun mennään, se murisee ohjaamossa ihanasti. Ei välillä usko, että saa tuon aikaiseksi nelipyttyisestä koneesta. Moottorihan on sinällään tosi kiva, kunnon vääntö alkaa hivenen alta kahden tonnin ja hieman yli neljässä tonnissa tulee selkeä toinen "piikki". Bensaa tuo syö kyllä, mutta nyt olen opetellut ajamaan kaupungissa ja kulutus on reippaasti alta yhdeksän litran, lähemmäs kahdeksaa. Maantiellä sitten vetää kasin pintaan, kun mennään moottoritienopeuksia.

Ja osta bosellinen, ei se mikään überhyvä saundi ole, mutta hiton paljon parempi kuin vakiokajarit :mrgreen:.

kilowatti
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Heinä 2013, 13:23

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja kilowatti »

Näistähän tässä on kyse, olen käynyt ajelemassa muitakin mutta minulla on syyni ostaa (jos ostan) tuolta. :)

http://autocenter.fi/alfa-romeo/alfa-ro ... -diesel-m6" onclick="window.open(this.href);return false;

http://autocenter.fi/alfa-romeo/alfa-ro ... gon-22-jts" onclick="window.open(this.href);return false;

Dieselissä oli enemmän vikoja heti havaittavissa, lamppuja pimeänä, antenni poikki etc. Bensa toimi, mutta on klommoja, reikä takakontissa jne. Olisiko diesel huolettomampi jos siihen tinkaa uuden akun (oli se akkuvika, virraton ja säksätys), vaihtaa polttimot ja antennin? Ovat italian tuonteja ja kilsat tuskin totuudenmukaisia. Mitenkähän saisi mielenrauhan, auto tohtorin kautta ja kaupat jos lausunto ok?

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

Diiselissä sama remmivaihto, 4vuotta tai 120 Kkm jos muistan oikein.
Aika korkeat pyyntihinnat?

kilowatti
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Heinä 2013, 13:23

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja kilowatti »

Ei kai se ole tyhmä joka pyytää.. 8)

Mitä itse tarjoaisit noista?

Eli tuo remmiasia on edessä joka tapauksessa muutaman 10 tuhannen km välein? Mikäs tässä sitten on puheenaihe?

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja Polforea »

JTS:ssä ketju, nokilekassa hihna. Ero lie siis lähinnä operaation hinta. Hihna kun on suunniteltu vaihdettavaksi määrävälein ja ketju ei, tulee ketjukoneen jakopäälle helposti nelinumeroinen hintalappu, joka ei kuulemma välttämättä edes ala ykkösellä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja mlatva »

kilowatti kirjoitti:Näistähän tässä on kyse, olen käynyt ajelemassa muitakin mutta minulla on syyni ostaa (jos ostan) tuolta. :)

http://autocenter.fi/alfa-romeo/alfa-ro ... -diesel-m6" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

http://autocenter.fi/alfa-romeo/alfa-ro ... gon-22-jts" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Dieselissä oli enemmän vikoja heti havaittavissa, lamppuja pimeänä, antenni poikki etc. Bensa toimi, mutta on klommoja, reikä takakontissa jne. Olisiko diesel huolettomampi jos siihen tinkaa uuden akun (oli se akkuvika, virraton ja säksätys), vaihtaa polttimot ja antennin? Ovat italian tuonteja ja kilsat tuskin totuudenmukaisia. Mitenkähän saisi mielenrauhan, auto tohtorin kautta ja kaupat jos lausunto ok?
En nyt ihan superhuolissani olisi kilometrejen paikkaansapitävyydestä. Kyllä sen varmaan jotenkin saa tietokoneelta selville, mutta kyllä auton kunto kertoo aika paljon edetystä matkasta. Se nyt vaan on niin, että kaikkiin autoihin ei tuolla euroopassa välttämättä kerry samoja vuotuisia ajomääriä mitä Suomessa yleensä on totuttu mittareissa näkemään. Saksassa moni 100tkm ylittänyt ajoneuvo on jo omistajalleen suurinpiirtein "ongelmajätettä." Japanista puhumattakaan.

Duunikaveri osti juuri "Suomi-auton" Mini Cooper 2002 , ensimmäinen omistaja ja kilometrejä 33tkm 8)

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja hjpp »

kilowatti kirjoitti: Eli tuo remmiasia on edessä joka tapauksessa muutaman 10 tuhannen km välein?
150 tkm tai 5 vuotta, joten tuossa on seuraavaan vaihtoon aikaa tai matkaa jäljellä vielä reilusti. Jos vaihto on siis ajan perusteella hoksattu tehdä.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Käytetään tätä samaa ketjua.Itsellekin seuraavaksi vaihtoehdoksi tulossa 2.4 farkku,automaatilla.
Muutama juttu vaivaa.hammastanko,onko parannuksia tullut vaihdettuihin?Miten automaatti kestänyt,ja miten hyvä käytökseltään?automaatti lienee huolettomampi,näillä väännöillä?
Paljonko nelikossa todellinen kulutus kovempi?

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Nelikon kulutuksesta ei hirveesti kannata huolestua, koska sitä ei viispyttysen automaatin jatkeena taida olla olemassa. Mutta sen verran aiheesta vinkkiä, että ajoveikkarin lukemiin saa ainakin mulla lisätä jonkun 0,3-0,5l/100km, kevyellä rengastuksella pääsee sinne valmistajan lupausten tontille melko helposti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Itselläni oli hetken polte 159:iin tässä keväällä ja ylempänä listatut lielahtelaiset kappaleet tuli katsastettua (ei kokeiltua). Niistä kyllä kieltämättä tuli olo, ettei kilsoihin mittarissa voine luottaa. Autojen kunto viittasi enemmänkin siihen, että lukemaan voisi laittaa ykkösen eteen.. Mutta toki voivat olla oikeitakin, ja autot vaan ovat saaneet kyytiä enemmän. Mua suorastaan kiusaa se, että 159:ssä ne pehmeänmukavat muoviosat sisällä ovikahvoissa ym. ovat riekaleina ja epäsiistit jo 7v ikäisessä autossa. Monessa ainakin on, ja se tekee 100000 km enempi ajetun vaikutelman sellaiseen verrattuna, jossa osat ovat moitteettomat. Voi mennä luottavaisin mielin esim Lexus IS:n sisälle ja etsiä noita riekaleina olevia paikkoja vastaavan ikäisestä autosta. Syystäkin ovat sitten 1½x kalliimpia...

Koepolkaisin merkin ent. maahantuojan/myyjän ison Pirkanmaalaisen kaupungin myyntipisteen vaihtoautopuolella (vieläkin vissiin myytävän) olleen mustan 2.4-litran dieselin. Kilsoja liki tuplat noihin nähden, mutta sisältä ja ulkoa siisti ja ehjän oloinen. Ajossa ok, vaikka hieman jonkun pyöränlaakerin kuntoa jäin mielessäni arvuuttelemaan. Eipä tullut kaupanteosta kovin pitkää keskustelua kun vaihtoautopuolen myyjä tuumi omasta Lankisestani vaihtoautona "Ei me tuohon kyllä lähdetä..". Että eipä ole kovin suurta uskoa Lanciaan enää sillä tontilla. Mutta tykkäsin kovasti ajokokemuksesta ja noita Bosen stereoita voin kyllä suositella hyvä-äänisinä, jos vain valita voi!

ps ja off topic.. Käypä vilkaisemassa Tampereella myynnissä olevaa Lancia Delta 2.0 Multijetiä. Saatat yllättyä (toivottavasti myönteisesti.. :-D )!!

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja TTi »

Tokihan käytetyissä tuontiautoissa voi olla kilometrien suhteen huijausta, enkä mene noita ym. yksilöitä arvioimaan, kun en ole niitä nähnyt tai ajanut. Mutta mielestäni 159:n sisustus on kyllä aika laadukas, enkä ainakaan silloin, kun omaa 159:ä haeskelin huomannut yhdessäkään autossa riekaleina olleita muoveja :shock: vaikka melkein puoli vuotta etsin ja hain sopivaa yksilöä. Nitinät ja natinat puuttuvat tuosta omastani myös kokonaan.

OT:na: Hassu sattuma, että itselläni oli ensin Nuova Delta ykkösvaihtoehtona (kahden erittäin laadukkaaksi toetun Lancia Kappan jälkeen), mutta sen sisustuksen halpa laatuvaikutelma oli kyllä yksi syy, miksi se jäi selkeäksi kakkoseksi. Ohjaus, ajettavuus, jousitus, kaikissa noissa 159 on kaukana edellä Deltaa, valitettavasti. Kokeilin tuollon Hertsikan Delta-Autossa ollutta tuplaturboakin, ja vaikka moottori vakuuttikin, auto muuten ei. Viime kesänä Italiassa viikon vuokra-autona käytössä ollut Delta 1,6-diesel vahvisti edelleen omaa mielikuvaani siitä, että Delta on ominaisuuksiltaan kovin tavanomainen (vaikka kone oli hyvä tuossakin). Mikä on todella sääli, kun ulkomuodon osalta design on todella onnistunut. Saksastakin jo edullisesti löytyvä Executive-versio korjaa sisustuksen laatua kummasti nahkaan ja kiiltävään mustaan verhoillulla kojelaudallaan, mutta kun en ole pässyt noita ajamaan, on vaikea sanoa, olisiko ohjausta ja jousitusta yhtään korjattua halvemmista malleista. Kone-vaihteistö-yhdistelmänä näissä onkin sitten 1,8 bensaturbo ja 6-vaihteinen automaatti 8)

