Xenonpolttimon malli 147 GTA

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
guassimo
Viestit: 82
Liittynyt: 14 Kesä 2011, 07:07
Paikkakunta: Vaasa

Xenonpolttimon malli 147 GTA

Viesti Kirjoittaja guassimo »

Xenoneista vähän..

Mikä polttimo käy 147 GTAn xenonlähivaloihin? Oma vahva veikkaus on D2S, 156 ja 166 malleista löytyneiden tietojen perusteella. Manuaali ei kerro kuin halogeenien H7, vaikka neuvoo kyllä kuinka xenon vaihdetaan, ja varoittelee sähkön vaaroista. Vielä en ole avannut umpioita, josta sen varmasti näkisi, kun se ei ole niitä kuuluisia "pikkujuttuja".

Hieman jatkoa myös vielä. Valoille on vaihdettu xenonien ohjausyksikkö kuskinpuolelle entisen rikkouduttua (ei virtayksikkö eli käsittääkseni puhekielessa ballasti, vaan ohjainyksikkö). Paikallinen marmoritiskin huolto meinaa, että valoille pitäisi tehdä nyt ohjelmointi???? jossa korkeudensäädölle asetettaisiin raja-arvot, muttakun nuo toimaa aivan normaalisti, eli virrat päälle laitettaessa valot tekevät sen alas-ylös liikkeen. Käsittääkseni tämä on niiden raja-arvojen haku..? Tuntuu, että kyseessä olisi marmoritiskin tietämättömyys/rahastus, muttamutta.. Onko tälläinen raja-arvojen ohjelmointi normaalia muilla merkeillä ja xenoneilla yleensä, kun eräs autosähkötekijä myös mainitsi, että pitäisi tehdä ohjelmointi...? Huuli meinaa olla vähän pyöreänä että mitäsmitäs..

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Xenonpolttimon malli 147 GTA

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ei niille mitään ohjelmointia tarvi tehdä.

Voisko jossain uudemmissa autoissa joutua koodaamaan esim.sen ohjainlaitteen, jos on can-väylä autossa?
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Xenonpolttimon malli 147 GTA

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos se autosähköilijä on tiukka saabisti, niin selittää väitteen. 2003 -> 9-3 ajaa halogeenipolttimoita PWM -signaalilla optimoiden polttimoiden valotehoa ja elinikää. Xenonit puolestaan vastaavaa oikein arvosta, joten niille ajetaan tasaisempaa sähköä. Ei lie ylläri, että jotkut jälkiasennusxenonit tuppaavat moisessa vilkkumaan, ellei auton ohjelmointia vaihda xenonvaloille.

Vastaavaa voi toki olla käytössä muillakin merkeillä, josta yleistys "xenonit pitää ohjelmoida" saisi pontta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Xenonpolttimon malli 147 GTA

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Okei. Mut ko.autossa oli jo xenonit lähtöjään.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Xenonpolttimon malli 147 GTA

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Äh joo, luin taas eka ohi pääni. Uudelleenluettuna ohjelmointi tosiaan kuulostaa turhalta. Tosin voi olla, että valot asettuu väärään asentoon ja ohjelmoimalla sais presiis kohdalleen. Tuostakin on kokemusta, kun 30tkm huollossa päivittivät Audiin softaa tms (en muista enää tarkkaan) ja sen jälkeen valot sojottivat komiasti yläviistoon kun kalibraatio meni ketuilleen. Mutta jos ne starttitestinsä jälkeen asettuu oikeaan asentoon, niin eipä tuokaan mahdollisuus tuo ohjelmoinnintarvetta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin