Viisaita kysymyksiä 155:stä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Helppo homma, ensin vaan nostetaan moottori ja vaihteisto pois... :mrgreen:
Joo, se suodattimen laitto on siellä syvemmällä ketjussa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Joo sano muuta,helppo nakki vaihtaa raitisilmasuodatin.... :mrgreen:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Jupesetä
Viestit: 5
Liittynyt: 06 Tammi 2014, 23:05
Car(s): Alfa Romeo 155 2.0 TS -97

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Jupesetä »

Kaasuläpän luona oleva tyhjäkäyntipiirin sähköinen ohjauspalikka pitää meteliä kun on virrat päällä, armoton surina lähtee. Onko lopullisesti kuollut?

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Oliko rikki? Multa löytyy purkuosa.

Ennen kuin menen ja rikon niin kysyn tietävämmiltä. Miten 155:n kattoverhoilu lähtee irti ja mieluiten ehjänä? Ei siis koko höskä vaan se pehmustettu osa.

Ja lisäys: Automaattikylmästöinnillinen versio ja tuntuu ettei puhalla kuin täysille käännettynä.
Enkos se nyt se etuvastus? Millä sanalla tuota kannattaa googlata?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Onkohan 155:en takapenkin selkänojan runko samanlainen kuin Fiat Temprassa? Silloin voisi ottaa siitä saranat ja yläpalkin lukot ja tehdä tuosta 155;sta monikäyttömallin. Kääntösaranan ja lukkojen paikat on valmiina tuossakin, onko kukaan asiaan perehtynyt?

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

VMTD kirjoitti:Onkohan 155:en takapenkin selkänojan runko samanlainen kuin Fiat Temprassa? Silloin voisi ottaa siitä saranat ja yläpalkin lukot ja tehdä tuosta 155;sta monikäyttömallin. Kääntösaranan ja lukkojen paikat on valmiina tuossakin, onko kukaan asiaan perehtynyt?
"Monikäyttö-155" on minuakin mietityttänyt, mutta kokemusta asiasta ei ole. Koko takapenkin vaihtamalla homma olisi varmaan helposti toteutettavissa, jos saranoille ja yläpalkin lukoille löytyy 155:sen korista paikat kuten kerroit. Takapenkin kuosi ei sitten etupenkkien kanssa täsmää, mutta voihan Tempran jakkarat vaihtaa eteenkin, käsittääkseni menevät paikoilleen heittämällä.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Paikat on kyllä, mutta oman penkin selkänoja taitaa mennä liian alas, ettei voi saranoita laittaa niihin. Tummat Tempran penkit voisi olla passelit tuohon.

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

VMTD kirjoitti:Tummat Tempran penkit voisi olla passelit tuohon.
Fiatforumilla oli myynti-ilmoitus viimeisimmän vuosimuodin monipisteruisku-Temprasta, joissa on yleensä tummat penkit. Omassa tummanvihreässä MPI-Temprassa oli tämännäköiset penkit. Tuosta varmaan irtoaa penkkisarja sopuhintaan, vaikka koko autoa ensisijaisesti myydäänkin.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Osaakos kukaan sanoa mikä tuo puhaltimen yläpuolella näkyvä "kansi" on? Sitä pystyy kädellä liikuttamaan ja se on saranoitu tulipellin puoleisesta päästä. Sisäilman kierto? Tämä kuva siis V6:sta:
http://howllw.by3301.livefilestore.com/ ... 08_007.jpg

Uudemmassa mallissa moista ei ole, tosin se ei ole ilmastoitukaan:
http://howllw.by3301.livefilestore.com/ ... 08_008.jpg
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Eka kuva ei aukea vaan pyytää tunnareita.

Eilen kummasteltiin toverin 2.0TS:ää. Vienoinen venanpainimen naputus kuuluu koneesta. Venakopan alta paljastunee ketjujakopää ja hytikkapainimet? Pyöriikö nokat nokkapyöriin nähden eli hukkuuko jako jos nokat nostaa pois että pääsee liottamaan venanpainimet puhtaaksi?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Pitäisi olla koko kansion julkisena.
Kokeile pääseekö tuolta http://1drv.ms/PPRdzR
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei ole 2.0 Ts koneessa hydraulisia nostimia, vain 16v. Nokka-akseleissa pitäisi olla kohdistusmerkit.

