Viitosvaihde hävisi?!?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viitosvaihde hävisi?!?

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Siis eilen, kun ajelin kotiin päin, mun autosta (75 t.s) hävisi vitonen kokonaan, muissakin vaihteissa on pientä jäykkyyttä, mutta menevät hyvin päälle :?

Missä voisi olla vika? Itse epäilisin vaihdevivuston rikkoutumista? :cry:
Onko kenellekään sattunu vastaavaa?
Laatikko+perässä pitäis olla öljyt ok !

Mistä moinen voi johtua?? :crazyeyes:

Terv: Epätoivoinen alfisti :x

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Itellä kävi viime kesänä Niin et ku piti kaivaris pakittaa ruutuun ni pakki ja vitonen hävis ja muut vaihteet meni vähä eri paikoille ->pikkasen enemmän oikealle verrattuna normaaliin!

Sielt hajos perän lähellä oleva pallonivel joka on vaihteensiirtäjän päässä juuri ennen kuin se menee itse lootaan semmonen pirun tappi joka menee semmoseen ylempään levyyn kii! Pirun pienes paikas ko tsydeemit! Milanos käytiin vaihtaa peräpään vaihteen siirtäjän kilkkeet!

edit: autona siis 75 1,6!

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja Tekri »

Kuulostaa tutulle. Omasta TS:stä hävisi myös viitonen. Mulla ei vaihdekeppi suostunut vapaa asennosta viitosen loveen ollenkaan. Vivustossa ei vikaa ollut, syy löytyy jostain lootan sisältä. En ole tutkinut tarkemmin, vaihdoin vain vara lootan tilalle.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Tekri kirjoitti:Mulla ei vaihdekeppi suostunut vapaa asennosta viitosen loveen ollenkaan. Vivustossa ei vikaa ollut, syy löytyy jostain lootan sisältä. En ole tutkinut tarkemmin, vaihdoin vain vara lootan tilalle.
Kuullostaa ikävästi samalta... :evil:
Pitänee tilata aika korjaamolta, en pysty itse sitä tossa pihalla korjaamaan :cry: On se nyt prkl, kun auto ei kestä viikkoa ilman "uutta vikaa" :?

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

No kerrottakoon diagnoosia: Eli toinen vaihdelaatikon sivutyynyistä (vasen) oli irti poikki ja ei antanu vaihdemekanismille tilaa laittaa viitosta päälle, vaan törmäsi takapalkkiin. Että tällaistakin voi sattua :shock:

Eli nyt ei muuta kuin kumityynyt tilaukseen ja alle ja taas... Wrroom ! :mrgreen:

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

AutonaAlfa kirjoitti:No kerrottakoon diagnoosia: Eli toinen vaihdelaatikon sivutyynyistä (vasen) oli irti poikki ja ei antanu vaihdemekanismille tilaa laittaa viitosta päälle, vaan törmäsi takapalkkiin. Että tällaistakin voi sattua :shock:

Eli nyt ei muuta kuin kumityynyt tilaukseen ja alle ja taas... Wrroom ! :mrgreen:
justiinsa samat kävi meikäläiselläkin 90:n kanssa viimme kesänä..
korjaantui kun vaihdoin laatikon tyynyt uusiin...

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Juuri irrottelen 33:n 4x4 vaihdelaatikkoa syystä että kakkonen lakkasi menemästä päälle. Oliskohan saman tyyppinen vika. Laatikon takakannake näyttää kyllä melko väljältä. Vika alkoi ilmeisesti yöllä koska edellisenä päivänä laatikko pelasi OK, mitä nyt synkrot kakkoselle vaihdettaessa hieman takerteli jos oli enemmän kierroksia. Seuraavana aamuna vaan ei pysynyt kakkonen päällä enää. Irtonaisia osia ei ainakaan kauheasti ole laatikon sisällä koska autolla ajettiin vajaalla vaihdekaaviolla joitakin satoja kilometreja ennenkuin se otttiin pukeille eikä laatikosta kuulunut mitään erikoisia ääniä...

Vaihde toimii kyllä jos vetää kepistä oikein pirun lujasti koko ajan kakkosen lovea kohti eikä irrota. Mutta jos irrottaa niin vaihde tipahtaa heti päältä vaikka keppi on ikään kuin oikealla paikallaan kakkosella.

Kellään vastaavia kokemuksia 33:n kanssa? Taidan kuitenkin tiputtaa laatikon alas ja vaihtaa synkronit kun kerran oon jo puoleen väliin irrotellut osia...

t: Eltsu

vemuli
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Maalis 2004, 19:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja vemuli »

Mun 33:ssa (1.7 16V -90) tipahtaa nelonen pois itsestään. Kakkosen synkka 'tuuttaa varattua', jos pyrkii vaihtamaan liian nopeasti. Kaiken kaikkiaan huonoimmat ja epätäsmällisimmät vaihteet, mihin olen koskaan autoissa törmännyt. Oliskohan syytä ottaa löota 'hoitoon'? Liikeradat ovat mielestäni 'hehtaariluokkaa'. Korjaantuuko vivustojen uusimisella?

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Ainakin mulla auttoi täsmällisyyteen paljon kun vähän "viritin" siirtokoneistoa. Siellä vaihdekepin alapäästä lähtevän tangon päässä on holkki joka menee laatikosta tulevan karan päälle. Tämä liitos on joko sokalla tai pultilla kiinni. Itsellä holkki ja sokan reikä oli kulunut tosi väljäksi ja se tuntui isona klappina sekä poikittais että pitkittäisliikkeessä.

Otin siirtokoneiston irti, rälläköin pitkittäissuuntaisen (katkaisulaikan levyisen) loven holkkiin siten että pultilla (ei siis sokalla) kiristäessä holkki kiristyy laatikosta tulevan karan päälle tiukasti jolloin väljät katoaa. Koneistosta tuli huomattavasti täsmällisempi, suosittelen. 8)

Edit : Tälläin siis ainakin -88 neliveto laatikossa, luultavasti sama systeemi vajaavetoisessakin. :-D Vahvistaa ken tietää....

Vastaa Viestiin