Ja takaisin otsikon asiaan. Käsittääkseni tämä 6-lovinen versio Aisinin automaatista olisi aiempia 5-vaihteisia kestävämpi, enkä ole nettipalstoilta havainnut niitä juurikaan laukeilleen. Mutta eikö 2,4:ssa käytetty manuaalikin ole kestävää sorttia? Ainakin käyttömukavuudeltaan se on suurinpiirtein kuorma-autojen tasoa :-D Ja tuo tomaatti istuu hyvin myös pikkudiisselin jatkeeksi, jos haluaa panostaa väännön sijaan ajettavuuteen - no taas meni ohi otsikon, sorry :)
TTi

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Täytyy yhtyä ylläolevaan kommenttiin ja todeta, että omasta mielestäni 159 sisusta on laadukas ja ei nitise, eikä natise. Jos vertaa esim. Volvoon niin ero on kuin yöllä ja päivällä. On noita huonolla pidoilla olleita autoja Suomessakin liikkeet pullollaan. Pahimmillaan pari vuotta vanhoja "leasing-vessoja" tullut vastaan, joissa maalipinta ja sisusta kaameessa kunnossa. Toki matskuissa on eroja mutta ei ole mielestäni Alfassa huonoimmasta päästä. Systerillä on S80, joka ollut uudesta asti . Mittarissa 60tkm ja nahkapenkit näyttää hoidosta huolimatta 200000+ istutuilta.

Aisinin loota oli ainakin Saabeissa viisilovisena varmaa kamaa. Noista revittiin aika hurjia vääntöjä ongelmitta. Itsekkin ajelin ongelmitta kolme vuotta, ~460nm ohjelmalla ja laatikko vaihtoi sametinpehmeästi.

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Aisinin ongelma on se, että öljynsuodatinta ei voi laatikkoa purkamatta vaihtaa. Myöskään öljynvaihtoa ei normaalin huolto-ohjelman mukaan tehdä. Kunnollinen öljyhuolto olisi tarpeen, mutta se maksaa äkkiä parisataa jos riittääkään. Muutoin laatikko on hieno ja itse pidin siitä varsinkin kun nyt alla on Audin multitronic;)

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Öljyhuolto tuli tehtyä itsekkin. n.200€ mielenrauhaa..

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja TTi »

5-lovisen Aisinin ongelmathan ei kaiketi liity niinkään väännön kestävyyteen, vaan muihin probleemiin. Öljyn pikeentymisen seurauksena solenoidiventtiilikoneisto alkaa sekoilla, kun ei saa riittävää voitelua, jolloin loota ei enää toimi kunnolla. Näin oli eräälle tutulle Thesis-omistajalle kerrottu Saksassa merkkihuollossa. Ja kyllä noista ongelmista löytyy juttua Suomestakin, vaikka täällä ei liene yhtä yleisiä (vähemmän kovaa, kuumaa motariajoa ja joskus öljyjä jopa vaihdellaan).

Tiedossa ei ole, liekö 6-lovisessa noita vaivoja lainkaan, mutta varmuuden vuoksi itsekin viisivuotiaaseen Qtroniciin vaihdattaisin öljyjä kohta puoliin, kun vain tietäisin, mihin auton uskaltaisi täällä viedä.
TTi

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kyllähän tomaatissa mielestäni se öljyhuolto on vielä tärkeempi kuin manuaalissa mutta tuo nykyinen kertakäyttökulttuuri että vaihdetaan öljyn sijaan laatikkoa tai moottoria - ja asiakas maksaa. Mutta seuraustahan tää on lähinnä siitä että huoltokustannukset saadaan "paperilla" pieniksi.

Mutta jokainen autoaan edes vähän arvostava viittaa kintaalla noille tehtaan ylipitkille suosituksille ja vaihtelee ne moottoriöljyt vähintään sen 10-15tkm välein, ja käyttää sitä laadukasta suositusten mukaista öljyä. Ja edelleenkin turboautoissa se vieläkin lyhyempi öljynvaihtoväli olisi monesti vaan hyvästä kun ne öljyn lämmöt käyvät sen verran korkeina jos sille annetaan myös monoa. Ja eiköhän se vanha täyssynteettisten manuaalilaatikkoöljyjen vaihtoväli 3v tai 60tkm mahtaisi olla ihan hyvä, ja emmä tomaattiöljyllä ainakaan pitempään ajaisi! Tosta omasta 4-vaihteisesta Aisinista tuttu korjaaja tuumasi että kyllähän se tossa vaparibensakoneen kaverina kestää kunhan ne öljyt vaan muistaa vaihtaa riittävän usein. Sama suodatinongelmahan siinäkin on että sitä ei pääse ulkopuolelta vaihtamaan.

Vastaa Viestiin