Tuo läppä on tosiaan sisäilmankierrolle.
Viimeksi muokannut VMTD, 09 Huhti 2014, 09:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Kuuluuko sen liikkua noin herkästi käsin, toisinsanoen onkohan siellä vaijerit tai vastaavat kiinnikään?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

En tiedä, minulla se roikkui alapäin ja liikkui käsin, teippasin sen ilmastointiteipillä auki asentoon, voi olla jokin pettänyt. Itsellä ilmastointi ei ole ollut toiminnassa kahteen vuoteen ja joskus kertyi huurua ikkunoihin niin teippasin sen auki asentoon niin ei tule sisältä kosteaa ilmaa uudelleenkiertoon.

Voithan sitä kokeilla miten läppä liikkuu kun laittaa sisäilmankierron päälle vai toimiiko ollenkaan.

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Rupeekohan alfan laatikko olemaan lopuillaan, kun välillä kolmosvaihteella ajaessa reilummalla nopeudella ja kovemmilla kierroksilla tiukempaan mutkaan saattaa 3. vaihde pullahtaa pois päältä? :shock: Tämä tapahtuu siis vain tiukoissa mutkissa ja kovemmilla kierroksilla. Normaaliajossa ei mitään ongelmia, vaikka kunnon kiihdytyksiä tekee.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Sukulaismalleissa (Tipo/Tempra) tuo yleensä aiheutuu hammastangon päällä olevan vaihdetangon nivelen jumittamisesta. Hieman herkistelyä ja voitelua niin taas toimii :wink:

Vai onko tässä vaihteensiirto toteutettu vaijereilla? Siinä tapauksessa joku moottorin kumityynyistä saattaa antaa myöden ja kone pääsee heilahtamaan sopivasti...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ainakin 16V widebodyssä oli tangoilla.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Vaihteensiirtotangot ovat suhkot yksinkertaiset 155:ssa. Niitä voi korvata myös tangolla ja kuulanivelillä. Omassa oli yksi linkki vuoden kiinni hiuspinnillä (kiitos random tyttö huoltoaseman pihalla :mrgreen: )
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Joo nuo tangot vaihdettiin noin vuosi sitten itse tehtyihin kuulanivel tankoihin eli ovat kunnossa eikä vaihdekeppi ole väljä kuten ennen. En vaan muista pullahtiko kolmonen vanhoilla tangoilla pois päältä, mutta lähiaikoina olen tämän oireen huomannut. Voisihan se olla että uudet tangot ovat pituudeltaan vähän erilaiset, kun vanhat mutta kyllä ne tosi tarkkaan mitoitettiin.

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Miten takakyljen ja takalasin välissä oleva muovi lähtee irti?

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Lähtikin jo, kaksi mutteria c-pilarin verhouksen alta irti ja nousi pois.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eilen sammui 155:sta kerralla kaikki ilmastoinnin, sekä vikamonitorin taustavalot. Näytön taustavalot ja symbolien pistevalot kyllä toimii.

Mistä piuhasta tulee virta taustavaloille?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Onko 155:een myynnissä HD-versioita raidentagon ulkopäistä?
Etiäinen on aiheesta, haulla en löytänyt.

Pitää Gtv:hen hommata uusia varoille, Motonetin pilipalien tilalle.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jos kierre 12mm on sekä isolla, että pienellä kartiolla. Mikäli kierre 14mm vain isolla kartiolla.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Liekö tuossa viimeisessä hankinnassa sisäpuhaltimen hiilet lopussa kun välillä pysähtelee, mutta käynnistyy kun kopauttaa nyrkillä kojelautaan. Onko muilla ollut tuollaista oiretta?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Yhdessä Alfassa oli tuota oireilua, epäilen siinä syylliseksi hapettuneita johtoja - ei riittänyt kojelautaan kopautus, vaan suoraan moottorille piti antaa väkivaltaa - ei tullut koskaan korjatuksi.
Sen sijaan muissa merkeissä tuo on tullut vastaan ja syynä on yleisimmin ollut lopussa olevat hiilet, mutta kerran syyllinen oli itse säätöpaneelin liukupinnan puhkikuluminen. Täräytys kojelautaan heilautti sitä just sen verta, että sai taas kontaktia.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Joo, onhan näissä ohjainpaneelin vikojakin ollut, liekö juotosvikaa kun matkaa on 2,5 kertaa vähemmän kuin dieselissä, vaikea uskoa kulumaan.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Finest kirjoitti:Onko 155:een myynnissä HD-versioita raidentagon ulkopäistä?
Etiäinen on aiheesta, haulla en löytänyt.

Pitää Gtv:hen hommata uusia varoille, Motonetin pilipalien tilalle.
Orkkis TRW:llä ajettu nyt n.230tkm eikä välystä.. Etupäässä muuten kaikki muukin alkuperäistä paitsi alatukivarret (ylläri ylläri),tosin niissä pallot kului vasta 200tkm kohdilla,puslia vaihdettu pari kolme kertaa tuona aikana.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Caijo-Romeo kirjoitti:
Finest kirjoitti:Onko 155:een myynnissä HD-versioita raidentagon ulkopäistä?
Etiäinen on aiheesta, haulla en löytänyt.

Pitää Gtv:hen hommata uusia varoille, Motonetin pilipalien tilalle.
Orkkis TRW:llä ajettu nyt n.230tkm eikä välystä.. Etupäässä muuten kaikki muukin alkuperäistä paitsi alatukivarret (ylläri ylläri),tosin niissä pallot kului vasta 200tkm kohdilla,puslia vaihdettu pari kolme kertaa tuona aikana.
Täytyy ottaa hankintalistalle, joku merkkituote Trw, Lemförder tms. tulee halvemmaksi ja helpommaksi.
1 tai 2 kertaa olen ne vaihtanut edellisen viestin jälkeen ja taas on ainakin toisesta kumi (!) repeytynyt.
Lisäksi aukeavat itsekseen yhdellä nylockmutterilla :?
Kartio kuitenkin vaikuttaa jämpiltä ja oikealta.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mitäs mieltä ollaan, kun tuossa 155:ssa ei toimi kylmästöinti. Perjantaina kävi työpaikalla kodinkonekorjaaja ja samalla katsoi tuota 155:sta, kun epäilin aineiden olevan vähissä. Laittoi koneen kiinni ja kompura kyllä lähtee pyörimään,mutta kylmää ei tule, paine nousee 5 kiloon kun normaalisti kuulemma olisi jotain kilosta kahteen, onko näin? Ihan kun ei kiertäisi aine järjestelmässä?

Mikä on painekytkimen tehtävä? se löytyy toisesta putkesta ja nelijohtoinen piuha, toisessa putkessa katkaisin, kaksi johdinta.
Paisuntaventtiili/suihkutusventtiili? on kait toisen putken välissä, voiko se olla tukossa?

Mistä pitäisi alkaa vikaa etsimään?

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

En tiijä näistä mitään mutta arvaillaan? Vuotoja ei varmaankaan ole ja kompura toimii, eikö vaan? Eikö se painekytkin avaa kierron kun kylmästöinti on päällä ja kompura nostaa riittävän paineen ja kierto alkaa ja hyttä viilenee? Ei varmaankaan mahdoton vika.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Juu, kompura lähtee päälle ja ilmeisesti sitten vika painekytkimessä, kun paine nousee noin korkealle. Vuodoista ei sen enempää tietoa, eikä tutkittu, mutta ainetta on ja suhahti kun meisselillä neulaventtiiliä painoi.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Missä hvetissä tässä alkupään V6:ssa on öljynpaineenanturi ja pääseekö siihen käsiksi ilman että nostaa kaminan pois keulilta? Olen pari iltaa arvaillut lukkopellillä polvillaan, koneen päällä maaten, ja tulipellin ja koneen väliin lampulla tihrustaen, että mikä anturi se mahtaisi olla tuolla öljynsuodattimen tienoilla. Siellähän niitä riittää ja kaikissa johdot on yhtä heikossa kunnossa. Kytkin yms. remontin jälkeen öljynpainemittari lopetti toimintansa. Öljynlämpömittari toimii kyllä.
Lähellä suodattimen jalkaa on pieni anturi jonka "kaulassa" on oranssia, se lienee öljyn lämpö? Sen alla on vielä jokin kumitutilla suojattu anturi-liitos.

Huoltomanuska ehdottaa, että paineanturi on pyöreä pieni purkki ed.mainittujen antureiden ja ö-suodattimen yläpuolella. Ei tässä semmoista ole, vai onko se jossain taaemman pakosarjan alla niin pillossa että ei käsi yllä?

edit. Vai onko se jossain koneen laatikon puoleisessa päädyssä?
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Siinä sen vaihdelaatikon puoleisessa päädyssä pitäisi olla, semmonen vähän isompi mötikkä ja jos lakannut toimimasta niin johto varmaan irti. Voihan se kyllä hajota muutenkin yhtäkkiä. Kyseessä siis MITTARIN anturi, eikä valon anturi.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Juu kiitos vahvistuksesta, mittarin anturia nimenomaan tarkoitin.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

VMTD kirjoitti:Mitäs mieltä ollaan, kun tuossa 155:ssa ei toimi kylmästöinti. Perjantaina kävi työpaikalla kodinkonekorjaaja ja samalla katsoi tuota 155:sta, kun epäilin aineiden olevan vähissä. Laittoi koneen kiinni ja kompura kyllä lähtee pyörimään,mutta kylmää ei tule, paine nousee 5 kiloon kun normaalisti kuulemma olisi jotain kilosta kahteen, onko näin? Ihan kun ei kiertäisi aine järjestelmässä?

Mikä on painekytkimen tehtävä? se löytyy toisesta putkesta ja nelijohtoinen piuha, toisessa putkessa katkaisin, kaksi johdinta.
Paisuntaventtiili/suihkutusventtiili? on kait toisen putken välissä, voiko se olla tukossa?

Mistä pitäisi alkaa vikaa etsimään?
Mulla oli joskus vuosia sitten tuon tyyppinen ongelma letukassa. Syynä oli kylmäaineputkiston sisällä oleva "sihti" joka sijaitsi ennen kuivainta. Tuo oli vuosien saatossa mennyt lähes tukkeutunut ja se uusimalla aineet läks taas kiertämään. Sama sihti oli käytössä ainakin Volvoissa. Toi oli siis 78 mallinen letukka ja ainakin sen ikäluokan vehkeissä noita käytettiin ilmeisen yleisesti.
Ostin silloin varalle toisenkin varaosan jos ongelma uusiutuu mutta ei tarvinnu siihen toista kertaa puuttua vaikka auto mulla olikin 18 vuotta.
Toi sihti on sellanen liitoksesta putken/letkun sisään sujautettava muovikehyksessä oleva tiheä metalliverkko, vähän niin kuin astiapesukoneissa mutta tietty pienempi.

EDIT: siis tollanen osa http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... e=showprod

rautu
Viestit: 394
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja rautu »

Saitko mittarin toimiin?

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Taisi löytyä öljynpaineanturi. Se lienee tuo purkki puolan alapuolella? Purkissa on mutterin alla lattaliitin ja siinä tyhjä muovinen vastakappale johdolle. Johtoa purkissa ei ole kiinni. Missä lie? Mistä siihen tulevaa johtoa vois alkaa etsimään? :)

edit. Olisiko tämä? https://photos.google.com/share/AF1QipN ... RYQXBkeUFR
Alfa Romeo 155 V6 1992

rautu
Viestit: 394
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja rautu »

Kyllä se öljynpaineanturilta näyttää. Johto ilmeisesti on lähtenyt irti, kun teit kytkinremonttia. Jos se sitä ennen pelasi.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ok, kiitosta taas kerran. Mittari pelasi ja vieläpä erittäin hyvin. Ei vaan näy konehuoneessa yhtään irtonaista johtoa nyt roikkumassa. Osaisitko sanoa, että mistä päin omassa autossasi johto anturiin tulee, niin osaisin oikeasta suunnasta katsella?
Alfa Romeo 155 V6 1992

rautu
Viestit: 394
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja rautu »

Muistaakseni se tuli rintapellin suunnalta jatain johtonippua pitkin, tosin irtonaisesti eli ei varmaan ole niin uutena ollut.
Mutta nyt just en pääse katsomaan ja taisi olla musta johto väriltään.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Taas on ilta könytty konehuoneessa eikä johtoa löydy mistään. Tuon kuvassa näkyvän muovilipareen sisällä oli anturissa kiinni oleva liitin, eli jossain pitäisi poikkinainen, ohuehko, johto heilua irtonaisena. Pitänee viikonloppuna purkaa akku, puola yms. pois edestä, että näkee tuonne syvyyksiin. Melko heikosti intternetsin kuvat ja tehtaan ohjeet noteeraa tätä laitosta tai sen johdotusta.

Edit. Löytyhän se. Oli vaan hävinnyt liittimen ja johdon pään välistä 20cm johtoa. Johtoa jatkettu, tehty uudet liitokset ja mittari toimii kuten pitääkin.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nyt meinasin tehdä kytkinrempan tuohon 155:een, mutta heti alkoi tökkimään, kun en saa oikeanpuoleista vetaria väliakseleineen irtoamaan.

Irroitin laakerituen metalliosan, joka on yhdellä pultilla öljypohjaan ja kahdella pienellä pultilla itse alumiinitukeen. Ensin kokeilein perinteisesti vetää vetarista, mutta ei tulosta, sitten lyöntirauta ja oliko vajaa kilon moska ja iskut väliakselin laippaan, mutta ei tulosta. Onko jokin vielä mikä voi jumittaa, vai täytyykö lisätä voimaa, vääntää en uskalla tuesta, kun se hieman joustaa.

Muutenkin aika hanurista purkaa tuota verrattuna dieselin laatikon irroitukseen.
Liitteet
väliakselin tukilaakeri.jpg
väliakselin tukilaakeri.jpg (165.09 KiB) Katsottu 9763 kertaa

rautu
Viestit: 394
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja rautu »

Jos kaikki on irti, niin pitäisi lähtee pois pakoiltaan.
Voi olla vaan piukassa, jos ei ole ollut ikinä pois.mulla on irrllaan oikean puolen vetari ja ei siinä näy kyllä mitään ihmeempää olevan, mikä pitäisi kiinni.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jätin rempan myöhemmäksi ja tiputan koko paketin alas niin helpompi tehdä muutakin huoltoa.
Milläs tuohon vaihtaa sen tukilaakerin jos tarve, kun tuohon on hitsattu tuollainen paksunnos?

Sitten mietiskelin tuota ohjausta, kääntyykö tuolla hitaalla ohjauksella pyörät enemmän kuin nopealla ohjausvaihteella, jotenkin tuntuisi olevan ketterämpi kuin 2.5 TD:t jotka nopealla vaihteella.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Seuraava propleema. Ilmaantui kierrostenrajoitin 4000 rpm tienoille, entisen punarajan sijaan. Siis n.2000 kierrosta/33% alemmas. Kiertää kyllä sinne neljään tonniin saakka ihan ok, mutta sitten rööötötötööö...
Koskaan ei ole itselläni Alfoissa ollut ilmi -ongelmia, joten vaikuttaisko tämä nyt sellaiselta? Se lienee tuo metallinen (pirun kallis) loota tuossa ilmanputsarin ja kaasuläpän välissä?
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Metallinen loota kuulostaa ilmamäärämittarilta, ilmamassamittarit tuppaavat olemaan muoviputkeen rakennettuja. Ainakin meikäläisen korvaan (tai silmään, näin foorumin välityksellä) kuulostaisi oudolta tavalta hajota ilmamäärämittarille, joten itse lähtisin varmaan ennemmin varmistamaan alipainevuotojen poissaolon (sen mittarin jälkeisellä osalla) sekä tutkimaan sytkäpuolta.

Vaikuttaako kuorma? Tökkääkö sekä vauhdissa että paikallaan samaan 4krpm? Pääseekö siitä ylöspäin jos kaasua lisää varovasti ja rauhallisesti eikä pidä sitä pohjassa?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Täällä olisi muutama kuva: https://photos.google.com/share/AF1QipN ... RYQXBkeUFR
Ei kyllä satu silmään sellaista muoviputkea, jossa olisi anturi...ainakaan päällepäin. Mitä lie tuon lootan sisällä?
Kaasuläpän anturihan tuossa on hyvin käsillä.

Ei vaikuta painaako kaasua hitaasti pohjaan vai linttaako sen kerralla. Missään vaiheessa ei jengat nousu yli 4000:n. Paikallaan ei tullut testattua mutta sievästi kuormituksessa hiljaa painaen jää myös siihen. Ikään kuin tuossa aukeaisi normaalisti jokin venttiili/tms tuon 4000 jälkeen yläkierroksilla ja nyt se jää tapahtumatta. Olen taas niin hakuammunnassa tän kanssa:) Normaalissa ajossahan tuolla 5000 tienoilla ei tule pyörittyä, mutta joka tapauksessa, vikahan tämä on ja sen vuoksi korjattava.

Tyhjäkäyntiä käy nätisti ja vedot on mielestäni tallessa 4000 saakka. En ainakaan huomaa mitään eroa aiempaan.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Janne kirjoitti:Täällä olisi muutama kuva: https://photos.google.com/share/AF1QipN ... RYQXBkeUFR
Ei kyllä satu silmään sellaista muoviputkea, jossa olisi anturi...ainakaan päällepäin. Mitä lie tuon lootan sisällä?
Erehdyttävästi tuo yksi purkki ilmamäärämittarilta näyttää.

Siellä on sisällä läppä, jota ilmavirta kääntää. Läpän asennosta päätellään sitten ilmavirtauksen määrä (litraa per sekunti tms yksikkö), eli mitataan ilmamäärää.

Ilmamassamittarissa olisi kuumalanka, jota ilmavirta jäähdyttää. Langan lämpimänä pitämiseen kuluvasta energiamäärästä päätellään ilmavirtauksen massa (grammaa per sekunti).

Palaminen ja seostaminen tapahtuu massojen eikä määrien perusteella (stökiömetriselle 14,7:1 -seokselle siis tarvitaan 1 gramma bensaa 14,7 ilmagramaa kohti) ja kun ilman tiheys ei ole lähelläkään vakio vaan riippuu vahvasti lämpötilasta, pitää ilmamäärämittaus aina lämpökompensoida, kun taas ilmamassamittausta voi hyödyntää ruiskun ohjaamisessa melko suoraan. Tämän takia mittareissa on siirrytty ilmamassamittaukseen ja uudemmat moottorit ovat kuumalanka-anturilla ja vanhemmat läppämittarilla.
Janne kirjoitti: Ei vaikuta painaako kaasua hitaasti pohjaan vai linttaako sen kerralla. Missään vaiheessa ei jengat nousu yli 4000:n. Paikallaan ei tullut testattua mutta sievästi kuormituksessa hiljaa painaen jää myös siihen. Ikään kuin tuossa aukeaisi normaalisti jokin venttiili/tms tuon 4000 jälkeen yläkierroksilla ja nyt se jää tapahtumatta.
En usko että on ilmamäärämittarista kiinni. Teoriassa se voisi tökätä johonkin kohtaan fyysisesti, mutta silloin kuorma vaikuttaisi, koska ilman kuormaa päästään korkeammille kierroksille samalla ilmamassalla ja todennäköisesti rötäisi myös jo alemmilla kierroksilla täydellä kaasulla.

Hae ekana purkki starttisprayta, (esim. tälläistä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/602604/C ... pray-200ml), lyö kone tulille ja suihkuttele tuota (aloittaen varovasti) kaikkiin letkuihin, putkiin ja liitoksiin ilmamäärämittarin ja sylinterikansien välissä. Jos koneen kierrokset nousevat yllätten, olet löytänyt imuvuodon, joka pitää paikata.

Seuraavaksi sitten pohtimaan sytkäpuolta, joskos liian tiheällä iskulla ei enää onnistu saamaan kunnon kipinää aikaiseksi.

Yksi mikä tulee mieleen on bensanpaineet, mutta niissä olisi sama kuormitusefekti kuin ilman suhteen.
Janne kirjoitti: Normaalissa ajossahan tuolla 5000 tienoilla ei tule pyörittyä
Noh noh, ei se mikään diesel ole. :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisaita kysymyksiä 155:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Isot kiitokset, tulipa selkeitä ohjeita ja ymmärrys asiaan lisääntyi huimasti.

Miten se tuo boschilainen kaasuläpän asentoanturi toimii ja oireilee rikkinäisenä ollessaan? Siinä on sisällä joku potikka, joka muuttaa mekaanisen liikkeen sähköiseksi ja säätää jotain, mitä? Boschin kikkaretta näyttää saavan motonetistäkin suhteellisen edullisesti.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Vastaa Viestiin